Stenskott i glastak

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Tesla_Lund
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 jan 2019 15:56

Stenskott i glastak

Inlägg av Tesla_Lund »

Nu har olyckan varit framme och jag har fått min julklapp, ett hemskt stenskott i glastaket och det blir en dyr historia då Tesla vill ha 13 382kr för glasbytet. Då inga försäkringar verkar täcka och trygghansa säger att självisken ligger på 13 750 så får jag stå för allt själv. (Trodde jag försäkrat min bil hos if men tydligen ligger vagnförsäkringen hos trygg hansa) För att skydda bilen och minimera risken för fler glasolyckor så undrar jag om det är någon som kan rekommendera någon firma i Malmö/Lund området som jobbar med stenskottsfilm och sätter det på glastaket.
Tar tacksammt emot alla tips.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Stenskott i glastak

Inlägg av metchristian »

Tesla_Lund skrev:
Nu har olyckan varit framme och jag har fått min julklapp, ett hemskt stenskott i glastaket och det blir en dyr historia då Tesla vill ha 13 382kr för glasbytet. Då inga försäkringar verkar täcka och trygghansa säger att självisken ligger på 13 750 så får jag stå för allt själv. (Trodde jag försäkrat min bil hos if men tydligen ligger vagnförsäkringen hos trygg hansa) För att skydda bilen och minimera risken för fler glasolyckor så undrar jag om det är någon som kan rekommendera någon firma i Malmö/Lund området som jobbar med stenskottsfilm och sätter det på glastaket.
Tar tacksammt emot alla tips.
Stenskott på glastak går på Vagnskada o inte glasförsäkringen. Och om det är billigare än vagnskadan så slipper du dessutom nyttja försäkringen och skulle vilja påstå att 13382 är billigt för att byta glastak! En vindrutan till tex Ford s-Max 2015-2016årsmodell kostade drygt 10000 utan glasförsäkring.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Stenskott i glastak

Inlägg av +46 »

Du bör nog först kolla med Tesla att det är ok att montera en stenskottsfilm på glastaket. Om inte, så satsa istället på en tilläggsförsäkring som reducerar den höga vagnskadesjälvrisken.

https://www.vibilagare.se/nyheter/plots ... rade-taket
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
nierzen
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 dec 2020 09:38

Re: Stenskott i glastak

Inlägg av nierzen »

+46 skrev:
Du bör nog först kolla med Tesla att det är ok att montera en stenskottsfilm på glastaket. Om inte, så satsa istället på en tilläggsförsäkring som reducerar den höga vagnskadesjälvrisken.

https://www.vibilagare.se/nyheter/plots ... rade-taket
Vilken tilläggsförsäkring rekommenderas? Jag har TH's självriskreducering (-3000kr) samt funderar på att teckna Assistansbolagets tilläggsförsäkring som täcker upp till 10,000kr men det står uttryckligen att:
"Vi ersätter dig för betalda självrisker avseende bilförsäkringens trafik-, delkasko-, vagnskade- eller tilläggsmoment samt vagnskadegarantin. (Försäkringen ersätter ej självrisk avseende glasskada pga stenskott eller räddningsskada)."

https://assistansbolaget.nu/sjalvriskforsakring-bil/

Någon som har denna och vet om den omfattar glastaket?
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Stenskott i glastak

Inlägg av metchristian »

nierzen skrev:
+46 skrev:
Du bör nog först kolla med Tesla att det är ok att montera en stenskottsfilm på glastaket. Om inte, så satsa istället på en tilläggsförsäkring som reducerar den höga vagnskadesjälvrisken.

https://www.vibilagare.se/nyheter/plots ... rade-taket
Vilken tilläggsförsäkring rekommenderas? Jag har TH's självriskreducering (-3000kr) samt funderar på att teckna Assistansbolagets tilläggsförsäkring som täcker upp till 10,000kr men det står uttryckligen att:
"Vi ersätter dig för betalda självrisker avseende bilförsäkringens trafik-, delkasko-, vagnskade- eller tilläggsmoment samt vagnskadegarantin. (Försäkringen ersätter ej självrisk avseende glasskada pga stenskott eller räddningsskada)."

https://assistansbolaget.nu/sjalvriskforsakring-bil/

Någon som har denna och vet om den omfattar glastaket?
Har ej men så länge det står att det inte gäller glasförsäkringskador skulle jag tolka det som att de ersätter glastak då det går på vagnskada men du bör kolla upp det med dem.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Stenskott i glastak

Inlägg av +46 »

Om du har en leasingbil på företaget så har Okq8 back-up försäkring mycket förmånliga självriskersättningar. Speciellt för en skada som regleras genom vagnskadegarantin.

https://www.okq8.se/~/media/hem_forsakr ... -01-01.pdf
Installerat 13,2 kWp solceller
Fredrik j
Inlägg: 10811
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Stenskott i glastak

Inlägg av Fredrik j »

Hur är det med dom där tilläggsförsäkringarna? Löser dom ut om skadan kostar mindre än självrisken?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Stenskott i glastak

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:
Hur är det med dom där tilläggsförsäkringarna? Löser dom ut om skadan kostar mindre än självrisken?
Om försäkringsbolaget med huvudförsäkringen tillåter det att bli ett försäkringsärende brukar det vara okej ja, de täcker självrisk du betalar. Dock verkar de flesta försäkringsbolag inte tillåta att man betalar självrisk för skador som kostar mindre.
Användarvisningsbild
nierzen
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 dec 2020 09:38

Re: Stenskott i glastak

Inlägg av nierzen »

metchristian skrev:
nierzen skrev:
+46 skrev:
Du bör nog först kolla med Tesla att det är ok att montera en stenskottsfilm på glastaket. Om inte, så satsa istället på en tilläggsförsäkring som reducerar den höga vagnskadesjälvrisken.

https://www.vibilagare.se/nyheter/plots ... rade-taket
Vilken tilläggsförsäkring rekommenderas? Jag har TH's självriskreducering (-3000kr) samt funderar på att teckna Assistansbolagets tilläggsförsäkring som täcker upp till 10,000kr men det står uttryckligen att:
"Vi ersätter dig för betalda självrisker avseende bilförsäkringens trafik-, delkasko-, vagnskade- eller tilläggsmoment samt vagnskadegarantin. (Försäkringen ersätter ej självrisk avseende glasskada pga stenskott eller räddningsskada)."

https://assistansbolaget.nu/sjalvriskforsakring-bil/

Någon som har denna och vet om den omfattar glastaket?
Har ej men så länge det står att det inte gäller glasförsäkringskador skulle jag tolka det som att de ersätter glastak då det går på vagnskada men du bör kolla upp det med dem.
Han jag pratade med på Assistansbolaget precis påstod att försäkringen inte ger någon ersättning alls om orsaken till skadan är just stenskott, oavsett om det skulle gå på glasförsäkringen eller vagnskadegarantin. Ifall glasskadan skulle uppkomma på något annat vis skulle det täckas.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Stenskott i glastak

Inlägg av metchristian »

nierzen skrev:
metchristian skrev:
nierzen skrev:
+46 skrev:
Du bör nog först kolla med Tesla att det är ok att montera en stenskottsfilm på glastaket. Om inte, så satsa istället på en tilläggsförsäkring som reducerar den höga vagnskadesjälvrisken.

https://www.vibilagare.se/nyheter/plots ... rade-taket
Vilken tilläggsförsäkring rekommenderas? Jag har TH's självriskreducering (-3000kr) samt funderar på att teckna Assistansbolagets tilläggsförsäkring som täcker upp till 10,000kr men det står uttryckligen att:
"Vi ersätter dig för betalda självrisker avseende bilförsäkringens trafik-, delkasko-, vagnskade- eller tilläggsmoment samt vagnskadegarantin. (Försäkringen ersätter ej självrisk avseende glasskada pga stenskott eller räddningsskada)."

https://assistansbolaget.nu/sjalvriskforsakring-bil/

Någon som har denna och vet om den omfattar glastaket?
Har ej men så länge det står att det inte gäller glasförsäkringskador skulle jag tolka det som att de ersätter glastak då det går på vagnskada men du bör kolla upp det med dem.
Han jag pratade med på Assistansbolaget precis påstod att försäkringen inte ger någon ersättning alls om orsaken till skadan är just stenskott, oavsett om det skulle gå på glasförsäkringen eller vagnskadegarantin. Ifall glasskadan skulle uppkomma på något annat vis skulle det täckas.
Men till 99,99% så kommer inte fb ge dig skadenr om kost är lägre än självrisk.. finns liksom ingen nytta. Gällande assistansbolaget, luddigt skrivet av dem så det borde de skriva ut i klartext. Dvs helt onödig extraförsäkring som inte hjälper ett skit alltså..
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Stenskott i glastak

Inlägg av OfarligTesla »

nierzen skrev:

Han jag pratade med på Assistansbolaget precis påstod att försäkringen inte ger någon ersättning alls om orsaken till skadan är just stenskott, oavsett om det skulle gå på glasförsäkringen eller vagnskadegarantin. Ifall glasskadan skulle uppkomma på något annat vis skulle det täckas.
Lita inte på personer man kan få prata med i telefon på försäkringsbolag, de kan oftast absolut ingenting. Glasskada är ett väldefinierat moment hos de flesta försäkringsbolag och innefattar inte tak, så om de inte hittat på helt egna saker skulle det täckas.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Stenskott i glastak

Inlägg av pefreli »

Finns ett antal trådar om detta i forumet. Än så länge har jag tyvärr inte hört om någon som fått en ”bra deal” när glastaket gått sönder. Kostnaden att byta taket verkar ligga precis under självrisken...

Men om någon lyckats få ner kostnaden är jag idel öra.

Alternativet som står till buds är annars att teckna en helförsäkring (då sjunker självrisken) vilket det snart är dax att göra för min del.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Skriv svar