Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av marcusw »

Dinsdale skrev:
marcusw skrev:
Hittade denna tråd efter att jag upplevt problemet ett par gånger nu i min M3 SR+ 2021 (hämtad juni 2021). Någon som vet om sensorerna är åtgärdade på min från fabrik? Här i tråden är det ju personer i mars som skriver att de fått dom utbytta och till och med att de byter dom i smyg. Så en bil hämtad i Juni bör väl redan vara åtgärdad, eller?
Sjukt irriterande med växlande temperatur i kupén, ibland fryser man med vinterjacka på, 15 min senare är det bastu, 5 min senare igen sitter man och fryser...
Jag har också haft pendlande värme och kyla i min SR+ (hämtad i maj 2021). Bilen står i varmgarage, när man kör ut tar det ett tag för termometern att visa utetemperatur. Så länge den tror att det fortfarande är garagevarmt agerar den därefter och kan blåsa kyla istället för värme (sommartid: värme istället för kyla). Det försvinner efter ett tag när termometern visar korrekt utetemperatur.

Ibland kan fenomenet dyka upp under körning. Den ojämna temperaturen tycker jag då försvinner om jag höjer från 20 till 21 grader nu när det är kallt. På sommaren sänker jag till 19 grader istället för 20, då blir det också jämnt. Däremot 20 grader ger ibland pendlande värme/kyla. Testat det, höja till 21 på vintern och sänka till 19 på sommaren?

Har iofs kört på 20 grader i många månader nu och det har inte varit något problem under körning, så det kanske har åtgärdats med nån uppdatering.
Jag upplever lite tvärt om :) Har jag stått i varmgarage och laddat har jag inte haft problem med värmen under den tiden jag kör efter det (ca 1h15m). Däremot när jag ska hem och bilen stått i några minus, laddat och tidsinställd uppvärmning, det är då problemet har uppstått. Igår var det runt -10 grader vid hemfärd och jag hade korrekt värme precis i början, halvvägs och i slutet. Resten av tiden var det kyligt, vilken temperatur jag än satte.
Idag var det -13 på väg till jobbet och inga problem, jämn och fin temp (varmt).
M3 SR+ 2021 MiC
Skriv svar