Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av LeffeP »

Jontez skrev:
LeffeP skrev:
Har du fått det åtgärdat och allt funkar? Isåfall, vet du exakt vad åtgärden var?
Såg samma meddelande som du. Systemfel...
Fick återkoppling av Tesla idag och dom ska byta en sensor i min bil, men den fanns inte i lager så får ev ovis fortsatt väntan.. hoppas verkligen den fungerar sen...

Den lånebilen jag har, Model s, kan jag inte förvärma eftersom jag inte kommer åt den i appen vilket gör att förbrukningen är helt galen i det här vädret. 380wh/km till jobbet 3 mil i morse, sen 5 mil hem. Batteriet sjönk från 70% till 34% på 7 mil
Efter ett helt galet jagande och löften om återkoppling så lyckades jag idag via chatten på webben få dom att återkomma om status. Helt j-a galet att dom dels inte kan återkomma av egen maskin, och att man ska behöva tillbringa timmar för att få tag i dom...

Hur som, dom har inte rört bilen sen i Fredags då den vart bärgad eftersom "dom ligger väldigt mycket efter..." på service. Dom kunde inte heller ge något som helst besked om hur lång tid det skulle ta. Eftersom jag fick hyrbil bokad till imorgon är jag nu tvungen att åka och byta mot en lånebil istället i avvaktan på att min blir klar. Det här är liksom inte kul alls, oavsett att bilen är 2 veckor gammal eller inte.

Jag kommer ihåg när jag hade min 2014 Model S, service och reparationer funkade klockrent, dom hörde av sig om status och var allmänt supertrevliga. Mot slutet av perioden (3 års leasing) vart det bara sämre och sämre. Idag verkar det om möjligt vara ännu värre. Jag förstår att man kan ha fullt på verkstan, men jag förstår inte att man inte ens kan höras av sig på utlovade tider och informera. Det brukar ta mindre tid än att hantera sura kunder när man inte gör det.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1362
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av thebishop »

Tyvärr havererade ju service när model 3 rullades ut, men såvitt jag sett en viss återhämtning under förra året. Hygienfsktorerna verkar fortfarande då inte ok (dvs, kommunicera proaktivt vad som pågår...). Jag blir inte (så) störd om det tar en vecka, men jag vill veta det så fort det går och kunna planera därefter.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av Dexter »

Jontez skrev:
LeffeP skrev:
Tars skrev:
Fick detta fel på en av våra 3:or som hämtades ut innan nyår.
Har du fått det åtgärdat och allt funkar? Isåfall, vet du exakt vad åtgärden var?
Såg samma meddelande som du. Systemfel...
Fick återkoppling av Tesla idag och dom ska byta en sensor i min bil, men den fanns inte i lager så får ev ovis fortsatt väntan.. hoppas verkligen den fungerar sen...
Precis som jag sa tidigare i tråden. En serie dåliga givare som ger fel signal och orsakar bortfallet av värme i kupén.
Stor risk för dem som tog leveransen i Dec 2020.
Octovalve blir väl konstig då och ger kanske bara värme till batterierna. Där av den längre räckvidden kanske.
Senast redigerad av Dexter, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av LeffeP »

thebishop skrev:
Tyvärr havererade ju service när model 3 rullades ut, men såvitt jag sett en viss återhämtning under förra året. Hygienfsktorerna verkar fortfarande då inte ok (dvs, kommunicera proaktivt vad som pågår...). Jag blir inte (så) störd om det tar en vecka, men jag vill veta det så fort det går och kunna planera därefter.
Precis min mening, vad man glömmer är att kundernas tid kostar pengar också. Vad jag förlorar i tid och pengar på allt strul ersätts jag ju inte för, och i min planering har jag ett ansvar att hålla tider mot andra, det är det jag lever på.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2401
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av NiklasTesla »

thebishop skrev:
Tyvärr havererade ju service när model 3 rullades ut, men såvitt jag sett en viss återhämtning under förra året. Hygienfsktorerna verkar fortfarande då inte ok (dvs, kommunicera proaktivt vad som pågår...). Jag blir inte (så) störd om det tar en vecka, men jag vill veta det så fort det går och kunna planera därefter.
Intressant det som skrivs. Stämmer bra in på prognosen när Model 3 började tillverkas....
Först "produktions H.lvete" sedan "leverans H.elvete" och nu "service H.elvete".

Klart är att Tesla som organisation växer rejält och superfort samt vi nu ser växtvärk i organsiationen.

Återkoppling samt tillgänglighet är såklart viktigt men om ni hade fått lånebil el (Tesla) alternativt hyrbil gratis med gratis drivmedel och någon värdecheck (storlek beroende på fel och tid det tar att fixa) hur hade ni upplevt sådan "Service Recovery"?

MVH
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av LeffeP »

NiklasTesla skrev:
thebishop skrev:
Tyvärr havererade ju service när model 3 rullades ut, men såvitt jag sett en viss återhämtning under förra året. Hygienfsktorerna verkar fortfarande då inte ok (dvs, kommunicera proaktivt vad som pågår...). Jag blir inte (så) störd om det tar en vecka, men jag vill veta det så fort det går och kunna planera därefter.
Intressant det som skrivs. Stämmer bra in på prognosen när Model 3 började tillverkas....
Först "produktions H.lvete" sedan "leverans H.elvete" och nu "service H.elvete".

Klart är att Tesla som organisation växer rejält och superfort samt vi nu ser växtvärk i organsiationen.

Återkoppling samt tillgänglighet är såklart viktigt men om ni hade fått lånebil el (Tesla) alternativt hyrbil gratis med gratis drivmedel och någon värdecheck (storlek beroende på fel och tid det tar att fixa) hur hade ni upplevt sådan "Service Recovery"?

MVH
Lånebil får man väl som oftast, eller hyrbil. Det som helt brister är återkoppling samt förståelse för att det kostar kunden tid och pengar...
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1362
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av thebishop »

NiklasTesla skrev:
thebishop skrev:
Tyvärr havererade ju service när model 3 rullades ut, men såvitt jag sett en viss återhämtning under förra året. Hygienfsktorerna verkar fortfarande då inte ok (dvs, kommunicera proaktivt vad som pågår...). Jag blir inte (så) störd om det tar en vecka, men jag vill veta det så fort det går och kunna planera därefter.
Intressant det som skrivs. Stämmer bra in på prognosen när Model 3 började tillverkas....
Först "produktions H.lvete" sedan "leverans H.elvete" och nu "service H.elvete".

Klart är att Tesla som organisation växer rejält och superfort samt vi nu ser växtvärk i organsiationen.

Återkoppling samt tillgänglighet är såklart viktigt men om ni hade fått lånebil el (Tesla) alternativt hyrbil gratis med gratis drivmedel och någon värdecheck (storlek beroende på fel och tid det tar att fixa) hur hade ni upplevt sådan "Service Recovery"?

MVH
Jag är ännu enklare - om tesla skulle _hyra ut_ en lånebil till rimlig peng skulle jag vara bättre till mods. När bilen gått ur garanti så åker man på att ta taxi till närmaste Volvohandlare som har biluthyrning. No shit. Sen vill jag ju ha återkoppling, satt en hel dag och väntade (jobbade där) och i slutändan kunde de inte reproducera mitt fel. Men jag fick inte vara med, för det är ju covid. Så biljäkeln åker runt och gnisslar fortfarande... får stå ut med det till något mer allvarligt havererar, för hela runtomkring gör att man drar sig för service (inte att det är något fel på själva personalen, det är bara bökigt). Kanske tror tesla att det pushar en till att uppgradera, men för mig är det tvärtom - jag har avbeställt en m3 (andrabil) och en cybertruck som direkt följd av att det inte funkar ok med service igen ännu.’
Tidigare var jag största fan och pratade gott om teslas service - den var verkligen 5+ i betyg, hur grymt som helst. No more. Sen är det ju rätt långt till service, skulle hellre kunna boka en ranger som diagnostiserar problem så jag bara behöver åka när ranger inte kan fixa och då veta att de vet vad som skall fixas, det vore stort fall framåt.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Nect
elbilist
Inlägg: 1585
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av Nect »

Man blir skogstokig...
Har drömt om en Tesla länge, nu när jag har möjlighet vet jag inte om jag vågar. Det verkar vara ett lotteri om bilen är bra ihopsatt eller har defekter. Men det värsta är nog servicen, när den behövs, får jag verkligen den?

Tur att det finns bra utbyggt laddnätverk i norra Sverige för övriga elbilar (typ E-tron som jag velar mellan). Eller just ja... så jäkla kluven :(
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av LeffeP »

Nect skrev:
Man blir skogstokig...
Har drömt om en Tesla länge, nu när jag har möjlighet vet jag inte om jag vågar. Det verkar vara ett lotteri om bilen är bra ihopsatt eller har defekter. Men det värsta är nog servicen, när den behövs, får jag verkligen den?

Tur att det finns bra utbyggt laddnätverk i norra Sverige för övriga elbilar (typ E-tron som jag velar mellan). Eller just ja... så jäkla kluven :(
Det är så trist att man ska ha dessa funderingar, men samtidigt så värdefullt att veta innan köp. Jag har haft tesla förut och hade jag veta hur illa eftermarknaden har blivit så vete tusan. Jag säger ”illa” för jag är väl en av de som haft extrem otur men sånt sätter ju spår. Bilen i sig är helt underbar, om man får ett ex där allt sitter som det ska. Rädslan om vad som händer när man behöver hjälp ska man inte behöva ha.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
tompanhuhu
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 13 jul 2019 20:06

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av tompanhuhu »

Nect skrev:
Man blir skogstokig...
Har drömt om en Tesla länge, nu när jag har möjlighet vet jag inte om jag vågar. Det verkar vara ett lotteri om bilen är bra ihopsatt eller har defekter. Men det värsta är nog servicen, när den behövs, får jag verkligen den?

Tur att det finns bra utbyggt laddnätverk i norra Sverige för övriga elbilar (typ E-tron som jag velar mellan). Eller just ja... så jäkla kluven :(
Förutom att jag har 15 mil till sc så har jag bra erfarenhet av verkstan.
Anmäl i app återkoppling på deras felsökning via sms och bra dokumenterat vad dom gjorde på verkstan.
Men jag håller med tvekade också ganska mycket men i efterhand väldigt nöjd!
Som första elbil känns M3LR som en riktigt bekväm bil när det kommer till räckvidd och laddning. Gpsen säger stanna här xx minuter och fortsätt. Åker jag 15-20mil bort känner jag ingen stress att leta parkering med laddplats som är ledig.
Det där med destinationsladdare upplever jag som ganska opålitligt p.g.a alla hybrider som står och laddar hela dagarna för några kwh.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av taliz »

LeffeP skrev:
Nect skrev:
Man blir skogstokig...
Har drömt om en Tesla länge, nu när jag har möjlighet vet jag inte om jag vågar. Det verkar vara ett lotteri om bilen är bra ihopsatt eller har defekter. Men det värsta är nog servicen, när den behövs, får jag verkligen den?

Tur att det finns bra utbyggt laddnätverk i norra Sverige för övriga elbilar (typ E-tron som jag velar mellan). Eller just ja... så jäkla kluven :(
Det är så trist att man ska ha dessa funderingar, men samtidigt så värdefullt att veta innan köp. Jag har haft tesla förut och hade jag veta hur illa eftermarknaden har blivit så vete tusan. Jag säger ”illa” för jag är väl en av de som haft extrem otur men sånt sätter ju spår. Bilen i sig är helt underbar, om man får ett ex där allt sitter som det ska. Rädslan om vad som händer när man behöver hjälp ska man inte behöva ha.
Är du måhända en sådan person som vill ringa och prata med folk? I så fall kan jag förstå att man är missnöjd.
Tesla har gått ifrån sådant gammalmodigt. Numera kommunicerar man elektroniskt, främst via app och sms.
För mig och många andra yngre som är vana vid det så är det en enorm fördel. Jag hatar att behöva ringa.
Supersmidigt att istället regga ärende i appen och välja tid/ändra/lägga till uppgifter etc. Sedan får man SMS som de är snabba att svara på.
Åtminstone har det varit så för mig i Malmö. Absolut noll att klaga på.

Förövrigt är det ju samma oavsett märkesforum man går in på. De som skriver där skriver mest om problem. De som är nöjda skriver inget. För varje missnöjd kund går det hundratals om inte tusentals nöjda kunder.
Om du velar mellan etron och Tesla så är det bara att provköra. Välj den du gillar bäst. Ingen är helt perfekt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av Dexter »

LeffeP skrev:
Nect skrev:
Man blir skogstokig...
Har drömt om en Tesla länge, nu när jag har möjlighet vet jag inte om jag vågar. Det verkar vara ett lotteri om bilen är bra ihopsatt eller har defekter. Men det värsta är nog servicen, när den behövs, får jag verkligen den?

Tur att det finns bra utbyggt laddnätverk i norra Sverige för övriga elbilar (typ E-tron som jag velar mellan). Eller just ja... så jäkla kluven :(
Det är så trist att man ska ha dessa funderingar, men samtidigt så värdefullt att veta innan köp. Jag har haft tesla förut och hade jag veta hur illa eftermarknaden har blivit så vete tusan. Jag säger ”illa” för jag är väl en av de som haft extrem otur men sånt sätter ju spår. Bilen i sig är helt underbar, om man får ett ex där allt sitter som det ska. Rädslan om vad som händer när man behöver hjälp ska man inte behöva ha.
Jag tror att nya problem som uppstår löser sig efter hand med bättre komponenter och mjukvara som förbättras eftersom.
Ska bli spännande och se vad jag råkar ut för när jag får min M3P -2021.
Men lösningar finns oftast förr eller senare.
Man får kanske ha lite överinseende med Tesla nu ibörjan tror jag.
Det är ju faktiskt en dator på 4 hjul.
Ser fram emot leveransdagen. :)
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av LeffeP »

taliz skrev:
LeffeP skrev:
Nect skrev:
Man blir skogstokig...
Har drömt om en Tesla länge, nu när jag har möjlighet vet jag inte om jag vågar. Det verkar vara ett lotteri om bilen är bra ihopsatt eller har defekter. Men det värsta är nog servicen, när den behövs, får jag verkligen den?

Tur att det finns bra utbyggt laddnätverk i norra Sverige för övriga elbilar (typ E-tron som jag velar mellan). Eller just ja... så jäkla kluven :(
Det är så trist att man ska ha dessa funderingar, men samtidigt så värdefullt att veta innan köp. Jag har haft tesla förut och hade jag veta hur illa eftermarknaden har blivit så vete tusan. Jag säger ”illa” för jag är väl en av de som haft extrem otur men sånt sätter ju spår. Bilen i sig är helt underbar, om man får ett ex där allt sitter som det ska. Rädslan om vad som händer när man behöver hjälp ska man inte behöva ha.
Är du måhända en sådan person som vill ringa och prata med folk? I så fall kan jag förstå att man är missnöjd.
Tesla har gått ifrån sådant gammalmodigt. Numera kommunicerar man elektroniskt, främst via app och sms.
För mig och många andra yngre som är vana vid det så är det en enorm fördel. Jag hatar att behöva ringa.
Supersmidigt att istället regga ärende i appen och välja tid/ändra/lägga till uppgifter etc. Sedan får man SMS som de är snabba att svara på.
Åtminstone har det varit så för mig i Malmö. Absolut noll att klaga på.

Förövrigt är det ju samma oavsett märkesforum man går in på. De som skriver där skriver mest om problem. De som är nöjda skriver inget. För varje missnöjd kund går det hundratals om inte tusentals nöjda kunder.
Om du velar mellan etron och Tesla så är det bara att provköra. Välj den du gillar bäst. Ingen är helt perfekt.
Nämen hej, undrade när du skulle dyka upp och försvara :)

Jag livnär mig på att bygga onlinesystem så nej, inget telefonbehov. Vad jag däremot har behov av är återkoppling, som jag och många här skrivit om om man nu orkar läsa. Sen om den sker via SMS, Telefon, webben, personligt bud skiter jag fullständigt i.

Om nu bara missnöjda skriver måste ju du vara extremt missnöjd med dina över 7000 inlägg...
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av LeffeP »

Dexter skrev:
Jag tror att nya problem som uppstår löser sig efter hand med bättre komponenter och mjukvara som förbättras eftersom.
Ska bli spännande och se vad jag råkar ut för när jag får min M3P -2021.
Men lösningar finns oftast förr eller senare.
Man får kanske ha lite överinseende med Tesla nu ibörjan tror jag.
Det är ju faktiskt en dator på 4 hjul.
Ser fram emot leveransdagen. :)
Jag hoppas verkligen du blir supernöjd, för som sagt, bilen är helt underbar. Däremot så skulle jag knappast säga att Tesla är i början längre :)
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av mikebike »

"Sedan får man SMS som de är snabba att svara på."
Nej.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av taliz »

LeffeP skrev:
Jag livnär mig på att bygga onlinesystem så nej, inget telefonbehov. Vad jag däremot har behov av är återkoppling, som jag och många här skrivit om om man nu orkar läsa. Sen om den sker via SMS, Telefon, webben, personligt bud skiter jag fullständigt i.
Jag hade min bil 3 ggr på SC. Varje gång fick jag SMS att de mottagit bilen och SMS när den kunde hämtas.
Får du inte detta menar du?

Jag tycker mer det låter som du kräver nån slags liveuppdatering och blir sur pga att dom inte jobbar så.

Vilket SC förövrigt?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av MWall »

Fördelen med att prata med en fysisk person är att man mycket effektivare kan få svar på frågor utan att behöva vänta i dagar. Man kan till och ställa följdfrågor. :shock:

Tycker ändå Teslas service fungerar lite bättre nu igen. Nu när man kan ringa till de igen. ;)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3741
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av AAKEE »

Dexter skrev:
Man får kanske ha lite överinseende med Tesla nu ibörjan tror jag.
Det är ju faktiskt en dator på 4 hjul.
Ser fram emot leveransdagen. :)
Hämtade min första Tesla, också M3P för två veckor sen. Bilen i sig är det inget fel med, jag är nöjd.

Leveransen, att hämta ut bilen var ingen direkt höjdare. Är van Audis röda mattor och champagne, men var beredd på att det skulle bli annorlunda.

Bilen var inte iordningsställd till den nivå som jag förväntar mig när man hämtar ut en ny bil, oavsett pris. Smutsig inredning med skitiga fingeravtryck på vit inredning(innertak och dörrstolpar), ratten står redigt snett när man kör rakt fram, obalans(eller värre) i original sommardäck, bilen var allmänt småskitig även på insidan och runda monteringsmärken på vindruta och tak, på vindrutan var det rent så att det var en trafiksäkerhetsrisk för det ville imma på ringarna. Dessutom visade det sig att det inte fanns någon spolarvätska alls i bilen. Skador under bilens trösklar efter på eller avkörning på båt eller biltransport. Laddluckan kan inte öppnas genom att trycka på den. Det finns några saker till jag inte minns just nu men som helhet var det kass att hämta ut bilen. Det finns inte riktigt någon ansvarig utan man är mest ansvarig själv. På det hela taget fullständigt IG.
På nåt sätt verkar det som att man lever på Tesla-hypen och att man fullständigt skiter i att bilen skall hålla en rimlig nivå när det gäller funktion och finish.


Jag är inte alls missnöjd med bilen, utan bara med hur den levererades. Inte iordningsställd, inte kvalitetskontrollerad. Personalen på plats visade måttligt intresse att hjälpa till, frågade om telefonappens koppling men fick ett felaktigt svar(om de inte visste, eller drog en enkel lögn för att slippa vet jag inte men det är kass oavsett).
För mig som har 95-100mil till närmsta SC blir det ju lite besvärligt att behöva ta tag i att få saker fixade som egentligen är tillverkaren/leverantörens ansvar. Hade det inte vart dagen före nyårsafton under en pandemi hade jag inte tagit emot bilen i det skicket den är.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av LeffeP »

taliz skrev:
LeffeP skrev:
Jag livnär mig på att bygga onlinesystem så nej, inget telefonbehov. Vad jag däremot har behov av är återkoppling, som jag och många här skrivit om om man nu orkar läsa. Sen om den sker via SMS, Telefon, webben, personligt bud skiter jag fullständigt i.
Jag hade min bil 3 ggr på SC. Varje gång fick jag SMS att de mottagit bilen och SMS när den kunde hämtas.
Får du inte detta menar du?

Jag tycker mer det låter som du kräver nån slags liveuppdatering och blir sur pga att dom inte jobbar så.

Vilket SC förövrigt?
Ärligt, om du inte har nåt vettigt rörande denna post att skriva så sluta istället för att samla inlägg....

Om nån lovar höra av sig men inte gör det, är det helt ok? Att jag sitter med en hyrbil som måste återlämnas och ingen kan ge besked om hur saker ska lösas, fast dom lovat återkomma, är det ok? Ingen har nånsin skrivit nåt om uppdatering per minut, men utlovat besked kan man väl ändå kanske kunna förvänta sig. Dessutom, värdet av ett SMS att dom mottagit bilen, ja, vad ska man säga, som om jag inte redan visste det....
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
pawweshark
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 30 sep 2020 21:53

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av pawweshark »

AAKEE skrev:
Dexter skrev:
Man får kanske ha lite överinseende med Tesla nu ibörjan tror jag.
Det är ju faktiskt en dator på 4 hjul.
Ser fram emot leveransdagen. :)
Hämtade min första Tesla, också M3P för två veckor sen. Bilen i sig är det inget fel med, jag är nöjd.

Leveransen, att hämta ut bilen var ingen direkt höjdare. Är van Audis röda mattor och champagne, men var beredd på att det skulle bli annorlunda.

Bilen var inte iordningsställd till den nivå som jag förväntar mig när man hämtar ut en ny bil, oavsett pris. Smutsig inredning med skitiga fingeravtryck på vit inredning(innertak och dörrstolpar), ratten står redigt snett när man kör rakt fram, obalans(eller värre) i original sommardäck, bilen var allmänt småskitig även på insidan och runda monteringsmärken på vindruta och tak, på vindrutan var det rent så att det var en trafiksäkerhetsrisk för det ville imma på ringarna. Dessutom visade det sig att det inte fanns någon spolarvätska alls i bilen. Skador under bilens trösklar efter på eller avkörning på båt eller biltransport. Laddluckan kan inte öppnas genom att trycka på den. Det finns några saker till jag inte minns just nu men som helhet var det kass att hämta ut bilen. Det finns inte riktigt någon ansvarig utan man är mest ansvarig själv. På det hela taget fullständigt IG.
På nåt sätt verkar det som att man lever på Tesla-hypen och att man fullständigt skiter i att bilen skall hålla en rimlig nivå när det gäller funktion och finish.


Jag är inte alls missnöjd med bilen, utan bara med hur den levererades. Inte iordningsställd, inte kvalitetskontrollerad. Personalen på plats visade måttligt intresse att hjälpa till, frågade om telefonappens koppling men fick ett felaktigt svar(om de inte visste, eller drog en enkel lögn för att slippa vet jag inte men det är kass oavsett).
För mig som har 95-100mil till närmsta SC blir det ju lite besvärligt att behöva ta tag i att få saker fixade som egentligen är tillverkaren/leverantörens ansvar. Hade det inte vart dagen före nyårsafton under en pandemi hade jag inte tagit emot bilen i det skicket den är.
Kan bara hålla med, hade precis samma upplevelse vid mitt besök vid Trosta den 30/9, det är ju helt otroligt att de fortsätter i samma hjulspår 3 månader senare.
Leveransprocessen är ju under all kritik, dessutom skiter personalen i oss som kunder, servicenivån är skrämmande låg
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2022
Nect
elbilist
Inlägg: 1585
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av Nect »

AAKEE skrev:
Dexter skrev:
Man får kanske ha lite överinseende med Tesla nu ibörjan tror jag.
Det är ju faktiskt en dator på 4 hjul.
Ser fram emot leveransdagen. :)
Hämtade min första Tesla, också M3P för två veckor sen. Bilen i sig är det inget fel med, jag är nöjd.

Leveransen, att hämta ut bilen var ingen direkt höjdare. Är van Audis röda mattor och champagne, men var beredd på att det skulle bli annorlunda.

Bilen var inte iordningsställd till den nivå som jag förväntar mig när man hämtar ut en ny bil, oavsett pris. Smutsig inredning med skitiga fingeravtryck på vit inredning(innertak och dörrstolpar), ratten står redigt snett när man kör rakt fram, obalans(eller värre) i original sommardäck, bilen var allmänt småskitig även på insidan och runda monteringsmärken på vindruta och tak, på vindrutan var det rent så att det var en trafiksäkerhetsrisk för det ville imma på ringarna. Dessutom visade det sig att det inte fanns någon spolarvätska alls i bilen. Skador under bilens trösklar efter på eller avkörning på båt eller biltransport. Laddluckan kan inte öppnas genom att trycka på den. Det finns några saker till jag inte minns just nu men som helhet var det kass att hämta ut bilen. Det finns inte riktigt någon ansvarig utan man är mest ansvarig själv. På det hela taget fullständigt IG.
På nåt sätt verkar det som att man lever på Tesla-hypen och att man fullständigt skiter i att bilen skall hålla en rimlig nivå när det gäller funktion och finish.


Jag är inte alls missnöjd med bilen, utan bara med hur den levererades. Inte iordningsställd, inte kvalitetskontrollerad. Personalen på plats visade måttligt intresse att hjälpa till, frågade om telefonappens koppling men fick ett felaktigt svar(om de inte visste, eller drog en enkel lögn för att slippa vet jag inte men det är kass oavsett).
För mig som har 95-100mil till närmsta SC blir det ju lite besvärligt att behöva ta tag i att få saker fixade som egentligen är tillverkaren/leverantörens ansvar. Hade det inte vart dagen före nyårsafton under en pandemi hade jag inte tagit emot bilen i det skicket den är.

Det är just detta som gör mig kluven. Jag har ”bara” 30 mil till SC. Och nån måtta får det vara. Att inte ens personalen gör en kontroll på bilen och åtgärdar de värsta bristerna innan leverans är under all kritik. Jag väntar gladeligen 1-3v extra på leverans om bilen är kollad..,

Jag tror säkert Tesla Sverige vill detta, men får inte för herr Musk pga kostnadsbesparing och att det enda som gäller är höga leveranssiffror.

Hade det inte vart för Teslas teknik och laddnätverk samt Musk’s vision skulle jag inte ens överväga Tesla.

Jag är förövrigt en Tesla nörd och har bra koll efter hängt här ett par år, mina bekanta är less på ordet Tesla :mrgreen:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3741
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av AAKEE »

Nect skrev:
Det är just detta som gör mig kluven. Jag har ”bara” 30 mil till SC. Och nån måtta får det vara. Att inte ens personalen gör en kontroll på bilen och åtgärdar de värsta bristerna innan leverans är under all kritik. Jag väntar gladeligen 1-3v extra på leverans om bilen är kollad..,

Hade det inte vart för Teslas teknik och laddnätverk samt Musk’s vision skulle jag inte ens överväga Tesla.
Det ska öppna en SC så det bara blir 30mil för mig, vet dock inte när. Ska försöka hålla mig tills dess, bilen i sig fungerar bra och det blir mest skönhetsfel så att säga.
Räknar med att de får fixa allt på en gång, sen kommer det antagligen fungera bra. Ett besök på service hade jag ändå räknat med efter att ha läst hur det brukar vara.

Själva leveransen är ju bara en gång och när sakerna som behöver fixas är fixade så är saken biff. Jag kommer inte skräda orden utan berätta för folk precis som det är. Förhoppningsvis blir Tesla bättre och närmar sig normala bilmärkens sätt att leverera bilen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av taliz »

LeffeP skrev:
taliz skrev:
LeffeP skrev:
Jag livnär mig på att bygga onlinesystem så nej, inget telefonbehov. Vad jag däremot har behov av är återkoppling, som jag och många här skrivit om om man nu orkar läsa. Sen om den sker via SMS, Telefon, webben, personligt bud skiter jag fullständigt i.
Jag hade min bil 3 ggr på SC. Varje gång fick jag SMS att de mottagit bilen och SMS när den kunde hämtas.
Får du inte detta menar du?

Jag tycker mer det låter som du kräver nån slags liveuppdatering och blir sur pga att dom inte jobbar så.

Vilket SC förövrigt?
Om nån lovar höra av sig men inte gör det, är det helt ok? Att jag sitter med en hyrbil som måste återlämnas och ingen kan ge besked om hur saker ska lösas, fast dom lovat återkomma, är det ok? Ingen har nånsin skrivit nåt om uppdatering per minut, men utlovat besked kan man väl ändå kanske kunna förvänta sig. Dessutom, värdet av ett SMS att dom mottagit bilen, ja, vad ska man säga, som om jag inte redan visste det....
Så du har inte fått lånebil? Ok, då kan jag förstå att det blir problematiskt. Det är nog där problemet ligger.
Normalt skall man ju få det om det beräknas ta mer än 4 timmar.
Får man lånebil så blir det ju inga frågor om när den skall tillbaka.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
VoltAmpere
Inlägg: 121
Blev medlem: 28 mar 2020 09:06

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av VoltAmpere »

Tesla verkar mest intresserade av att få ut bilar snabbt.
Den här leveranshysterin inför varje kvartal verkar ju inte vara något vidare för kvalitén.
När man nu har så många utfall på värmepumpen så undrar man ju hur testningen går till. Detta hade ju varit ett enkelt fel att fånga.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1362
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av thebishop »

Bara om du har garanti kvar...(lånebil)
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Skriv svar