3LR vs 3LRP

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

wheels
Inlägg: 523
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: 3LR vs 3LRP

Inlägg av wheels »

M3apan skrev:
Man blir lätt skadad. Har en av varje och tycker LR känns slööö när jag hamnar i den.
Som med motorcyckel, går som f*n på våren, sen blir den slöare och slöare
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1494
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: 3LR vs 3LRP

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Köp en P om du kan, annars kommer du ångra dig.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Morgan_TM3P
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 04 jan 2021 14:57

Re: 3LR vs 3LRP

Inlägg av Morgan_TM3P »

Jag prövade båda modellerna innan vi bestämde oss för en P, vi upplevde en ganska märkbar skillnad mellan dem båda i acceleration!
Kommer tidigare från BMW och där får man betala mycket för en sänkning på 1 sek 0-100, så 40.000:- extra var det värt.
Stötigheten är inte så farligt, gillar man att köra aktivt ibland så kan det vara värt. I motorvägsfart så går den mjukare än min tidigare BMW 428i.
Fick registreringspappren i veckan där uppgav de 377kw som summerad effekt (513hk), såg att produktbladet som följde med bilen även hade den siffran! : :shock:
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: 3LR vs 3LRP

Inlägg av MWall »

Apropå förmånsvärdet så tänk även på att man får de större fälgarna "gratis" på en P så har du tänkt köpa en LR med powerboost och 19" så är skillnaden både vad gäller pris och förmånsvärde minimalt nuförtiden.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: 3LR vs 3LRP

Inlägg av holden »

Morgan_TM3P skrev:
Jag prövade båda modellerna innan vi bestämde oss för en P, vi upplevde en ganska märkbar skillnad mellan dem båda i acceleration!
Kommer tidigare från BMW och där får man betala mycket för en sänkning på 1 sek 0-100, så 40.000:- extra var det värt.
Stötigheten är inte så farligt, gillar man att köra aktivt ibland så kan det vara värt. I motorvägsfart så går den mjukare än min tidigare BMW 428i.
Fick registreringspappren i veckan där uppgav de 377kw som summerad effekt (513hk), såg att produktbladet som följde med bilen även hade den siffran! : :shock:
Oh no, jag har bara 463hk 8-)
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1583
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: 3LR vs 3LRP

Inlägg av pefreli »

Morgan_TM3P skrev:
Jag prövade båda modellerna innan vi bestämde oss för en P, vi upplevde en ganska märkbar skillnad mellan dem båda i acceleration!
Kommer tidigare från BMW och där får man betala mycket för en sänkning på 1 sek 0-100, så 40.000:- extra var det värt.
Stötigheten är inte så farligt, gillar man att köra aktivt ibland så kan det vara värt. I motorvägsfart så går den mjukare än min tidigare BMW 428i.
Fick registreringspappren i veckan där uppgav de 377kw som summerad effekt (513hk), såg att produktbladet som följde med bilen även hade den siffran! : :shock:
Och med en motorstark BMW ökar även driftskostnaderna ordentligt...

Att P enbart är 40 tkr dyrare gör P till ett kap som jag ser det. Enbart fälgarna och sänkningen motiverar den skillnaden.

Sen om man BEHÖVER en snabbare bil än LR är en annan fråga. Men det gäller ju alla bilar.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1051
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: 3LR vs 3LRP

Inlägg av holden »

Hade jag vart singel och 25 hade jag valt en P, nu är jag 50 med familj och väljer LR. Ungefär så. 40 tkr kvittar i sammanhanget, mycket mer nu än då.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Inlägg: 481
Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: 3LR vs 3LRP

Inlägg av Frippanecci »

holden skrev:
Hade jag vart singel och 25 hade jag valt en P, nu är jag 50 med familj och väljer LR. Ungefär så. 40 tkr kvittar i sammanhanget, mycket mer nu än då.
(Vi lovar att vara tysta)
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld

Beställda:
CyberTruck
Robbbin
Inlägg: 28
Blev medlem: 05 jan 2021 19:47

Re: 3LR vs 3LRP

Inlägg av Robbbin »

Vilket fantastiskt engagemang på detta forum - bara det är nästan ett argument för att köpa en Tesla.

Förmånsvärdet och dess ökning är helt okej, speciellt då min initiala teori är att P kommer ha ett mer attraktivt andrahandsvärde. Totalkostnaden under dessa 3 år är det viktiga.

Som ni skriver så måste jag nog testa båda innan jag bestämmer mig (även polestar) men hur lätt är det när man har 35mil till närmsta testanläggning så här i coronatider :/

Har någon av er även provkört Polestar? Hur står den sig?

Hur funkar det med bilbarnstolar bak i T3?

Robin
Användarvisningsbild
Lystico
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 02 sep 2020 08:19
Ort: Stockholm

Re: 3LR vs 3LRP

Inlägg av Lystico »

Robbbin skrev:
Vilket fantastiskt engagemang på detta forum - bara det är nästan ett argument för att köpa en Tesla.

Förmånsvärdet och dess ökning är helt okej, speciellt då min initiala teori är att P kommer ha ett mer attraktivt andrahandsvärde. Totalkostnaden under dessa 3 år är det viktiga.

Som ni skriver så måste jag nog testa båda innan jag bestämmer mig (även polestar) men hur lätt är det när man har 35mil till närmsta testanläggning så här i coronatider :/

Har någon av er även provkört Polestar? Hur står den sig?

Hur funkar det med bilbarnstolar bak i T3?

Robin
Vi äger en M3P, superrolig bil att köra och går utav bara helv.. men vi kommer troligen avyttra bilen närmaste året (beroende hur Corona utvecklar sig) och skaffa oss en annan bil för den funkar inte familjebil. Bilen är för trång i baksätet och frun kan inte sitta bak p.ga att baksätet är så dåligt utformat. Det är så klart en smaksak men med två barn i bilen som har barnstol så blir det inga långresor för oss utan vi förlitar oss då på XC90.

Det är lätt att vara efterklok och en stor del handlar också om både personliga preferenser och vad man är van vid. Jag har även provat Polestar och jag slog i taket när jag satt bak i bilen och då min fru är lika lång som mig (187) så gick den bilen bort med.
P3D-20 Grå med vit inredning
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: 3LR vs 3LRP

Inlägg av NEO »

Lystico skrev:
Robbbin skrev:
Vilket fantastiskt engagemang på detta forum - bara det är nästan ett argument för att köpa en Tesla.

Förmånsvärdet och dess ökning är helt okej, speciellt då min initiala teori är att P kommer ha ett mer attraktivt andrahandsvärde. Totalkostnaden under dessa 3 år är det viktiga.

Som ni skriver så måste jag nog testa båda innan jag bestämmer mig (även polestar) men hur lätt är det när man har 35mil till närmsta testanläggning så här i coronatider :/

Har någon av er även provkört Polestar? Hur står den sig?

Hur funkar det med bilbarnstolar bak i T3?

Robin
Vi äger en M3P, superrolig bil att köra och går utav bara helv.. men vi kommer troligen avyttra bilen närmaste året (beroende hur Corona utvecklar sig) och skaffa oss en annan bil för den funkar inte familjebil. Bilen är för trång i baksätet och frun kan inte sitta bak p.ga att baksätet är så dåligt utformat. Det är så klart en smaksak men med två barn i bilen som har barnstol så blir det inga långresor för oss utan vi förlitar oss då på XC90.

Det är lätt att vara efterklok och en stor del handlar också om både personliga preferenser och vad man är van vid. Jag har även provat Polestar och jag slog i taket när jag satt bak i bilen och då min fru är lika lång som mig (187) så gick den bilen bort med.
X LR P > XC90 med orreforsspak

3 LR P < XC90 med orreforsspak

I familjehänseende såklart. En sex sittsig X är rena lyxen, finns inget "vägrar åka bak" i en X :lol: Dessutom snabbare än 3an förutom på bana.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: 3LR vs 3LRP

Inlägg av Maw »

Lystico skrev:
Robbbin skrev:
Vilket fantastiskt engagemang på detta forum - bara det är nästan ett argument för att köpa en Tesla.

Förmånsvärdet och dess ökning är helt okej, speciellt då min initiala teori är att P kommer ha ett mer attraktivt andrahandsvärde. Totalkostnaden under dessa 3 år är det viktiga.

Som ni skriver så måste jag nog testa båda innan jag bestämmer mig (även polestar) men hur lätt är det när man har 35mil till närmsta testanläggning så här i coronatider :/

Har någon av er även provkört Polestar? Hur står den sig?

Hur funkar det med bilbarnstolar bak i T3?

Robin
Behålla M3P och byta XC90 mot en ID4 kanske?
Vi äger en M3P, superrolig bil att köra och går utav bara helv.. men vi kommer troligen avyttra bilen närmaste året (beroende hur Corona utvecklar sig) och skaffa oss en annan bil för den funkar inte familjebil. Bilen är för trång i baksätet och frun kan inte sitta bak p.ga att baksätet är så dåligt utformat. Det är så klart en smaksak men med två barn i bilen som har barnstol så blir det inga långresor för oss utan vi förlitar oss då på XC90.

Det är lätt att vara efterklok och en stor del handlar också om både personliga preferenser och vad man är van vid. Jag har även provat Polestar och jag slog i taket när jag satt bak i bilen och då min fru är lika lång som mig (187) så gick den bilen bort med.
Skriv svar