Mycket intressant!Hej. Ny Teslaägare här sedan tre veckor. Jag har ungefär samma förhållanden, 24 mil t/r. Börjar med 43 mils räckvidd (typ 90% laddning och varmgarage) sedan står bilen ute på jobbet och kommer hem igen med 9 mils räckvidd kvar. Upplevs som hög energiförbrukning, men det kanske ska dra så mycket vid motorvägskörning? Iofs så har jag musik på hög volym och 20,5 grader i kupén med fläktläge 2.Jag kör mer eller mindre 25mil t/r varje dag till vrås och det går åt ca 80% batteri o då är bilen inte speciellt mer uppvärmd mer än ca 10min innan jag åker sätter jag på klimatanläggning på 22grader ca 10min innan jag åker, sen står bilen kall o utomhus i 6-8tim o 10min innan jag åker hem så sätter ja på klimatanläggning i 10min o sen åker jag hem.
Om du har möjlighet att köra i 90 km/h t/r en dag skulle vara mycket intressant
att se skillnaden. Ändra i så fall enbart hastigheten, inget annat.
Har hört från säker källa, tumregeln är att alla förluster i drivlina med rullmotstånd etc.
är lika stor som luftmotståndet vid ca 90 Km/h
Vid 120 är luftmotståndet dubbelt.
Om du kan göra den testen och publicera resultatet här så skulle det uppskattas mycket.
Kika även på energimätaren och genomsnittets förbrukningen,
du kan ändra körsträckan som snittet räknas på i energi mätaren,
andra sidan där den "lutande backen" visas.