Programuppgradering halva skärmen täcks av svärta...

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1434
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Programuppgradering halva skärmen täcks av svärta...

Inlägg av kenjon »

Nej. Två skärmar gör att du behöver titta på två ställen, du behöver mer teknisk utrustning, mer plats....
Är en skärm tillräckligt stor så den rymmer all info som du vill ha på två skärmar, tycker jag att en skärm är att föredra. Undantag finns givetvis, och andra har säkert olika åsikter.
Om två skärmar är bättre än en, då skulle med din analogi, tre skärmar vara bättre än två.... :-)
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Programuppgradering halva skärmen täcks av svärta...

Inlägg av LarsL »

Den här uppdateringen är gjord av ingenjörer för ingenjörer utan att ha passerat en produktutvecklare/designer. Det blir väl så när högsta chefen är en nörd som har lovat något för. 3-4 år sedan och ingenjörerna har blivit kortslutna mot kunden.

Eftersom jag är ingenjör så kan jag tycka det är intressant att se hur bilen uppfattar omgivningen och följa utvecklingen av FSD (om jag hade det). Men som användare när jag åker med familjen eller själv så är detta gränssnitt helt kasst. Min sambo säger att det bästa med Teslan är den stora kartan och jag gillade den stora backkameran. Bägge dessa har blivit ner krympta i den här releasen och det verkar bli värre i framtiden om man tittar på Beta versionen av FSD.

Tesla måste rätta till detta snarast och åtminstone låta oss välja ett gränssnitt som vi tycker fungerar för oss.
ABE19B59-5399-4F90-BDA0-6B627335BF97.jpeg
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Programuppgradering halva skärmen täcks av svärta...

Inlägg av mans71 »

Hur är det med 3:an, kan man inte själv bestämma vad som ska visas och var som man kan på S & X?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Programuppgradering halva skärmen täcks av svärta...

Inlägg av taliz »

d3marcus skrev:
pefreli skrev:
En stor fördel som jag upptäckte idag är att navigationsinfo nu kommer upp på den vänstra sidan om man inte har navigationen uppe på högersidan vilket innebär att man t.ex. kan ha högersidan till annat (musik ex.vis) samtidigt som man får nav.info på vänstersidan. Detta har jag saknat tidigare.
Det du beskriver illustrerar varför två skärmar är överlägset en skärm.
Två skärmar? Så gammaldags.
Jag har bara en stor ultra widescreen.
(Pratar om datorer nu, men det blir nog samma med bilar tids nog) :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1022
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Programuppgradering halva skärmen täcks av svärta...

Inlägg av holden »

Ur trafiksäkerhetssynpunkt är det ju direkt olämpligt att flytta runt på olika funktioner i programversionerna.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1562
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Programuppgradering halva skärmen täcks av svärta...

Inlägg av pefreli »

d3marcus skrev:
pefreli skrev:
En stor fördel som jag upptäckte idag är att navigationsinfo nu kommer upp på den vänstra sidan om man inte har navigationen uppe på högersidan vilket innebär att man t.ex. kan ha högersidan till annat (musik ex.vis) samtidigt som man får nav.info på vänstersidan. Detta har jag saknat tidigare.
Det du beskriver illustrerar varför två skärmar är överlägset en skärm.
Den centrala skärmen funkar nu som 2 skärmar.

Ser inget behov av ytterligare skärmar i bilen.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Programuppgradering halva skärmen täcks av svärta...

Inlägg av LarsL »

mans71 skrev:
Hur är det med 3:an, kan man inte själv bestämma vad som ska visas och var som man kan på S & X?
Nej, det går inte att ändra något själv på 3:an.

holden skrev:
Ur trafiksäkerhetssynpunkt är det ju direkt olämpligt att flytta runt på olika funktioner i programversionerna.
Ja, självklart ska de vitala funktionerna och knapparna ligga kvar på samma ställe. Men resten borde gå att flytta runt. Att se sin egen bil hör inte till en vital funktion om man inte är en tonåring som måste kolla sig i spegeln hela tiden.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1022
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Programuppgradering halva skärmen täcks av svärta...

Inlägg av holden »

LarsL skrev:
mans71 skrev:
Hur är det med 3:an, kan man inte själv bestämma vad som ska visas och var som man kan på S & X?
Nej, det går inte att ändra något själv på 3:an.

holden skrev:
Ur trafiksäkerhetssynpunkt är det ju direkt olämpligt att flytta runt på olika funktioner i programversionerna.
Ja, självklart ska de vitala funktionerna och knapparna ligga kvar på samma ställe. Men resten borde gå att flytta runt. Att se sin egen bil hör inte till en vital funktion om man inte är en tonåring som måste kolla sig i spegeln hela tiden.
Kunde inte hålla mig och installerade senaste versionen, kan inte säga att jag gillart. Tesla T:et är borta som var en genväg in i reglagen, alla symboler i vänsterkant i vänstra skärmdelen istället för i överkant gör att man får flytta blicken längre, plus massa död yta. Hoppas på en snabb fix i nästa version.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
bolleboll
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 18 jan 2019 03:42
Ort: Linköping

Re: Programuppgradering halva skärmen täcks av svärta...

Inlägg av bolleboll »

Jag är överförtjust i den nya uppdateringen. kartan har blivit mindre till exempel, men jag använder den så sällan att det gör mig inget. Hade dock varit roligt att kunna få den som fullskärm när det behövs.
Nuvarande hastighet och hastighetsskylt samt möjlighet till AP ligger mycket bättre nu. jag har den precis över armen när jag kör. Hold mode ligger långt ner men då släpper jag ofta ratten ändå så jag ser det tydligt.
mycket bra att man ser bilar runt omkring i större bild. Jag använder den mycket för att kontrollera döda vinkeln vid filbyte.
jag gillar att få en snabb knapp till vindrutetorkare istället för att swipa höger eller vänster och hålla på.
bra att bli av med microphone symbolen också som störde mig.
Kanske mycket svart yta men det stör mig inte.
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 656
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Programuppgradering halva skärmen täcks av svärta...

Inlägg av HerrNilsson »

bolleboll skrev:
Jag är överförtjust i den nya uppdateringen. kartan har blivit mindre till exempel, men jag använder den så sällan att det gör mig inget. Hade dock varit roligt att kunna få den som fullskärm när det behövs.
Nuvarande hastighet och hastighetsskylt samt möjlighet till AP ligger mycket bättre nu. jag har den precis över armen när jag kör. Hold mode ligger långt ner men då släpper jag ofta ratten ändå så jag ser det tydligt.
mycket bra att man ser bilar runt omkring i större bild. Jag använder den mycket för att kontrollera döda vinkeln vid filbyte.
jag gillar att få en snabb knapp till vindrutetorkare istället för att swipa höger eller vänster och hålla på.
bra att bli av med microphone symbolen också som störde mig.
Håller med. Tycker också det blev mkt bättre med nya layouten. Precis dom skälen du anger.
Och sen att man fixat overlay av navigationshändelserna i vänstra vyn när kartan är helt täckt av annat.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
Hillstreet
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 03 jul 2019 19:35

Re: Programuppgradering halva skärmen täcks av svärta...

Inlägg av Hillstreet »

DrSweden skrev:
IMG_20201229_125300.jpg
Hade min inne på service, läckande baklucka, efter detta så såg skärmen ut så här. Försökt ställa in men går inte, Teslakillen sa att det är nya programvaran. 35-40% av skärmen äts upp av denna skit? Bara jag? Inställning?
Du skrev att du hade en läckande baklucka. Har också problem med att det verkar komma in lite vatten under färd i regn.
Kan du beskriva vilka problem du hade och vad Tesla gjorde för att lösa det?
---

2019 Model 3 Performance
2022 Model Y Performance
Skriv svar