Vi får verkligen hoppas att det kommer en uppdatering så att man kan minimera instrumentklustret och maximera infotainmentdelen.
Just instrumentklustrets minsta storlek och informationsinnehåll styrs väl rimligen av lagkrav? Som att bilen måste ha en hastighetsmätare.
Ej hört att det skulle finnas lagkrav på hastighetsmätarens storlek mer än att det finns en.
Dock är jag en av dem som gillar nya layouten. Men absolut om man kunde välja själv så vore det optimalt så alla kan styra hur de vill ha det. Något som jag däremot inte kan fatta ska ta sån tid är att lägga till möjligheten med navigationen som waypoints tex.
Eller varför inte gå all in och köra med ett sånt här läge?
Då får du inte köra fortare än 9 km/h
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Eller varför inte gå all in och köra med ett sånt här läge?
Förstår inte varför man skall ha en sån megakarta????
Jag förstår lite syftet me den nya grafiken. Lättare att se bilar o allt runt omkring vilket krävs vid fsd tex men precis som vissa poängterade så är det alla som har eller vill ha fsd men kan ändå inte förstå varför man vill ha en större karta en va nya uppdateringen gör.
Eller varför inte gå all in och köra med ett sånt här läge?
Förstår inte varför man skall ha en sån megakarta????
Jag förstår lite syftet me den nya grafiken. Lättare att se bilar o allt runt omkring vilket krävs vid fsd tex men precis som vissa poängterade så är det alla som har eller vill ha fsd men kan ändå inte förstå varför man vill ha en större karta en va nya uppdateringen gör.
Jag orkar inte illustrera nu men med ett minimalt instrumentkluster så skulle jag kunna ha uppe mediaspelaren och kartan samtidigt. Eller en stor webbsida.
När FSD är på plats kommer man ju absolut vilja ha en större yta för infortaimen när bilen tar hand om körningen. Jag kan förstå att det är lite kul och kanske betryggande att se vad bilen ser i ett stort fönster, men det måste ju bara vara övergående.
Eller varför inte gå all in och köra med ett sånt här läge?
Förstår inte varför man skall ha en sån megakarta????
Jag förstår lite syftet me den nya grafiken. Lättare att se bilar o allt runt omkring vilket krävs vid fsd tex men precis som vissa poängterade så är det alla som har eller vill ha fsd men kan ändå inte förstå varför man vill ha en större karta en va nya uppdateringen gör.
Om det fanns fullständig visualisering skulle jag också förstått syftet med stor vänsterpanel. Men när det enda som visas är lite väglinjer, sporadiska koner och dansande bilar så känns det lite menlöst. De borde bara rullat ut den stora vänsterpanelen till bilar med HW3 och FSD i såna fall. Som det är nu blir det enormt med döutrymme då skulle det varit bättre att kunnat visa något annat än en blank skärmyta som t.ex. större karta som det var förut.
Det här kanske är varför, men de borde uppgradera med två "skrivbord" en som uppenbarligen kräver mer svärta för att visualisera och en som kan vara som förut...
Ja, det är säkert förberedelse för FSD. Finns ju en del på YT om detta.
Jag gillar det nya gränssnittet även om det kan finputsas lite. Upplever också att AP blivit bättre i denna uppdatering. Upplever t.ex. att bilen minskat i nervositet när jag byter fil vid omkörning.
En stor fördel som jag upptäckte idag är att navigationsinfo nu kommer upp på den vänstra sidan om man inte har navigationen uppe på högersidan vilket innebär att man t.ex. kan ha högersidan till annat (musik ex.vis) samtidigt som man får nav.info på vänstersidan. Detta har jag saknat tidigare.
Tillsammans med övriga mindre uppdateringar som kom denna gång så rankar jag denna ganska högt.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
En stor fördel som jag upptäckte idag är att navigationsinfo nu kommer upp på den vänstra sidan om man inte har navigationen uppe på högersidan vilket innebär att man t.ex. kan ha högersidan till annat (musik ex.vis) samtidigt som man får nav.info på vänstersidan. Detta har jag saknat tidigare.
Det du beskriver illustrerar varför två skärmar är överlägset en skärm.
Nej. Två skärmar gör att du behöver titta på två ställen, du behöver mer teknisk utrustning, mer plats....
Är en skärm tillräckligt stor så den rymmer all info som du vill ha på två skärmar, tycker jag att en skärm är att föredra. Undantag finns givetvis, och andra har säkert olika åsikter.
Om två skärmar är bättre än en, då skulle med din analogi, tre skärmar vara bättre än två....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Den här uppdateringen är gjord av ingenjörer för ingenjörer utan att ha passerat en produktutvecklare/designer. Det blir väl så när högsta chefen är en nörd som har lovat något för. 3-4 år sedan och ingenjörerna har blivit kortslutna mot kunden.
Eftersom jag är ingenjör så kan jag tycka det är intressant att se hur bilen uppfattar omgivningen och följa utvecklingen av FSD (om jag hade det). Men som användare när jag åker med familjen eller själv så är detta gränssnitt helt kasst. Min sambo säger att det bästa med Teslan är den stora kartan och jag gillade den stora backkameran. Bägge dessa har blivit ner krympta i den här releasen och det verkar bli värre i framtiden om man tittar på Beta versionen av FSD.
Tesla måste rätta till detta snarast och åtminstone låta oss välja ett gränssnitt som vi tycker fungerar för oss.
En stor fördel som jag upptäckte idag är att navigationsinfo nu kommer upp på den vänstra sidan om man inte har navigationen uppe på högersidan vilket innebär att man t.ex. kan ha högersidan till annat (musik ex.vis) samtidigt som man får nav.info på vänstersidan. Detta har jag saknat tidigare.
Det du beskriver illustrerar varför två skärmar är överlägset en skärm.
Två skärmar? Så gammaldags.
Jag har bara en stor ultra widescreen.
(Pratar om datorer nu, men det blir nog samma med bilar tids nog)
En stor fördel som jag upptäckte idag är att navigationsinfo nu kommer upp på den vänstra sidan om man inte har navigationen uppe på högersidan vilket innebär att man t.ex. kan ha högersidan till annat (musik ex.vis) samtidigt som man får nav.info på vänstersidan. Detta har jag saknat tidigare.
Det du beskriver illustrerar varför två skärmar är överlägset en skärm.
Den centrala skärmen funkar nu som 2 skärmar.
Ser inget behov av ytterligare skärmar i bilen.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Hur är det med 3:an, kan man inte själv bestämma vad som ska visas och var som man kan på S & X?
Nej, det går inte att ändra något själv på 3:an.
holden skrev:
Ur trafiksäkerhetssynpunkt är det ju direkt olämpligt att flytta runt på olika funktioner i programversionerna.
Ja, självklart ska de vitala funktionerna och knapparna ligga kvar på samma ställe. Men resten borde gå att flytta runt. Att se sin egen bil hör inte till en vital funktion om man inte är en tonåring som måste kolla sig i spegeln hela tiden.
Hur är det med 3:an, kan man inte själv bestämma vad som ska visas och var som man kan på S & X?
Nej, det går inte att ändra något själv på 3:an.
holden skrev:
Ur trafiksäkerhetssynpunkt är det ju direkt olämpligt att flytta runt på olika funktioner i programversionerna.
Ja, självklart ska de vitala funktionerna och knapparna ligga kvar på samma ställe. Men resten borde gå att flytta runt. Att se sin egen bil hör inte till en vital funktion om man inte är en tonåring som måste kolla sig i spegeln hela tiden.
Kunde inte hålla mig och installerade senaste versionen, kan inte säga att jag gillart. Tesla T:et är borta som var en genväg in i reglagen, alla symboler i vänsterkant i vänstra skärmdelen istället för i överkant gör att man får flytta blicken längre, plus massa död yta. Hoppas på en snabb fix i nästa version.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Jag är överförtjust i den nya uppdateringen. kartan har blivit mindre till exempel, men jag använder den så sällan att det gör mig inget. Hade dock varit roligt att kunna få den som fullskärm när det behövs.
Nuvarande hastighet och hastighetsskylt samt möjlighet till AP ligger mycket bättre nu. jag har den precis över armen när jag kör. Hold mode ligger långt ner men då släpper jag ofta ratten ändå så jag ser det tydligt.
mycket bra att man ser bilar runt omkring i större bild. Jag använder den mycket för att kontrollera döda vinkeln vid filbyte.
jag gillar att få en snabb knapp till vindrutetorkare istället för att swipa höger eller vänster och hålla på.
bra att bli av med microphone symbolen också som störde mig.
Kanske mycket svart yta men det stör mig inte.
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Jag är överförtjust i den nya uppdateringen. kartan har blivit mindre till exempel, men jag använder den så sällan att det gör mig inget. Hade dock varit roligt att kunna få den som fullskärm när det behövs.
Nuvarande hastighet och hastighetsskylt samt möjlighet till AP ligger mycket bättre nu. jag har den precis över armen när jag kör. Hold mode ligger långt ner men då släpper jag ofta ratten ändå så jag ser det tydligt.
mycket bra att man ser bilar runt omkring i större bild. Jag använder den mycket för att kontrollera döda vinkeln vid filbyte.
jag gillar att få en snabb knapp till vindrutetorkare istället för att swipa höger eller vänster och hålla på.
bra att bli av med microphone symbolen också som störde mig.
Håller med. Tycker också det blev mkt bättre med nya layouten. Precis dom skälen du anger.
Och sen att man fixat overlay av navigationshändelserna i vänstra vyn när kartan är helt täckt av annat.