"Sedan får man SMS som de är snabba att svara på."
Nej.
Jo...
Skillnaderna kanske beror på Service Center, förväntningar, problem eller vem man kommer i kontakt med. Jag vet bara att jag är nöjd med all kontakt jag haft med olika Service Center sedan 2016.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
"Sedan får man SMS som de är snabba att svara på."
Nej.
Jo...
Skillnaderna kanske beror på Service Center, förväntningar, problem eller vem man kommer i kontakt med. Jag vet bara att jag är nöjd med all kontakt jag haft med olika Service Center sedan 2016.
Jag har fått direkt felaktig information från mitt SC, och svar på mess dröjer vanligen minst två dagar.
Sedan är jag inte direkt imponerad av supporten från andra företag heller.
"Sedan får man SMS som de är snabba att svara på."
Nej.
Jo...
Skillnaderna kanske beror på Service Center, förväntningar, problem eller vem man kommer i kontakt med. Jag vet bara att jag är nöjd med all kontakt jag haft med olika Service Center sedan 2016.
Ja om du är nöjd så är allt frid och fröjd. Då gäller din bild och din erfarenhet för alla.
Jag hade min bil på SC Upplands Väsby och skulle hämta den på eftermiddagen. Hörde inget från dem men tänkte att om jag inte hör något så gäller väl det som de sa på morgonen. Sagt och gjort så åkte jag dit och fick där höra att bilen inte var klar. WTF?!? Var bara att åka hem igen. Tur jag har mindre än en timme dit iaf.
"Sedan får man SMS som de är snabba att svara på."
Nej.
Jo...
Skillnaderna kanske beror på Service Center, förväntningar, problem eller vem man kommer i kontakt med. Jag vet bara att jag är nöjd med all kontakt jag haft med olika Service Center sedan 2016.
Ja om du är nöjd så är allt frid och fröjd. Då gäller din bild och din erfarenhet för alla.
Jag hade min bil på SC Upplands Väsby och skulle hämta den på eftermiddagen. Hörde inget från dem men tänkte att om jag inte hör något så gäller väl det som de sa på morgonen. Sagt och gjort så åkte jag dit och fick där höra att bilen inte var klar. WTF?!? Var bara att åka hem igen. Tur jag har mindre än en timme dit iaf.
Men det säger ju sig själv... de sms/ringer ju när bilen är klar, precis som på alla andra verkstäder (i alla fall jag varit på) alt så ringer man o frågar innan man åker dit.
"Sedan får man SMS som de är snabba att svara på."
Nej.
Jo...
Skillnaderna kanske beror på Service Center, förväntningar, problem eller vem man kommer i kontakt med. Jag vet bara att jag är nöjd med all kontakt jag haft med olika Service Center sedan 2016.
Ja om du är nöjd så är allt frid och fröjd. Då gäller din bild och din erfarenhet för alla.
Jag hade min bil på SC Upplands Väsby och skulle hämta den på eftermiddagen. Hörde inget från dem men tänkte att om jag inte hör något så gäller väl det som de sa på morgonen. Sagt och gjort så åkte jag dit och fick där höra att bilen inte var klar. WTF?!? Var bara att åka hem igen. Tur jag har mindre än en timme dit iaf.
Men det säger ju sig själv... de sms/ringer ju när bilen är klar, precis som på alla andra verkstäder (i alla fall jag varit på) alt så ringer man o frågar innan man åker dit.
Det verkar som det kan lösas för en del genom mjukvara, medan andra måste åka in för byte av sensorer. Jag har inte märkt av något problem i min bil ännu. Mjukvarufixen kanske gick ut i version 48.30, eller 48.35 som är på väg ut i dagarna??
Jag hade 48.30 när det hände mig.
Pratade med Tesla igår om VP-problemet. Den information jag fick var att man redan var igång med fixen i Norge("byta högtrycksgivaren i VP"), och att Sverige och Finland skulle förlja strax efter. Tror han pratade om ett utskick i mailform. Jag tror han jag snackade med i grunden var en norrman kanske och jag är osäker om man menade email eller vanlig snigelpost. Jag vet inte hur Tesla brukar lösa det.
Teslamannen läste även upp från något informationsblad om åtgärder för att försöka få igång värmen igen. Tyckte jag kände igen allt/ hade provat allt när det hände. Stänga ned och starta om, sätta värmen på max värme och max fläkt etc. Det skulle dessutom kunna finnas en speciellt moddad programvara som löser problemet temporärt, vilket jag tror jag läst i tråden om.
Jag har en 2020 utan VP, klarar inte hålla värmen i motorvägsfart med -15 ute
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Hade problem igår enligt inlägget ovan
Med att VP gav för lite effekt i -25.
Idag var det ungefär samma temp och samma problem på resan till grannstaden.
Med tempmätare ombord mätte temperaturen mitt mellan mittarmstöd och touchskärmen samt framför passagerstolen ungefär där man har huvudet. Bilen hade stått i garage över natten med cirka +10-12 grader. Ingen förvärmning.
Precis som igår orkade den leverera varmt och gott när jag stod parkerad men när jag körde sjönk temperaturen mot 14-15 grader.
Det verkade som att det blev kallare ju fortare man kör. Batteriet fick några dottar (5-6st) regen limit.
För återresan förvärmde jag med reseplaneraren, det var varmt och gott ombord och sedan fungerade värmen bra trots -27.
Fick inte ens någon regenlimit utan batteriet måste på något sätt hållit sig varmare också.
Aningen märkligt.
Pratade med tesla SC idag och det är på G en åtgärd för att lösa det med när VP stänger ned. Det känns aningen oklart om
Värmebristen har samma orsak som min varierande värme.
Tydligen har man hunnit längre i Norge med det men Sverige och Finland skulle följa efter.
Intressant och bra testat. Har du nån mer info om vad det är Norge eller Finland gör? Nu är det ja kallt även nere i Stockholm (-10 i morse) så vore intressant att höra om fler upplever de droppet i temperatur som du gör.
Jag kan inte prova själv, nya sensorer till VP kommer på måndag så hoppas på att få tillbaka bilen då och försöka prova om jag får kallare under körning.
14 grader är rätt kallt på långtur..
Väntar också på 2 nya sensorer. Det man hoppas på är ju att problemet verkligen är identifierat och att man vet hur man ska lösa det, för att leva med risken att det händer igen gör ju att man aldrig vågar ge sig ut på längre körningar i kyla annars. Att hela tiden ha det i bakhuvet att det kan hända igen är inte kul. Nu har vi ju sällan speciellt kallt runt Sthlm normalt, men ibland lämnar man ju fjollträsk och upplever lite mer kyla, och som sagt, 14 grader är långt från min komfort zon
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Har kört en svänga till grannstaden -25 i huvudsak med någon dip, och -28 hemma.
VP verkar fungera däremot var det inte varmt och gott i bilen vid landsvägskörning utan det blev lite svalt. Svårt att säga någon temperatur men kanske 15-17 grader?
När jag stannade för att gå på ärende lämnade jag värmen på med samma setting och vid återkomst till bilen var den riktigt varm och go.
Gjorde ett par ärenden till samt väntade i bilen på frugan, mycket varmt och gott med 22 grader inställt. Nästan för varmt...VP fungerar, så långt är det klarr.
När vi sedan for hemåt så uppstod samma aningen svala temperatur.
Det känns som om om min VP inte klarade att leverera den effekt som krävs för -25 när bilen körs, dock fungerar det stillastående.
Någon som upplevt ngt liknande?
Inte helt konstigt med tanke på att kyleffekten i 90km/h i -28 grader är rätt avsevärd - det är i runda slängar -53 grader.
När du står still är det "bara" -28 grader.
BMW i3 120Ah 2019 -SÅLD
Tesla Model Y RWD 2023 MIC
"Sedan får man SMS som de är snabba att svara på."
Nej.
Jo...
Skillnaderna kanske beror på Service Center, förväntningar, problem eller vem man kommer i kontakt med. Jag vet bara att jag är nöjd med all kontakt jag haft med olika Service Center sedan 2016.
Ja om du är nöjd så är allt frid och fröjd. Då gäller din bild och din erfarenhet för alla.
Jag hade min bil på SC Upplands Väsby och skulle hämta den på eftermiddagen. Hörde inget från dem men tänkte att om jag inte hör något så gäller väl det som de sa på morgonen. Sagt och gjort så åkte jag dit och fick där höra att bilen inte var klar. WTF?!? Var bara att åka hem igen. Tur jag har mindre än en timme dit iaf.
Så det är din bild och erfarenhet som gäller för alla?
Jag har aldrig sagt att min anekdot är det som gäller för alla, tvärtom skriver jag uttryckligen att så inte är fallet och ger flera orsaker till varför det kan vara så.
Jag har en 2020 utan VP, klarar inte hålla värmen i motorvägsfart med -15 ute
Jag kan lätt få över 25 grader i kupé i -15 motorvägskörning, M3P 2019 utan VP
Det kommer värme i Auto-läget, men blåser iskallt utan Auto. Konstruktionsfel? Man borde få varmluft om man ställer den manuellt på 26 grader och fläkten på 7-8... åtminstone känna något ljummet, men det är kallt.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Jag har en 2020 utan VP, klarar inte hålla värmen i motorvägsfart med -15 ute
Jag kan lätt få över 25 grader i kupé i -15 motorvägskörning, M3P 2019 utan VP
Det kommer värme i Auto-läget, men blåser iskallt utan Auto. Konstruktionsfel? Man borde få varmluft om man ställer den manuellt på 26 grader och fläkten på 7-8... åtminstone känna något ljummet, men det är kallt.
Och du har valt rätt utblås när du sätter manuellt?
Främst satt "rakt fram". Är vissa utblås för värme och vissa enbart för friskluft? Det har jag inte tänkt på, så är det ju på vanliga bilar....?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Fick tillbaka min idag efter 14 dagar på SC. 2st högtryckssensorer utbytta och 1 lågtrycksventil. Håller tummarna för att det är en permanent lösning
Hämtade min idag av samma anledning, samma komponenter bytta. När man pressar dom har dom svårt att ens kunna erkänna att detta är ett känt fel, men eftersom samma komponenter byts så vill man ju tor att det är en lösning som funkar också. Roliga var ju att jag inte ens hann lämna området innan nästa fel kom, en jäkla röd husvagn dök upp på skärmen, haha. Lite över en timme till för att byta kablaget till dragkrokens el. Där måste jag ge dom en eloge för att dom fixade det, hade gått i taket av att åka hem och boka ny tid...
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Fick tillbaka min idag efter 14 dagar på SC. 2st högtryckssensorer utbytta och 1 lågtrycksventil. Håller tummarna för att det är en permanent lösning
Hämtade min idag av samma anledning, samma komponenter bytta. När man pressar dom har dom svårt att ens kunna erkänna att detta är ett känt fel, men eftersom samma komponenter byts så vill man ju tor att det är en lösning som funkar också. Roliga var ju att jag inte ens hann lämna området innan nästa fel kom, en jäkla röd husvagn dök upp på skärmen, haha. Lite över en timme till för att byta kablaget till dragkrokens el. Där måste jag ge dom en eloge för att dom fixade det, hade gått i taket av att åka hem och boka ny tid...
Tur att det löste sig med husbilen med.
Jag frågade när jag lämnade in den om han hade hört om något liknande fel på värmepumpen och fick bara ett utdraget ”neeeeeeeejjjee?” Typ..
Men min säljare hörde av sig och frågade hur allt hade gått och om jag var nöjd osv. Berättade att värmepumpen strulade och han svarade ”aha är du är av dom? Trist!” Så det han erkände åtminstone att det är ett känt fel.
Dock är jag nöjd över hur dom löste situationen och jag förstår att det tar tid att skeppa hem delar. Samt att jag lämnade in bilen den 4/1 när dom säkert byggt upp som ett lager på bilar att reparera. Snygg gjort av SC Segeltorp och jag håller tummarna för att värmen består nu
(Otroligt var mycket skönare m3 går mot en äldre MS. Saknar inte lånebilen en sekund. Samt att den var trängre än vad jag trodde den skulle vara med bakåtvänd barnstol bak)
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Jag frågade när jag lämnade in den om han hade hört om något liknande fel på värmepumpen och fick bara ett utdraget ”neeeeeeeejjjee?” Typ..
Men min säljare hörde av sig och frågade hur allt hade gått och om jag var nöjd osv. Berättade att värmepumpen strulade och han svarade ”aha är du är av dom? Trist!” Så det han erkände åtminstone att det är ett känt fel.
Dock är jag nöjd över hur dom löste situationen och jag förstår att det tar tid att skeppa hem delar. Samt att jag lämnade in bilen den 4/1 när dom säkert byggt upp som ett lager på bilar att reparera. Snygg gjort av SC Segeltorp och jag håller tummarna för att värmen består nu
(Otroligt var mycket skönare m3 går mot en äldre MS. Saknar inte lånebilen en sekund. Samt att den var trängre än vad jag trodde den skulle vara med bakåtvänd barnstol bak)
Jag ringde Tesla förra veckan(SC). Det var in get hymmel om att det var ett vanligt fel och de berättae att det var på väg ut en fix och att Norge redan hade börjat. Finland och Sverige skulle följa strax efter.
Min VP har fungerat i två veckor, endast en kväll den var helt offline, och en dag förra veckan där värmen var klen.
Jag frågade när jag lämnade in den om han hade hört om något liknande fel på värmepumpen och fick bara ett utdraget ”neeeeeeeejjjee?” Typ..
Men min säljare hörde av sig och frågade hur allt hade gått och om jag var nöjd osv. Berättade att värmepumpen strulade och han svarade ”aha är du är av dom? Trist!” Så det han erkände åtminstone att det är ett känt fel.
Dock är jag nöjd över hur dom löste situationen och jag förstår att det tar tid att skeppa hem delar. Samt att jag lämnade in bilen den 4/1 när dom säkert byggt upp som ett lager på bilar att reparera. Snygg gjort av SC Segeltorp och jag håller tummarna för att värmen består nu
(Otroligt var mycket skönare m3 går mot en äldre MS. Saknar inte lånebilen en sekund. Samt att den var trängre än vad jag trodde den skulle vara med bakåtvänd barnstol bak)
Jag ringde Tesla förra veckan(SC). Det var in get hymmel om att det var ett vanligt fel och de berättae att det var på väg ut en fix och att Norge redan hade börjat. Finland och Sverige skulle följa strax efter.
Min VP har fungerat i två veckor, endast en kväll den var helt offline, och en dag förra veckan där värmen var klen.
Sa dom vad för fix? Mjukvara eller som på våra sensorbyte?
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Sa dom vad för fix? Mjukvara eller som på våra sensorbyte?
Byte av högtryckssensor. Om han sa en eller två sensorer ska jag låta vara osagt.
Att det fanns en firmware man kunde skicka ut i nödfall berättades samt de knep som fanns för att försöka lösa det om man råkade ut för det.
Tror han läste från ett Tesladokument.