Avsaknad av värme m3 lr värmepump
Moderator: Redaktion
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1430
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump
Jag har riktigt dålig värme när det är minus 15 ute. Varma fötter men resten av kupén är rätt kall, trots inställning på typ 25 grader. Vid körning i stadstrafik är den OK.
M3p 2020
M3p 2020
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7478
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump
En "gammal" bil, då har du ingen värmepump.kenjon skrev:Jag har riktigt dålig värme när det är minus 15 ute. Varma fötter men resten av kupén är rätt kall, trots inställning på typ 25 grader. Vid körning i stadstrafik är den OK.
M3p 2020
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump
Jag kör med 17.5 grader i min 3P classic. Hur kan ni sitta i 25? Typ taxivärme
P85D svart/svart med gratis SuC
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3598
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump
Testa inställning blås i alla hål och fläkt 5-6, blir mkt varmt i min. Testa även läge HI för att se att värmepaketet kan leverera, det blir väldigt varmt i min 2019 då, även vid landsvägskörning. Ska testa i morgon bitti igen, blir nedåt -20 här då.kenjon skrev:Jag har riktigt dålig värme när det är minus 15 ute. Varma fötter men resten av kupén är rätt kall, trots inställning på typ 25 grader. Vid körning i stadstrafik är den OK.
M3p 2020
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1430
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump
Jo det vet jag, men visst borde den klara av att hålla 20 grader ändå. Det gör den inte, förutom vid fötterna. Det kommer lite värme framför ratten men inne i bilen är det rätt svalt (även om jag sätter den på 25).mikebike skrev:En "gammal" bil, då har du ingen värmepump.kenjon skrev:Jag har riktigt dålig värme när det är minus 15 ute. Varma fötter men resten av kupén är rätt kall, trots inställning på typ 25 grader. Vid körning i stadstrafik är den OK.
M3p 2020
Vi får byta bilar Tellus, så vi får se om det är någon skillnad.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7478
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump
Denna tråd handlar om bilar med värmepump, det finns en annan tråd för bilar utan.kenjon skrev:Jo det vet jag, men visst borde den klara av att hålla 20 grader ändå. Det gör den inte, förutom vid fötterna. Det kommer lite värme framför ratten men inne i bilen är det rätt svalt (även om jag sätter den på 25).mikebike skrev:En "gammal" bil, då har du ingen värmepump.kenjon skrev:Jag har riktigt dålig värme när det är minus 15 ute. Varma fötter men resten av kupén är rätt kall, trots inställning på typ 25 grader. Vid körning i stadstrafik är den OK.
M3p 2020
Vi får byta bilar Tellus, så vi får se om det är någon skillnad.
viewtopic.php?f=51&t=24159
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump
Finns det några rapporter där de som fått nya sensorer haft vidare problem med värmen efteråt?
Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump
Inte vad jag sett eller hört. Sen vet jag inte om byte av sensorer var hela lösningen, rykten säger uppdatering av programvara också, kanske för att justera eller lura systemet.JMC skrev:Finns det några rapporter där de som fått nya sensorer haft vidare problem med värmen efteråt?
Problemet med att hålla värmen i motorvägsfart och extremkyla vet jag inte om det var lika innan jag fick min fixad, hann inte ens testa sånt
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump
Min VP är inte fixad men det verkar stämma att man löst det med mjukvara. Ibland går min VP helt klart i en annan mode, sannolikt i en direktfunktion där den inte värmepumpar utan bara genererar värme.
Man hör det för det låter mycket mer under pannrummet, och det vibrerar i ratten. Bilen förbrukar markant mer batteri då( ~30% mer).
Tidigare hade jag även problem att det ibland var lite väl svalt ombord, runt 14-15 grader vilket innebar att VP inte slutat fungera helt men gav låg effekt. Det är flera veckor sedan nu, och trots rejäl kyla har temperaturen vart ok.
Man hör det för det låter mycket mer under pannrummet, och det vibrerar i ratten. Bilen förbrukar markant mer batteri då( ~30% mer).
Tidigare hade jag även problem att det ibland var lite väl svalt ombord, runt 14-15 grader vilket innebar att VP inte slutat fungera helt men gav låg effekt. Det är flera veckor sedan nu, och trots rejäl kyla har temperaturen vart ok.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump
Edit: Min nya 2021 fick: ”Confirmed that the cars heat pump sensors are in need of replacement. Replaced all tree sensors and the outside air temp sensor.” Nu funkar allt igen.Dexter skrev:Läste någonstans att det kan vara fel på någon givare till VP.AAKEE skrev:Ska just iväg på en resa, 5 mil av 25 avklarat, rakt norrut i kylan. Står och superchargrar på sista utposten för att ha lite ström kvar när jag kommer fram.
Nu har VP gett upp, -7 här men det är nog kallare längre norrut.
Funderar på att vända och ta en riktig bil istället.
Finns det några kända knep att ta till ? Stämga ned helt, har det fungerat ?
De gjorde en vanlig reset/omstart på bilen så gick givaren och VP igång igen.
Men vet inte hur länge det går sen.
Senast redigerad av thogler, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump
Angående ljudet så borde det väl vara tvärtom. Resistiv värme, som i de "gamla" bilarna, är ju knäpptyst - inga rörliga delar. Det är ju just värmepump-funktionen som låter.AAKEE skrev:Min VP är inte fixad men det verkar stämma att man löst det med mjukvara. Ibland går min VP helt klart i en annan mode, sannolikt i en direktfunktion där den inte värmepumpar utan bara genererar värme.
Man hör det för det låter mycket mer under pannrummet, och det vibrerar i ratten. Bilen förbrukar markant mer batteri då( ~30% mer).
Tidigare hade jag även problem att det ibland var lite väl svalt ombord, runt 14-15 grader vilket innebar att VP inte slutat fungera helt men gav låg effekt. Det är flera veckor sedan nu, och trots rejäl kyla har temperaturen vart ok.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump
Nope. Den gamla resistiva värmepacken är borttagen( vilket är synd, sannolikt ingen större kostnad).taliz skrev:Angående ljudet så borde det väl vara tvärtom. Resistiv värme, som i de "gamla" bilarna, är ju knäpptyst - inga rörliga delar. Det är ju just värmepump-funktionen som låter.
Tesla anger att det finns en mode där VP jobbar i direktmod( vet inte exakt hur de åstadkommer det, men gissningsvis/ungefär stänger man någon ventil och kör elmotorn som driver VP på full gas, den blir varm och man tar hand om värmen.
[Edit]länk till en bra artikel:
https://insideevs.com/news/452464/tesla ... m-details/
Slut edit.
“The thing that’s interesting about this heat pump is that it has a local heating loop,” Musk said. “The solution the Tesla HVAC team came up with was to have a local heating loop. So the thing will basically just spin itself up and get hot locally before opening another valve that then tries to heat the cabin.”
Small design changes like this, when stacked onto one another, translate to not just a more efficient system, but better performance in a wider range of temperatures as well. “The local heat loop is very important for low temperatures,” Musk said.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump
Då har jag fått tillbaka min M3P där de bytte en lågtrycksensor, två högtrycksensorer och en supermanifold(vad det nu är?). Nu är värmen grym, blir tokvarm fort och håller temperaturen bra.
- pawweshark
- Teslaägare
- Inlägg: 151
- Blev medlem: 30 sep 2020 21:53
Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump
22 min in i klippet, Tesla Service Norrköping har aldrig tidigare hört talas om problem med avsaknad av värme.
Tesla Model Y LR 2022
Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump
Sure! Total suprise...pawweshark skrev:
22 min in i klippet, Tesla Service Norrköping har aldrig tidigare hört talas om problem med avsaknad av värme.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- plutomanen
- Teslaägare
- Inlägg: 16
- Blev medlem: 30 apr 2019 16:23
- Ort: Järna
Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump
För ca 2 veckor hämtade jag ut min -21 LR som haft problem med värmen och efter det har den funkat kanon. Värmen kommer snabbt och även om man höjer värmen och fläkten så kommer det varmluft. Innan jag lämnade in den var det som att värmen inte orkade leverera när man ökade fläkt eller temp och samtidigt körde.
Service var kanon, trevlig personal både innan och efter och lånebil under tiden.
Service var kanon, trevlig personal både innan och efter och lånebil under tiden.
Tesla Modell Y LR -22
Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump
Härligt!plutomanen skrev:För ca 2 veckor hämtade jag ut min -21 LR som haft problem med värmen och efter det har den funkat kanon. Värmen kommer snabbt och även om man höjer värmen och fläkten så kommer det varmluft. Innan jag lämnade in den var det som att värmen inte orkade leverera när man ökade fläkt eller temp och samtidigt körde.
Service var kanon, trevlig personal både innan och efter och lånebil under tiden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump
Nu byts alla "i smyg":
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Model 3 LR (2021)
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7478
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump
Min skall in på byte av bakruta i nästa vecka, undrar om de fixar värmepumpen samtidigt?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 28 nov 2016 18:51
Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump
Finns det någon här som har följt med i det här, som kanske har läst på norska/amerikanska forum och vågar säga hur det gick med den här värmepumpsproblematiken i väldigt kallt väder?
På Reddit fanns det de som påstod att det var teoretiskt omöjligt för värmepumpen att värma bilen i -30 och liknande. Vissa inlägg här verkar motsäga det. Vad är egentligen konsensus?
På Reddit fanns det de som påstod att det var teoretiskt omöjligt för värmepumpen att värma bilen i -30 och liknande. Vissa inlägg här verkar motsäga det. Vad är egentligen konsensus?
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1214
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump
Funderat på samma. Finns någon brödrostvärmare i bilen som på på modeller pre vp?Rubbitkapten skrev:Finns det någon här som har följt med i det här, som kanske har läst på norska/amerikanska forum och vågar säga hur det gick med den här värmepumpsproblematiken i väldigt kallt väder?
På Reddit fanns det de som påstod att det var teoretiskt omöjligt för värmepumpen att värma bilen i -30 och liknande. Vissa inlägg här verkar motsäga det. Vad är egentligen konsensus?
Självklart bättre med vp runt 0 men det kan ju också bli en större överraskning på räckvidden om temperaturen faller under resan från tex -10 vid start och -20 när man når destinationen... Kan vara nog spännande med mer linjärt effekt/tempberoende.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump
Jag har läst -29 som jag minns det som kallast, och haft behaglig värme. När allt fungerar är det nog inget problem.
Det har funnits ett problem/en barnsjukdom med värmepumpen. Det handlar om ett par trycksensorer i värmepumpen som inte fungerat som de ska.
Vad jag förstått är det inga problem efter det.
Jag har inte bytt dessa än eftersom jag har 100mil till närmsta servicecenter. Det har kommit uppdateringar efterhand och sedan ungerfär slutet på januari har jag haft stabil, bra värme. Före uppdateringarna har jag både blivit helt av med värmen samt haft rätt kallt ombord, men som sagt sedan en dryg månad tillbaka har det aldrig vart kallt i bilen.( vi hade -25 i veckan). Jag är inte alls orolig för att värmen inte ska fungera eller räcka till.
Värmepumpen är själv och har inget värmeelement, däremot beskrivs systemet så att värmepumpen kan gå i en direktmode där den tillverkar värme utan att anvönda värempumpsprincipen.
Tillsammans med Octovavle kan värmepumpen ta värmeenergi ifrån batteriet, motorerna och ytterluften osv. Även om det är kallt ute kan värmepumpen ta energi ifrån batteriet och undvika att få dålig verkningsgrad( så länge det finns värme att ta från batteriet).
Eftersom min värmepumnp inte är fixad, så går den ibland i någon form av nödläge, antagligen den direktverkande lösningen. Jag hör att VP lårter mer, det vibrerar i ratten och bilen drar 30% mer energi. Har sett att effekten som dras från batteriet har överstigit 6kw när bilen vart parkerad med värmen på, så värmepumpen kan nog dra/leverera 6kW värme i direkt/nödmoden.
I en amerikansk artikel läste jag att man skrev ungefär att ”I mycket kalla temperaturer (-10C) kan värmepumpen arbeta i en annan mode, och leverera värme 1:1”.
Oklart hur pass exakt artikeln var, om det var en gissning eller fakta. -10C är inte speciellt kallt för en modern luftvärmepump i en villa, de kan ge ett COP på 2 vid minus 20, så -10 låter märkligt tidigt att stänga av värmepumpen om inte det är någon form av snikversion till VP.
Det har funnits ett problem/en barnsjukdom med värmepumpen. Det handlar om ett par trycksensorer i värmepumpen som inte fungerat som de ska.
Vad jag förstått är det inga problem efter det.
Jag har inte bytt dessa än eftersom jag har 100mil till närmsta servicecenter. Det har kommit uppdateringar efterhand och sedan ungerfär slutet på januari har jag haft stabil, bra värme. Före uppdateringarna har jag både blivit helt av med värmen samt haft rätt kallt ombord, men som sagt sedan en dryg månad tillbaka har det aldrig vart kallt i bilen.( vi hade -25 i veckan). Jag är inte alls orolig för att värmen inte ska fungera eller räcka till.
Värmepumpen är själv och har inget värmeelement, däremot beskrivs systemet så att värmepumpen kan gå i en direktmode där den tillverkar värme utan att anvönda värempumpsprincipen.
Tillsammans med Octovavle kan värmepumpen ta värmeenergi ifrån batteriet, motorerna och ytterluften osv. Även om det är kallt ute kan värmepumpen ta energi ifrån batteriet och undvika att få dålig verkningsgrad( så länge det finns värme att ta från batteriet).
Eftersom min värmepumnp inte är fixad, så går den ibland i någon form av nödläge, antagligen den direktverkande lösningen. Jag hör att VP lårter mer, det vibrerar i ratten och bilen drar 30% mer energi. Har sett att effekten som dras från batteriet har överstigit 6kw när bilen vart parkerad med värmen på, så värmepumpen kan nog dra/leverera 6kW värme i direkt/nödmoden.
I en amerikansk artikel läste jag att man skrev ungefär att ”I mycket kalla temperaturer (-10C) kan värmepumpen arbeta i en annan mode, och leverera värme 1:1”.
Oklart hur pass exakt artikeln var, om det var en gissning eller fakta. -10C är inte speciellt kallt för en modern luftvärmepump i en villa, de kan ge ett COP på 2 vid minus 20, så -10 låter märkligt tidigt att stänga av värmepumpen om inte det är någon form av snikversion till VP.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 28 nov 2016 18:51
Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump
Tack för svar. Jag har sett ungefär samma saker som du. Men för att sammanfatta vad jag har läst så finns det ju defintitivt ett sensorproblem, som tydligen kan fizas. Vad jag har sett påstås det att i riktigt kalla temperaturer fungerar inte värmepumpen (pga val av vätska) och att den då, som du säger, skall fungerar resistivt (eller nåt). Det har påståtts i forum (ja, lösa boliner!) att Björn Nyland har visat att uteffekten i detta mode är alldeles för lågt för att kunna räcka. Det har då menats att det är 'bevisat' att även om sensorerna fixas så kan bilen inte värmas i så låga temperaturer. Jag har inte själv kollat vad Nyland säger om detta. Men sedan har sett, liksom du, att flera personer hävdar att de får tillräckligt mycket värme även under -25 grader.AAKEE skrev:Jag har läst -29 som jag minns det som kallast, och haft behaglig värme. När allt fungerar är det nog inget problem.
Det har funnits ett problem/en barnsjukdom med värmepumpen. Det handlar om ett par trycksensorer i värmepumpen som inte fungerat som de ska.
Vad jag förstått är det inga problem efter det.
Jag har inte bytt dessa än eftersom jag har 100mil till närmsta servicecenter. Det har kommit uppdateringar efterhand och sedan ungerfär slutet på januari har jag haft stabil, bra värme. Före uppdateringarna har jag både blivit helt av med värmen samt haft rätt kallt ombord, men som sagt sedan en dryg månad tillbaka har det aldrig vart kallt i bilen.( vi hade -25 i veckan). Jag är inte alls orolig för att värmen inte ska fungera eller räcka till.
Värmepumpen är själv och har inget värmeelement, däremot beskrivs systemet så att värmepumpen kan gå i en direktmode där den tillverkar värme utan att anvönda värempumpsprincipen.
Tillsammans med Octovavle kan värmepumpen ta värmeenergi ifrån batteriet, motorerna och ytterluften osv. Även om det är kallt ute kan värmepumpen ta energi ifrån batteriet och undvika att få dålig verkningsgrad( så länge det finns värme att ta från batteriet).
Eftersom min värmepumnp inte är fixad, så går den ibland i någon form av nödläge, antagligen den direktverkande lösningen. Jag hör att VP lårter mer, det vibrerar i ratten och bilen drar 30% mer energi. Har sett att effekten som dras från batteriet har överstigit 6kw när bilen vart parkerad med värmen på, så värmepumpen kan nog dra/leverera 6kW värme i direkt/nödmoden.
I en amerikansk artikel läste jag att man skrev ungefär att ”I mycket kalla temperaturer (-10C) kan värmepumpen arbeta i en annan mode, och leverera värme 1:1”.
Oklart hur pass exakt artikeln var, om det var en gissning eller fakta. -10C är inte speciellt kallt för en modern luftvärmepump i en villa, de kan ge ett COP på 2 vid minus 20, så -10 låter märkligt tidigt att stänga av värmepumpen om inte det är någon form av snikversion till VP.
Jag skulle behöva tydligare information om detta innan jag skulle våga köpa Model 3 själv.
Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump
Jag har en inkopplad blåpands-odb2 och använder programmet Scan My Tesla, där kan man se mycket data runt batteri och strömförbrukning mm.Rubbitkapten skrev:Tack för svar. Jag har sett ungefär samma saker som du. Men för att sammanfatta vad jag har läst så finns det ju defintitivt ett sensorproblem, som tydligen kan fizas. Vad jag har sett påstås det att i riktigt kalla temperaturer fungerar inte värmepumpen (pga val av vätska) och att den då, som du säger, skall fungerar resistivt (eller nåt). Det har påståtts i forum (ja, lösa boliner!) att Björn Nyland har visat att uteffekten i detta mode är alldeles för lågt för att kunna räcka. Det har då menats att det är 'bevisat' att även om sensorerna fixas så kan bilen inte värmas i så låga temperaturer. Jag har inte själv kollat vad Nyland säger om detta. Men sedan har sett, liksom du, att flera personer hävdar att de får tillräckligt mycket värme även under -25 grader.
Jag skulle behöva tydligare information om detta innan jag skulle våga köpa Model 3 själv.
Jag kan se total strömförbrukning från batteriet. Min har normalt dragit kring 1-1,5kW när VP fungerar normalt, parkerad med värme på. När den låter högt och vibrerar har den dragit över 6kW, vilket är samma effekt som värmeelementet i gamla model 3. Det bör alltså levereras lika mycket värme som i den gamla, minst när det är kallt och VP går i den direktveckande moden.
Jag kan garantera att jag haft okey värme, behaglig i -29 grader. Däremot vet jag inte i vilken mod VP går alla gånger eftersom man inte märker av det under körnin, om man inte sitter och kollar förbrukningen förståss. Jag kan inte heller riktigt säga hur långt ned i kyla VP kan gå i normalmod osv, eftersom min inte har vart på service och min bedömning är att de har fixat de akuta problemen jag hade med mjukvaruuppdateringar. Min värme fungerar bra men jag har som sagt antagligen inte samma funktion som en med bytta trycksensorer så jag är lite försiktig med att uttala mig om exakt hur den ska fungera i kallare klimat.
Det jag vet, är att det är en jäkla skillnad i förbrukning mellan när VP fungerar som den ska och när den är i nödmode om man i övrigt har samma förhållanden.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5