FM Radio

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7475
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

FM Radio

Inlägg av mikebike »

Jag är van vid "vanlig" FM-radio, där man väljer radiokanal och frekvens/sändare väljs automatiskt.
Exempelvis så byts P4 Stockholm automatiskt till P4 Sörmland om man åker E4 söderut.
Så var det inte på vår första långfärd i Nyårshelgen.
Jag konstaterade nyss att det står DAB längst upp till vänster på displayen, det förklarar saken.

Hur väljer man FM?

Dessutom brukar det finnas massor av inställningar för trafikinformation mm på traditionella radiomottagare.
Inget sådant här, eller så finns dessa dolda i diverse undermenyer?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: FM Radio

Inlägg av Gustafsson »

Fm finns väl inte längre. Kostar 5500:- att eftermontera. Finns dock i de äldre bilarna.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: FM Radio

Inlägg av Svenssons »

Finns DAB så finns väl FM. Det är väl endast vid uppdatering av MCU1 till MCU2 som FM försvinner? Själv förstår jag dock inte varför man vill lyssna över FM. Själv lyssnar jag på radio över TuneIn. Inga problem att lyssna på tex SR P1 eller SR P4 Kalmar oavsett var man befinner sig i Europa.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: FM Radio

Inlägg av chaffis75 »

Skojar ni finns inte fm radio i bilen.. DAB täckning finns ju bara i på 4 platser i Sverige, Stockholm, Göteborg, Malmö och någon stad i norra Sverige.

Låter ju bissart om man sparat in på denna krets som bara kostar någon krona..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: FM Radio

Inlägg av taliz »

Sjävklart finns FM. Det är bara att välja i listan.
Men som ovan förstår jag inte varför man skulle välja det, otroligt mkt bättre ljud på DAB.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7475
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: FM Radio

Inlägg av mikebike »

Svenssons skrev:
Finns DAB så finns väl FM.
Det är tydligen inte alldeles självklart.
Svenssons skrev:
Själv förstår jag dock inte varför man vill lyssna över FM. Själv lyssnar jag på radio över TuneIn. Inga problem att lyssna på tex SR P1 eller SR P4 Kalmar oavsett var man befinner sig i Europa.
Fast nu var det just det motsatta jag önskade. Jag vill inte lyssna på Radio Stockholm när jag är i Kinna, då vill jag att "radion" tar in P4 Sjuhärad istället. Så att man får in lokal trafikinformation, istället för att få veta att det är kö i Södra Länken!
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7475
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: FM Radio

Inlägg av mikebike »

Gustafsson skrev:
Fm finns väl inte längre. Kostar 5500:- att eftermontera. Finns dock i de äldre bilarna.
Jag googlade innan jag köpte bilen och kom fram till att Model 3 har FM-radio. Om de har tagit bort den funktionen så är detta en rejäl försämring. I Lappland lär varken DAB eller Internetradio fungera speciellt bra.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: FM Radio

Inlägg av kenjon »

taliz skrev:
Sjävklart finns FM. Det är bara att välja i listan.
Men som ovan förstår jag inte varför man skulle välja det, otroligt mkt bättre ljud på DAB.
För att alla inte bor på de ställena....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7475
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: FM Radio

Inlägg av mikebike »

taliz skrev:
Sjävklart finns FM. Det är bara att välja i listan.
Hur?
I listan står det t.ex. P4 Stockholm, och den är DAB. Jag vill ha P4 FM, och någon sådan hittar jag inte.

Jag är alltså under fliken Radio, inte TuneIn.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: FM Radio

Inlägg av Svenssons »

mikebike skrev:
Svenssons skrev:
Finns DAB så finns väl FM.
Det är tydligen inte alldeles självklart.
Svenssons skrev:
Själv förstår jag dock inte varför man vill lyssna över FM. Själv lyssnar jag på radio över TuneIn. Inga problem att lyssna på tex SR P1 eller SR P4 Kalmar oavsett var man befinner sig i Europa.
Fast nu var det just det motsatta jag önskade. Jag vill inte lyssna på Radio Stockholm när jag är i Kinna, då vill jag att "radion" tar in P4 Sjuhärad istället. Så att man får in lokal trafikinformation, istället för att få veta att det är kö i Södra Länken!
Ser det fortfarande som självklart att FM finns. De där 5500:- som Gustafsson pratar om är kostnaden för radio (både DAB och FM) som man måste betala för att få radio efter att man uppgraderar gamla infotainment-systemet till det nya. Radion följer inte med där utan är en extra modul. Alla Model 3 har nya infotainment-systemet och FM-radio.

Sant att radion inte byter kanal men trafikinformationen tar jag in via kartan. Ger visserligen inte info om vad som hänt men ger info om hur snabbt trafiken flyter. Har inte lyssnat på FM i bilen sedan jag skaffade Tesla.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: FM Radio

Inlägg av B99 »

Men frågan är om det finns RDS, där trafikinformationen genereras. Finns ju bara i Europa såvitt jag vet så det är inte självklart.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: FM Radio

Inlägg av kenjon »

Jo, den byter kanal med hjälp av RDS. Dock finns inga inställningar för det.
Jag har inte testat just P4 vid långfärd, men StarFM och MixMegapol byter sändare automatiskt. Men den är trög, väntar väldigt länge innan den byter, så ibland gör jag det manuellt (under Stationer).
Jag väljer bara Radio och Stationer, så visar den vilka (FM-)stationer den hittat.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: FM Radio

Inlägg av Bjelke »

mikebike skrev:
Gustafsson skrev:
Fm finns väl inte längre. Kostar 5500:- att eftermontera. Finns dock i de äldre bilarna.
Jag googlade innan jag köpte bilen och kom fram till att Model 3 har FM-radio. Om de har tagit bort den funktionen så är detta en rejäl försämring. I Lappland lär varken DAB eller Internetradio fungera speciellt bra.
Man behöver bara åka hit till Bollnäs och åka mot dalarna så blir man utan internet flera sträckor :evil: fm är det
enda som funkar då, eller min dagliga resa till Hudiksvall över ”skogen” för den delen...
Jag kör enbart med fm så slipper jag krångla varenda gång det saknas internet...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: FM Radio

Inlägg av chaffis75 »

Svenssons skrev:
mikebike skrev:
Svenssons skrev:
Finns DAB så finns väl FM.
Det är tydligen inte alldeles självklart.
Svenssons skrev:
Själv förstår jag dock inte varför man vill lyssna över FM. Själv lyssnar jag på radio över TuneIn. Inga problem att lyssna på tex SR P1 eller SR P4 Kalmar oavsett var man befinner sig i Europa.
Fast nu var det just det motsatta jag önskade. Jag vill inte lyssna på Radio Stockholm när jag är i Kinna, då vill jag att "radion" tar in P4 Sjuhärad istället. Så att man får in lokal trafikinformation, istället för att få veta att det är kö i Södra Länken!
Ser det fortfarande som självklart att FM finns. De där 5500:- som Gustafsson pratar om är kostnaden för radio (både DAB och FM) som man måste betala för att få radio efter att man uppgraderar gamla infotainment-systemet till det nya. Radion följer inte med där utan är en extra modul. Alla Model 3 har nya infotainment-systemet och FM-radio.

Sant att radion inte byter kanal men trafikinformationen tar jag in via kartan. Ger visserligen inte info om vad som hänt men ger info om hur snabbt trafiken flyter. Har inte lyssnat på FM i bilen sedan jag skaffade Tesla.
Shit vilken marginal. Ett fm radio chip kostar typ inget och åtminstone förr så igick de ofta i samma chip som bt och wifi i mobiltelefoner. Allt är klart i chippet, bara en antenn lite ström och styra via typ i2c eller liknande buss.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: FM Radio

Inlägg av chaffis75 »

taliz skrev:
Sjävklart finns FM. Det är bara att välja i listan.
Men som ovan förstår jag inte varför man skulle välja det, otroligt mkt bättre ljud på DAB.
Du läser uppenbarligen inte inläggen.. DAB täcker ju bara någon procent (om ens 1 %) av Sveriges yta...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: FM Radio

Inlägg av Gustafsson »

Jag har inte hittat FM i min bil - MS född 2018. I den gamla MS - 2015 fanns det helt säkert. Men ska slå en lov i menyerna igen. Det som irriterar mest med den digitala återgivningen är att det faller bort stavelser, eller några meningar upprepas. Dessutom ligger ju någon minut i nån cache som startar det radioprogram man lyssnade på på samma ställe som man tex fick ett telefonsamtal. Med FM lagras ju inget utan man lyssnar i realtid.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Navigare
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 10 sep 2020 10:53

Re: FM Radio

Inlägg av Navigare »

På min 2020 MX så finns både DAB och FM och lyssnar jag på en station, som P1, så växlar den automatiskt från DAB till FM vid behov. Dock kan man inte välja att söka på FM-bandet (jag har i alla fall inte lyckats lista ut hur) utan stationslistan genereras av sig själv och DAB stationer har prio över dito FM.
Senast redigerad av Navigare, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Dannte0
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 27 sep 2020 19:46

Re: FM Radio

Inlägg av Dannte0 »

MS 2021 FM och DAB finns , bara att välja mellan dom
2021 MS+
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: FM Radio

Inlägg av chaffis75 »

Navigare skrev:
På min 2020 MX så finns både DAB och FM och lyssnar jag på en station, som P1, så växlar den automatiskt från DAB till FM vid behov. Dock kan man inte välja att söka på FM-bandet (jag har i alla fall inte lyckats lista ut hur, utan stationslistan genereras av sig själv och DAB stationer har prio över dito FM.
Låter r skönt de finns en fm mottagare, något annat kändes helt orimligt..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: FM Radio

Inlägg av pefreli »

På min Model 3 från 2019 finns FM, DAB och TuneIn. DAB får jag dock inte in på så många kanaler.

Jag kör TuneIn eftersom kvaliten på FM är så mkt sämre.

Vill man lyssna på den lokala stationen får det bli en nödlösning över FM men med dålig ljudkvalitet.

Men har man väl vant sig vid Model 3’s schyssta ljudkvalité så håller inte FM för min del.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: FM Radio

Inlägg av Gustafsson »

Hm, detta ska undersökas. Kommer att reta mig på mig själv om jag har FM trots allt :oops:
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: FM Radio

Inlägg av taliz »

kenjon skrev:
taliz skrev:
Sjävklart finns FM. Det är bara att välja i listan.
Men som ovan förstår jag inte varför man skulle välja det, otroligt mkt bättre ljud på DAB.
För att alla inte bor på de ställena....
Då streamar man med tunein eller Spotify.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: FM Radio

Inlägg av NiklasTesla »

B99 skrev:
Men frågan är om det finns RDS, där trafikinformationen genereras. Finns ju bara i Europa såvitt jag vet så det är inte självklart.
Vanlig radio finns (se menyn när du drar upp musikinställningar). RDS har jag aldrig hittat men spelar mindre roll du du ser trafikstörningar direkt på kartan i realtid (prem-connect).

MVH
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: FM Radio

Inlägg av BrooklynS »

Det är en av de saker jag saknar mest med Teslan; nämligen möjligheten att få trafikinformation via radion. I norr är tex viltvarningar eller att det skett avåkningar med tung trafik som kräver bärgning på E10. Får man varningen i tid åker man över Jokkmokk istället för att bli sittande två timmar i Lansjärv...
Tesla Y LR -22 EAP
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: FM Radio

Inlägg av Fredrik j »

BrooklynS skrev:
Det är en av de saker jag saknar mest med Teslan; nämligen möjligheten att få trafikinformation via radion. I norr är tex viltvarningar eller att det skett avåkningar med tung trafik som kräver bärgning på E10. Får man varningen i tid åker man över Jokkmokk istället för att bli sittande två timmar i Lansjärv...
Du får slå på waze i telefonen så ordnar det sig.
Skriv svar