Nu kan man slå av helljusautomatiken
Moderator: Redaktion
Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken
Det där låter ju väldigt lustigt.
1) varför aktiverade frun helljusautomatiken i dagsljus?
2) automatiken borde låta det vara en grå symbol, dvs inte aktivera ljuset pga dagsljus.
1) varför aktiverade frun helljusautomatiken i dagsljus?
2) automatiken borde låta det vara en grå symbol, dvs inte aktivera ljuset pga dagsljus.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken
1) Hon kan ha haft spaken i läge framåt, första körningen med bilen, eller så hade jag lämnat den där när vi kom hem.taliz skrev:Det där låter ju väldigt lustigt.
1) varför aktiverade frun helljusautomatiken i dagsljus?
2) automatiken borde låta det vara en grå symbol, dvs inte aktivera ljuset pga dagsljus.
2) Kan man tycka, speciellt om automatiken inte fick igång heljuset alls under 70+ mil mörker.
( hade heljusautomatik oftast i avstängd och reglerade manuellt för att alls få heljus men testade automatiken många ggr under resan )
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7297
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken
Helljusautomatiken var det första jag slog av på min Model 3 i mars 2019
Kan någon vänlig själ säga till sen när den inte är totalt värdelös längre?
Kan någon vänlig själ säga till sen när den inte är totalt värdelös längre?
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 872
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken
Aldrig kört någon bil där det funkat bra så precis säg till när det finns någon som duger.TiborBlomhall skrev:Helljusautomatiken var det första jag slog av på min Model 3 i mars 2019
Kan någon vänlig själ säga till sen när den inte är totalt värdelös längre?
Har det på min BMW z4 m40i är så kass att det får att teslas att klassas som bra. Kört mängder med bilar o aldrig någon har den funktionen varit 100% fungerande. Så varför envisas de me denna funktion?
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7297
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken
Efter att ha nattkört VW ID.3 har jag nu sett ljuset(!)
En helljusautomatik man bara "turn on and forget". Den funkade klanderlöst på motorväg, motortrafikled och i stadsbebyggelse. Bländade av vid alla möten, ingen blinkade på en. Bländade även av när man hann ikapp folk. Reglerade även ljusbilden på helljuset för att lysa maximalt utan att blända.
Jag fick banne mig tårar i ögonen så bra funkade den.
En helljusautomatik man bara "turn on and forget". Den funkade klanderlöst på motorväg, motortrafikled och i stadsbebyggelse. Bländade av vid alla möten, ingen blinkade på en. Bländade även av när man hann ikapp folk. Reglerade även ljusbilden på helljuset för att lysa maximalt utan att blända.
Jag fick banne mig tårar i ögonen så bra funkade den.
Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken
Blir intressant att se om/när Tesla aktiverar matrix-funktion i nya Model 3 och Y.TiborBlomhall skrev:Efter att ha nattkört VW ID.3 har jag nu sett ljuset(!)
En helljusautomatik man bara "turn on and forget". Den funkade klanderlöst på motorväg, motortrafikled och i stadsbebyggelse. Bländade av vid alla möten, ingen blinkade på en. Bländade även av när man hann ikapp folk. Reglerade även ljusbilden på helljuset för att lysa maximalt utan att blända.
Jag fick banne mig tårar i ögonen så bra funkade den.
Kanske funkar med retrofit till gamla?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken
Så funkar det i Polestar också, man får en hallelujaupplevelse efter att ha kört Tesla med ofärdig funktionalitet i flera år.TiborBlomhall skrev:Efter att ha nattkört VW ID.3 har jag nu sett ljuset(!)
En helljusautomatik man bara "turn on and forget". Den funkade klanderlöst på motorväg, motortrafikled och i stadsbebyggelse. Bländade av vid alla möten, ingen blinkade på en. Bländade även av när man hann ikapp folk. Reglerade även ljusbilden på helljuset för att lysa maximalt utan att blända.
Jag fick banne mig tårar i ögonen så bra funkade den.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7297
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken
Det är nog precis samma underleverantör i samtliga fall...
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken
Har iofs model S men är det bara jag som använder auto funktionen som endast en hjälpfunktion, ifall jag glömmer/inte är tillräckligt snabb, att slå av manuellt? Ser det mer som ett förarstöd, känns vanskligt att helt lita på att det funkar automagiskt. Kanske är just det som är hela grejen Har ju ingen tidigare erfarenhet av en liknande funktion.
Nackdelen, så som jag använder funktionen, är förståss att det oftast dröjer alldeles för många sekunder innan helljuset går på igen och på sista grus-vägen till stugan tänder den oftast inte helljuset alls, trots att det är tämligen öde. (en rolig bi-effekt är att man kan tävla med bilen om vem som slår av helljuset först, jag leder överlägset).
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Nackdelen, så som jag använder funktionen, är förståss att det oftast dröjer alldeles för många sekunder innan helljuset går på igen och på sista grus-vägen till stugan tänder den oftast inte helljuset alls, trots att det är tämligen öde. (en rolig bi-effekt är att man kan tävla med bilen om vem som slår av helljuset först, jag leder överlägset).
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken
Tycker ni blandar samman helljusassistent (som bländar av till halvljus) med dynamiskt helljus (som har skärmar av helljuset från mötande trafik).
Bägge skulle kunna kallas helljusautomatik.
Bägge skulle kunna kallas helljusautomatik.
Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken
Körde uppdatering av programvaran i natt.AAKEE skrev:Slå av och på auto = ja, men att faktiskt få heljuset att slå på, går det ?
(Automatik till och aktiverat med spak till on)
I morse startade jag om både skärmen och bilen.
Nu fungerar automatiken! Faktisk rätt hyffsat so far.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7478
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken
Jag har en kompis som kör en ID.3 och han säger att automatiken fungerar helt perfektTiborBlomhall skrev:Efter att ha nattkört VW ID.3 har jag nu sett ljuset(!)
En helljusautomatik man bara "turn on and forget". Den funkade klanderlöst på motorväg, motortrafikled och i stadsbebyggelse. Bländade av vid alla möten, ingen blinkade på en. Bländade även av när man hann ikapp folk. Reglerade även ljusbilden på helljuset för att lysa maximalt utan att blända.
Jag fick banne mig tårar i ögonen så bra funkade den.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken
Det som diskuteras är heljusautomatik, som heter [automatiskt helljus] i manualen.Fredrik j skrev:Tycker ni blandar samman helljusassistent (som bländar av till halvljus) med dynamiskt helljus (som har skärmar av helljuset från mötande trafik).
Bägge skulle kunna kallas helljusautomatik.
Matrixlösningar som kan blända av i olika fält finns väl inte på Tesla än.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken
Tommy59 skrev:Jag upplever tvärtom. Hämtade min M3P den 23/12 i år och hade helljusautomatik inställt, för det testade jag samma kväll. För någon dag sedan upptäckte jag att ljuset inte ändrar sig automatiskt längre, fast jag inte rört inställningarna. Har provat att stänga av ljuset och sedan slå på Auto, men fungerar ändå inte. Har inga problem att köra ljuset manuellt, men ändå....
Fått till det?
För mig fungerade det inte vid leverans men uppdaterade mjukvaran och startade om både skärm och bil, sen fungerar det.
Vet inte vad som löste det men gissar på omstart av bilen. ( stänga ned bilen i menyn och vänta 2 min).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken
Helljus automatiken fungerar men slår av till halvljus alldeles på tok försent.
Ibland känns det som den inte ska slå av till halvljus alls och man får panik slå av till halvljus manuellt.
Sedan när man slår på helljus automatiken igen så kan det ta upp till 3 sek innan man får helljus fastän inget möte och totalt mörker.
Konstigt att teslas tekniker inte lagt ner lite tid på att fixa till detta.
Det borde vara en bagatell för dem.
Annars är bilen helt underbar tycker jag.
Ibland känns det som den inte ska slå av till halvljus alls och man får panik slå av till halvljus manuellt.
Sedan när man slår på helljus automatiken igen så kan det ta upp till 3 sek innan man får helljus fastän inget möte och totalt mörker.
Konstigt att teslas tekniker inte lagt ner lite tid på att fixa till detta.
Det borde vara en bagatell för dem.
Annars är bilen helt underbar tycker jag.
Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken
Vindrutetorkarautomatik och helljusautomatik är något som jag aldrig upplevt fungera väl hos Tesla.Dexter skrev:Helljus automatiken fungerar men slår av till halvljus alldeles på tok försent.
Ibland känns det som den inte ska slå av till halvljus alls och man får panik slå av till halvljus manuellt.
Sedan när man slår på helljus automatiken igen så kan det ta upp till 3 sek innan man får helljus fastän inget möte och totalt mörker.
Konstigt att teslas tekniker inte lagt ner lite tid på att fixa till detta.
Det borde vara en bagatell för dem.
Annars är bilen helt underbar tycker jag.
Dessa två problem är nog enskilt största orsakerna till att jag byter elbilstillverkare, om jag någonsin vågar byta till något utan SuC.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken
Nej det stämmer inte. VW använder högst troligen Mobileye medan Polestar använder system från svenska Veoneer.BrooklynS skrev:Det är nog precis samma underleverantör i samtliga fall...
Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken
Jag hade en hyrbil i helgen (Toyota) med regnsensor och helljusautomatik. Inte fan funkar det bättre än vad det gör i Teslan... och "lane assist" skall vi inte prata om, det var som det där första TV-spelet där man studsade en boll mellan två plattor.
Det är snarare så att kalibreringen skiljer sig åt, skillnaden är att Teslas blir bättre...
Det är snarare så att kalibreringen skiljer sig åt, skillnaden är att Teslas blir bättre...
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken
Öh, jo. Min gamla Tesla med AP1 var ju bättre också. Möjligt att AP2-bilarna blir bättre och bättre men det går så galet långsamt. Har snart haft min i 3 år och den är inte lika bra som den AP1 jag hade innan.BrooklynS skrev:Jag hade en hyrbil i helgen (Toyota) med regnsensor och helljusautomatik. Inte fan funkar det bättre än vad det gör i Teslan... och "lane assist" skall vi inte prata om, det var som det där första TV-spelet där man studsade en boll mellan två plattor.
Det är snarare så att kalibreringen skiljer sig åt, skillnaden är att Teslas blir bättre...
Re: Nu kan man slå av helljusautomatiken
AP1 är teknik från Mobileye.MWall skrev:Öh, jo. Min gamla Tesla med AP1 var ju bättre också. Möjligt att AP2-bilarna blir bättre och bättre men det går så galet långsamt. Har snart haft min i 3 år och den är inte lika bra som den AP1 jag hade innan.BrooklynS skrev:Jag hade en hyrbil i helgen (Toyota) med regnsensor och helljusautomatik. Inte fan funkar det bättre än vad det gör i Teslan... och "lane assist" skall vi inte prata om, det var som det där första TV-spelet där man studsade en boll mellan två plattor.
Det är snarare så att kalibreringen skiljer sig åt, skillnaden är att Teslas blir bättre...
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik