Låg kupévärme och ihärdig imma på samtliga rutor
Moderator: Redaktion
Re: Låg kupévärme och ihärdig imma på samtliga rutor
När bilen var ny hade jag också lite problem med imma. Vet inte om dom hade nån hinna av ngt från tillverkaren eller vad det var. Löstes genom att rengöra rutorna på insidan hursomhelst.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Låg kupévärme och ihärdig imma på samtliga rutor
Brukar bildas en hinna på rutorna av ångor från limm som används för att fästa saker i interiören och en del annat som används där, jag brukar oftast göra en ordentlig rengöring av alla rutor ett tag efter leverans av den anledningen.taliz skrev:När bilen var ny hade jag också lite problem med imma. Vet inte om dom hade nån hinna av ngt från tillverkaren eller vad det var. Löstes genom att rengöra rutorna på insidan hursomhelst.
Re: Låg kupévärme och ihärdig imma på samtliga rutor
Noterade detta idag när jag skulle ta en sväng.
"Climate keeper unavailable due to system fault"
Känns på något sätt ändå bra att bilen fattar att något är fel. Det var 15C i bilen idag, setpunkt var på 25C och trots det kör fläktarna endast på hastighet "2". Dvs nästan lägsta. Fattar ingenting..
Har i vilket fall fått tid nu hos SC den 19 januari
"Climate keeper unavailable due to system fault"
Känns på något sätt ändå bra att bilen fattar att något är fel. Det var 15C i bilen idag, setpunkt var på 25C och trots det kör fläktarna endast på hastighet "2". Dvs nästan lägsta. Fattar ingenting..
Har i vilket fall fått tid nu hos SC den 19 januari
Model 3 LR uthämtad 27/6-20 ( Såld)
Model Y LR 2023(uthämtad 2 december 2022)
Model Y LR 2023(uthämtad 2 december 2022)
Re: Låg kupévärme och ihärdig imma på samtliga rutor
Upplever också problem med AC. Känns som det fortsätter komma varmluft vid fötterna även om bilen är tillräckligt varm för inställd temperatur. Blir rena bastun vid fötterna tillslut.
Hade inne på service idag men dem hittade inget fel. Dem körde något testprogram och kollade temperaturen vid olika inställningar. Deras rekommendation var att stänga av Auto-läget vilket låter väldigt bakvänt. Testade på vägen hem men tyckte inte det gjorde någon skillnad. Skall testa på längre resa senare i veckan.
Hade inne på service idag men dem hittade inget fel. Dem körde något testprogram och kollade temperaturen vid olika inställningar. Deras rekommendation var att stänga av Auto-läget vilket låter väldigt bakvänt. Testade på vägen hem men tyckte inte det gjorde någon skillnad. Skall testa på längre resa senare i veckan.
Tesla Model 3 LR AWD uthämtad 20/3-20
Re: Låg kupévärme och ihärdig imma på samtliga rutor
Okej, låter märkligt. Känns ju spontant som att Tesla har misslyckats när klimatanläggningen inte klarar av att upprätthålla ett vettigt klimat på Auto-läget och de rekommenderar att köra manuell.
Jag retar mig lite på att den alltid är inställd på att blåsa värme vid fötterna. Detta trots att jag flera gånger justerat att jag vill ha blås från mittkonsolen. Verkar som att blås vid fötterna är någon form av "default" man får leva med..
Jag retar mig lite på att den alltid är inställd på att blåsa värme vid fötterna. Detta trots att jag flera gånger justerat att jag vill ha blås från mittkonsolen. Verkar som att blås vid fötterna är någon form av "default" man får leva med..
Model 3 LR uthämtad 27/6-20 ( Såld)
Model Y LR 2023(uthämtad 2 december 2022)
Model Y LR 2023(uthämtad 2 december 2022)
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Låg kupévärme och ihärdig imma på samtliga rutor
Precis så jag gjort (stängt av Auto och stäng av värme bak och mot fötterna om det är för varmt), fungerar bra.flojon skrev:Upplever också problem med AC. Känns som det fortsätter komma varmluft vid fötterna även om bilen är tillräckligt varm för inställd temperatur. Blir rena bastun vid fötterna tillslut.
Hade inne på service idag men dem hittade inget fel. Dem körde något testprogram och kollade temperaturen vid olika inställningar. Deras rekommendation var att stänga av Auto-läget vilket låter väldigt bakvänt. Testade på vägen hem men tyckte inte det gjorde någon skillnad. Skall testa på längre resa senare i veckan.
Mvh
Re: Låg kupévärme och ihärdig imma på samtliga rutor
Okej, men är det något du måste göra varje gång du sätter dig i bilen? Eller kommer den ihåg det efter du har gjort det en gång? I mitt fall verkar bilen "glömma" mina prefreranser gällande var jag vill att den ska blåsa och jag måste justera manuelt varje gång.NiklasTesla skrev:Precis så jag gjort (stängt av Auto och stäng av värme bak och mot fötterna om det är för varmt), fungerar bra.flojon skrev:Upplever också problem med AC. Känns som det fortsätter komma varmluft vid fötterna även om bilen är tillräckligt varm för inställd temperatur. Blir rena bastun vid fötterna tillslut.
Hade inne på service idag men dem hittade inget fel. Dem körde något testprogram och kollade temperaturen vid olika inställningar. Deras rekommendation var att stänga av Auto-läget vilket låter väldigt bakvänt. Testade på vägen hem men tyckte inte det gjorde någon skillnad. Skall testa på längre resa senare i veckan.
Mvh
Model 3 LR uthämtad 27/6-20 ( Såld)
Model Y LR 2023(uthämtad 2 december 2022)
Model Y LR 2023(uthämtad 2 december 2022)
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Låg kupévärme och ihärdig imma på samtliga rutor
Bilen kommer ihåg din senaste inställning när du har på manuellt läge.EnDaniel skrev:Okej, men är det något du måste göra varje gång du sätter dig i bilen? Eller kommer den ihåg det efter du har gjort det en gång? I mitt fall verkar bilen "glömma" mina prefreranser gällande var jag vill att den ska blåsa och jag måste justera manuelt varje gång.NiklasTesla skrev:Precis så jag gjort (stängt av Auto och stäng av värme bak och mot fötterna om det är för varmt), fungerar bra.flojon skrev:Upplever också problem med AC. Känns som det fortsätter komma varmluft vid fötterna även om bilen är tillräckligt varm för inställd temperatur. Blir rena bastun vid fötterna tillslut.
Hade inne på service idag men dem hittade inget fel. Dem körde något testprogram och kollade temperaturen vid olika inställningar. Deras rekommendation var att stänga av Auto-läget vilket låter väldigt bakvänt. Testade på vägen hem men tyckte inte det gjorde någon skillnad. Skall testa på längre resa senare i veckan.
Mvh
Mvh
Re: Låg kupévärme och ihärdig imma på samtliga rutor
Misstänker att om man använder Easy entry så måste man göra ändringen med sin vanliga profil vald annars ändras det väl när man skall köra...
Tesla Model 3 LR AWD uthämtad 20/3-20
Re: Låg kupévärme och ihärdig imma på samtliga rutor
Tack! Skall prova så! Men känns som dem misslyckats med Auto funktionen då...NiklasTesla skrev:Precis så jag gjort (stängt av Auto och stäng av värme bak och mot fötterna om det är för varmt), fungerar bra.flojon skrev:Upplever också problem med AC. Känns som det fortsätter komma varmluft vid fötterna även om bilen är tillräckligt varm för inställd temperatur. Blir rena bastun vid fötterna tillslut.
Hade inne på service idag men dem hittade inget fel. Dem körde något testprogram och kollade temperaturen vid olika inställningar. Deras rekommendation var att stänga av Auto-läget vilket låter väldigt bakvänt. Testade på vägen hem men tyckte inte det gjorde någon skillnad. Skall testa på längre resa senare i veckan.
Mvh
Tesla Model 3 LR AWD uthämtad 20/3-20
Re: Låg kupévärme och ihärdig imma på samtliga rutor
Att det blir "bastu" vid fötterna kan bero på en trasig givare tydligen, boka tid hos SC.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Låg kupévärme och ihärdig imma på samtliga rutor
Kanske redan kollat, men min bil brukar ändra till recirkulation på luften och stänga av AC:n efter körningar. Så jag kollar det varje gång vi ska köra iväg, speciellt så luften inte ska recirkulera.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Re: Låg kupévärme och ihärdig imma på samtliga rutor
Jag brukar stänga av fotvärmeblåset, men det som är speciellt dumt på just Tesla är att detta inte går att göra, utan att man samtidigt också tvingas gå över till manuell fläkthastighet.flojon skrev:Upplever också problem med AC. Känns som det fortsätter komma varmluft vid fötterna även om bilen är tillräckligt varm för inställd temperatur. Blir rena bastun vid fötterna tillslut.
Hade inne på service idag men dem hittade inget fel. Dem körde något testprogram och kollade temperaturen vid olika inställningar. Deras rekommendation var att stänga av Auto-läget vilket låter väldigt bakvänt. Testade på vägen hem men tyckte inte det gjorde någon skillnad. Skall testa på längre resa senare i veckan.
Jag skulle vilja ha funktionen "Auto", men med att man kan välja vilka utblås som skall vara avstängda.
Synd att Tesla inte har denna funktionen som många andra bilar har.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Låg kupévärme och ihärdig imma på samtliga rutor
Håller med, det saknar jag verkligen. Känns märkligt att de inte ordnat den möjligheten. Jag brukar ibland ändra till det jag önskar sen trycka den tillbaka i Auto. Men det känns lite omständigt.martinot skrev:Jag brukar stänga av fotvärmeblåset, men det som är speciellt dumt på just Tesla är att detta inte går att göra, utan att man samtidigt också tvingas gå över till manuell fläkthastighet.flojon skrev:Upplever också problem med AC. Känns som det fortsätter komma varmluft vid fötterna även om bilen är tillräckligt varm för inställd temperatur. Blir rena bastun vid fötterna tillslut.
Hade inne på service idag men dem hittade inget fel. Dem körde något testprogram och kollade temperaturen vid olika inställningar. Deras rekommendation var att stänga av Auto-läget vilket låter väldigt bakvänt. Testade på vägen hem men tyckte inte det gjorde någon skillnad. Skall testa på längre resa senare i veckan.
Jag skulle vilja ha funktionen "Auto", men med att man kan välja vilka utblås som skall vara avstängda.
Synd att Tesla inte har denna funktionen som många andra bilar har.
Model 3 LR uthämtad 27/6-20 ( Såld)
Model Y LR 2023(uthämtad 2 december 2022)
Model Y LR 2023(uthämtad 2 december 2022)
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Låg kupévärme och ihärdig imma på samtliga rutor
Någon annan än jag som aldrig använt automatläge på ACn i någon bil (detta är bil nr8 för mig). Tycker manuellt alltid är mer bekvämt värmemässigt.
Re: Låg kupévärme och ihärdig imma på samtliga rutor
Jag kör alltid 19 grader auto. Har inte mycket att klaga på. Norrbotten året runt.
Tesla Y LR -22 EAP