Urladdning under parkering
Moderator: Redaktion
Re: Urladdning under parkering
Vaknar/drar model 3 mer om man närmar sig den med telefonen? Jag märker att telefonen säger att den ansluten när jag exempelvis befinner mig inomhus några meter från bilen. Det kunde ju förklara att vissa har mer vampire drain än andra.
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 962
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Urladdning under parkering
Nej, inte ett problem, bara uselt när det borde vara noll med tanke på att mobiluppkopplingen var av. På Porschen är det noll med mobiluppkopplingen på och säkert en koll i appen ca var tredje dag. Känns konstigt att Tesla ligger så otroligt långt efter när det gäller detta.Niklas Z skrev:Bara om laddnivån är för låg när bilen parkeras.holden skrev:11% på fyra veckor, är det ett problem?
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 962
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Urladdning under parkering
Då vore det kanske smart av Tesla att ha en liten dator som hanterar just appuppkopplingen, eftersom det skulle spara en stor del av elförbrukningen.taliz skrev:Olika designfilosofi. Gamla ICE-tillverkare använder samma arkitektur som de alltid gjort, dvs massa små controllers från alla möjliga olika tillverkare.Banane skrev:Min S tappar runt en halv kWh per dygn när den sover. Så på två veckor kanske den tappar 7-8 kWh. Nästan 10% alltså. Tycker inte det är ett problem men nog är det lite konstigt att de andra elbilarna inte tappar nästan något?
Är den vaken kan den tappa mångdubbelt mer. Tror den kan tappa 3-4 kWh per dygn då.
Systemet som hanterar app-uppkoppling är från en leverantör som hanterar endast just den funktionen, därmed kan den vara liten, billig och energisnål.
Tesla däremot har en enda stor dator som hanterar ALLT, vilket också gör att de tex kan uppdatera allt OTA. Nackdelen är att en stor dator drar mkt mer ström än en liten, vilket får följdeffekten att bilen drar mkt mer om/när den datorn är aktiv.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Urladdning under parkering
Fast det gör det ju inte, skillnaden mellan 3an och S har att göra med annat. 3an har typ ingen drain för att den utjämna skillnader i batteripack på ett annat sätt än S, det tar t.ex. längre tid innan den påbörjar det och vad jag förstått tar det längre tid för 3an att göra det också.Segelflygaren skrev:
Då vore det kanske smart av Tesla att ha en liten dator som hanterar just appuppkopplingen, eftersom det skulle spara en stor del av elförbrukningen.
Även med Mobil uppkoppling bör 3an inte dra mer än 1% per vecka så länge man inte pollar den hela tiden med TeslaFi eller liknande. Gör den det är det något fel.
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 962
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Urladdning under parkering
I så fall har jag haft samma fel på alla tre bilar jag haft.OfarligTesla skrev:Fast det gör det ju inte, skillnaden mellan 3an och S har att göra med annat. 3an har typ ingen drain för att den utjämna skillnader i batteripack på ett annat sätt än S, det tar t.ex. längre tid innan den påbörjar det och vad jag förstått tar det längre tid för 3an att göra det också.Segelflygaren skrev:
Då vore det kanske smart av Tesla att ha en liten dator som hanterar just appuppkopplingen, eftersom det skulle spara en stor del av elförbrukningen.
Även med Mobil uppkoppling bör 3an inte dra mer än 1% per vecka så länge man inte pollar den hela tiden med TeslaFi eller liknande. Gör den det är det något fel.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Urladdning under parkering
Ja eller så har det varit något hos dig som gjort att de dragit mer, vilket är troligare när vi pratar tre bilar. Det vi vet är att Tesla pratat om hur designen är annorlunda från S/X för att få ner vampire drain och att de flesta verkar rapportera liknande resultat. Så får man då samma drain som S/X kan man ju dra slutsatsen att något inte är som det var tänkt, det kan ju bero på defekter eller användningsmönster.Segelflygaren skrev:
I så fall har jag haft samma fel på alla tre bilar jag haft.
Är garaget utanför huset så telefonnyckeln är ansluten hela tiden? Kan det påverka? Finns massa frågor man får ställa sig här. Kanske kommer man fram till att det är något askass designat av Tesla som gör att vissa vanliga användningsområden ger hög vampire drain men det kan man inte anta från början.
Re: Urladdning under parkering
Om man hade som mål att optimera strömförbrukningen maximalt vid stillastående ja, men det har man inte. Man har helt annan fokus. Allt skall vara så integrerat och "streamlined" som möjligt.Segelflygaren skrev:Då vore det kanske smart av Tesla att ha en liten dator som hanterar just appuppkopplingen, eftersom det skulle spara en stor del av elförbrukningen.taliz skrev:Olika designfilosofi. Gamla ICE-tillverkare använder samma arkitektur som de alltid gjort, dvs massa små controllers från alla möjliga olika tillverkare.Banane skrev:Min S tappar runt en halv kWh per dygn när den sover. Så på två veckor kanske den tappar 7-8 kWh. Nästan 10% alltså. Tycker inte det är ett problem men nog är det lite konstigt att de andra elbilarna inte tappar nästan något?
Är den vaken kan den tappa mångdubbelt mer. Tror den kan tappa 3-4 kWh per dygn då.
Systemet som hanterar app-uppkoppling är från en leverantör som hanterar endast just den funktionen, därmed kan den vara liten, billig och energisnål.
Tesla däremot har en enda stor dator som hanterar ALLT, vilket också gör att de tex kan uppdatera allt OTA. Nackdelen är att en stor dator drar mkt mer ström än en liten, vilket får följdeffekten att bilen drar mkt mer om/när den datorn är aktiv.
Extra små komponenter som adderar komplexitet skyr man(en annan sån komponent är ju tex regnsensor).
Det är inte alltid optimalt för varje given situation, men som helhet ger det de resultat Tesla vill uppnå. En bil som kan rulla dygnet runt som robotaxi, där alla komponenter kan uppdateras OTA, och är relativt lätt att serva.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 962
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Urladdning under parkering
Ja, tar vi med regnsensorn och heljusautomatiken också, så har vi lyckats pricka in de sakerna som fungerar sämst.
Re: Urladdning under parkering
Årsak for vampire drain er at Teslas datamaskin overvåker bilen hele tiden. Så drar mobiltilkobling og Sentry sin del.Segelflygaren skrev:Har haft tre stycken, och alla har haft rejäl vampire drain, precis som de två S och den X jag haft. Enda sättet att minska den rejält, har varit genom att stänga av mobiluppkopplingen, vilket inte känns okej. Porschen har som det ser ut 0 i vampire drain, där ligger Tesla långt efter.
For å redusere Vampire drain kan i skjerminnstilling slå på strømsparing samt slå av Sentry. Ved å beholde mobil tilgang har du fortsatt alle funksjoner som stures via app.
Slår du på strømsparing så tar det noen sekunder før bilen våkner til liv når du setter deg inn i bilen for å kjøre.
Slår du av Sentry så har du ingen kameraovervåkning såfremt bilen blir utsatt for hærverk.
Jeg selv slår av sentry hjemme for å blant annet få bms til å kalibrere seg, noe som ikke er mulig med Sentry aktivert. Ellers lar jeg Sentry være på og aksepterer det lille tapet.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Urladdning under parkering
Et litt appendix:
Om ikke lenge vil nok Porsche komme med med funksjoner i app samt OTA og evt noe som ligner på Sentry. Da kommer også et merkbart Vampire drain frem.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Om ikke lenge vil nok Porsche komme med med funksjoner i app samt OTA og evt noe som ligner på Sentry. Da kommer også et merkbart Vampire drain frem.
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 962
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Urladdning under parkering
Det absolut sämsta med Porschen är att man måste låsa den med den elektriska nyckeln, däremot kan man se att den är låst/olåst i appen. I appen kan man även ställa in laddning och klimatanläggning, på ett mycket mer avancerat sätt än i Teslan. Vampire drain är trots detta noll.miksch skrev:Et litt appendix:
Om ikke lenge vil nok Porsche komme med med funksjoner i app samt OTA og evt noe som ligner på Sentry. Da kommer også et merkbart Vampire drain frem.
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Urladdning under parkering
Kan man ställa laddström i appen till Porschen också?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Urladdning under parkering
Jeg leste for 1-2 pr siden at Tesla overvåker seg selv i stor grad. Det er alarm, temperatur samt kamera. De har prøvd å redusere drain, men AI-maskinen drar en del. Nå har loggingen og oppkoblingen blitt sjeldnere enn tidligere, samtidig har Sentry tilkommet. Og Sentry bruker AI-maskinen en hel del. Det har å gjøre med den lovmessige begrensningen i å filme på offentlig sted. Så sentry har ikke lov å lagre noe som helst så lenge analysen ikke tilsier at bilens integritet er truet. Da blir det lagret. Det hadde forbruksmessig nok vært bedre å bare dumpe ned altsammen på en USB-stick, men det er ikke lov. Det er analysen, dvs bruk av AI som er det som drar strøm.
Slik jeg har oppfattet det så skal dette også merkes ved kjøring. Uten autopilot skal forbruket være lavere.
Såfremt Porsche stenger av alt så er nok drain nesten null, men i det en datamaskin i bilen slåes på så må det flyte strøm ut av et eller annet batteri. Sannsynligvis er det ikke mye AI i en Porsche, og datakraft brukes da bare ved OTA (som foreløpig er begrenset) eller ved kjøring.
Jeg har ikke kjørt Taycan, men utifra hva venner forteller er det en fin bil. God byggekvalitet og veldig gode kjøreegenskaper. Men Tesla er nok et helt annet konsept. Porsche er en elektrisk bil, Tesla mer en kjørende datamaskin.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Slik jeg har oppfattet det så skal dette også merkes ved kjøring. Uten autopilot skal forbruket være lavere.
Såfremt Porsche stenger av alt så er nok drain nesten null, men i det en datamaskin i bilen slåes på så må det flyte strøm ut av et eller annet batteri. Sannsynligvis er det ikke mye AI i en Porsche, og datakraft brukes da bare ved OTA (som foreløpig er begrenset) eller ved kjøring.
Jeg har ikke kjørt Taycan, men utifra hva venner forteller er det en fin bil. God byggekvalitet og veldig gode kjøreegenskaper. Men Tesla er nok et helt annet konsept. Porsche er en elektrisk bil, Tesla mer en kjørende datamaskin.
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 962
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Urladdning under parkering
Man kan välja direktladdning, avgångstimer som även ser till så att bilen håller rätt temperatur vid avfärd samt olika allmänna och platsbaserade laddprofiler via appen, men det korta svaret på din fråga är nog nej.Bjelke skrev:Kan man ställa laddström i appen till Porschen också?
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 962
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Urladdning under parkering
Håller med helt.miksch skrev:Jeg leste for 1-2 pr siden at Tesla overvåker seg selv i stor grad. Det er alarm, temperatur samt kamera. De har prøvd å redusere drain, men AI-maskinen drar en del. Nå har loggingen og oppkoblingen blitt sjeldnere enn tidligere, samtidig har Sentry tilkommet. Og Sentry bruker AI-maskinen en hel del. Det har å gjøre med den lovmessige begrensningen i å filme på offentlig sted. Så sentry har ikke lov å lagre noe som helst så lenge analysen ikke tilsier at bilens integritet er truet. Da blir det lagret. Det hadde forbruksmessig nok vært bedre å bare dumpe ned altsammen på en USB-stick, men det er ikke lov. Det er analysen, dvs bruk av AI som er det som drar strøm.
Slik jeg har oppfattet det så skal dette også merkes ved kjøring. Uten autopilot skal forbruket være lavere.
Såfremt Porsche stenger av alt så er nok drain nesten null, men i det en datamaskin i bilen slåes på så må det flyte strøm ut av et eller annet batteri. Sannsynligvis er det ikke mye AI i en Porsche, og datakraft brukes da bare ved OTA (som foreløpig er begrenset) eller ved kjøring.
Jeg har ikke kjørt Taycan, men utifra hva venner forteller er det en fin bil. God byggekvalitet og veldig gode kjøreegenskaper. Men Tesla er nok et helt annet konsept. Porsche er en elektrisk bil, Tesla mer en kjørende datamaskin.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Porschen är en bättre bil på nästan alla sätt, men prislappen är därefter också.
Re: Urladdning under parkering
Har man Sentry igång så drar det betydligt mer ström ja.miksch skrev:Jeg leste for 1-2 pr siden at Tesla overvåker seg selv i stor grad. Det er alarm, temperatur samt kamera. De har prøvd å redusere drain, men AI-maskinen drar en del. Nå har loggingen og oppkoblingen blitt sjeldnere enn tidligere, samtidig har Sentry tilkommet. Og Sentry bruker AI-maskinen en hel del. Det har å gjøre med den lovmessige begrensningen i å filme på offentlig sted. Så sentry har ikke lov å lagre noe som helst så lenge analysen ikke tilsier at bilens integritet er truet. Da blir det lagret. Det hadde forbruksmessig nok vært bedre å bare dumpe ned altsammen på en USB-stick, men det er ikke lov. Det er analysen, dvs bruk av AI som er det som drar strøm.
Slik jeg har oppfattet det så skal dette også merkes ved kjøring. Uten autopilot skal forbruket være lavere.
Om den bara "dumpat" allt på USB-driven så skulle den bli full på några timmar(beroende på storlek). Då vore det som en "dum" övervakningskamera.
Att "AI-maskinen" är igång är helt enkelt för att den skall kunna detektera vad som kan vara relevant, och vad som inte är irrelevant. Det har inget med lagar och regler att göra.
Tanken med Sentry är ju att den endast skall fånga relevanta händelser.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Urladdning under parkering
Känns fortfarande en grym bilSegelflygaren skrev:Man kan välja direktladdning, avgångstimer som även ser till så att bilen håller rätt temperatur vid avfärd samt olika allmänna och platsbaserade laddprofiler via appen, men det korta svaret på din fråga är nog nej.Bjelke skrev:Kan man ställa laddström i appen till Porschen också?
Har du ett fånigt flin varje dag? jag saknar lite den där "känslan "
varje dag så att säga skulle gärna prova...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 962
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: Urladdning under parkering
Man kan nog säga att jag har det fåniga flinet, dock inte varje dag, eftersom jag kör med trean när det är dåligt väder, och därmed kör Porschen ganska sällan, särskilt så här års. Det gör att det blir en wow-känsla varje gång.Bjelke skrev:Känns fortfarande en grym bilSegelflygaren skrev:Man kan välja direktladdning, avgångstimer som även ser till så att bilen håller rätt temperatur vid avfärd samt olika allmänna och platsbaserade laddprofiler via appen, men det korta svaret på din fråga är nog nej.Bjelke skrev:Kan man ställa laddström i appen till Porschen också?
Har du ett fånigt flin varje dag? jag saknar lite den där "känslan "
varje dag så att säga skulle gärna prova...
I takt med att Tesla blivit vanligt har den speciella känslan att man är tidig med att köra framtiden försvunnit, nu börjar Tesla kännas ungefär lika vanligt som vilken Volvo som helst. Sedan är det jättebra att det är så.
När man kör Porschen så blir det väldigt tydligt att det är en Europeisk bil och att Teslan är Amerikansk, och hur många hade kunnat tänka sig en Amerikansk bil innan Tesla? Inte jag i alla fall.
Re: Urladdning under parkering
Hei Taliz!
Jo faktisk er det slik at man i de fleste europeiske land har et forbud mot å sette opp videokameraer på offentlig sted uten spesiell tillatelse. Det man får lov til er å filme mens man enten selv hilder kameraet eller sitter i bilen mens dashkameraet er i gang.
Da Tesla introduserte Sentry-mode ble det i sentraleuropa og også i Norge lagt ned et forbud mot det. Datatilsynet var veldig klar på det her i landet, og i Tyskland var man ikke i tvil om forbudet. Det er her AI kom inn som en joker hvor man kunne forsikre at folk som oppholdt seg på offentlig sted, ikke ble filmet av private, anonyme kameraer.
Det var eneste mulighet for Tesla å kunne tilby teknikken.
Det betyr også at de personer som har montert et dash-kamera i bilen som filmer kontinuerlig ikke følger lov og regelverk. I Tyskland (og resten av EU) er faktisk denne type kamera forbudt. Du har bare lov å filme mens du sitter i bilen. Derimot er Sentry med AI lov.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jo faktisk er det slik at man i de fleste europeiske land har et forbud mot å sette opp videokameraer på offentlig sted uten spesiell tillatelse. Det man får lov til er å filme mens man enten selv hilder kameraet eller sitter i bilen mens dashkameraet er i gang.
Da Tesla introduserte Sentry-mode ble det i sentraleuropa og også i Norge lagt ned et forbud mot det. Datatilsynet var veldig klar på det her i landet, og i Tyskland var man ikke i tvil om forbudet. Det er her AI kom inn som en joker hvor man kunne forsikre at folk som oppholdt seg på offentlig sted, ikke ble filmet av private, anonyme kameraer.
Det var eneste mulighet for Tesla å kunne tilby teknikken.
Det betyr også at de personer som har montert et dash-kamera i bilen som filmer kontinuerlig ikke følger lov og regelverk. I Tyskland (og resten av EU) er faktisk denne type kamera forbudt. Du har bare lov å filme mens du sitter i bilen. Derimot er Sentry med AI lov.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Urladdning under parkering
Lagen förhindrar inte någon att sälja en kamera för utomhusövervakning till någon som saknar tillstånd.miksch skrev:Hei Taliz!
Jo faktisk er det slik at man i de fleste europeiske land har et forbud mot å sette opp videokameraer på offentlig sted uten spesiell tillatelse. Det man får lov til er å filme mens man enten selv hilder kameraet eller sitter i bilen mens dashkameraet er i gang.
Da Tesla introduserte Sentry-mode ble det i sentraleuropa og også i Norge lagt ned et forbud mot det. Datatilsynet var veldig klar på det her i landet, og i Tyskland var man ikke i tvil om forbudet. Det er her AI kom inn som en joker hvor man kunne forsikre at folk som oppholdt seg på offentlig sted, ikke ble filmet av private, anonyme kameraer.
Det var eneste mulighet for Tesla å kunne tilby teknikken.
Det betyr også at de personer som har montert et dash-kamera i bilen som filmer kontinuerlig ikke følger lov og regelverk. I Tyskland (og resten av EU) er faktisk denne type kamera forbudt. Du har bare lov å filme mens du sitter i bilen. Derimot er Sentry med AI lov.
Precis som lagen inte förhindrar Tesla att sälja bilar med 24/7 övervakning.
Det är helt upp till KUNDEN att följa lagen.
Just Sentry mode är lite av en gråzon förövrigt. Vad jag vet har ingen dömts, eller överhuvudtaget åtalats, för olaglig kameraövervakning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Urladdning under parkering
Beklager, men slik er det ikke, dessverre.
Både i EU og Norge gjelder at du gjerne kan montere et kamera på huset ditt som filmer, men du har ikke lov å filme nabotomten eller mot gaten hvor folk går forbi. Hvis du vil det må du søke datatilsynet om lov, og da må dette begrunnes. Alle offentlige bygg som retter sine kameraer mot gatene har måttet søke om lov til det.
Det samme gjelder for den som stiller opp sin bil og filmer folk. Så lenge han sitter i bilen betraktes det som om han filmer selv, men forlater han bilen må kameraet slåes av.
Det er som med mye annet. Du kan få kjøpt veldig mye, men bruken kan begrenses. Ta en kjøkkenkniv. Er knivbladet lengre enn 9cm så defineres det som våpen. Skal du gå med en kniv i byen så gjelder egen lov om det. Kjøper du et kamera så begrenser faktisk loven bruken.
Mange er ikke klar over det, og mange gir blaffen i det. Men i det Tesla skulle gi brukeren tilgang til bilkameraet og kunne lagre bilder uten at føreren sitter i bilen kom kravene fra datatilsynet.
Da jeg skulle montere mitt første dashkamera satte jeg meg inn i denne problemstillingen, og jo mer jeg leste desto mer komplisert ble det. Derfor var overraskelsen stor å lese at Elon Musk klarte å få til Sentry i sine biler, og så lenge de andre bilene ikke kan tilby AI så kan de ikke tilby annet enn vanlig alarm.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Både i EU og Norge gjelder at du gjerne kan montere et kamera på huset ditt som filmer, men du har ikke lov å filme nabotomten eller mot gaten hvor folk går forbi. Hvis du vil det må du søke datatilsynet om lov, og da må dette begrunnes. Alle offentlige bygg som retter sine kameraer mot gatene har måttet søke om lov til det.
Det samme gjelder for den som stiller opp sin bil og filmer folk. Så lenge han sitter i bilen betraktes det som om han filmer selv, men forlater han bilen må kameraet slåes av.
Det er som med mye annet. Du kan få kjøpt veldig mye, men bruken kan begrenses. Ta en kjøkkenkniv. Er knivbladet lengre enn 9cm så defineres det som våpen. Skal du gå med en kniv i byen så gjelder egen lov om det. Kjøper du et kamera så begrenser faktisk loven bruken.
Mange er ikke klar over det, og mange gir blaffen i det. Men i det Tesla skulle gi brukeren tilgang til bilkameraet og kunne lagre bilder uten at føreren sitter i bilen kom kravene fra datatilsynet.
Da jeg skulle montere mitt første dashkamera satte jeg meg inn i denne problemstillingen, og jo mer jeg leste desto mer komplisert ble det. Derfor var overraskelsen stor å lese at Elon Musk klarte å få til Sentry i sine biler, og så lenge de andre bilene ikke kan tilby AI så kan de ikke tilby annet enn vanlig alarm.
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3626
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Urladdning under parkering
Bilen kanske inte gått ner i sömn av någon anledning.BrooklynS skrev:
Här är en anledning... parkerad.
Ingen Sentry på.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Urladdning under parkering
Nä det är precis så.
Annars drar den inte på det viset... men tydligt att det drar energi att ha bilen vaken och seende med kamerorna.
Annars drar den inte på det viset... men tydligt att det drar energi att ha bilen vaken och seende med kamerorna.
Tesla Y LR -22 EAP
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Urladdning under parkering
Så där har alla mina (tre) gjort, även idag när jag kikar ut (model S alltså)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19