Förhindra is på strålkastarna

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 619
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Förhindra is på strålkastarna

Inlägg av Arn »

Funkar Aquapel eller annan glasbehandling för att förhindra att is fäster hårt på strålkastarna?

Annars ät det isskrapa eller flytande sådan som gäller?
Förvärmning av bilen verkar inte hjälpa


Undrar över fönsterrutorna också. Har lagt silikon längst ned på fönstrens utsida så man förhoppningsvis kan komma in och ur bilen om man missat att förvärma. Ska man lägga lite överst på fönsterrutan också eller gör det ingen verkan?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7556
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Förhindra is på strålkastarna

Inlägg av mikebike »

Arn skrev:
Funkar Aquapel eller annan glasbehandling för att förhindra att is fäster hårt på strålkastarna?

Annars ät det isskrapa eller flytande sådan som gäller?
Förvärmning av bilen verkar inte hjälpa


Undrar över fönsterrutorna också. Har lagt silikon längst ned på fönstrens utsida så man förhoppningsvis kan komma in och ur bilen om man missat att förvärma. Ska man lägga lite överst på fönsterrutan också eller gör det ingen verkan?
Jag har lagt silikonfett på alla gummilister, samt längst ned på sidorutorna.
Strålkastarna skall man nog vara försiktig med, det blir kanske till att skaffa "de-icer" spray. Detta är min första bil utan strålkastarrengöring, så jag vet inte hur illa det blir.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 619
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Förhindra is på strålkastarna

Inlägg av Arn »

De är ju led så antar att de inte bildar signifikant värme som hjälper
Användarvisningsbild
ulfhe
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 03 jan 2018 09:51
Ort: Brokind, Linköping

Re: Förhindra is på strålkastarna

Inlägg av ulfhe »

2019 Tesla M3 LR röd
2016 Nissan Leaf svart
Användarvisningsbild
Lars L
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 26 dec 2020 12:28

Re: Förhindra is på strålkastarna

Inlägg av Lars L »

Jag tycker strålkastarna känns som plast, på dem skulle jag inte använda kemikalier utan innehållsförteckning, Biltema uppger inte innehåll i datasäkerhetsbladet för sin de-icer.

Minsta möjliga mängd silikonfett på glasrutor borde funka - mina gummilister är nog preparerade för de har inte frusit -ännu- trots väder för det.
Vilket silikonfett ha ni använt?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7556
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Förhindra is på strålkastarna

Inlägg av mikebike »

Lars L skrev:
Jag tycker strålkastarna känns som plast, på dem skulle jag inte använda kemikalier utan innehållsförteckning, Biltema uppger inte innehåll i datasäkerhetsbladet för sin de-icer.

Minsta möjliga mängd silikonfett på glasrutor borde funka - mina gummilister är nog preparerade för de har inte frusit -ännu- trots väder för det.
Vilket silikonfett ha ni använt?
Biltemas fett på tub. Halva tuben gick åt! :D
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Förhindra is på strålkastarna

Inlägg av BrooklynS »

Lars L skrev:
Jag tycker strålkastarna känns som plast, på dem skulle jag inte använda kemikalier utan innehållsförteckning, Biltema uppger inte innehåll i datasäkerhetsbladet för sin de-icer
Det är ju sällan särskilt märkvärdiga kemikalier i en anti-ice spray om man säger så. Propanol, vatten och färgämnen.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Jeppe1990
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 14 nov 2020 13:36

Re: Förhindra is på strålkastarna

Inlägg av Jeppe1990 »

Lars L skrev:
Jag tycker strålkastarna känns som plast, på dem skulle jag inte använda kemikalier utan innehållsförteckning, Biltema uppger inte innehåll i datasäkerhetsbladet för sin de-icer.

Minsta möjliga mängd silikonfett på glasrutor borde funka - mina gummilister är nog preparerade för de har inte frusit -ännu- trots väder för det.
Vilket silikonfett ha ni använt?
Capture.PNG
M3P - 2021
Skriv svar