Boombox eller ej

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MatsJ
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 12 jan 2020 15:20
Ort: NV Skåne

Re: Boombox eller ej

Inlägg av MatsJ »

Det enda min högtalare används till som jag vet om är de två ljuden som spelas vid start resp avslut av en Summon-manöver. Läste om någon i Sverige som även hade ljud vid "manuell" backning, det saknar dock jag. Finns där fler manövrar där högtalaren används i nuläget?
Röd 3 Performance FSD, beställd 2020-01-11, tillverkad 2020-01, levererad 2020-03-06. Motorstyrd öppning och stängning av trunk och frunk.
Användarvisningsbild
Tommy59
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 22 okt 2020 13:12
Ort: Helsingborg

Re: Boombox eller ej

Inlägg av Tommy59 »

Rocko skrev:
Bilen måste väl vara producerad from oktober -20 och framåt för att ha högtalare monterad (i USA). Tidigare har bara galler och kabeldragning förberett.
Ingen aning om funktionen ens är/blir tillgänglig i Sverige/Europa. Alltså inmonterad högtalare och boombox.
Någon som tagit leverans precis nyligen kanske kan dela med sig.
Har säkert högtalare, men fick ingen boombox. Saknar den heller inte..... :lol:
-21 Model 3 Performance röd/vit, hämtad 23 dec 2020
Don Flamenco
Inlägg: 1
Blev medlem: 10 maj 2021 13:28

Re: Boombox eller ej

Inlägg av Don Flamenco »

Hej!
Är det någon som vet om man kan spela någon external sound för någon modell alls? Alltså inom EU? Har sett filmer från US där man kunnat addera custom sound via Boombox.
Användarvisningsbild
TeslaRoq
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 23 apr 2021 21:07
Ort: Stockholm

Re: Boombox eller ej

Inlägg av TeslaRoq »

Jag såg idag en trevlig video där de testar alla livsviktiga funktioner i appen Boombox i en Model 3. Min knappt veckogamla Model 3:a verkar inte ha denna appen alls i menyerna där den borde vara. Är det någon svensk lag?

Måste tillägga att högtalaren under bilen finns. Bilen låter som ett UFO när man backar så det känns snarare som att appen är låst i Sverige än att hårdvaran saknas.

Någon som har tankar?

Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 686
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Boombox eller ej

Inlägg av Dinsdale »

Jag hämtade ut min kina-SR+ härom dagen. Kollade leksakslådan eller vad det hette idag. Där fanns boombox överst i listan, men jag testade den aldrig. Får öppna den och se vad som händer.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
TeslaRoq
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 23 apr 2021 21:07
Ort: Stockholm

Re: Boombox eller ej

Inlägg av TeslaRoq »

Intressant! Ja då kanske den "appen" saknas för mig. Undrar hur man får ner den haha. Kan man skapa digitala serviceärenden?

Kolla för övrigt på videon om du vill ha bra idé om vad funktionen är. Riktigt skämmigt tuta så i stan men ändå kul haha.
Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Boombox eller ej

Inlägg av ErikHallq »

Kul att det ändå kom hit! Min bil är byggd innan 29 mars 2021, och enligt lite googling verkar det som dessa europeiska blir saknar högtalaren, oklart om det stämmer dock. Enligt denna källa så verkar det vara möjligt att köpa till för ca $250, så typ 2500-3000sek med vår moms och annat. Får se om det blir tillgängligt här i Sverige, dock oklart om jag skulle köpa till detta.


https://driveteslacanada.ca/model-3/tes ... rom-tesla/
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 686
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Boombox eller ej

Inlägg av Dinsdale »

Kollade idag, jag har boombox-appen och kan ändra ljudet på tutan till fjärt osv. Antog för en stund rollen som lastbilschaufför och hängde ut genom dörren när jag backade, att det låter som ett ufo är en ganska bra beskrivning. Däremot när man kör framåt avges inget ljud från högtalaren, och det finns ingen inställning för att sätta på ljud heller (en uppenbar mjukvaruspärr).
Det står att det ska gå att spela musik genom högtalaren när man parkerat också, men jag hade inga ljudfiler på usbminnet så jag testade inte.
Man kunde lägga in upp till fem ljud stod det, får testa det och se om det möjligen dyker upp fler inställningar då.

Kinatillverkad SR+ som sagt, uthämtad för några dagar sedan.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Fingk
Teslaägare
Inlägg: 28
Blev medlem: 04 jul 2019 19:16

Re: Boombox eller ej

Inlägg av Fingk »

På min nya M3lr så går det att spela upp det som spelas på Spotify på utehögtalaren när man parkerat.
Model 3 Sr+ (Såld)
Duke_Wayne
Inlägg: 3
Blev medlem: 28 mar 2021 11:34

Re: Boombox eller ej

Inlägg av Duke_Wayne »

Dinsdale skrev:
Det står att det ska gå att spela musik genom högtalaren när man parkerat också, men jag hade inga ljudfiler på usbminnet så jag testade inte.
Man kunde lägga in upp till fem ljud stod det, får testa det och se om det möjligen dyker upp fler inställningar då.
Lyckades du att spela upp egna "custom ljud"?
Jag har inte fått det att fungera och jag har försökt med alla möjliga tricks jag hittat på nätet (formattering, partitionering av usb mm)men jag får det inte att fungera.
Användarvisningsbild
TeslaRoq
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 23 apr 2021 21:07
Ort: Stockholm

Re: Boombox eller ej

Inlägg av TeslaRoq »

Var inne på SC i ett annat ärende tidigare i veckan och frågade om Boombox men deras tydliga svar var att det inte är lanserat i Sverige. Sa att jag hört talas om att "folk" fått det i sin SR+ men de kunde inte förklara. Antar det är på gång men är i något gränsland just nu. Jag behövde verkligen geten vid ett övergångsställe i Bromma idag!
Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
Användarvisningsbild
BaconDP
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 31 jan 2020 15:22

Re: Boombox eller ej

Inlägg av BaconDP »

Duke_Wayne skrev:
Dinsdale skrev:
Det står att det ska gå att spela musik genom högtalaren när man parkerat också, men jag hade inga ljudfiler på usbminnet så jag testade inte.
Man kunde lägga in upp till fem ljud stod det, får testa det och se om det möjligen dyker upp fler inställningar då.
Lyckades du att spela upp egna "custom ljud"?
Jag har inte fått det att fungera och jag har försökt med alla möjliga tricks jag hittat på nätet (formattering, partitionering av usb mm)men jag får det inte att fungera.
Jag har en M3 LR och det var inga problem att spela upp egna ljud, måste vara mp3 och jag partionerade usb minnet enligt denna video:
Leafhage
Inlägg: 19
Blev medlem: 23 feb 2021 20:25

Re: Boombox eller ej

Inlägg av Leafhage »

Ni som har boombox har helt nya bilar eller? Min är byggd i februari, ingen boombox i menyerna :(
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Boombox eller ej

Inlägg av martinot »

Leafhage skrev:
Ni som har boombox har helt nya bilar eller? Min är byggd i februari, ingen boombox i menyerna :(
Japp. En 2021 byggd i maj månad.

Har Boombox-appen i menyn, men inte hunnit att testa än.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
flake
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 02 sep 2018 17:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Boombox eller ej

Inlägg av flake »

Konstigt, jag hämta ut ny LR(SR+ sedan 2019 byttes ut) i Onsdags(9/6) och polaren i Torsdags(10/6). Han hade boombox, men inte jag?
Tesla M3 Performance -20 och Tesla M3 LR -21
Tesla M3 SR+ -19
Tesla S85D -15
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Boombox eller ej

Inlägg av martinot »

flake skrev:
Konstigt, jag hämta ut ny LR(SR+ sedan 2019 byttes ut) i Onsdags(9/6) och polaren i Torsdags(10/6). Han hade boombox, men inte jag?
Intressant. Vad har du för mjukvaruversion?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
flake
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 02 sep 2018 17:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Boombox eller ej

Inlägg av flake »

2021.4.18

Vidare undersökning så visar car.info att min tillverkades i Fremont i April och hans i Fremont i Maj?
Tesla M3 Performance -20 och Tesla M3 LR -21
Tesla M3 SR+ -19
Tesla S85D -15
Användarvisningsbild
flake
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 02 sep 2018 17:40
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Boombox eller ej

Inlägg av flake »

Hitta detta i en artikel...

"Tesla only has speaker installs for European cars built after March 29, 2021, and after September 2019 for U.S. customers, but CEO Elon Musk also said a retrofit for older cars may be possible in the U.S. – with the very same retrofit officially being confirmed as possible through a service center for all Model 3 and Y units."
Tesla M3 Performance -20 och Tesla M3 LR -21
Tesla M3 SR+ -19
Tesla S85D -15
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Boombox eller ej

Inlägg av martinot »

flake skrev:
2021.4.18

Vidare undersökning så visar car.info att min tillverkades i Fremont i April och hans i Fremont i Maj?
Är troligen tillverkningsdatum som avgör då.

Så här ser det ut på min M3 LR som tillverkades i Fremont i maj månad och kör med mjukvara 2021.4.18:

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Boombox eller ej

Inlägg av Dexter »

martinot skrev:
flake skrev:
2021.4.18

Vidare undersökning så visar car.info att min tillverkades i Fremont i April och hans i Fremont i Maj?
Är troligen tillverkningsdatum som avgör då.

Så här ser det ut på min M3 LR som tillverkades i Fremont i maj månad och kör med mjukvara 2021.4.18:

Bild
Går det att eftermontera Boombox på de Teslor som är byggda innan April 2021?
Någon som vet?
kris
Inlägg: 23
Blev medlem: 14 jun 2021 12:46
Ort: Eskilstuna

Re: Boombox eller ej

Inlägg av kris »

Varför vill man ha boombox? Har det men förstår inte riktigt vad som är superviktigt. Ungarna tyckte det var kul att prutta utanför bilen. Man kan köra musik också om man vill vara coolast på Ica maxi parkeringen. Men sen då?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Boombox eller ej

Inlägg av mikebike »

kris skrev:
Varför vill man ha boombox? Har det men förstår inte riktigt vad som är superviktigt. Ungarna tyckte det var kul att prutta utanför bilen. Man kan köra musik också om man vill vara coolast på Ica maxi parkeringen. Men sen då?
Det hade varit trevligt om man kunnat välja egna ljud för PWS, men det går tydligen inte.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Boombox eller ej

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
kris skrev:
Varför vill man ha boombox? Har det men förstår inte riktigt vad som är superviktigt. Ungarna tyckte det var kul att prutta utanför bilen. Man kan köra musik också om man vill vara coolast på Ica maxi parkeringen. Men sen då?
Det hade varit trevligt om man kunnat välja egna ljud för PWS, men det går tydligen inte.
Har hört att det är EU som stoppar detta då det inte tillåts enligt europeiska regelverk (tyvärr).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 686
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Boombox eller ej

Inlägg av Dinsdale »

Boombox är helt meningslös. Man kan välja ett ljud för tutan och aktivera det, men så fort man växlar till Drive så avaktiveras inställningen och man får bara vanliga tut-ljudet.

Inställningen för att byta ut ufo-ljudet när man backar (som väl även hörs när man kör framåt på bilar sålda efter 1 juli 2021 eller vad det var?) saknas helt.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Boombox eller ej

Inlägg av Dexter »

Dinsdale skrev:
Boombox är helt meningslös. Man kan välja ett ljud för tutan och aktivera det, men så fort man växlar till Drive så avaktiveras inställningen och man får bara vanliga tut-ljudet.

Inställningen för att byta ut ufo-ljudet när man backar (som väl även hörs när man kör framåt på bilar sålda efter 1 juli 2021 eller vad det var?) saknas helt.
UFO ljud vill jag helst inte ha så då är det bättre att vara utan Boomboxen. :lol:
Skriv svar