Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av JoeMad »

JoeMad skrev:
Måste tyvärr också kliva in i denna grupp. :cry:
Fick problem med värmaren första dagen (9/12)
Har klarat mig ganska bra sedan början på december, men nu har det hänt flera gånger.

Åker förbi Tesla och bokar en tid. Bilen går ju inte att använda på långresor utan värme.

Sådär, nu är bilen inlämnad.
Nu håller vi tummarna för att de kan fixa det lite snabbt inför nästa tjänsteresa.

Kan även meddela att man snabbt blir nerkyld i en bil utan värme.
Skakade som ett asplöv när jag kom till Tesla efter 25 minuter i bilen.
Nej stolsvärmen hjälpte inte mer än att jag nu troligen har andra gradens brännskador i arslet kombinerat med frostskador på händerna :lol:
Audi Q8 e-tron 55 -24
Garak
Inlägg: 58
Blev medlem: 25 sep 2020 08:15

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av Garak »

Det verkar tyvärr (om man ska tro internet) att folk åtminstone i Norge har fått problem även efter att ha varit inne på service och bytt sensorer:
https://elbilforum.no/index.php?topic=5 ... #msg954556
2021 Blå Model 3 LR
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7546
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av mikebike »

Garak skrev:
Det verkar tyvärr (om man ska tro internet) att folk åtminstone i Norge har fått problem även efter att ha varit inne på service och bytt sensorer:
https://elbilforum.no/index.php?topic=5 ... #msg954556
Byter de till likadana alltså? :shock:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3741
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev:
Byter de till likadana alltså? :shock:
Initialt tror jag det var uttalat att det inte fanns att tillgå någon uppdaterad sensor, så i de tidigaste fallen är återfall att vänta, även i Sverige.

Med den uppdaterade sensorn får vi hoppas att det löser sig.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
current
Inlägg: 212
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av current »

Min bil är nu fixad, tog Tesla ett dygn från att jag lämnade in den tills den var klar. Dom har bytt högtrycksventil eller vad det var. Fungerar nu perfekt igen.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil

Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3741
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av AAKEE »

Min började dra rätt mycket ström igår( eller snarare: upptäckte det igår).
Det var aningen kallt just innan vi kom hem kvällen innan, sista två minuterna innan vi var hemma.

Idag körde jag sonen till träning i grannschtaan, och den drog 235 wh/km trots vägarbeten och 50/70/90-väg. Går rätt sakta och jag har kört på 170-180wh/km under motsvarande temp på smm sträcka.

Värmen är det inget fel på, det är mycket varmare ombord än det brukar. Värmepumpen har gått in i en helt annan mode än innan. Det låter som om elmotorn som driver den tar i ordentligt och vinrationerna känns ända in i ratten. Någon skrev tidigare om vibrationer från VP som kändes i ratten.

Fick sitta och vänta i bilen en stund utanför träningen, kollade med Scan My Tesla och battery power var 5.5kW! Måste gå i 1:1-läge som rent värmeelement. Ioffsg -14 ute men det borde inte behövas vid den tempen.

Om bilen drar 15kw-ish i 80km/h så förklarar de 5.5 kW att den ökat förbrukningen med 30%.
5391DC24-BD0A-4802-B973-689FB4D25B17.png
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av Tellus »

I vissa andra elbilar stänger värmepumpen av och någon annan typ av 1:1 värme tar över vid mycket låga temperaturer, oftast hårtorkprincip. Kanske även så på 3an med VP, men då låter det konstigt att den samtidigt jobbar för högvarv. Avfrostning?
Bjorn Nyland har testat vid extrem kyla, men då hade han oftast varmt batteri så värmen togs oftast därifrån.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3741
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev:
I vissa andra elbilar stänger värmepumpen av och någon annan typ av 1:1 värme tar över vid mycket låga temperaturer, oftast hårtorkprincip. Kanske även så på 3an med VP, men då låter det konstigt att den samtidigt jobbar för högvarv. Avfrostning?
Bjorn Nyland har testat vid extrem kyla, men då hade han oftast varmt batteri så värmen togs oftast därifrån.
Nej, bastuaggregatet på 6kw är bortplockat. Det heter att VP ska kunna arbeta i en mod som en ren värmare, dvs 1:1-principen också. Det är säkert det min gjorde nu, har dock haft 29 grader kallt utan att den låtit så innan(och där bilen gick mycket snålare). En ren elheater som backup hade ju vart nice.

När VP gett upp tidigare (en gång för mig) men ett otal för många andra så har värmen försvunnit helt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av bonath »

JoeMad skrev:
Nej stolsvärmen hjälpte inte mer än att jag nu troligen har andra gradens brännskador i arslet kombinerat med frostskador på händerna :lol:

Då får du sitta på händerna... :lol:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av JoeMad »

bonath skrev:
JoeMad skrev:
Nej stolsvärmen hjälpte inte mer än att jag nu troligen har andra gradens brännskador i arslet kombinerat med frostskador på händerna :lol:

Då får du sitta på händerna... :lol:

Så det är därför man ska köpa FSD :P
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av Tellus »

AAKEE skrev:
Min började dra rätt mycket ström igår( eller snarare: upptäckte det igår).
Det var aningen kallt just innan vi kom hem kvällen innan, sista två minuterna innan vi var hemma.

Idag körde jag sonen till träning i grannschtaan, och den drog 235 wh/km trots vägarbeten och 50/70/90-väg. Går rätt sakta och jag har kört på 170-180wh/km under motsvarande temp på smm sträcka.

Värmen är det inget fel på, det är mycket varmare ombord än det brukar. Värmepumpen har gått in i en helt annan mode än innan. Det låter som om elmotorn som driver den tar i ordentligt och vinrationerna känns ända in i ratten. Någon skrev tidigare om vibrationer från VP som kändes i ratten.

Fick sitta och vänta i bilen en stund utanför träningen, kollade med Scan My Tesla och battery power var 5.5kW! Måste gå i 1:1-läge som rent värmeelement. Ioffsg -14 ute men det borde inte behövas vid den tempen.

Om bilen drar 15kw-ish i 80km/h så förklarar de 5.5 kW att den ökat förbrukningen med 30%.
5391DC24-BD0A-4802-B973-689FB4D25B17.png
Här fanns lite mer info om den avancerade octovalve och värmepumpen. Verkar finnas 12 olika lägen på uppvärmningen! Kanske även en 12volt hårtork som hjälper till står det.
Den kan säkert "vibrera" motorerna också för att värma kupén. Kallare än -10 grader går den dock i COP 1 om den inte kan sno värme från batteriet vilket nog kommer begränsas i uppdatering pga batteriet blir för kallt/lågt effektuttag(björn nyland).
Borde finnas en toggle performance/efficiency

https://insideevs.com/news/452464/tesla ... tails/amp/

Det som beskrivs som compressor heating verkar vara det som hände i din bil när den drog 5,5kW och är lika effektivt som bastuaggregatet :) därav den goda värmen
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3741
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av AAKEE »

Tellus skrev:
Här fanns lite mer info om...

Det som beskrivs som compressor heating verkar vara det som hände i din bil när den drog 5,5kW och är lika effektivt som bastuaggregatet :) därav den goda värmen
Har sett en hel del om Vp / octovalve medan jag väntade på leveransen. Minns ju inte allt dock :D


Körde till jobbet idag( exakt samma sträcka utom ett par kilometer ikring ett köpcentrum) eftersom jag var en sväng på jobbet under gårdagens tur.

Liknande trafiksituation med en snittfart mm identisk med igår. Idag -9/-10, igår -13/-15.

Idag drog den 170w/km och inga vibrationer, VP gick inte allt på fullgas. Det är alltså en diff på 30% !
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av Tellus »

AAKEE skrev:
Tellus skrev:
Här fanns lite mer info om...

Det som beskrivs som compressor heating verkar vara det som hände i din bil när den drog 5,5kW och är lika effektivt som bastuaggregatet :) därav den goda värmen
Har sett en hel del om Vp / octovalve medan jag väntade på leveransen. Minns ju inte allt dock :D


Körde till jobbet idag( exakt samma sträcka utom ett par kilometer ikring ett köpcentrum) eftersom jag var en sväng på jobbet under gårdagens tur.

Liknande trafiksituation med en snittfart mm identisk med igår. Idag -9/-10, igår -13/-15.

Idag drog den 170w/km och inga vibrationer, VP gick inte allt på fullgas. Det är alltså en diff på 30% !
Så hög förbrukning får vi med classic performance lida av hela tiden, men det är det värt vid rödljusen, ifall det kommer en 2021 som vill mopsa upp sig :D
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av JoeMad »

Sådär! Bilen hämtad och nu hoppas jag att värmen funkar.
Lite tidigt att ropa hej eftersom problemet har kommit och gått.
Återkommer i ärendet.

Bra service på Tesla Segeltorp
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
M2M3P
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 20 mar 2019 22:43
Ort: Täby

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av M2M3P »

Då är min 21:a inlämnad för åtgärd, de kunde tydligen se några felkoder. Återrapporterar när jag fått tillbaka bilen och testat några dagar.
Användarvisningsbild
JMC
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 03 nov 2020 17:51

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av JMC »

Och där gav värmen upp även i min 2021 LR under en långresa i -10 grader. Bärgning och hyrbil är på gång.

Efter cirka 40 minuters körning började det blåsa kallt och fortsatte att göra så trots att jag drog värmen från 19 grader till max.

Gjorde en omstart av systemet, värmen kickade igång igen. Bara för att sluta fungera cirka 5 minuter senare.

Undra hur länge man blir av med bilen. Har cirka 30 mil till närmsta servicecenter.
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av LeffeP »

JMC skrev:
Och där gav värmen upp även i min 2021 LR under en långresa i -10 grader. Bärgning och hyrbil är på gång.

Efter cirka 40 minuters körning började det blåsa kallt och fortsatte att göra så trots att jag drog värmen från 19 grader till max.

Gjorde en omstart av systemet, värmen kickade igång igen. Bara för att sluta fungera cirka 5 minuter senare.

Undra hur länge man blir av med bilen. Har cirka 30 mil till närmsta servicecenter.
Har dom delar hemma så går det rätt fort att fixa. Och vore förvånad nu om dom inte har med tanke på hur vanligt detta fel är. Min hjälpte inte att omstarta, och i menyn för värme stod det tydligt att det var fel på systemet.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av JoeMad »

En vecka efter verkstadsbesöket fungerar värmen fortfarande oklanderligt.
Dock har jag numera samma problem som andra klagat på.
Det vibrerar (surrar?) rejält i ratten ibland när pumpen går.
Ingen katastrof, men lite irriterande ändå när man får ICE-vibbar
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av LeffeP »

Ni som fått det fixat, upplever ni också enorm skillnad hur den orkar hålla värmen i stadskörning resp motorväg när det kryper ner mot -10?
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
M2M3P
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 20 mar 2019 22:43
Ort: Täby

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av M2M3P »

M2M3P skrev:
Då är min 21:a inlämnad för åtgärd, de kunde tydligen se några felkoder. Återrapporterar när jag fått tillbaka bilen och testat några dagar.
De hade inte delar hemma, får nu vänta en vecka... :( :shock:
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av kenjon »

Jag har riktigt dålig värme när det är minus 15 ute. Varma fötter men resten av kupén är rätt kall, trots inställning på typ 25 grader. Vid körning i stadstrafik är den OK.
M3p 2020
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7546
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av mikebike »

kenjon skrev:
Jag har riktigt dålig värme när det är minus 15 ute. Varma fötter men resten av kupén är rätt kall, trots inställning på typ 25 grader. Vid körning i stadstrafik är den OK.
M3p 2020
En "gammal" bil, då har du ingen värmepump.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av Remuz »

Jag kör med 17.5 grader i min 3P classic. Hur kan ni sitta i 25? Typ taxivärme
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av Tellus »

kenjon skrev:
Jag har riktigt dålig värme när det är minus 15 ute. Varma fötter men resten av kupén är rätt kall, trots inställning på typ 25 grader. Vid körning i stadstrafik är den OK.
M3p 2020
Testa inställning blås i alla hål och fläkt 5-6, blir mkt varmt i min. Testa även läge HI för att se att värmepaketet kan leverera, det blir väldigt varmt i min 2019 då, även vid landsvägskörning. Ska testa i morgon bitti igen, blir nedåt -20 här då.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av kenjon »

mikebike skrev:
kenjon skrev:
Jag har riktigt dålig värme när det är minus 15 ute. Varma fötter men resten av kupén är rätt kall, trots inställning på typ 25 grader. Vid körning i stadstrafik är den OK.
M3p 2020
En "gammal" bil, då har du ingen värmepump.
Jo det vet jag, men visst borde den klara av att hålla 20 grader ändå. Det gör den inte, förutom vid fötterna. Det kommer lite värme framför ratten men inne i bilen är det rätt svalt (även om jag sätter den på 25).
Vi får byta bilar Tellus, så vi får se om det är någon skillnad.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Skriv svar