Nu kan man slå av helljusautomatiken

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken

Inlägg av taliz »

Det där låter ju väldigt lustigt.
1) varför aktiverade frun helljusautomatiken i dagsljus?
2) automatiken borde låta det vara en grå symbol, dvs inte aktivera ljuset pga dagsljus.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken

Inlägg av AAKEE »

taliz skrev:
Det där låter ju väldigt lustigt.
1) varför aktiverade frun helljusautomatiken i dagsljus?
2) automatiken borde låta det vara en grå symbol, dvs inte aktivera ljuset pga dagsljus.
1) Hon kan ha haft spaken i läge framåt, första körningen med bilen, eller så hade jag lämnat den där när vi kom hem.

2) Kan man tycka, speciellt om automatiken inte fick igång heljuset alls under 70+ mil mörker.
( hade heljusautomatik oftast i avstängd och reglerade manuellt för att alls få heljus men testade automatiken många ggr under resan )
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken

Inlägg av TiborBlomhall »

Helljusautomatiken var det första jag slog av på min Model 3 i mars 2019 :(

Kan någon vänlig själ säga till sen när den inte är totalt värdelös längre?
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken

Inlägg av metchristian »

TiborBlomhall skrev:
Helljusautomatiken var det första jag slog av på min Model 3 i mars 2019 :(

Kan någon vänlig själ säga till sen när den inte är totalt värdelös längre?
Aldrig kört någon bil där det funkat bra så precis säg till när det finns någon som duger.
Har det på min BMW z4 m40i är så kass att det får att teslas att klassas som bra. Kört mängder med bilar o aldrig någon har den funktionen varit 100% fungerande. Så varför envisas de me denna funktion?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken

Inlägg av TiborBlomhall »

Efter att ha nattkört VW ID.3 har jag nu sett ljuset(!)

En helljusautomatik man bara "turn on and forget". Den funkade klanderlöst på motorväg, motortrafikled och i stadsbebyggelse. Bländade av vid alla möten, ingen blinkade på en. Bländade även av när man hann ikapp folk. Reglerade även ljusbilden på helljuset för att lysa maximalt utan att blända.

Jag fick banne mig tårar i ögonen så bra funkade den.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken

Inlägg av taliz »

TiborBlomhall skrev:
Efter att ha nattkört VW ID.3 har jag nu sett ljuset(!)

En helljusautomatik man bara "turn on and forget". Den funkade klanderlöst på motorväg, motortrafikled och i stadsbebyggelse. Bländade av vid alla möten, ingen blinkade på en. Bländade även av när man hann ikapp folk. Reglerade även ljusbilden på helljuset för att lysa maximalt utan att blända.

Jag fick banne mig tårar i ögonen så bra funkade den.
Blir intressant att se om/när Tesla aktiverar matrix-funktion i nya Model 3 och Y.
Kanske funkar med retrofit till gamla?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken

Inlägg av HelectriC »

TiborBlomhall skrev:
Efter att ha nattkört VW ID.3 har jag nu sett ljuset(!)

En helljusautomatik man bara "turn on and forget". Den funkade klanderlöst på motorväg, motortrafikled och i stadsbebyggelse. Bländade av vid alla möten, ingen blinkade på en. Bländade även av när man hann ikapp folk. Reglerade även ljusbilden på helljuset för att lysa maximalt utan att blända.

Jag fick banne mig tårar i ögonen så bra funkade den.
Så funkar det i Polestar också, man får en hallelujaupplevelse efter att ha kört Tesla med ofärdig funktionalitet i flera år.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken

Inlägg av TiborBlomhall »

Polestars automatik var bra. Men inte i närheten av ID.3s
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken

Inlägg av BrooklynS »

Det är nog precis samma underleverantör i samtliga fall...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
MattiasH
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 07 jul 2016 12:56

Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken

Inlägg av MattiasH »

Har iofs model S men är det bara jag som använder auto funktionen som endast en hjälpfunktion, ifall jag glömmer/inte är tillräckligt snabb, att slå av manuellt? Ser det mer som ett förarstöd, känns vanskligt att helt lita på att det funkar automagiskt. Kanske är just det som är hela grejen Har ju ingen tidigare erfarenhet av en liknande funktion.
Nackdelen, så som jag använder funktionen, är förståss att det oftast dröjer alldeles för många sekunder innan helljuset går på igen och på sista grus-vägen till stugan tänder den oftast inte helljuset alls, trots att det är tämligen öde. (en rolig bi-effekt är att man kan tävla med bilen om vem som slår av helljuset först, jag leder överlägset).

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken

Inlägg av Fredrik j »

Tycker ni blandar samman helljusassistent (som bländar av till halvljus) med dynamiskt helljus (som har skärmar av helljuset från mötande trafik).
Bägge skulle kunna kallas helljusautomatik.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken

Inlägg av AAKEE »

AAKEE skrev:
Slå av och på auto = ja, men att faktiskt få heljuset att slå på, går det ?
(Automatik till och aktiverat med spak till on)
Körde uppdatering av programvaran i natt.
I morse startade jag om både skärmen och bilen.

Nu fungerar automatiken! Faktisk rätt hyffsat so far.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken

Inlägg av mikebike »

TiborBlomhall skrev:
Efter att ha nattkört VW ID.3 har jag nu sett ljuset(!)

En helljusautomatik man bara "turn on and forget". Den funkade klanderlöst på motorväg, motortrafikled och i stadsbebyggelse. Bländade av vid alla möten, ingen blinkade på en. Bländade även av när man hann ikapp folk. Reglerade även ljusbilden på helljuset för att lysa maximalt utan att blända.

Jag fick banne mig tårar i ögonen så bra funkade den.
Jag har en kompis som kör en ID.3 och han säger att automatiken fungerar helt perfekt
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken

Inlägg av AAKEE »

Fredrik j skrev:
Tycker ni blandar samman helljusassistent (som bländar av till halvljus) med dynamiskt helljus (som har skärmar av helljuset från mötande trafik).
Bägge skulle kunna kallas helljusautomatik.
Det som diskuteras är heljusautomatik, som heter [automatiskt helljus] i manualen.

Matrixlösningar som kan blända av i olika fält finns väl inte på Tesla än.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken

Inlägg av AAKEE »

Tommy59 skrev:
Jag upplever tvärtom. Hämtade min M3P den 23/12 i år och hade helljusautomatik inställt, för det testade jag samma kväll. För någon dag sedan upptäckte jag att ljuset inte ändrar sig automatiskt längre, fast jag inte rört inställningarna. Har provat att stänga av ljuset och sedan slå på Auto, men fungerar ändå inte. Har inga problem att köra ljuset manuellt, men ändå.... :roll:

Fått till det?

För mig fungerade det inte vid leverans men uppdaterade mjukvaran och startade om både skärm och bil, sen fungerar det.
Vet inte vad som löste det men gissar på omstart av bilen. ( stänga ned bilen i menyn och vänta 2 min).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken

Inlägg av Dexter »

Helljus automatiken fungerar men slår av till halvljus alldeles på tok försent.
Ibland känns det som den inte ska slå av till halvljus alls och man får panik slå av till halvljus manuellt.
Sedan när man slår på helljus automatiken igen så kan det ta upp till 3 sek innan man får helljus fastän inget möte och totalt mörker.
Konstigt att teslas tekniker inte lagt ner lite tid på att fixa till detta.
Det borde vara en bagatell för dem.
Annars är bilen helt underbar tycker jag.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken

Inlägg av martinot »

Dexter skrev:
Helljus automatiken fungerar men slår av till halvljus alldeles på tok försent.
Ibland känns det som den inte ska slå av till halvljus alls och man får panik slå av till halvljus manuellt.
Sedan när man slår på helljus automatiken igen så kan det ta upp till 3 sek innan man får helljus fastän inget möte och totalt mörker.
Konstigt att teslas tekniker inte lagt ner lite tid på att fixa till detta.
Det borde vara en bagatell för dem.
Annars är bilen helt underbar tycker jag.
Vindrutetorkarautomatik och helljusautomatik är något som jag aldrig upplevt fungera väl hos Tesla. :?

Dessa två problem är nog enskilt största orsakerna till att jag byter elbilstillverkare, om jag någonsin vågar byta till något utan SuC.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Crius
Inlägg: 61
Blev medlem: 24 feb 2021 10:45

Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken

Inlägg av Crius »

BrooklynS skrev:
Det är nog precis samma underleverantör i samtliga fall...
Nej det stämmer inte. VW använder högst troligen Mobileye medan Polestar använder system från svenska Veoneer.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken

Inlägg av BrooklynS »

Jag hade en hyrbil i helgen (Toyota) med regnsensor och helljusautomatik. Inte fan funkar det bättre än vad det gör i Teslan... och "lane assist" skall vi inte prata om, det var som det där första TV-spelet där man studsade en boll mellan två plattor.

Det är snarare så att kalibreringen skiljer sig åt, skillnaden är att Teslas blir bättre...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken

Inlägg av MWall »

BrooklynS skrev:
Jag hade en hyrbil i helgen (Toyota) med regnsensor och helljusautomatik. Inte fan funkar det bättre än vad det gör i Teslan... och "lane assist" skall vi inte prata om, det var som det där första TV-spelet där man studsade en boll mellan två plattor.

Det är snarare så att kalibreringen skiljer sig åt, skillnaden är att Teslas blir bättre...
Öh, jo. Min gamla Tesla med AP1 var ju bättre också. Möjligt att AP2-bilarna blir bättre och bättre men det går så galet långsamt. Har snart haft min i 3 år och den är inte lika bra som den AP1 jag hade innan.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
BrooklynS skrev:
Jag hade en hyrbil i helgen (Toyota) med regnsensor och helljusautomatik. Inte fan funkar det bättre än vad det gör i Teslan... och "lane assist" skall vi inte prata om, det var som det där första TV-spelet där man studsade en boll mellan två plattor.

Det är snarare så att kalibreringen skiljer sig åt, skillnaden är att Teslas blir bättre...
Öh, jo. Min gamla Tesla med AP1 var ju bättre också. Möjligt att AP2-bilarna blir bättre och bättre men det går så galet långsamt. Har snart haft min i 3 år och den är inte lika bra som den AP1 jag hade innan.
AP1 är teknik från Mobileye.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar