Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av Nect »

AAKEE skrev:
Dexter skrev:
Man får kanske ha lite överinseende med Tesla nu ibörjan tror jag.
Det är ju faktiskt en dator på 4 hjul.
Ser fram emot leveransdagen. :)
Hämtade min första Tesla, också M3P för två veckor sen. Bilen i sig är det inget fel med, jag är nöjd.

Leveransen, att hämta ut bilen var ingen direkt höjdare. Är van Audis röda mattor och champagne, men var beredd på att det skulle bli annorlunda.

Bilen var inte iordningsställd till den nivå som jag förväntar mig när man hämtar ut en ny bil, oavsett pris. Smutsig inredning med skitiga fingeravtryck på vit inredning(innertak och dörrstolpar), ratten står redigt snett när man kör rakt fram, obalans(eller värre) i original sommardäck, bilen var allmänt småskitig även på insidan och runda monteringsmärken på vindruta och tak, på vindrutan var det rent så att det var en trafiksäkerhetsrisk för det ville imma på ringarna. Dessutom visade det sig att det inte fanns någon spolarvätska alls i bilen. Skador under bilens trösklar efter på eller avkörning på båt eller biltransport. Laddluckan kan inte öppnas genom att trycka på den. Det finns några saker till jag inte minns just nu men som helhet var det kass att hämta ut bilen. Det finns inte riktigt någon ansvarig utan man är mest ansvarig själv. På det hela taget fullständigt IG.
På nåt sätt verkar det som att man lever på Tesla-hypen och att man fullständigt skiter i att bilen skall hålla en rimlig nivå när det gäller funktion och finish.


Jag är inte alls missnöjd med bilen, utan bara med hur den levererades. Inte iordningsställd, inte kvalitetskontrollerad. Personalen på plats visade måttligt intresse att hjälpa till, frågade om telefonappens koppling men fick ett felaktigt svar(om de inte visste, eller drog en enkel lögn för att slippa vet jag inte men det är kass oavsett).
För mig som har 95-100mil till närmsta SC blir det ju lite besvärligt att behöva ta tag i att få saker fixade som egentligen är tillverkaren/leverantörens ansvar. Hade det inte vart dagen före nyårsafton under en pandemi hade jag inte tagit emot bilen i det skicket den är.

Det är just detta som gör mig kluven. Jag har ”bara” 30 mil till SC. Och nån måtta får det vara. Att inte ens personalen gör en kontroll på bilen och åtgärdar de värsta bristerna innan leverans är under all kritik. Jag väntar gladeligen 1-3v extra på leverans om bilen är kollad..,

Jag tror säkert Tesla Sverige vill detta, men får inte för herr Musk pga kostnadsbesparing och att det enda som gäller är höga leveranssiffror.

Hade det inte vart för Teslas teknik och laddnätverk samt Musk’s vision skulle jag inte ens överväga Tesla.

Jag är förövrigt en Tesla nörd och har bra koll efter hängt här ett par år, mina bekanta är less på ordet Tesla :mrgreen:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3593
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av AAKEE »

Nect skrev:
Det är just detta som gör mig kluven. Jag har ”bara” 30 mil till SC. Och nån måtta får det vara. Att inte ens personalen gör en kontroll på bilen och åtgärdar de värsta bristerna innan leverans är under all kritik. Jag väntar gladeligen 1-3v extra på leverans om bilen är kollad..,

Hade det inte vart för Teslas teknik och laddnätverk samt Musk’s vision skulle jag inte ens överväga Tesla.
Det ska öppna en SC så det bara blir 30mil för mig, vet dock inte när. Ska försöka hålla mig tills dess, bilen i sig fungerar bra och det blir mest skönhetsfel så att säga.
Räknar med att de får fixa allt på en gång, sen kommer det antagligen fungera bra. Ett besök på service hade jag ändå räknat med efter att ha läst hur det brukar vara.

Själva leveransen är ju bara en gång och när sakerna som behöver fixas är fixade så är saken biff. Jag kommer inte skräda orden utan berätta för folk precis som det är. Förhoppningsvis blir Tesla bättre och närmar sig normala bilmärkens sätt att leverera bilen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av taliz »

LeffeP skrev:
taliz skrev:
LeffeP skrev:
Jag livnär mig på att bygga onlinesystem så nej, inget telefonbehov. Vad jag däremot har behov av är återkoppling, som jag och många här skrivit om om man nu orkar läsa. Sen om den sker via SMS, Telefon, webben, personligt bud skiter jag fullständigt i.
Jag hade min bil 3 ggr på SC. Varje gång fick jag SMS att de mottagit bilen och SMS när den kunde hämtas.
Får du inte detta menar du?

Jag tycker mer det låter som du kräver nån slags liveuppdatering och blir sur pga att dom inte jobbar så.

Vilket SC förövrigt?
Om nån lovar höra av sig men inte gör det, är det helt ok? Att jag sitter med en hyrbil som måste återlämnas och ingen kan ge besked om hur saker ska lösas, fast dom lovat återkomma, är det ok? Ingen har nånsin skrivit nåt om uppdatering per minut, men utlovat besked kan man väl ändå kanske kunna förvänta sig. Dessutom, värdet av ett SMS att dom mottagit bilen, ja, vad ska man säga, som om jag inte redan visste det....
Så du har inte fått lånebil? Ok, då kan jag förstå att det blir problematiskt. Det är nog där problemet ligger.
Normalt skall man ju få det om det beräknas ta mer än 4 timmar.
Får man lånebil så blir det ju inga frågor om när den skall tillbaka.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
VoltAmpere
Inlägg: 121
Blev medlem: 28 mar 2020 09:06

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av VoltAmpere »

Tesla verkar mest intresserade av att få ut bilar snabbt.
Den här leveranshysterin inför varje kvartal verkar ju inte vara något vidare för kvalitén.
När man nu har så många utfall på värmepumpen så undrar man ju hur testningen går till. Detta hade ju varit ett enkelt fel att fånga.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av thebishop »

Bara om du har garanti kvar...(lånebil)
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Jag är just nu så otroligt nöjd att jag väntat in resultaten på kinaSR+, samt värmepump på M3. Nu när värmepumpen strular så fort det blir kallt, då drar man sig undan; igen.
Med 65 mil till närmaste SC ÄR det viktigt med kvalitet. För jag vill inte måsta KÖRA dit. I -10 utan fungerande värme...

Gällande lånebil är väl det väl jättebra som lösning för stunden; så länge lånebilen minst motsvarar det man har köpt. Inte någon funktionsnerfad historia som det låter som att det är det de delar ut. Litar de inte på en så **** off, liksom. Betala 500+kSEK för att få en i sammanhanget kass lånebil är inte okej nånstans.


Till och med på bilfirman som gud glömde så fick jag lånebilar som motsvarade den jag hade inne på garantirep vid alla tillfällen. Även om de var helt värdelösa på kundhantering i övrigt så gjorde det inget egentligen, eftersom jag alltid fick en bil som kostade dubbla nypriset mot den jag lämnade in. Och jag lämnade in den ofta eftersom det var ett - som de uttryckte det - "måndagsexemplar"...

Klart att bilfirmans dekaler och i maxutrustade bilar körde man ju omkring med, så reklamen man gjorde utåt var ju bättre än det jag berättade till de jag pratade med. Men säg att jag körde med ca 20-30 veckor lånebil första tre åren, alltid tillbakalämnad så som tanken var fylld, dvs tankade aldrig upp (gick ju faktiskt åt arbetstid vid inlämning och hämtning), och det var inga problem. Alls. Någonsin. Inte ens hos Umeås sämsta (anektodisk bevisföring) bilfirma.

Taliz, jag som är intresserad av elbil som endabil, har lite högre krav än vad du har, eftersom det är den enda bilen som kommer stå på vår gård (eller på SC :evil: ). Jag blir alltså en sittande anka utan den.
Klarar den inte av detta, så är det inte en produkt som är till för det den säger att den är till för.
Om jag betalar 600k för en produkt så förväntar jag mig att produkten är minutiöst genomgången av kvalificerad personal och därtill, i dessa tider, desinficerad i minsta detalj. Lägg hellre på 10k på slutpriset (5 arbetstimmar i QC+leverans) än som det låter som de gör just nu.
65 mil x4 för att lämna, vänta och hämta bilen är typ 6-8000 spänn i arbetstid för en normaltjänande person inkluderat sveda och värk. Det för ett ärende.

Det blir nog en Kona iallafall, till slut. Tragiskt (nåja), men sant. Där ingår leveransservice, och skulle den mot förmodan paja så har jag 11 minuter till serviceverkstaden...
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av Fredrik j »

mastodontfilmsmats skrev:
Med 65 mil till närmaste SC ÄR det viktigt med kvalitet. För jag vill inte måsta KÖRA dit. I -10 utan fungerande värme...
Har du ingen räddningsförsäkring? Brukar ju ingå i halvförsäkringen. Eller om du har assistansförsäkring ingår ju bärgning till verkstad i den. Ofta utan självrisk.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av NEO »

Fredrik j skrev:
mastodontfilmsmats skrev:
Med 65 mil till närmaste SC ÄR det viktigt med kvalitet. För jag vill inte måsta KÖRA dit. I -10 utan fungerande värme...
Har du ingen räddningsförsäkring? Brukar ju ingå i halvförsäkringen. Eller om du har assistansförsäkring ingår ju bärgning till verkstad i den. Ofta utan självrisk.
Tesla frågade mig om jag kunde köra bilen till Segeltorp, jag åkte först till Väsby, där snäste de av mig och sa att de inte hade några lånebilar men att de kunde erbjuda uber

Segeltorp sa iaf att om bilen immar igen eller minsta tecken till imma: ring bärgare.

Klädde på mig i fullt nödkit och körde till Segeltorp på rekordtid, kallt var det :lol:
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av Klintan »

Fredrik j skrev:
mastodontfilmsmats skrev:
Med 65 mil till närmaste SC ÄR det viktigt med kvalitet. För jag vill inte måsta KÖRA dit. I -10 utan fungerande värme...
Har du ingen räddningsförsäkring? Brukar ju ingå i halvförsäkringen. Eller om du har assistansförsäkring ingår ju bärgning till verkstad i den. Ofta utan självrisk.
Om man ska behöva ta kostnaden på egen försäkring förstår jag att försäkringskostnaden skjuter i höjden.
Elbilist sedan 2014
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Fredrik j skrev:
mastodontfilmsmats skrev:
Med 65 mil till närmaste SC ÄR det viktigt med kvalitet. För jag vill inte måsta KÖRA dit. I -10 utan fungerande värme...
Har du ingen räddningsförsäkring? Brukar ju ingå i halvförsäkringen. Eller om du har assistansförsäkring ingår ju bärgning till verkstad i den. Ofta utan självrisk.
Jag har som sagt inte någon Tesla än. Och med en ny bil ska det inte behövas. Det är det jag försöker få fram i första hand. Nåväl. Det behövdes assistans på min förra nuvarande bil som köptes ny, och det ingick, ja. Fast då den enda gången det strulat eftersom det blev hyrbil istället för lånebil, så det blev lånebil efter fyra dagars hyrbil, vilket innebar ytterligare arbetstid till lämnahämtalämnahämta-hanteringen.

.. Och ingår det bärgning upp till 130 mil (för de boende i Kiruna) till närmaste verkstad (SC) förstår jag om försäkringspremien är hög...

Har däremot aldrig hört talas om "räddningsförsäkring", faktiskt. Skönt.

..
Men seriöst, en ny bil med jättekvalitetsproblem har jag levt med nu. Och tänkte låta bli det framöver. Men med istort sett alla komponenter som går ha sönder på en bil förutom karossen bytt på garanti (ska man vara petig så är lite kaross är faktiskt också bytt på garanti: bagageluckan), så har jag upplevt problemet med dålig kvalitet (eller måndagsexemplar)

Hursomhelst; med ca 20 minuter till verkstaden så var det ändå otroligt irriterande och jobbigt att hela tiden fundera "vad är det där för missljud?" eller "bromsarna vibrerar", eller "bilen drar lite snett", eller "jaså bakluckan är sne och tar i stötfångaren bak", eller "jaha, vad är det där för elfel NU DÅ!?, det tredje nya den här månaden", eller... "varför är det helt plötsligt slut kylarvätska?" eller "jaha, den drar åt höger vid leverans", eller ... eller..

Så om jag skulle köpa en Tesla och börja tänka"Minsann, det rinner vattnen ner i bagageluckan när jag öppnar den", eller "jaha, vilket vindbrus det är, taket är visst snedjusterat", eller "varför får jag bara spolarvätska från ena sidan?" eller "hmm.. Ingen värme?", eller "varför laddar den så långsamt?", eller "varför sänker den farten plötsligt på motorvägen?", eller "jaha, sidorutan har fryst fast - måste vara försiktig när jag stänger den", eller "varför laddar den bara var tredje gång", eller "varför kan jag inte låsa upp bilen med mobilen" eller .... osv, fast denna gång med 7 timmar till verkstaden. Då är det på en helt annan nivå av irriterande.

Så nu är jag irriterad i förväg. Helt enkelt. :lol:

edit: jag raljerar i exeplifieringen på teslafelen, hugg inte ner mig ;) :roll:
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av NiklasTesla »

Själv har jag bara positivt att säga om servive. Smidigt med app och bokning, lite service, löst via mjukvaran, fick återkoppling, fick lånebil, gratis el, kaffe mm mm.

Mvh
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av Fredrik j »

mastodontfilmsmats skrev:
Fredrik j skrev:
mastodontfilmsmats skrev:
Med 65 mil till närmaste SC ÄR det viktigt med kvalitet. För jag vill inte måsta KÖRA dit. I -10 utan fungerande värme...
Har du ingen räddningsförsäkring? Brukar ju ingå i halvförsäkringen. Eller om du har assistansförsäkring ingår ju bärgning till verkstad i den. Ofta utan självrisk.
Jag har som sagt inte någon Tesla än. Och med en ny bil ska det inte behövas. Det är det jag försöker få fram i första hand. Nåväl. Det behövdes assistans på min förra nuvarande bil som köptes ny, och det ingick, ja. Fast då den enda gången det strulat eftersom det blev hyrbil istället för lånebil, så det blev lånebil efter fyra dagars hyrbil, vilket innebar ytterligare arbetstid till lämnahämtalämnahämta-hanteringen.

.. Och ingår det bärgning upp till 130 mil (för de boende i Kiruna) till närmaste verkstad (SC) förstår jag om försäkringspremien är hög...

Har däremot aldrig hört talas om "räddningsförsäkring", faktiskt. Skönt.

..
Men seriöst, en ny bil med jättekvalitetsproblem har jag levt med nu. Och tänkte låta bli det framöver. Men med istort sett alla komponenter som går ha sönder på en bil förutom karossen bytt på garanti (ska man vara petig så är lite kaross är faktiskt också bytt på garanti: bagageluckan), så har jag upplevt problemet med dålig kvalitet (eller måndagsexemplar)

Hursomhelst; med ca 20 minuter till verkstaden så var det ändå otroligt irriterande och jobbigt att hela tiden fundera "vad är det där för missljud?" eller "bromsarna vibrerar", eller "bilen drar lite snett", eller "jaså bakluckan är sne och tar i stötfångaren bak", eller "jaha, vad är det där för elfel NU DÅ!?, det tredje nya den här månaden", eller... "varför är det helt plötsligt slut kylarvätska?" eller "jaha, den drar åt höger vid leverans", eller ... eller..

Så om jag skulle köpa en Tesla och börja tänka"Minsann, det rinner vattnen ner i bagageluckan när jag öppnar den", eller "jaha, vilket vindbrus det är, taket är visst snedjusterat", eller "varför får jag bara spolarvätska från ena sidan?" eller "hmm.. Ingen värme?", eller "varför laddar den så långsamt?", eller "varför sänker den farten plötsligt på motorvägen?", eller "jaha, sidorutan har fryst fast - måste vara försiktig när jag stänger den", eller "varför laddar den bara var tredje gång", eller "varför kan jag inte låsa upp bilen med mobilen" eller .... osv, fast denna gång med 7 timmar till verkstaden. Då är det på en helt annan nivå av irriterande.

Så nu är jag irriterad i förväg. Helt enkelt. :lol:

edit: jag raljerar i exeplifieringen på teslafelen, hugg inte ner mig ;) :roll:
Lugn. Jag bara påpekade att man kan använda assistansförsäkringen även om bilen står hemma på uppfarten.
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Inlägg: 481
Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av Frippanecci »

Fredrik j skrev:
mastodontfilmsmats skrev:
Fredrik j skrev:
mastodontfilmsmats skrev:
Med 65 mil till närmaste SC ÄR det viktigt med kvalitet. För jag vill inte måsta KÖRA dit. I -10 utan fungerande värme...
Har du ingen räddningsförsäkring? Brukar ju ingå i halvförsäkringen. Eller om du har assistansförsäkring ingår ju bärgning till verkstad i den. Ofta utan självrisk.
Jag har som sagt inte någon Tesla än. Och med en ny bil ska det inte behövas. Det är det jag försöker få fram i första hand. Nåväl. Det behövdes assistans på min förra nuvarande bil som köptes ny, och det ingick, ja. Fast då den enda gången det strulat eftersom det blev hyrbil istället för lånebil, så det blev lånebil efter fyra dagars hyrbil, vilket innebar ytterligare arbetstid till lämnahämtalämnahämta-hanteringen.

.. Och ingår det bärgning upp till 130 mil (för de boende i Kiruna) till närmaste verkstad (SC) förstår jag om försäkringspremien är hög...

Har däremot aldrig hört talas om "räddningsförsäkring", faktiskt. Skönt.

..
Men seriöst, en ny bil med jättekvalitetsproblem har jag levt med nu. Och tänkte låta bli det framöver. Men med istort sett alla komponenter som går ha sönder på en bil förutom karossen bytt på garanti (ska man vara petig så är lite kaross är faktiskt också bytt på garanti: bagageluckan), så har jag upplevt problemet med dålig kvalitet (eller måndagsexemplar)

Hursomhelst; med ca 20 minuter till verkstaden så var det ändå otroligt irriterande och jobbigt att hela tiden fundera "vad är det där för missljud?" eller "bromsarna vibrerar", eller "bilen drar lite snett", eller "jaså bakluckan är sne och tar i stötfångaren bak", eller "jaha, vad är det där för elfel NU DÅ!?, det tredje nya den här månaden", eller... "varför är det helt plötsligt slut kylarvätska?" eller "jaha, den drar åt höger vid leverans", eller ... eller..

Så om jag skulle köpa en Tesla och börja tänka"Minsann, det rinner vattnen ner i bagageluckan när jag öppnar den", eller "jaha, vilket vindbrus det är, taket är visst snedjusterat", eller "varför får jag bara spolarvätska från ena sidan?" eller "hmm.. Ingen värme?", eller "varför laddar den så långsamt?", eller "varför sänker den farten plötsligt på motorvägen?", eller "jaha, sidorutan har fryst fast - måste vara försiktig när jag stänger den", eller "varför laddar den bara var tredje gång", eller "varför kan jag inte låsa upp bilen med mobilen" eller .... osv, fast denna gång med 7 timmar till verkstaden. Då är det på en helt annan nivå av irriterande.

Så nu är jag irriterad i förväg. Helt enkelt. :lol:

edit: jag raljerar i exeplifieringen på teslafelen, hugg inte ner mig ;) :roll:
Lugn. Jag bara påpekade att man kan använda assistansförsäkringen även om bilen står hemma på uppfarten.
Verkligen, i lördags vid 16 körde jag på en skruv 200 m hemifrån, och klarade mig precis hem - 1840 hade en bärgare kommit hem och pluggat däcket. Förnämlig service.
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld

Beställda:
CyberTruck
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Fredrik j skrev:
Lugn. Jag bara påpekade att man kan använda assistansförsäkringen även om bilen står hemma på uppfarten.
They call me Mr Overreact ;)
Absolut, så är det. Och jag brann väl mest av på min egen bil, och speglade min oro för de kvalitetsproblem som kommer fram på forumet av forummedlemmar. Måhända anekdotiskt som tusan ;)
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av ducce916 »

taliz skrev:
LeffeP skrev:
Nect skrev:
Man blir skogstokig...
Har drömt om en Tesla länge, nu när jag har möjlighet vet jag inte om jag vågar. Det verkar vara ett lotteri om bilen är bra ihopsatt eller har defekter. Men det värsta är nog servicen, när den behövs, får jag verkligen den?

Tur att det finns bra utbyggt laddnätverk i norra Sverige för övriga elbilar (typ E-tron som jag velar mellan). Eller just ja... så jäkla kluven :(
Det är så trist att man ska ha dessa funderingar, men samtidigt så värdefullt att veta innan köp. Jag har haft tesla förut och hade jag veta hur illa eftermarknaden har blivit så vete tusan. Jag säger ”illa” för jag är väl en av de som haft extrem otur men sånt sätter ju spår. Bilen i sig är helt underbar, om man får ett ex där allt sitter som det ska. Rädslan om vad som händer när man behöver hjälp ska man inte behöva ha.
Är du måhända en sådan person som vill ringa och prata med folk? I så fall kan jag förstå att man är missnöjd.
Tesla har gått ifrån sådant gammalmodigt. Numera kommunicerar man elektroniskt, främst via app och sms.
För mig och många andra yngre som är vana vid det så är det en enorm fördel. Jag hatar att behöva ringa.
Supersmidigt att istället regga ärende i appen och välja tid/ändra/lägga till uppgifter etc. Sedan får man SMS som de är snabba att svara på.
Åtminstone har det varit så för mig i Malmö. Absolut noll att klaga på.



Förövrigt är det ju samma oavsett märkesforum man går in på. De som skriver där skriver mest om problem. De som är nöjda skriver inget. För varje missnöjd kund går det hundratals om inte tusentals nöjda kunder.
Om du velar mellan etron och Tesla så är det bara att provköra. Välj den du gillar bäst. Ingen är helt perfekt.
Jag är 76 år, så jag protesterar lite mot ditt resonemang, för jag gillar också sättet att kommunicera med Tesla (Malmö) och deras sätt att, i mitt fall, komma hem till mig och fixa problemet trots att jag inte har mer än 2,5 mil till SC. Sms och mail fungerar utmärkt. Tyvärr inte vid div kontakter med försäkringsbolag som bara vill ha telefonkontakter eller chatt med robotar (Folksam, Trygg-Hansa) :oops:
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av MWall »

ducce916 skrev:
Jag är 76 år, så jag protesterar lite mot ditt resonemang, för jag gillar också sättet att kommunicera med Tesla (Malmö) och deras sätt att, i mitt fall, komma hem till mig och fixa problemet trots att jag inte har mer än 2,5 mil till SC. Sms och mail fungerar utmärkt. Tyvärr inte vid div kontakter med försäkringsbolag som bara vill ha telefonkontakter eller chatt med robotar (Folksam, Trygg-Hansa) :oops:

Tesla kommer till dig _eftersom_ du bor nära SC. Inte trots. Att åka långt för att laga en bil skulle innebära att Tesla får ta kostnaden för restiden. Det vill de inte. Möjligen att de gjort någon längre turné men för det mesta opererar Rangers i närområdet. Typ en timmes restid max från närmaste SC.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av kenjon »

Det ska väl finnas Rangers utan anknytning till en SC, t ex Örebro?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av Credde »

NiklasTesla skrev:
Själv har jag bara positivt att säga om servive. Smidigt med app och bokning, lite service, löst via mjukvaran, fick återkoppling, fick lånebil, gratis el, kaffe mm mm.

Mvh
Håller med - än så länge har jag också bara positivt att säga om servicen förutom att bilen på ett år har varit fler gånger på verkstad och haft besök av ranger än någon av mina tidigare bilar! Det kostar att ligga på topp :lol:
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av thebishop »

:)

Kan bara konstatera att min tesla fått mer service än samtliga mina tre tidigare Saabar sammanlagt. Och då hade jag den sista i tio år. De andra två i tre vardera. Så nog har det varit en del barnsjukdomar - men tror väl att model 3/t y blir bättre.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3593
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av AAKEE »

Min VP som strejkade för en vecka sedan kom igång igen dagen efter och fungerar sedan dess. När jag läste om detta innan det hände mig trodde jag att de skulle vara trasiga tills reparation.

Är antagligen lite osäkert om den kommer fortsätta fungera. Kommer få kring -30 de närmsta dagarna så det blir väl att testa körning i kallt väder.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av LeffeP »

Uppdatering om min bil...

2 sensorer måste bytas, dessa finns såklart inte i Sverige och ingen kan ens ana när dom kommer hem.
Min hyrbil jag hade som Tesla bokat fick jag inte ha längre än till idag, så jag fick åka och lämna tillbaka den och hämta ut lånebil. Ytterligare 3 timmar förlorad arbetsinkomst. Lånebilen, en gammal S85, såg dessutom ut som skit, och helt tom på spolarvätska, så direkt efter 1km motorväg, på med varningsblinkers och ut med handskarna och försöka torka så man ens såg ut. Noll koll på vad man lämnar ut alltså.
Min bil får jag iallafall inte tillbaka denna vecka.....

Det övergår verkligen mitt förstånd hur man kan vara så ovillig att sköta eftermarknaden korrekt. Mina minnen från SC i Upplands Väsby var ju kanonbra, men nu liknar det inget annat än ren apskit. Det är så synd, för bilen är så otroligt trevlig, men resten runt den är lika otroligt illa.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av taliz »

ducce916 skrev:
taliz skrev:
LeffeP skrev:
Nect skrev:
Man blir skogstokig...
Har drömt om en Tesla länge, nu när jag har möjlighet vet jag inte om jag vågar. Det verkar vara ett lotteri om bilen är bra ihopsatt eller har defekter. Men det värsta är nog servicen, när den behövs, får jag verkligen den?

Tur att det finns bra utbyggt laddnätverk i norra Sverige för övriga elbilar (typ E-tron som jag velar mellan). Eller just ja... så jäkla kluven :(
Det är så trist att man ska ha dessa funderingar, men samtidigt så värdefullt att veta innan köp. Jag har haft tesla förut och hade jag veta hur illa eftermarknaden har blivit så vete tusan. Jag säger ”illa” för jag är väl en av de som haft extrem otur men sånt sätter ju spår. Bilen i sig är helt underbar, om man får ett ex där allt sitter som det ska. Rädslan om vad som händer när man behöver hjälp ska man inte behöva ha.
Är du måhända en sådan person som vill ringa och prata med folk? I så fall kan jag förstå att man är missnöjd.
Tesla har gått ifrån sådant gammalmodigt. Numera kommunicerar man elektroniskt, främst via app och sms.
För mig och många andra yngre som är vana vid det så är det en enorm fördel. Jag hatar att behöva ringa.
Supersmidigt att istället regga ärende i appen och välja tid/ändra/lägga till uppgifter etc. Sedan får man SMS som de är snabba att svara på.
Åtminstone har det varit så för mig i Malmö. Absolut noll att klaga på.



Förövrigt är det ju samma oavsett märkesforum man går in på. De som skriver där skriver mest om problem. De som är nöjda skriver inget. För varje missnöjd kund går det hundratals om inte tusentals nöjda kunder.
Om du velar mellan etron och Tesla så är det bara att provköra. Välj den du gillar bäst. Ingen är helt perfekt.
Jag är 76 år, så jag protesterar lite mot ditt resonemang, för jag gillar också sättet att kommunicera med Tesla (Malmö) och deras sätt att, i mitt fall, komma hem till mig och fixa problemet trots att jag inte har mer än 2,5 mil till SC. Sms och mail fungerar utmärkt. Tyvärr inte vid div kontakter med försäkringsbolag som bara vill ha telefonkontakter eller chatt med robotar (Folksam, Trygg-Hansa) :oops:
Jag hoppas jag också är lika intresserad av och duktig på att ta mig till ny teknik om/när jag uppnår din ålder. :)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av LeffeP »

taliz skrev:
ducce916 skrev:
taliz skrev:
LeffeP skrev:
Nect skrev:
Man blir skogstokig...
Har drömt om en Tesla länge, nu när jag har möjlighet vet jag inte om jag vågar. Det verkar vara ett lotteri om bilen är bra ihopsatt eller har defekter. Men det värsta är nog servicen, när den behövs, får jag verkligen den?

Tur att det finns bra utbyggt laddnätverk i norra Sverige för övriga elbilar (typ E-tron som jag velar mellan). Eller just ja... så jäkla kluven :(
Det är så trist att man ska ha dessa funderingar, men samtidigt så värdefullt att veta innan köp. Jag har haft tesla förut och hade jag veta hur illa eftermarknaden har blivit så vete tusan. Jag säger ”illa” för jag är väl en av de som haft extrem otur men sånt sätter ju spår. Bilen i sig är helt underbar, om man får ett ex där allt sitter som det ska. Rädslan om vad som händer när man behöver hjälp ska man inte behöva ha.
Är du måhända en sådan person som vill ringa och prata med folk? I så fall kan jag förstå att man är missnöjd.
Tesla har gått ifrån sådant gammalmodigt. Numera kommunicerar man elektroniskt, främst via app och sms.
För mig och många andra yngre som är vana vid det så är det en enorm fördel. Jag hatar att behöva ringa.
Supersmidigt att istället regga ärende i appen och välja tid/ändra/lägga till uppgifter etc. Sedan får man SMS som de är snabba att svara på.
Åtminstone har det varit så för mig i Malmö. Absolut noll att klaga på.



Förövrigt är det ju samma oavsett märkesforum man går in på. De som skriver där skriver mest om problem. De som är nöjda skriver inget. För varje missnöjd kund går det hundratals om inte tusentals nöjda kunder.
Om du velar mellan etron och Tesla så är det bara att provköra. Välj den du gillar bäst. Ingen är helt perfekt.
Jag är 76 år, så jag protesterar lite mot ditt resonemang, för jag gillar också sättet att kommunicera med Tesla (Malmö) och deras sätt att, i mitt fall, komma hem till mig och fixa problemet trots att jag inte har mer än 2,5 mil till SC. Sms och mail fungerar utmärkt. Tyvärr inte vid div kontakter med försäkringsbolag som bara vill ha telefonkontakter eller chatt med robotar (Folksam, Trygg-Hansa) :oops:
Jag hoppas jag också är lika intresserad av och duktig på att ta mig till ny teknik om/när jag uppnår din ålder. :)
Haha, håller med. Min pappa som är lika gammal skulle aldrig nånsin acceptera annat än personlig kontakt :)
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av ducce916 »

Är du måhända en sådan person som vill ringa och prata med folk? I så fall kan jag förstå att man är missnöjd.
Tesla har gått ifrån sådant gammalmodigt. Numera kommunicerar man elektroniskt, främst via app och sms.
För mig och många andra yngre som är vana vid det så är det en enorm fördel. Jag hatar att behöva ringa.
Supersmidigt att istället regga ärende i appen och välja tid/ändra/lägga till uppgifter etc. Sedan får man SMS som de är snabba att svara på.
Åtminstone har det varit så för mig i Malmö. Absolut noll att klaga på.



Förövrigt är det ju samma oavsett märkesforum man går in på. De som skriver där skriver mest om problem. De som är nöjda skriver inget. För varje missnöjd kund går det hundratals om inte tusentals nöjda kunder.
Om du velar mellan etron och Tesla så är det bara att provköra. Välj den du gillar bäst. Ingen är helt perfekt.[/quote]

Jag är 76 år, så jag protesterar lite mot ditt resonemang, för jag gillar också sättet att kommunicera med Tesla (Malmö) och deras sätt att, i mitt fall, komma hem till mig och fixa problemet trots att jag inte har mer än 2,5 mil till SC. Sms och mail fungerar utmärkt. Tyvärr inte vid div kontakter med försäkringsbolag som bara vill ha telefonkontakter eller chatt med robotar (Folksam, Trygg-Hansa) :oops:[/quote]

Jag hoppas jag också är lika intresserad av och duktig på att ta mig till ny teknik om/när jag uppnår din ålder. :)[/quote]

Haha, håller med. Min pappa som är lika gammal skulle aldrig nånsin acceptera annat än personlig kontakt :)[/quote]

Ungefär som Lövén då, som aldrig handlat på nätet. Uppskattar era inlägg! :D
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av kenjon »

Varför har du /quote-taggen kvar men inte quote-taggen? Blir lite svårläst....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Skriv svar