Strålkastare återställs för lågt då och då

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Strålkastare återställs för lågt då och då

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Nicke Nyfiken skrev:
Då fick man en förklaring till varför man möter så många Model 3 med bländande halvljus. Har funderat både en och två gånger på detta fenomen.
Körde en kort sväng under eftermiddagen idag och mötte två Model S och en Model 3. 3ans vänstra halvljus bländade duktigt medan det högra var normalt.

Det här med belysning är verkligen inte Teslas grej. :roll:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Strålkastare återställs för lågt då och då

Inlägg av Arn »

Idag var strålkastarna fel igen. Dessutom fel på e-call funktionen.. Utförde en soft reset medan jag körde in på en restaurangen och tror det löste båda problemen. Väl där återställde jag strålkastarna men fick ändå flera blinkningar så ställde ned dem några steg till utöver den automatiska inställningen. Skulle vara jobbigt om detta ska hända var och varannan gång man kör!
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Strålkastare återställs för lågt då och då

Inlägg av pefreli »

Arn skrev:
Idag var strålkastarna fel igen. Dessutom fel på e-call funktionen.. Utförde en soft reset medan jag körde in på en restaurangen och tror det löste båda problemen. Väl där återställde jag strålkastarna men fick ändå flera blinkningar så ställde ned dem några steg till utöver den automatiska inställningen. Skulle vara jobbigt om detta ska hända var och varannan gång man kör!
Även jag har haft problem med för höga strålkastare idag.

Tidigare har jag gjort en reset och sen höjt 3 snäpp men det blev för högt idag.

Gjorde en reset utan ytterligare justering och det verkar vara ok.

Kan ha haft något med förra uppdateringen att göra men om det fortsätter blir det ett ärende till SC.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Strålkastare återställs för lågt då och då

Inlägg av Jerker »

Tidigare hade jag problem med att de ställde sig för lågt, tidvis så ofta som varje morgon. Men det har varit lugnt ett tag nu. Fast efter senaste uppdateringen fick jag också för högt ställa strålkastare. Det räckte att stanna bilen och göra den automatiska kalibreringen.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Strålkastare återställs för lågt då och då

Inlägg av kikat »

Ett utav de klassiska felen med Model 3 är felinställda strålkastare.
Jag har ritat upp ljusbilden invändigt på garageporten direkt efter jag varit hos SC då de fått ställa in det på riktigt. Nu justerar jag efter min garageport när jag tycker att för många helljusblinkar på mig eller jag tycker de är för låga.
Det enda SC gör när du felrapporterar om det är ju att ställa in ljuset. Finns inget mer att göra enligt dem. Var aktiv besökare på SC första året med min M3 men jag har insett att de negligerar sina brister. Missförstå inte mig och tro att jag inte gillar Tesla, om det vore så hade jag bytt bil för längesen. Jag tycker bara att det vore vettigare att lösa problemen än att fylla bilen med funktioner och spel som man sällan använder.
Många andra bilar har ju att strålkastarna går upp varje gång man startar och sedan går ner till rätt nivå. Nåt sånt kanske Tesla kunde införa om det löste problemet.
Men de nya strålkastarna löser antagligen problemet. Kommer byta bil under året och då slipper jag förmodligen problemet.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Strålkastare återställs för lågt då och då

Inlägg av Bjelke »

:lol: Jag tänkte precis fråga hur ni vet att det står rätt varje gång man ändrar, men att rita på en
vägg när dom står bra väl enda sättet... :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Hillstreet
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 03 jul 2019 19:35

Re: Strålkastare återställs för lågt då och då

Inlägg av Hillstreet »

renes skrev:

Många har samma problem. Orsaken är antagligen (gissar jag) att halvljusens position tappar i förband med att man kör på helljus ofta. Model 3 justerar ju upp halvljuset när man slår på helljus och justerar ner igen efteråt. Om du ställer bilen framför en vägg och testar helljus så ser du hur halvljuset går upp sen ner. Tar mindre än en sekund.

Så med den gissningen har jag en hypotes, nämligen att om man inte använder helljus alls, eller mycket sällan, typ om man endast kör i stadstrafik, så kommer inte halvljusen heller att bli feljusterade. Verkar så för mig i alla fall. Kanske nån kan bekräfta?

Cool feature, men har tydligen sina baksidor.
Tror du har rätt.
Upplever att det enbart händer när jag använt helljus, visste inte strålkastarna rör sig mellan hel/halvljus men så verkar det ju vara.
Körde 55 mil igår utan att använda helljus och inställningen är fortfarande korrekt.
---

2019 Model 3 Performance
2022 Model Y Performance
Användarvisningsbild
Hillstreet
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 03 jul 2019 19:35

Re: Strålkastare återställs för lågt då och då

Inlägg av Hillstreet »

kikat skrev:
Många andra bilar har ju att strålkastarna går upp varje gång man startar och sedan går ner till rätt nivå. Nåt sånt kanske Tesla kunde införa om det löste problemet.
Men de nya strålkastarna löser antagligen problemet.
Exakt så borde de göra. Haft flera bilar som gjort på det sättet.
Dags att tweeta Elon och starta tråd på Reddit :-)
---

2019 Model 3 Performance
2022 Model Y Performance
Skriv svar