Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Rubbitkapten
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 nov 2016 18:51

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av Rubbitkapten »

Finns det någon här som har följt med i det här, som kanske har läst på norska/amerikanska forum och vågar säga hur det gick med den här värmepumpsproblematiken i väldigt kallt väder?

På Reddit fanns det de som påstod att det var teoretiskt omöjligt för värmepumpen att värma bilen i -30 och liknande. Vissa inlägg här verkar motsäga det. Vad är egentligen konsensus?
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av RagWal »

Rubbitkapten skrev:
Finns det någon här som har följt med i det här, som kanske har läst på norska/amerikanska forum och vågar säga hur det gick med den här värmepumpsproblematiken i väldigt kallt väder?

På Reddit fanns det de som påstod att det var teoretiskt omöjligt för värmepumpen att värma bilen i -30 och liknande. Vissa inlägg här verkar motsäga det. Vad är egentligen konsensus?
Funderat på samma. Finns någon brödrostvärmare i bilen som på på modeller pre vp?
Självklart bättre med vp runt 0 men det kan ju också bli en större överraskning på räckvidden om temperaturen faller under resan från tex -10 vid start och -20 när man når destinationen... Kan vara nog spännande med mer linjärt effekt/tempberoende.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3741
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av AAKEE »

Jag har läst -29 som jag minns det som kallast, och haft behaglig värme. När allt fungerar är det nog inget problem.

Det har funnits ett problem/en barnsjukdom med värmepumpen. Det handlar om ett par trycksensorer i värmepumpen som inte fungerat som de ska.
Vad jag förstått är det inga problem efter det.
Jag har inte bytt dessa än eftersom jag har 100mil till närmsta servicecenter. Det har kommit uppdateringar efterhand och sedan ungerfär slutet på januari har jag haft stabil, bra värme. Före uppdateringarna har jag både blivit helt av med värmen samt haft rätt kallt ombord, men som sagt sedan en dryg månad tillbaka har det aldrig vart kallt i bilen.( vi hade -25 i veckan). Jag är inte alls orolig för att värmen inte ska fungera eller räcka till.

Värmepumpen är själv och har inget värmeelement, däremot beskrivs systemet så att värmepumpen kan gå i en direktmode där den tillverkar värme utan att anvönda värempumpsprincipen.
Tillsammans med Octovavle kan värmepumpen ta värmeenergi ifrån batteriet, motorerna och ytterluften osv. Även om det är kallt ute kan värmepumpen ta energi ifrån batteriet och undvika att få dålig verkningsgrad( så länge det finns värme att ta från batteriet).

Eftersom min värmepumnp inte är fixad, så går den ibland i någon form av nödläge, antagligen den direktverkande lösningen. Jag hör att VP lårter mer, det vibrerar i ratten och bilen drar 30% mer energi. Har sett att effekten som dras från batteriet har överstigit 6kw när bilen vart parkerad med värmen på, så värmepumpen kan nog dra/leverera 6kW värme i direkt/nödmoden.

I en amerikansk artikel läste jag att man skrev ungefär att ”I mycket kalla temperaturer (-10C) kan värmepumpen arbeta i en annan mode, och leverera värme 1:1”.
Oklart hur pass exakt artikeln var, om det var en gissning eller fakta. -10C är inte speciellt kallt för en modern luftvärmepump i en villa, de kan ge ett COP på 2 vid minus 20, så -10 låter märkligt tidigt att stänga av värmepumpen om inte det är någon form av snikversion till VP.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Rubbitkapten
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 nov 2016 18:51

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av Rubbitkapten »

AAKEE skrev:
Jag har läst -29 som jag minns det som kallast, och haft behaglig värme. När allt fungerar är det nog inget problem.

Det har funnits ett problem/en barnsjukdom med värmepumpen. Det handlar om ett par trycksensorer i värmepumpen som inte fungerat som de ska.
Vad jag förstått är det inga problem efter det.
Jag har inte bytt dessa än eftersom jag har 100mil till närmsta servicecenter. Det har kommit uppdateringar efterhand och sedan ungerfär slutet på januari har jag haft stabil, bra värme. Före uppdateringarna har jag både blivit helt av med värmen samt haft rätt kallt ombord, men som sagt sedan en dryg månad tillbaka har det aldrig vart kallt i bilen.( vi hade -25 i veckan). Jag är inte alls orolig för att värmen inte ska fungera eller räcka till.

Värmepumpen är själv och har inget värmeelement, däremot beskrivs systemet så att värmepumpen kan gå i en direktmode där den tillverkar värme utan att anvönda värempumpsprincipen.
Tillsammans med Octovavle kan värmepumpen ta värmeenergi ifrån batteriet, motorerna och ytterluften osv. Även om det är kallt ute kan värmepumpen ta energi ifrån batteriet och undvika att få dålig verkningsgrad( så länge det finns värme att ta från batteriet).

Eftersom min värmepumnp inte är fixad, så går den ibland i någon form av nödläge, antagligen den direktverkande lösningen. Jag hör att VP lårter mer, det vibrerar i ratten och bilen drar 30% mer energi. Har sett att effekten som dras från batteriet har överstigit 6kw när bilen vart parkerad med värmen på, så värmepumpen kan nog dra/leverera 6kW värme i direkt/nödmoden.

I en amerikansk artikel läste jag att man skrev ungefär att ”I mycket kalla temperaturer (-10C) kan värmepumpen arbeta i en annan mode, och leverera värme 1:1”.
Oklart hur pass exakt artikeln var, om det var en gissning eller fakta. -10C är inte speciellt kallt för en modern luftvärmepump i en villa, de kan ge ett COP på 2 vid minus 20, så -10 låter märkligt tidigt att stänga av värmepumpen om inte det är någon form av snikversion till VP.
Tack för svar. Jag har sett ungefär samma saker som du. Men för att sammanfatta vad jag har läst så finns det ju defintitivt ett sensorproblem, som tydligen kan fizas. Vad jag har sett påstås det att i riktigt kalla temperaturer fungerar inte värmepumpen (pga val av vätska) och att den då, som du säger, skall fungerar resistivt (eller nåt). Det har påståtts i forum (ja, lösa boliner!) att Björn Nyland har visat att uteffekten i detta mode är alldeles för lågt för att kunna räcka. Det har då menats att det är 'bevisat' att även om sensorerna fixas så kan bilen inte värmas i så låga temperaturer. Jag har inte själv kollat vad Nyland säger om detta. Men sedan har sett, liksom du, att flera personer hävdar att de får tillräckligt mycket värme även under -25 grader.

Jag skulle behöva tydligare information om detta innan jag skulle våga köpa Model 3 själv.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3741
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av AAKEE »

Rubbitkapten skrev:
Tack för svar. Jag har sett ungefär samma saker som du. Men för att sammanfatta vad jag har läst så finns det ju defintitivt ett sensorproblem, som tydligen kan fizas. Vad jag har sett påstås det att i riktigt kalla temperaturer fungerar inte värmepumpen (pga val av vätska) och att den då, som du säger, skall fungerar resistivt (eller nåt). Det har påståtts i forum (ja, lösa boliner!) att Björn Nyland har visat att uteffekten i detta mode är alldeles för lågt för att kunna räcka. Det har då menats att det är 'bevisat' att även om sensorerna fixas så kan bilen inte värmas i så låga temperaturer. Jag har inte själv kollat vad Nyland säger om detta. Men sedan har sett, liksom du, att flera personer hävdar att de får tillräckligt mycket värme även under -25 grader.

Jag skulle behöva tydligare information om detta innan jag skulle våga köpa Model 3 själv.
Jag har en inkopplad blåpands-odb2 och använder programmet Scan My Tesla, där kan man se mycket data runt batteri och strömförbrukning mm.
Jag kan se total strömförbrukning från batteriet. Min har normalt dragit kring 1-1,5kW när VP fungerar normalt, parkerad med värme på. När den låter högt och vibrerar har den dragit över 6kW, vilket är samma effekt som värmeelementet i gamla model 3. Det bör alltså levereras lika mycket värme som i den gamla, minst när det är kallt och VP går i den direktveckande moden.

Jag kan garantera att jag haft okey värme, behaglig i -29 grader. Däremot vet jag inte i vilken mod VP går alla gånger eftersom man inte märker av det under körnin, om man inte sitter och kollar förbrukningen förståss. Jag kan inte heller riktigt säga hur långt ned i kyla VP kan gå i normalmod osv, eftersom min inte har vart på service och min bedömning är att de har fixat de akuta problemen jag hade med mjukvaruuppdateringar. Min värme fungerar bra men jag har som sagt antagligen inte samma funktion som en med bytta trycksensorer så jag är lite försiktig med att uttala mig om exakt hur den ska fungera i kallare klimat.
Det jag vet, är att det är en jäkla skillnad i förbrukning mellan när VP fungerar som den ska och när den är i nödmode om man i övrigt har samma förhållanden.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av marcusw »

Hittade denna tråd efter att jag upplevt problemet ett par gånger nu i min M3 SR+ 2021 (hämtad juni 2021). Någon som vet om sensorerna är åtgärdade på min från fabrik? Här i tråden är det ju personer i mars som skriver att de fått dom utbytta och till och med att de byter dom i smyg. Så en bil hämtad i Juni bör väl redan vara åtgärdad, eller?
Sjukt irriterande med växlande temperatur i kupén, ibland fryser man med vinterjacka på, 15 min senare är det bastu, 5 min senare igen sitter man och fryser...
M3 SR+ 2021 MiC
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7549
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av mikebike »

marcusw skrev:
Hittade denna tråd efter att jag upplevt problemet ett par gånger nu i min M3 SR+ 2021 (hämtad juni 2021). Någon som vet om sensorerna är åtgärdade på min från fabrik? Här i tråden är det ju personer i mars som skriver att de fått dom utbytta och till och med att de byter dom i smyg. Så en bil hämtad i Juni bör väl redan vara åtgärdad, eller?
Sjukt irriterande med växlande temperatur i kupén, ibland fryser man med vinterjacka på, 15 min senare är det bastu, 5 min senare igen sitter man och fryser...
På Facebook är det flera ägare av Model Y som rapporterar om problem med värmen, så Tesla verkar inte ha bytt till bättre sensorer.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av marcusw »

mikebike skrev:
På Facebook är det flera ägare av Model Y som rapporterar om problem med värmen, så Tesla verkar inte ha bytt till bättre sensorer.
Ok, bokade in servicebesök i Norrköping i mellandagarna, så hoppas de kan åtgärda det då. Surt bara att det är 25 mil, knappt 3 timmar till Norrköping :(
M3 SR+ 2021 MiC
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7549
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av mikebike »

marcusw skrev:
mikebike skrev:
På Facebook är det flera ägare av Model Y som rapporterar om problem med värmen, så Tesla verkar inte ha bytt till bättre sensorer.
Ok, bokade in servicebesök i Norrköping i mellandagarna, så hoppas de kan åtgärda det då. Surt bara att det är 25 mil, knappt 3 timmar till Norrköping :(
Ja, jag blir glatt överraskad varje gång det kommer värme i bilen. :lol:
Med min tur lägger den nog av i Juletid i Norrland. :roll:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 709
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av Dinsdale »

marcusw skrev:
Hittade denna tråd efter att jag upplevt problemet ett par gånger nu i min M3 SR+ 2021 (hämtad juni 2021). Någon som vet om sensorerna är åtgärdade på min från fabrik? Här i tråden är det ju personer i mars som skriver att de fått dom utbytta och till och med att de byter dom i smyg. Så en bil hämtad i Juni bör väl redan vara åtgärdad, eller?
Sjukt irriterande med växlande temperatur i kupén, ibland fryser man med vinterjacka på, 15 min senare är det bastu, 5 min senare igen sitter man och fryser...
Jag har också haft pendlande värme och kyla i min SR+ (hämtad i maj 2021). Bilen står i varmgarage, när man kör ut tar det ett tag för termometern att visa utetemperatur. Så länge den tror att det fortfarande är garagevarmt agerar den därefter och kan blåsa kyla istället för värme (sommartid: värme istället för kyla). Det försvinner efter ett tag när termometern visar korrekt utetemperatur.

Ibland kan fenomenet dyka upp under körning. Den ojämna temperaturen tycker jag då försvinner om jag höjer från 20 till 21 grader nu när det är kallt. På sommaren sänker jag till 19 grader istället för 20, då blir det också jämnt. Däremot 20 grader ger ibland pendlande värme/kyla. Testat det, höja till 21 på vintern och sänka till 19 på sommaren?

Har iofs kört på 20 grader i många månader nu och det har inte varit något problem under körning, så det kanske har åtgärdats med nån uppdatering.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av marcusw »

Dinsdale skrev:
marcusw skrev:
Hittade denna tråd efter att jag upplevt problemet ett par gånger nu i min M3 SR+ 2021 (hämtad juni 2021). Någon som vet om sensorerna är åtgärdade på min från fabrik? Här i tråden är det ju personer i mars som skriver att de fått dom utbytta och till och med att de byter dom i smyg. Så en bil hämtad i Juni bör väl redan vara åtgärdad, eller?
Sjukt irriterande med växlande temperatur i kupén, ibland fryser man med vinterjacka på, 15 min senare är det bastu, 5 min senare igen sitter man och fryser...
Jag har också haft pendlande värme och kyla i min SR+ (hämtad i maj 2021). Bilen står i varmgarage, när man kör ut tar det ett tag för termometern att visa utetemperatur. Så länge den tror att det fortfarande är garagevarmt agerar den därefter och kan blåsa kyla istället för värme (sommartid: värme istället för kyla). Det försvinner efter ett tag när termometern visar korrekt utetemperatur.

Ibland kan fenomenet dyka upp under körning. Den ojämna temperaturen tycker jag då försvinner om jag höjer från 20 till 21 grader nu när det är kallt. På sommaren sänker jag till 19 grader istället för 20, då blir det också jämnt. Däremot 20 grader ger ibland pendlande värme/kyla. Testat det, höja till 21 på vintern och sänka till 19 på sommaren?

Har iofs kört på 20 grader i många månader nu och det har inte varit något problem under körning, så det kanske har åtgärdats med nån uppdatering.
Jag upplever lite tvärt om :) Har jag stått i varmgarage och laddat har jag inte haft problem med värmen under den tiden jag kör efter det (ca 1h15m). Däremot när jag ska hem och bilen stått i några minus, laddat och tidsinställd uppvärmning, det är då problemet har uppstått. Igår var det runt -10 grader vid hemfärd och jag hade korrekt värme precis i början, halvvägs och i slutet. Resten av tiden var det kyligt, vilken temperatur jag än satte.
Idag var det -13 på väg till jobbet och inga problem, jämn och fin temp (varmt).
M3 SR+ 2021 MiC
Skriv svar