Model 3, dåliga lysen eller inte

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Model 3, dåliga lysen eller inte

Inlägg av dd88 »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Den enda rimliga slutsatsen när alla kommentarer sammanvägs är väl att det varierar från bil till bil? Det är ju också det rimligaste när det gäller t.ex. regnsensorn. Vissa tycker den är kass och andra tycker den fungerar perfekt och allt däremellan.
Det mest intressanta är dock med alla människor som klagar på Tesla, men aldrig ägt någon själv, och ibland knappt ens testkört någon. :D
Är det så? När jag läser klagomål på teslas funktioner här på forumet brukar jag vara noga med att kolla om den som skriver är registrerad som teslaägare. Oftast är det ju fallet och om inte har det ju betydligt mindre trovärdighet.
Tesla-ägare hamnar för min del i samma fack som Alfa Romeo, SAAB och till viss del Porsche-ägare, dvs till stor del helt oförmögna att se något annat än ett rosa skimmer kring allt som har med deras bilar att göra. Antingen så existerar inte fel och problem i deras ögon, eller så är det ”charmigt”.

Även om Tesla Björn minst sagt är lite speciell, så väger hans ord tyngre än valfri ”ägare”, för är det en sak man kan vara säker på så är det att många prioriterar att det ska ”se bra ut” framför sanningen, något man sett här flera gånger.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: Model 3, dåliga lysen eller inte

Inlägg av ducce916 »

dd88 skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Den enda rimliga slutsatsen när alla kommentarer sammanvägs är väl att det varierar från bil till bil? Det är ju också det rimligaste när det gäller t.ex. regnsensorn. Vissa tycker den är kass och andra tycker den fungerar perfekt och allt däremellan.
Det mest intressanta är dock med alla människor som klagar på Tesla, men aldrig ägt någon själv, och ibland knappt ens testkört någon. :D
Är det så? När jag läser klagomål på teslas funktioner här på forumet brukar jag vara noga med att kolla om den som skriver är registrerad som teslaägare. Oftast är det ju fallet och om inte har det ju betydligt mindre trovärdighet.
Tesla-ägare hamnar för min del i samma fack som Alfa Romeo, SAAB och till viss del Porsche-ägare, dvs till stor del helt oförmögna att se något annat än ett rosa skimmer kring allt som har med deras bilar att göra. Antingen så existerar inte fel och problem i deras ögon, eller så är det ”charmigt”.

Även om Tesla Björn minst sagt är lite speciell, så väger hans ord tyngre än valfri ”ägare”, för är det en sak man kan vara säker på så är det att många prioriterar att det ska ”se bra ut” framför sanningen, något man sett här flera gånger.
Det kan ju också vara så att man som Teslaägare inte hittar några fel eller problem på sin bil. Jag har varit Audiägare sedan jag köpte den första Quattron som kom till Sydsverige i början av 1980-talet (bortsett från Lexus ett par år) och upplevt kvalitetshöjningen från dess.
När jag i somras bestämde mig för en Tesla efter att ha provkört och blivit förälskad, och köpte en ny SR+, förberedde jag mig på div problem och fel på bilen, och har verkligen letat efter sådant. Handtvättat flera ggr och krupit överallt för att leta men inte funnit något annat än att sömmen i ovankant på baksätet inte är helt rak. Ett litet problem har varit att skärmen några gånger blivit helt svart, men efter omstart har allt fungerat som vanligt. Hittills, efter 750 mil, tycker jag Teslan inte står långt efter Audi i kvalitetshänseende, inget skrammel, gnissel eller andra störande ljud. Det enda störande är att det är svårt att komma under 1,7-1,8 kWh/mil varför möjlig körsträcka mellan laddningarna blir relativt kort.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3, dåliga lysen eller inte

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Den enda rimliga slutsatsen när alla kommentarer sammanvägs är väl att det varierar från bil till bil? Det är ju också det rimligaste när det gäller t.ex. regnsensorn. Vissa tycker den är kass och andra tycker den fungerar perfekt och allt däremellan.
Det mest intressanta är dock med alla människor som klagar på Tesla, men aldrig ägt någon själv, och ibland knappt ens testkört någon. :D
Är det så? När jag läser klagomål på teslas funktioner här på forumet brukar jag vara noga med att kolla om den som skriver är registrerad som teslaägare. Oftast är det ju fallet och om inte har det ju betydligt mindre trovärdighet.
Tesla-ägare hamnar för min del i samma fack som Alfa Romeo, SAAB och till viss del Porsche-ägare, dvs till stor del helt oförmögna att se något annat än ett rosa skimmer kring allt som har med deras bilar att göra. Antingen så existerar inte fel och problem i deras ögon, eller så är det ”charmigt”.

Även om Tesla Björn minst sagt är lite speciell, så väger hans ord tyngre än valfri ”ägare”, för är det en sak man kan vara säker på så är det att många prioriterar att det ska ”se bra ut” framför sanningen, något man sett här flera gånger.
Vill minnas att du flera ggr påstått att Teslabjörn inte går att lita på, att han vinklar saker och är biased. Specifikt när det gäller sådant som är positivt med Tesla.
Men när han publicerar ngt som kan tolkas negativt, då kan man tydligen lita på honom? :lol:

Precis detta martinot poängterar, de som hänger här men aldrig ägt en Tesla(och i många fall inte ens provkört), är ofta kvicka att haka på och trycka på negativa tolkningar.
Jag har lyft det förr, det väldigt tråkigt med den där ”negativa svansen” i var och varannan tråd.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1562
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Model 3, dåliga lysen eller inte

Inlägg av pefreli »

Teslaägare verkar, enligt undersökningar gjorda bla på detta forum, komma från väldigt skilda bilbakgrunder. Motiven till att man valt en Tesla varierar stort. Alltifrån miljö och teknik till ekonomi eller prestanda.

På detta eminenta forum finns det en uppsjö med olika trådar som tar upp diverse frågeställningar och problem som finns med bilarna och Tesla.

Att en del, framförallt ickeTeslaägare, anser att vi (i större utsträckning än för andra bilmärken) ser våra bilar i ett rosa skimmer är rent nonsens.

Det som jag tycker är mest fascinerande är folk som inte äger en Tesla och som ändå håller till på forumet med en negativ approach.

Har man inget annat att bidra med mer än en gnällig/dålig attityd så kan man byta forum tycker jag.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Model 3, dåliga lysen eller inte

Inlägg av LarsA »

Finns olika grader av helvete.
Mycket bättre ljus från min tesla model 3 än i BMW i3an och Hyundai ioniq 28kWh med halogen lampor.
Hel och halvljus automatiken suger förstås som flera redan har konstaterat, gör det även på vår Leaf 40.
Polestar 2 awd -21
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: Model 3, dåliga lysen eller inte

Inlägg av LeffeP »

Jag inbillar mej, kanske, att automatiken vart aningens bättre med nya "holiday" uppgraderingen.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Model 3, dåliga lysen eller inte

Inlägg av dd88 »

pefreli skrev:
Teslaägare verkar, enligt undersökningar gjorda bla på detta forum, komma från väldigt skilda bilbakgrunder. Motiven till att man valt en Tesla varierar stort. Alltifrån miljö och teknik till ekonomi eller prestanda.

På detta eminenta forum finns det en uppsjö med olika trådar som tar upp diverse frågeställningar och problem som finns med bilarna och Tesla.

Att en del, framförallt ickeTeslaägare, anser att vi (i större utsträckning än för andra bilmärken) ser våra bilar i ett rosa skimmer är rent nonsens.

Det som jag tycker är mest fascinerande är folk som inte äger en Tesla och som ändå håller till på forumet med en negativ approach.

Har man inget annat att bidra med mer än en gnällig/dålig attityd så kan man byta forum tycker jag.
Tråden om nerfade batterier är ett tydligt exempel på hur illa det ligger till, sida efter sida av utsatta som får försvara sig själva från andra Tesla-ägare som av olika anledningar försvarar situationen.

Sunt? Nej inte det minsta.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
DonElon
Inlägg: 34
Blev medlem: 07 sep 2015 10:41

Re: Model 3, dåliga lysen eller inte

Inlägg av DonElon »

Model 3 fick ändå ganska bra ljusbetyg av Vi Bilägare när de testade de gamla LED-ljusen. Bättre än BMW 3-serie men inte i Volvo-klass.
Å andra sidan har jag sett att de har klagat på sin egen långtestbil att ljusinställningarna ändras titt som tätt. Men själva ljusstyrkan verkar det inte vara något fel på så länge ljuset går rätt.

https://www.vibilagare.se/test/ljus/lju ... o-s60-2019
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 271
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: Model 3, dåliga lysen eller inte

Inlägg av Front242 »

Jag mötte tre stycken treor med vänsterlampan pekandes uppåt. Det var under samma vecka. Kanske dags att fixa det.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3, dåliga lysen eller inte

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
pefreli skrev:
Teslaägare verkar, enligt undersökningar gjorda bla på detta forum, komma från väldigt skilda bilbakgrunder. Motiven till att man valt en Tesla varierar stort. Alltifrån miljö och teknik till ekonomi eller prestanda.

På detta eminenta forum finns det en uppsjö med olika trådar som tar upp diverse frågeställningar och problem som finns med bilarna och Tesla.

Att en del, framförallt ickeTeslaägare, anser att vi (i större utsträckning än för andra bilmärken) ser våra bilar i ett rosa skimmer är rent nonsens.

Det som jag tycker är mest fascinerande är folk som inte äger en Tesla och som ändå håller till på forumet med en negativ approach.

Har man inget annat att bidra med mer än en gnällig/dålig attityd så kan man byta forum tycker jag.
Tråden om nerfade batterier är ett tydligt exempel på hur illa det ligger till, sida efter sida av utsatta som får försvara sig själva från andra Tesla-ägare som av olika anledningar försvarar situationen.

Sunt? Nej inte det minsta.
Jag förstår varför vissa uppehåller sig här. De går igång på konstant gnäll. De vill inte ha förklaringar eller lösningar, hela nöjet är att bara läsa negativa inlägg om Tesla.
Antagligen för att försvara en grundinställning att man inte bör köpa en Tesla(nytt... dyrt... annorlunda... måste va dåligt...). Konfirmeringsbias helt enkelt.
Om någon kommer med ett rimligt logiskt svar så förstör det för dessa, de vill bara höra problem. Bekvämast så. Slippa tänka om.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: Model 3, dåliga lysen eller inte

Inlägg av LeffeP »

Är det inte då konstigt att de som nu är Teslaägare hellre diskuterar detta istället för vad tråden handlar om dvs Teslans lysen :)
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3, dåliga lysen eller inte

Inlägg av taliz »

LeffeP skrev:
Är det inte då konstigt att de som nu är Teslaägare hellre diskuterar detta istället för vad tråden handlar om dvs Teslans lysen :)
Det har kanske diskuterats klart? ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Model 3, dåliga lysen eller inte

Inlägg av nek0 »

Hur kan man påstå att det här är dåligt helljus?
model 3 ljus.jpg
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3, dåliga lysen eller inte

Inlägg av martinot »

LeffeP skrev:
Är det inte då konstigt att de som nu är Teslaägare hellre diskuterar detta istället för vad tråden handlar om dvs Teslans lysen :)
Frågan är väl varför alla människor som inte äger en Tesla, och aldrig ens skulle kunna tänka sig att äga en Tesla, ens är här och diskuterar i ett specifikt Model 3-forum? ;)

Det är det allra största mysteriet för mig! :lol:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1562
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Model 3, dåliga lysen eller inte

Inlägg av pefreli »

Tips till er som tycker ni har dåligt ljus (gamla lyktorna)

Gå in under servicemenyn och gör en justering av ljuset och höj sen 3 snäpp. Ljuset blir klockrent och ingen verkar bli bländad.

Ljuset blir faktiskt så bra att helljuset knappt behövs.

Justeringen kan behöva göras igen efter vissa uppdateringar då det verkar som att ljusen ibland återställs till fabriksinställning vid vissa uppdateringar.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Skriv svar