Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
cederstock
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 11 dec 2018 21:05

Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?

Inlägg av cederstock »

Vad får ni för verklig räckvidd på era bilar? När bilen är fulladdad (läget inför resa, dvs så fullt laddad den kan bli) säger displayen 475 km. I verkligheten har jag inte en enda gång kommit över 190 km nu i december med ca 5 graders temperatur. Sentry mode gör det ännu sämre. Att det skulle vara en diff var väntat, men en räckvidd på 40% av utlovat känns nästan som något är fel?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?

Inlägg av OfarligTesla »

Du får specificera vad för resor det handlar om? Är det en resa A till B eller många korta resor? Hur parkeras bilen i så fall?
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?

Inlägg av Banane »

cederstock skrev:
Vad får ni för verklig räckvidd på era bilar? När bilen är fulladdad (läget inför resa, dvs så fullt laddad den kan bli) säger displayen 475 km. I verkligheten har jag inte en enda gång kommit över 190 km nu i december med ca 5 graders temperatur. Sentry mode gör det ännu sämre. Att det skulle vara en diff var väntat, men en räckvidd på 40% av utlovat känns nästan som något är fel?

Är det en enda lång körning eller många korta? Vid många korta drar den tyvärr ut batteriet jättesnabbt. Många uppvärmningar av kupé och batteri tar energi. Kan man inte ladda hemma är det jättetråkigt och förargligt men kan man ladda hemma så är det inget större problem. Blir lite dyrare bara.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3584
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?

Inlägg av AAKEE »

Centry mode tar väl ingen range under själva körningen?

Räknar du range över flertalet dagar med centry mode på kommer du ju inte få ut speciellt bra räckvidd.

Den angivna räckvidden, förutom att det inte är vinterförhållanden så förutsätter den 100% och sedan köra i ett till batteriet är tomt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
cederstock
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 11 dec 2018 21:05

Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?

Inlägg av cederstock »

OfarligTesla skrev:
Du får specificera vad för resor det handlar om? Är det en resa A till B eller många korta resor? Hur parkeras bilen i så fall?
Många kortare sträckor, max hastighet 100 km/h
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?

Inlägg av Bjelke »

I så fall är det fullt normalt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?

Inlägg av OfarligTesla »

cederstock skrev:
OfarligTesla skrev:
Du får specificera vad för resor det handlar om? Är det en resa A till B eller många korta resor? Hur parkeras bilen i så fall?
Många kortare sträckor, max hastighet 100 km/h
Helt normalt i så fall om bilen parkeras utomhus såhär års, varje gång du hoppar in i den behöver den värma upp både batteri och kupé.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?

Inlägg av Zalman3 »

cederstock skrev:
Vad får ni för verklig räckvidd på era bilar? När bilen är fulladdad (läget inför resa, dvs så fullt laddad den kan bli) säger displayen 475 km. I verkligheten har jag inte en enda gång kommit över 190 km nu i december med ca 5 graders temperatur. Sentry mode gör det ännu sämre. Att det skulle vara en diff var väntat, men en räckvidd på 40% av utlovat känns nästan som något är fel?
Min S75D har jag lyckats köra ca 46 mil som bäst och som sämst 31 mil i -24 grader.
Det är på långresor.
På korta resor med mycket förvärmning kan ju förbrukningen dramatiskt öka.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?

Inlägg av Fluffy »

På korta sträckor där bilen inte varit uppvärmd drar den en del när det är kallare. Det märks vid lite längre sträckor att de första 5% går fort (kall bil) och sedan lugnar det med sig.

Känns helt naturligt. En fossilbil gör det samma men man ser det inte lika bra på bensinmätaren.

Har bara kört en längre sträcka:
Ca +5-8 grader
Förvärmd. 100 km (mest 110-120 motorväg)
Ett par kalla stopp stadskörning ca 25 km
Kall. 100 km hem (mest 110-120 motorväg)

Start med 95%
Hemma: 45%

Jag är helt nöjd med det. Har en LR 2021.
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?

Inlägg av SkipperO »

Det låter normalt.
Postade denna beräkningen/uppskattningen för ett par veckor sedan: ”70% av mina resor är korta, en typisk hämtabarntrip är 20km/30minuter. Med förvärmning 30min vid nollgradigt blir förbrukningen uppskattningsvis i kWh: förvärmning batteri 3,5 +förvärmning kupé 1 + kupévärme 1.5 + framdrivning 3 = 9kWh eller 12% eller 450Wh/km eller 3x mer än en ljummen sommardag.” Gäller LR utan värmepump.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?

Inlägg av holden »

SkipperO skrev:
Det låter normalt.
Postade denna beräkningen/uppskattningen för ett par veckor sedan: ”70% av mina resor är korta, en typisk hämtabarntrip är 20km/30minuter. Med förvärmning 30min vid nollgradigt blir förbrukningen uppskattningsvis i kWh: förvärmning batteri 3,5 +förvärmning kupé 1 + kupévärme 1.5 + framdrivning 3 = 9kWh eller 12% eller 450Wh/km eller 3x mer än en ljummen sommardag.” Gäller LR utan värmepump.
Känns onödigt att värma i 30 minuter vid nollgradigt, om du inte avser att smälta snö utanpå bilen, 10 minuter på defrost räcker.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?

Inlägg av LarsL »

Räckvidden är beroende på väldigt många olika saker så som hastighet, acceleration och väder så som temperatur, regn eller snö. Det du ser i displayen är en uppskattning utifrån ”normala” förhållanden och påverkas intervju ovanstående effekter. Går du in på energigrafen så kan du få en bättre koll på hur det ser ut just nu för dig. Väljer du resa så kommer du se hur många procent du har kvar när du kommer fram till ditt mål. Genom att använda energigrafen kommer du också lära dig när och var bilen drar mer energi.

WLTP är bara en standard för att kunna jämföra rättvist mellan olika bilar och inte ett löfte från biltillverkarna om en viss räckvidd.
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare
Inlägg: 354
Blev medlem: 30 mar 2015 20:59

Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?

Inlägg av miksch »

Det kan også være batterikalibreringen som er fel.
Min model 3 hadde over tid fått en 10-15% redusert rekkevidde. Så leste jeg på amerikansk side at aktivering av sentry-mode hindrer batterikalibreringen. De anbefalte å slå av sentry og så lade bilen 2-3 ganger til 90%, 2-3 ganger til 80, 70, 60 og 40%. Deretter skulle alt fungere. Det gjorde jeg, og nå er rekkevidden korrekt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?e

Inlägg av taliz »

Elbilar är inte gjorda för att användas precis som avgasbilar i vardagen.
En avgasbil tankar man fullt och kör till den är tom, det gör man inte med en elbil.
Man laddar helst varje dag och varken mer eller mindre än vad man behöver för dagen, man vill gärna hålla laddnivå så nära 50% som möjligt då det är bäst för batteriet.
Normalt laddar man till 60-90%, där de flesta tillverkare rekommenderar ca 80%.
Sedan bör man ladda gärna vid ca 30% om möjligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?

Inlägg av Svenssons »

På Model S och Model X kan man slå på Range Mode för att sänka förbrukningen under kalla dagar med många korta resor. Batteriet kommer då inte värmas på samma sätt, effekten till kupévärmen begränsas och lite saker till tror jag för fyrhjulsdrift. Du kommer då ligga närmare förbrukningen som är på varmare dagar men du kommer köra en kall bil som inte har samma regenerativa möjligheter, som inte kan accelerera på samma sätt eller laddas lika snabbt. Det sliter kanske även mer på batterierna att användas kalla och det kanske är orsaken till att Model 3 inte har detta.

https://www.tesla.com/sv_SE/support/new ... range_mode

https://www.tesla.com/sv_SE/support/range?redirect=no
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?

Inlägg av NiklasTesla »

Ligger på ca 1,9kwh/mil i snitt efter ca 8000mil (LR AWD). Högre på vintern och lägre på sommarn såklart.

Hoppas detta hjälper dig samt MVH
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?

Inlägg av vibrationsfri »

Ett tips för att få längre räckvidd och mer regen när det är kallt är att värma batteriet och kupen i förväg. Ladda upp 10% extra innan avfärd eller låt förvärmningen av kupen stå på i 30-60 minuter. Det ger väldigt många mil extra.
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?

Inlägg av SkipperO »

holden skrev:
SkipperO skrev:
Det låter normalt.
Postade denna beräkningen/uppskattningen för ett par veckor sedan: ”70% av mina resor är korta, en typisk hämtabarntrip är 20km/30minuter. Med förvärmning 30min vid nollgradigt blir förbrukningen uppskattningsvis i kWh: förvärmning batteri 3,5 +förvärmning kupé 1 + kupévärme 1.5 + framdrivning 3 = 9kWh eller 12% eller 450Wh/km eller 3x mer än en ljummen sommardag.” Gäller LR utan värmepump.
Känns onödigt att värma i 30 minuter vid nollgradigt, om du inte avser att smälta snö utanpå bilen, 10 minuter på defrost räcker.
Håller med, men jag tolkar manualen som att 30-45min rekommenderas. Brukar dock förvärma 5-10 minuter.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?

Inlägg av mikebike »

cederstock skrev:
OfarligTesla skrev:
Du får specificera vad för resor det handlar om? Är det en resa A till B eller många korta resor? Hur parkeras bilen i så fall?
Många kortare sträckor, max hastighet 100 km/h
Min fossilbil drog 3 liter per mil vid korta körningar. :D
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?

Inlägg av pejvic »

Jag kör precis som du. Laddar sällan. Du kommer öka räckvidden mycket om du stänger av AC, sänker temp lite i bilen och ställer ett fast fläktläge på tex 2.
Om du ofta bara kör några kilometer liksom. Sentry är helt värdelöst att använda om man ej laddar varje dag. Den använder jag aldrig. (tyvärr)
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
cederstock
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 11 dec 2018 21:05

Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?

Inlägg av cederstock »

Jag kanske skall lägga till att jag inte förvärmt bilen alls, bara sätter mig i bilen och kör iväg. Jag tycker det är fascinerande att det verkar vara så många som tycker det är ok att en bil som marknadsförs klara ca 50 mil på en laddning i verkligheten inte klarar mer än 18 mil. Jag tycker det är väldigt vilseledande marknadsföring.
Force-Walker
Inlägg: 209
Blev medlem: 09 jan 2020 17:57

Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?

Inlägg av Force-Walker »

cederstock skrev:
Jag kanske skall lägga till att jag inte förvärmt bilen alls, bara sätter mig i bilen och kör iväg. Jag tycker det är fascinerande att det verkar vara så många som tycker det är ok att en bil som marknadsförs klara ca 50 mil på en laddning i verkligheten inte klarar mer än 18 mil. Jag tycker det är väldigt vilseledande marknadsföring.
Det är ju inget som är specifikt för elbilar.

Det är bara att kolla dessa listor. Så ser du att det skiljer sig lika mycket med fossilbilar hur mycket bränsle de drar.

https://www.expressen.se/motor/sa-mycke ... r-angivet/
https://teknikensvarld.se/nyheter/konsu ... en-180315/

Tillverkarna optimerar bilarna för att de skall gå så snålt som möjligt vid testning.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?

Inlägg av heldiggrisen »

cederstock skrev:
Jag kanske skall lägga till att jag inte förvärmt bilen alls, bara sätter mig i bilen och kör iväg. Jag tycker det är fascinerande att det verkar vara så många som tycker det är ok att en bil som marknadsförs klara ca 50 mil på en laddning i verkligheten inte klarar mer än 18 mil. Jag tycker det är väldigt vilseledande marknadsföring.
Samma marknadsföring gäller ICE.
Min gasVolvo ska enligt spec klara 0,68l/mil. Vid kortare turar nu på ”vintern” så går det ofta över 2 liter bensin eller 1kg gas per mil.
Det är ungefär 3ggr marknadsförd förbrukning, ungefär som din M3.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?

Inlägg av Svenssons »

cederstock skrev:
Jag kanske skall lägga till att jag inte förvärmt bilen alls, bara sätter mig i bilen och kör iväg. Jag tycker det är fascinerande att det verkar vara så många som tycker det är ok att en bil som marknadsförs klara ca 50 mil på en laddning i verkligheten inte klarar mer än 18 mil. Jag tycker det är väldigt vilseledande marknadsföring.
Det existerar ingen bil som har samma räckvidd oavsett omständigheterna. Bilens räckvidd har uppmätts på samma sätt och omständigheter som alla andra bilar för att det ska gå att jämföra olika bilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?

Inlägg av OfarligTesla »

cederstock skrev:
Jag kanske skall lägga till att jag inte förvärmt bilen alls, bara sätter mig i bilen och kör iväg. Jag tycker det är fascinerande att det verkar vara så många som tycker det är ok att en bil som marknadsförs klara ca 50 mil på en laddning i verkligheten inte klarar mer än 18 mil. Jag tycker det är väldigt vilseledande marknadsföring.
Fast den klarar mer i verkligheten, kör man dock bara korta sträckor utan varmgarage eldar man däeemot för kråkorna till viss del. Men det är ju på långresor som räckvidden är riktigt viktig och då är den ju längre.

Sedan är det ju allmänt känt att Wltp (för el och fossil) inte stämmer för alla möjliga scenarion utan endast för det specifika testet.
Skriv svar