3LR vs 3LRP

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Robbbin
Inlägg: 28
Blev medlem: 05 jan 2021 19:47

3LR vs 3LRP

Inlägg av Robbbin »

Tanken är att jag ska köpa ny bil som till företaget och hade väl sånär som bestämt mig för en Tesla 3 LR.

Tesla S var med i kalkylen men kostnaden är något högre än vad vill ta i dagsläget. Även Polestar 2 var med långt i processen men dess räckvidd är ett gränsfall för mig. (Dock lika stort batteri som 3LR?)

Min fråga är egentligen om det är värt att köpa en performance istället för en long range sett till andrahandsvärde och övriga parametrar?

Vad bör jag tänka på vid köp av en Tesla och främst dessa två modeller?

Sen när det kommer till Tesla 3 kontra Polestar 2 så räknar jag med att det blir svårt med en objektiv jämförelse här? :)

Edit: När jag skriver detta inlägg så kommer jag över följande länk. Den får ju köpsuget att minska radikalt.
https://cornucopia.cornubot.se/2020/09/ ... n.html?m=1

Många frågor. Tack på förhand!
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1434
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: 3LR vs 3LRP

Inlägg av kenjon »

Jag har kört M3P sedan mars 2929, massor av det han skriver är hans egna negativitet. Inte mycket där som stämmer på min bil. En gång har jag fått ner snö i bagageutrymmet, aldrig regnvatten. Jag har 5,6-7,4 mil enkel till jobbet, kör minst 90 % med autosteer utan problem. Torkarautomatiken funkar men har faktiskt blivit något sämre de två senaste uppdateringarna. Laddluckan går att öppna utifrån, inga problem att slå på förvärmning från mobilen (iPhone).... den bästa bil jag någonsin haft (är född 1951, så jag har haft en del)!
Även räckvidden ljuger han om. Jag har aldrig fått mindre än 35 mil även på vintern. Och jag laddar normalt bara till 85 %. På sommaren 40-45 mil. Med 100 % laddning drygt 50 mil utan problem. Men han kanske marschar i 150 km/h....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: 3LR vs 3LRP

Inlägg av termosen »

Det med att vattnet rinner ned i bakluckan ska vara löst i senaste.

Annars låter det lite som skit bakom spakarna i den listan, men visst. Lite meck kan det nog vara. Men de blir bättre och bättre.
Rattvärmare ryktas ju numera ingå, allafall från kina-fabriken, borde även hamna i bilarna från Fremont och Berlin så småningom.

Model S ryktas ju uppdateras inom några veckor, så kan ju vara idé att hålla koll på det, även med tanke på att dollarkursen är väldigt låg nu, kontra för ett år sedan.
Jag hade aldrig köpt en ny Tesla med dagens priser, om man räknar om vad de kostar i USA.

Model S tex borde idag kosta, baserat på 70 000 dollar, cirka 800 000 ink moms, tull och andra avgifter.
Model Y LR
Model S 100D -18
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: 3LR vs 3LRP

Inlägg av vibrationsfri »

Om det är på företaget så kör på en LR med tanke på förmånsvärdet.

Många som köper p gör det privat.
Användarvisningsbild
Henrik_O
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 25 maj 2017 09:58

Re: 3LR vs 3LRP

Inlägg av Henrik_O »

För mig hade det även varit en en stor nackdel att köpa en performance eftersom den inte kan ha dragkrok.
Användarvisningsbild
Tommy59
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 22 okt 2020 13:12
Ort: Helsingborg

Re: 3LR vs 3LRP

Inlägg av Tommy59 »

Jag valde mellan en LR och en P, testkörde båda och sedan var jag såld. Hjärnan tyckte LR men reptilhjärnan vann och det blev en P. Har bara haft den en kort tid, men fullkomligt älskar den! Jo, visst har den saker som var bättre på andra bilar jag ägt (och jag har haft många). Men ingen bil har fått mig på så gott humör att köra. Jag letar upp alla rödljus här i stan och flinar som en galning när det slår om till grönt. Jag upplever den som Dr. Jekyll och Mr. Hyde, den kan glida mjukt o stilla som en mormor-bil och sedan kan den växla upp till värsta sportbilen. Efter att ha kört bensinare (och några få dieselbilar) sedan början på 80-talet, har Teslan gjort mig helfrälst på detta med elbilar.

Var länge inne på Polestar 2 och var t.o.m. i Göteborg i höstas och provade. Var mycket nära att köpa, men efter provturen med Teslorna och med tanke på deras effektivitet i paritet med Superchargernätverket, blev valet lätt.

Dragkrok spelar ingen roll för mig, har inget att dra.....
-21 Model 3 Performance röd/vit, hämtad 23 dec 2020
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: 3LR vs 3LRP

Inlägg av NiklasTesla »

Förmånsvärde gör väl att det är rätt mycket billigare med Model 3 LR istället för P.

Finns referrel länk i våra profiler så får du 1500km gratis supercharging.

Mvh
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: 3LR vs 3LRP

Inlägg av Niklas Z »

Du har också möjligheten att köpa till accelerationsboosten till M3LR. Då kan du nog behålla det lägre förmånsvärdet för M3LR, samtidigt som du kommer närmare M3P i prestanda.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: 3LR vs 3LRP

Inlägg av Banane »

NiklasTesla skrev:
Förmånsvärde gör väl att det är rätt mycket billigare med Model 3 LR istället för P.

Finns referrel länk i våra profiler så får du 1500km gratis supercharging.

Mvh

Skiljer inte så himla mycket längre.

För tillverkningsår 2021:
Model 3 Performance: 6 327 kr/månad
Model 3 Long Range: 4 324 kr/månad


När bilen kom så skiljde det mycket mer och det är därifrån talesättet kommer om att köpa P privat och LR på firman.

För 2019:
Model 3 Performance: 8 649 kr/månad
Model 3 Long Range: 3 791 kr/månad


Då skiljde det nästan 5000:-/mån, nu är det "bara" 2000:-/mån. Visst är det också pengar men det är ju inte alls på samma sätt som då.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: 3LR vs 3LRP

Inlägg av Legato »

Niklas Z skrev:
Du har också möjligheten att köpa till accelerationsboosten till M3LR. Då kan du nog behålla det lägre förmånsvärdet för M3LR, samtidigt som du kommer närmare M3P i prestanda.
"Behålla" kan man ju inte. Förmånsvärdet ökar ju med köpet av boosten, men lägre än för P är det såklstt fortfarande.

Personligen köpte jag LR med boost 2019, men idag hade jag valt P alla dagar i veckan. Men alla prioriterar vi olika.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: 3LR vs 3LRP

Inlägg av Niklas Z »

Legato skrev:
Niklas Z skrev:
Du har också möjligheten att köpa till accelerationsboosten till M3LR. Då kan du nog behålla det lägre förmånsvärdet för M3LR, samtidigt som du kommer närmare M3P i prestanda.
"Behålla" kan man ju inte. Förmånsvärdet ökar ju med köpet av boosten, men lägre än för P är det såklstt fortfarande.

Personligen köpte jag LR med boost 2019, men idag hade jag valt P alla dagar i veckan. Men alla prioriterar vi olika.
Ser skattmasen att att man köpt till boosten?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: 3LR vs 3LRP

Inlägg av Banane »

Niklas Z skrev:
Legato skrev:
Niklas Z skrev:
Du har också möjligheten att köpa till accelerationsboosten till M3LR. Då kan du nog behålla det lägre förmånsvärdet för M3LR, samtidigt som du kommer närmare M3P i prestanda.
"Behålla" kan man ju inte. Förmånsvärdet ökar ju med köpet av boosten, men lägre än för P är det såklstt fortfarande.

Personligen köpte jag LR med boost 2019, men idag hade jag valt P alla dagar i veckan. Men alla prioriterar vi olika.
Ser skattmasen att att man köpt till boosten?

De ser ingenting förrän om du har otur och de kollar upp dig, men då upptäcker de garanterat det. Du måste ju kunna visa vad ALLA dina utgifter gått till genom kvitton. Saknas kvitton blir det ännu värre. Då får du skatta för kostnaden som inkomst (och då kommer det bli som att du köpt boosten för egna pengar).
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1022
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: 3LR vs 3LRP

Inlägg av holden »

LR har tillräckligt med performance om man kommer från vilken annan familjebil som helst, den där sekunden som skiljer mellan LR och P skulle jag inte betala en krona extra för, ej heller för stötiga 20 tumshjul. Dessutom har LR mer effekt än P vid laddningsnivåer under 50%, enligt klipp med Björn Nyland. Men vill du vara värst utanför korvkiosken ska du såklart ha en P.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: 3LR vs 3LRP

Inlägg av MWall »

holden skrev:
LR har tillräckligt med performance om man kommer från vilken annan familjebil som helst, den där sekunden som skiljer mellan LR och P skulle jag inte betala en krona extra för, ej heller för stötiga 20 tumshjul. Dessutom har LR mer effekt än P vid laddningsnivåer under 50%, enligt klipp med Björn Nyland. Men vill du vara värst utanför korvkiosken ska du såklart ha en P.

Det som talar för P är att den har track mode och bättre väghållning. Sen är den där sekunden inte "bara". Inte när en sekund är 25% iaf. ;)
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1022
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: 3LR vs 3LRP

Inlägg av holden »

MWall skrev:
holden skrev:
LR har tillräckligt med performance om man kommer från vilken annan familjebil som helst, den där sekunden som skiljer mellan LR och P skulle jag inte betala en krona extra för, ej heller för stötiga 20 tumshjul. Dessutom har LR mer effekt än P vid laddningsnivåer under 50%, enligt klipp med Björn Nyland. Men vill du vara värst utanför korvkiosken ska du såklart ha en P.

Det som talar för P är att den har track mode och bättre väghållning. Sen är den där sekunden inte "bara". Inte när en sekund är 25% iaf. ;)
Absolut, om man regelmässigt launchar 0-100 med fulladdat batteri och tycker det är värt att åka ännu stötigare i en från början ganska stötig bil. Dit räknar jag inte mig själv. Hade jag haft banracing som hobby hade jag nog ändå satsa på något annat, rent av en ICE.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: 3LR vs 3LRP

Inlägg av LeffeP »

Det avgörande valet för min del var dragkrok. Hade P haft den möjligheten hade jag köpt den. Ok, nu är min privatägd så förmånsvärde kvittar. Men, efter att ha haft min LR ett tag nu saknar jag inte P, ACC Boost har jag, så bilen är snabb nog ändå, köra på bana kommer jag aldrig göra, tok acca vid varje rödljus gör jag inte, så ofta. Så man kan väl säga att jag kanske inte hade köpt P med den vetskap jag har idag, även om den hade haft möjlighet till drakkrok.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: 3LR vs 3LRP

Inlägg av Legato »

Niklas Z skrev:
Legato skrev:
Niklas Z skrev:
Du har också möjligheten att köpa till accelerationsboosten till M3LR. Då kan du nog behålla det lägre förmånsvärdet för M3LR, samtidigt som du kommer närmare M3P i prestanda.
"Behålla" kan man ju inte. Förmånsvärdet ökar ju med köpet av boosten, men lägre än för P är det såklstt fortfarande.

Personligen köpte jag LR med boost 2019, men idag hade jag valt P alla dagar i veckan. Men alla prioriterar vi olika.
Ser skattmasen att att man köpt till boosten?
Trodde inte diskussionen rörde skattefusk.

Vill man fuska så går det såklart att göra med det mesta till man upptäcks, men det är inte en linje jag själv valt i livet.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: 3LR vs 3LRP

Inlägg av Niklas Z »

Legato skrev:
Niklas Z skrev:
Legato skrev:
Niklas Z skrev:
Du har också möjligheten att köpa till accelerationsboosten till M3LR. Då kan du nog behålla det lägre förmånsvärdet för M3LR, samtidigt som du kommer närmare M3P i prestanda.
"Behålla" kan man ju inte. Förmånsvärdet ökar ju med köpet av boosten, men lägre än för P är det såklstt fortfarande.

Personligen köpte jag LR med boost 2019, men idag hade jag valt P alla dagar i veckan. Men alla prioriterar vi olika.
Ser skattmasen att att man köpt till boosten?
Trodde inte diskussionen rörde skattefusk.

Vill man fuska så går det såklart att göra med det mesta till man upptäcks, men det är inte en linje jag själv valt i livet.
Man kan ju också betala upgraden med privata pengar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: 3LR vs 3LRP

Inlägg av Legato »

holden skrev:
LR har tillräckligt med performance om man kommer från vilken annan familjebil som helst, den där sekunden som skiljer mellan LR och P skulle jag inte betala en krona extra för, ej heller för stötiga 20 tumshjul. Dessutom har LR mer effekt än P vid laddningsnivåer under 50%, enligt klipp med Björn Nyland. Men vill du vara värst utanför korvkiosken ska du såklart ha en P.
Eller så handlar det om att man köper Model 3 för att det är den absolut roligaste bilen som finns till rimlig kostnad. Att P är roligare än LR är för mig helt givet.

Skulle jag strunta i om bilen var kul att köra så hade jag valt Model S framför Model 3.

20" valde jag även för LR för övrigt.

Just nu är det som snurrar i huvudet att köpa en 3P för att uteslutande ha som banbil :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Tommy59
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 22 okt 2020 13:12
Ort: Helsingborg

Re: 3LR vs 3LRP

Inlägg av Tommy59 »

holden skrev:
LR har tillräckligt med performance om man kommer från vilken annan familjebil som helst, den där sekunden som skiljer mellan LR och P skulle jag inte betala en krona extra för, ej heller för stötiga 20 tumshjul. Dessutom har LR mer effekt än P vid laddningsnivåer under 50%, enligt klipp med Björn Nyland. Men vill du vara värst utanför korvkiosken ska du såklart ha en P.
Precis därför jag köpte en P. Vill jag åka gammelmormor kunde jag köpt LR. :lol: :lol:
-21 Model 3 Performance röd/vit, hämtad 23 dec 2020
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1022
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: 3LR vs 3LRP

Inlägg av holden »

LR accar så det slår lock för öronen på en gammal farbror som mig, acc är som med pengar - vikande marginalnytta.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: 3LR vs 3LRP

Inlägg av LeffeP »

Tommy59 skrev:
holden skrev:
LR har tillräckligt med performance om man kommer från vilken annan familjebil som helst, den där sekunden som skiljer mellan LR och P skulle jag inte betala en krona extra för, ej heller för stötiga 20 tumshjul. Dessutom har LR mer effekt än P vid laddningsnivåer under 50%, enligt klipp med Björn Nyland. Men vill du vara värst utanför korvkiosken ska du såklart ha en P.
Precis därför jag köpte en P. Vill jag åka gammelmormor kunde jag köpt LR. :lol: :lol:
Ta med gammelmormor i en LR och se reaktionen ;)
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: 3LR vs 3LRP

Inlägg av M3apan »

Man blir lätt skadad. Har en av varje och tycker LR känns slööö när jag hamnar i den.
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: 3LR vs 3LRP

Inlägg av LeffeP »

M3apan skrev:
Man blir lätt skadad. Har en av varje och tycker LR känns slööö när jag hamnar i den.
Tyckte P kändes trött efter att ha dumt nog provat Taycan TurboS, allt är relativt :)
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: 3LR vs 3LRP

Inlägg av NiklasTesla »

LeffeP skrev:
M3apan skrev:
Man blir lätt skadad. Har en av varje och tycker LR känns slööö när jag hamnar i den.
Tyckte P kändes trött efter att ha dumt nog provat Taycan TurboS, allt är relativt :)
Men Taycan är ju så liten jämfört med Model 3 samt kostar ungefär 3ggr pengarna (för ungefär samma pengar) samt saknar lika bra nätverk med snabbladdare som Teslas ;)

MVH
Skriv svar