Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?
Moderator: Redaktion
Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?
Körde 95 mil hem med M3P igår. 19” dubbdäck med KAHN fälg från dekk24.no
Höll full landsvägsfart enligt E4 norrut och hade initialt precis över 200Wh/km( två vuxna samt 20” sommardäck som PAX).
När det blev snöslask på vägen steg förbrukningen mot 205-210WH/km och längre norrut med lite snömodd, mer eller mikndre snöstorm, -6-7 grader och en del omkörningar i vänsterfil med snö toppade det på 220Wh/km. Det ger väl i praktiken kring 35 mil räckvidd i den farten om man laddar fullt och kör ned till 10%.
Känns helt OK, även om 35 mil bara är runt 60% av WLTP.
Min nyaste Audi drar 0,9L/mil istället för 0,64 som den är specad med, så det är ingen större skillnad där heller när det gäller ”specificerad range mot faktisk range”.
Höll full landsvägsfart enligt E4 norrut och hade initialt precis över 200Wh/km( två vuxna samt 20” sommardäck som PAX).
När det blev snöslask på vägen steg förbrukningen mot 205-210WH/km och längre norrut med lite snömodd, mer eller mikndre snöstorm, -6-7 grader och en del omkörningar i vänsterfil med snö toppade det på 220Wh/km. Det ger väl i praktiken kring 35 mil räckvidd i den farten om man laddar fullt och kör ned till 10%.
Känns helt OK, även om 35 mil bara är runt 60% av WLTP.
Min nyaste Audi drar 0,9L/mil istället för 0,64 som den är specad med, så det är ingen större skillnad där heller när det gäller ”specificerad range mot faktisk range”.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?
För mig som är van med X förbrukning känns 220Wh/km i storm, minusgrader, snömodd som lyxförbrukning. Mina P Xar snittade långt över 300Wh/km med 22" och snöoväderAAKEE skrev:Körde 95 mil hem med M3P igår. 19” dubbdäck med KAHN fälg från dekk24.no
Höll full landsvägsfart enligt E4 norrut och hade initialt precis över 200Wh/km( två vuxna samt 20” sommardäck som PAX).
När det blev snöslask på vägen steg förbrukningen mot 205-210WH/km och längre norrut med lite snömodd, mer eller mikndre snöstorm, -6-7 grader och en del omkörningar i vänsterfil med snö toppade det på 220Wh/km. Det ger väl i praktiken kring 35 mil räckvidd i den farten om man laddar fullt och kör ned till 10%.
Känns helt OK, även om 35 mil bara är runt 60% av WLTP.
Min nyaste Audi drar 0,9L/mil istället för 0,64 som den är specad med, så det är ingen större skillnad där heller när det gäller ”specificerad range mot faktisk range”.
35mil i full landsvägsfart är ju 3-4h körning, tror inte jag klarar köra så länge utan pisspaus. Sommar bör du få runt 40-45 istället. och då pratar vi 4-5h körning.
Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?
Går X:en bara hundra ?NEO skrev:35mil i full landsvägsfart är ju 3-4h körning, tror inte jag klarar köra så länge utan pisspaus. Sommar bör du få runt 40-45 istället. och då pratar vi 4-5h körning.
Nämen, jag håller med. Den drog faktiskt lite mindre än jag hade gissat mht omständigheterna.
BTW, NEO är möjligen inte NEO från Nordicaudi ?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?
Inte lätt att byta till en mindre bilNEO skrev:För mig som är van med X förbrukning känns 220Wh/km i storm, minusgrader, snömodd som lyxförbrukning. Mina P Xar snittade långt över 300Wh/km med 22" och snöoväderAAKEE skrev:Körde 95 mil hem med M3P igår. 19” dubbdäck med KAHN fälg från dekk24.no
Höll full landsvägsfart enligt E4 norrut och hade initialt precis över 200Wh/km( två vuxna samt 20” sommardäck som PAX).
När det blev snöslask på vägen steg förbrukningen mot 205-210WH/km och längre norrut med lite snömodd, mer eller mikndre snöstorm, -6-7 grader och en del omkörningar i vänsterfil med snö toppade det på 220Wh/km. Det ger väl i praktiken kring 35 mil räckvidd i den farten om man laddar fullt och kör ned till 10%.
Känns helt OK, även om 35 mil bara är runt 60% av WLTP.
Min nyaste Audi drar 0,9L/mil istället för 0,64 som den är specad med, så det är ingen större skillnad där heller när det gäller ”specificerad range mot faktisk range”.
35mil i full landsvägsfart är ju 3-4h körning, tror inte jag klarar köra så länge utan pisspaus. Sommar bör du få runt 40-45 istället. och då pratar vi 4-5h körning.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?
Jag brukar räkna med halva räckvidden på vintern om man kör många korta resor. Det går år bra med energi att värma upp allt varje gång. Sen drar sentry mode mycket mer på vintern iom att den värmer upp kamerorna.
På en längre resa säg 20 mil vintertid så är det inte alls lika illa, man ser tydligt att medelförbrukningen dalar ända fram till målet.
På en längre resa säg 20 mil vintertid så är det inte alls lika illa, man ser tydligt att medelförbrukningen dalar ända fram till målet.
Model 3 Performance.
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?
AAKEE skrev:Går X:en bara hundra ?NEO skrev:35mil i full landsvägsfart är ju 3-4h körning, tror inte jag klarar köra så länge utan pisspaus. Sommar bör du få runt 40-45 istället. och då pratar vi 4-5h körning.
Nämen, jag håller med. Den drog faktiskt lite mindre än jag hade gissat mht omständigheterna.
Nix, aldrig haft en audi eller hängt på det forumey
BTW, NEO är möjligen inte NEO från Nordicaudi ?
Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?
Man kan vara helt okey ändåNEO skrev:
Nix, aldrig haft en audi eller hängt på det forumey
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?
Någon frågade vad jag hade för förbrukning och den låg på ungefär 230Wh/km vid resan till Västerås, dubbade vinterdäck med 3 bar.Erik Viking skrev:Mycket intressant!Hej. Ny Teslaägare här sedan tre veckor. Jag har ungefär samma förhållanden, 24 mil t/r. Börjar med 43 mils räckvidd (typ 90% laddning och varmgarage) sedan står bilen ute på jobbet och kommer hem igen med 9 mils räckvidd kvar. Upplevs som hög energiförbrukning, men det kanske ska dra så mycket vid motorvägskörning? Iofs så har jag musik på hög volym och 20,5 grader i kupén med fläktläge 2.Jag kör mer eller mindre 25mil t/r varje dag till vrås och det går åt ca 80% batteri o då är bilen inte speciellt mer uppvärmd mer än ca 10min innan jag åker sätter jag på klimatanläggning på 22grader ca 10min innan jag åker, sen står bilen kall o utomhus i 6-8tim o 10min innan jag åker hem så sätter ja på klimatanläggning i 10min o sen åker jag hem.
Om du har möjlighet att köra i 90 km/h t/r en dag skulle vara mycket intressant
att se skillnaden. Ändra i så fall enbart hastigheten, inget annat.
Har hört från säker källa, tumregeln är att alla förluster i drivlina med rullmotstånd etc.
är lika stor som luftmotståndet vid ca 90 Km/h
Vid 120 är luftmotståndet dubbelt.
Om du kan göra den testen och publicera resultatet här så skulle det uppskattas mycket.
Kika även på energimätaren och genomsnittets förbrukningen,
du kan ändra körsträckan som snittet räknas på i energi mätaren,
andra sidan där den "lutande backen" visas.
Blev tvungen att hålla igen lite hemåt (höll max 115km/h) då jag hade 22mil kvar i range när jag skulle hem och startade ju som sagt dagen med 43mil så var lite smått orolig... Men kom hem med 6 mil kvar (12%) och hade snittat 180Wh/km.
Kan absolut testa med 90km/h, men kom dock på en sak som såklart inte förbättrar min range och det är att billen är sänkt och har ett "kjolpaket" med läpp fram, sidokjolar och bakre diffusor. Snyggt, men kanske inte ger mig den bästa räckvidden.
Ändå nöjd med att jag kommer fram och tillbaka på en laddning.
Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?
Körde ca 20 mil igår med temperaturer mellan. -14 och -18, snittet blev nog -17/-18.
Förbrukningen var markant högre än vid nollan/-2. Drog kring 240Wh/km landsväg / 110kmh. Känns ändå rätt ok.
Har dubbade 19” V-däck och trycket är antagligen aningen lågt när det blir kallt.
Höjt 0.1bar till 3.1 vid +10(garaget) för att kompensera den årstid som kommer.
Förbrukningen var markant högre än vid nollan/-2. Drog kring 240Wh/km landsväg / 110kmh. Känns ändå rätt ok.
Har dubbade 19” V-däck och trycket är antagligen aningen lågt när det blir kallt.
Höjt 0.1bar till 3.1 vid +10(garaget) för att kompensera den årstid som kommer.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?
40 mil Hemavan-Luleå
Temperatur från 15 till 24 minusgrader.
Följde fartgränserna. 22 grader i kupén, AUTOläge.
196 Wh/km i genomsnitt.
36 minuter batterivärme och 25 mils landsvägskörning medförde ändå inte tillräckligt varmt batteri; 110 kW Max i Arvidsjaur på 12% SoC - dock höll den 110 till dryga 40% och tappade ned under 100 kW först vid 49-50%.
Intressant hur mycket man faktiskt måste köra/värma för att få värme när det är kallt ute.
Temperatur från 15 till 24 minusgrader.
Följde fartgränserna. 22 grader i kupén, AUTOläge.
196 Wh/km i genomsnitt.
36 minuter batterivärme och 25 mils landsvägskörning medförde ändå inte tillräckligt varmt batteri; 110 kW Max i Arvidsjaur på 12% SoC - dock höll den 110 till dryga 40% och tappade ned under 100 kW först vid 49-50%.
Intressant hur mycket man faktiskt måste köra/värma för att få värme när det är kallt ute.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?
Behöver ni bra range, gör som jag och kör med värmepumpen sönder.
Kört 20mil på riktigt vinterväglag/-7 sedan laddning(95%) och hade 270 km kvar*när jag var framme. Höll 95-100 km/h i huvudsak.
Det var inte varmt om fötterna men 83% av WLTP med 95% laddning känns rätt ok. 87% av specificerad räckvidd mht SOC.
Frusen, men imponerad.
*) Enligt energimätaren 50km/snitt.
Trippen säger 250.4, men jag laddade på SUC vid 50km.
Kört 20mil på riktigt vinterväglag/-7 sedan laddning(95%) och hade 270 km kvar*när jag var framme. Höll 95-100 km/h i huvudsak.
Det var inte varmt om fötterna men 83% av WLTP med 95% laddning känns rätt ok. 87% av specificerad räckvidd mht SOC.
Frusen, men imponerad.
*) Enligt energimätaren 50km/snitt.
Trippen säger 250.4, men jag laddade på SUC vid 50km.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?
Ja men därför måste de få sig en tankeställare.taliz skrev:Problemet är väl att de flesta med avgasbil inte stirrar sig blinda på förbrukningssiffrorna eller återstående räckvidd, vilket många, särskilt nya ägare, verkar göra med elbil.point1 skrev:Prova att köra en fossilbil korta sträckor och se hur det påverkar förbrukningen. Vad är acceptabelt för dit, ska det vara 500x1km räckvidd eller 50x10km, eller 1x500km. Enligt WLTP osv är det inte uppdelat på massa små sträckor. På samma sätt som bensinförbrukningen inte mäts i 1 km sträckor när den anges.cederstock skrev:Jag kanske skall lägga till att jag inte förvärmt bilen alls, bara sätter mig i bilen och kör iväg. Jag tycker det är fascinerande att det verkar vara så många som tycker det är ok att en bil som marknadsförs klara ca 50 mil på en laddning i verkligheten inte klarar mer än 18 mil. Jag tycker det är väldigt vilseledande marknadsföring.
Man reagerar alltså inte om dieselbilen drar 0,4 eller 0,7. Om den visar 40 mil räckvidd eller 150 gör detsamma, det är bara att köra.
När det är kallt gör det ju inte heller någon jätteskillnad om man bara "sätter sig i bilen och kör" eftersom uppvärmningen sköts av spillvärme, dvs ingen märkbart högre förbrukning eller räckviddsminskning pga det.
Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?
Har en S75D med 75kWh batteri.
Har som sämst fått ca 31 mil i räckvidd i -24.
Undrar hur mycket PM-motorn och en värmepump skulle sänka förbrukningen?
Körde nu ca 30km i -19 och fick ett snitt på 2,43kWh per mil.
Har som sämst fått ca 31 mil i räckvidd i -24.
Undrar hur mycket PM-motorn och en värmepump skulle sänka förbrukningen?
Körde nu ca 30km i -19 och fick ett snitt på 2,43kWh per mil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Faktisk räckvidd bara 40% - Är något fel?
Vi har några bekanta som har en gård i Norrland, det är 37 mil dit härifrån och enligt ABRP kommer vi att ha 11% kvar i batteriet om vi startar med fullt batteri. Det innebär fyra timmars oavbruten körning. Att vi skulle behöva mer räckvidd än så har jag svårt att se.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -20 svart/svart - såld