Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av taliz »

AAKEE skrev:
Min VP är inte fixad men det verkar stämma att man löst det med mjukvara. Ibland går min VP helt klart i en annan mode, sannolikt i en direktfunktion där den inte värmepumpar utan bara genererar värme.
Man hör det för det låter mycket mer under pannrummet, och det vibrerar i ratten. Bilen förbrukar markant mer batteri då( ~30% mer).

Tidigare hade jag även problem att det ibland var lite väl svalt ombord, runt 14-15 grader vilket innebar att VP inte slutat fungera helt men gav låg effekt. Det är flera veckor sedan nu, och trots rejäl kyla har temperaturen vart ok.
Angående ljudet så borde det väl vara tvärtom. Resistiv värme, som i de "gamla" bilarna, är ju knäpptyst - inga rörliga delar. Det är ju just värmepump-funktionen som låter.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av AAKEE »

taliz skrev:
Angående ljudet så borde det väl vara tvärtom. Resistiv värme, som i de "gamla" bilarna, är ju knäpptyst - inga rörliga delar. Det är ju just värmepump-funktionen som låter.
Nope. Den gamla resistiva värmepacken är borttagen( vilket är synd, sannolikt ingen större kostnad).

Tesla anger att det finns en mode där VP jobbar i direktmod( vet inte exakt hur de åstadkommer det, men gissningsvis/ungefär stänger man någon ventil och kör elmotorn som driver VP på full gas, den blir varm och man tar hand om värmen.

[Edit]länk till en bra artikel:
https://insideevs.com/news/452464/tesla ... m-details/
Slut edit.
“The thing that’s interesting about this heat pump is that it has a local heating loop,” Musk said. “The solution the Tesla HVAC team came up with was to have a local heating loop. So the thing will basically just spin itself up and get hot locally before opening another valve that then tries to heat the cabin.”

Small design changes like this, when stacked onto one another, translate to not just a more efficient system, but better performance in a wider range of temperatures as well. “The local heat loop is very important for low temperatures,” Musk said.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
M2M3P
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 20 mar 2019 22:43
Ort: Täby

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av M2M3P »

Då har jag fått tillbaka min M3P där de bytte en lågtrycksensor, två högtrycksensorer och en supermanifold(vad det nu är?). Nu är värmen grym, blir tokvarm fort och håller temperaturen bra.
Användarvisningsbild
pawweshark
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 30 sep 2020 21:53

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av pawweshark »



22 min in i klippet, Tesla Service Norrköping har aldrig tidigare hört talas om problem med avsaknad av värme.
:o
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2022
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av martinot »

pawweshark skrev:


22 min in i klippet, Tesla Service Norrköping har aldrig tidigare hört talas om problem med avsaknad av värme.
:o
Sure! Total suprise... ;)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
plutomanen
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 30 apr 2019 16:23
Ort: Järna

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av plutomanen »

För ca 2 veckor hämtade jag ut min -21 LR som haft problem med värmen och efter det har den funkat kanon. Värmen kommer snabbt och även om man höjer värmen och fläkten så kommer det varmluft. Innan jag lämnade in den var det som att värmen inte orkade leverera när man ökade fläkt eller temp och samtidigt körde.
Service var kanon, trevlig personal både innan och efter och lånebil under tiden.
:-)
Tesla Modell Y LR -22
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av martinot »

plutomanen skrev:
För ca 2 veckor hämtade jag ut min -21 LR som haft problem med värmen och efter det har den funkat kanon. Värmen kommer snabbt och även om man höjer värmen och fläkten så kommer det varmluft. Innan jag lämnade in den var det som att värmen inte orkade leverera när man ökade fläkt eller temp och samtidigt körde.
Service var kanon, trevlig personal både innan och efter och lånebil under tiden.
:-)
Härligt! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av thebishop »

Nu byts alla "i smyg":

Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av thebishop »

Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av mikebike »

Min skall in på byte av bakruta i nästa vecka, undrar om de fixar värmepumpen samtidigt?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Rubbitkapten
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 nov 2016 18:51

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av Rubbitkapten »

Finns det någon här som har följt med i det här, som kanske har läst på norska/amerikanska forum och vågar säga hur det gick med den här värmepumpsproblematiken i väldigt kallt väder?

På Reddit fanns det de som påstod att det var teoretiskt omöjligt för värmepumpen att värma bilen i -30 och liknande. Vissa inlägg här verkar motsäga det. Vad är egentligen konsensus?
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av RagWal »

Rubbitkapten skrev:
Finns det någon här som har följt med i det här, som kanske har läst på norska/amerikanska forum och vågar säga hur det gick med den här värmepumpsproblematiken i väldigt kallt väder?

På Reddit fanns det de som påstod att det var teoretiskt omöjligt för värmepumpen att värma bilen i -30 och liknande. Vissa inlägg här verkar motsäga det. Vad är egentligen konsensus?
Funderat på samma. Finns någon brödrostvärmare i bilen som på på modeller pre vp?
Självklart bättre med vp runt 0 men det kan ju också bli en större överraskning på räckvidden om temperaturen faller under resan från tex -10 vid start och -20 när man når destinationen... Kan vara nog spännande med mer linjärt effekt/tempberoende.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av AAKEE »

Jag har läst -29 som jag minns det som kallast, och haft behaglig värme. När allt fungerar är det nog inget problem.

Det har funnits ett problem/en barnsjukdom med värmepumpen. Det handlar om ett par trycksensorer i värmepumpen som inte fungerat som de ska.
Vad jag förstått är det inga problem efter det.
Jag har inte bytt dessa än eftersom jag har 100mil till närmsta servicecenter. Det har kommit uppdateringar efterhand och sedan ungerfär slutet på januari har jag haft stabil, bra värme. Före uppdateringarna har jag både blivit helt av med värmen samt haft rätt kallt ombord, men som sagt sedan en dryg månad tillbaka har det aldrig vart kallt i bilen.( vi hade -25 i veckan). Jag är inte alls orolig för att värmen inte ska fungera eller räcka till.

Värmepumpen är själv och har inget värmeelement, däremot beskrivs systemet så att värmepumpen kan gå i en direktmode där den tillverkar värme utan att anvönda värempumpsprincipen.
Tillsammans med Octovavle kan värmepumpen ta värmeenergi ifrån batteriet, motorerna och ytterluften osv. Även om det är kallt ute kan värmepumpen ta energi ifrån batteriet och undvika att få dålig verkningsgrad( så länge det finns värme att ta från batteriet).

Eftersom min värmepumnp inte är fixad, så går den ibland i någon form av nödläge, antagligen den direktverkande lösningen. Jag hör att VP lårter mer, det vibrerar i ratten och bilen drar 30% mer energi. Har sett att effekten som dras från batteriet har överstigit 6kw när bilen vart parkerad med värmen på, så värmepumpen kan nog dra/leverera 6kW värme i direkt/nödmoden.

I en amerikansk artikel läste jag att man skrev ungefär att ”I mycket kalla temperaturer (-10C) kan värmepumpen arbeta i en annan mode, och leverera värme 1:1”.
Oklart hur pass exakt artikeln var, om det var en gissning eller fakta. -10C är inte speciellt kallt för en modern luftvärmepump i en villa, de kan ge ett COP på 2 vid minus 20, så -10 låter märkligt tidigt att stänga av värmepumpen om inte det är någon form av snikversion till VP.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Rubbitkapten
Inlägg: 22
Blev medlem: 28 nov 2016 18:51

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av Rubbitkapten »

AAKEE skrev:
Jag har läst -29 som jag minns det som kallast, och haft behaglig värme. När allt fungerar är det nog inget problem.

Det har funnits ett problem/en barnsjukdom med värmepumpen. Det handlar om ett par trycksensorer i värmepumpen som inte fungerat som de ska.
Vad jag förstått är det inga problem efter det.
Jag har inte bytt dessa än eftersom jag har 100mil till närmsta servicecenter. Det har kommit uppdateringar efterhand och sedan ungerfär slutet på januari har jag haft stabil, bra värme. Före uppdateringarna har jag både blivit helt av med värmen samt haft rätt kallt ombord, men som sagt sedan en dryg månad tillbaka har det aldrig vart kallt i bilen.( vi hade -25 i veckan). Jag är inte alls orolig för att värmen inte ska fungera eller räcka till.

Värmepumpen är själv och har inget värmeelement, däremot beskrivs systemet så att värmepumpen kan gå i en direktmode där den tillverkar värme utan att anvönda värempumpsprincipen.
Tillsammans med Octovavle kan värmepumpen ta värmeenergi ifrån batteriet, motorerna och ytterluften osv. Även om det är kallt ute kan värmepumpen ta energi ifrån batteriet och undvika att få dålig verkningsgrad( så länge det finns värme att ta från batteriet).

Eftersom min värmepumnp inte är fixad, så går den ibland i någon form av nödläge, antagligen den direktverkande lösningen. Jag hör att VP lårter mer, det vibrerar i ratten och bilen drar 30% mer energi. Har sett att effekten som dras från batteriet har överstigit 6kw när bilen vart parkerad med värmen på, så värmepumpen kan nog dra/leverera 6kW värme i direkt/nödmoden.

I en amerikansk artikel läste jag att man skrev ungefär att ”I mycket kalla temperaturer (-10C) kan värmepumpen arbeta i en annan mode, och leverera värme 1:1”.
Oklart hur pass exakt artikeln var, om det var en gissning eller fakta. -10C är inte speciellt kallt för en modern luftvärmepump i en villa, de kan ge ett COP på 2 vid minus 20, så -10 låter märkligt tidigt att stänga av värmepumpen om inte det är någon form av snikversion till VP.
Tack för svar. Jag har sett ungefär samma saker som du. Men för att sammanfatta vad jag har läst så finns det ju defintitivt ett sensorproblem, som tydligen kan fizas. Vad jag har sett påstås det att i riktigt kalla temperaturer fungerar inte värmepumpen (pga val av vätska) och att den då, som du säger, skall fungerar resistivt (eller nåt). Det har påståtts i forum (ja, lösa boliner!) att Björn Nyland har visat att uteffekten i detta mode är alldeles för lågt för att kunna räcka. Det har då menats att det är 'bevisat' att även om sensorerna fixas så kan bilen inte värmas i så låga temperaturer. Jag har inte själv kollat vad Nyland säger om detta. Men sedan har sett, liksom du, att flera personer hävdar att de får tillräckligt mycket värme även under -25 grader.

Jag skulle behöva tydligare information om detta innan jag skulle våga köpa Model 3 själv.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av AAKEE »

Rubbitkapten skrev:
Tack för svar. Jag har sett ungefär samma saker som du. Men för att sammanfatta vad jag har läst så finns det ju defintitivt ett sensorproblem, som tydligen kan fizas. Vad jag har sett påstås det att i riktigt kalla temperaturer fungerar inte värmepumpen (pga val av vätska) och att den då, som du säger, skall fungerar resistivt (eller nåt). Det har påståtts i forum (ja, lösa boliner!) att Björn Nyland har visat att uteffekten i detta mode är alldeles för lågt för att kunna räcka. Det har då menats att det är 'bevisat' att även om sensorerna fixas så kan bilen inte värmas i så låga temperaturer. Jag har inte själv kollat vad Nyland säger om detta. Men sedan har sett, liksom du, att flera personer hävdar att de får tillräckligt mycket värme även under -25 grader.

Jag skulle behöva tydligare information om detta innan jag skulle våga köpa Model 3 själv.
Jag har en inkopplad blåpands-odb2 och använder programmet Scan My Tesla, där kan man se mycket data runt batteri och strömförbrukning mm.
Jag kan se total strömförbrukning från batteriet. Min har normalt dragit kring 1-1,5kW när VP fungerar normalt, parkerad med värme på. När den låter högt och vibrerar har den dragit över 6kW, vilket är samma effekt som värmeelementet i gamla model 3. Det bör alltså levereras lika mycket värme som i den gamla, minst när det är kallt och VP går i den direktveckande moden.

Jag kan garantera att jag haft okey värme, behaglig i -29 grader. Däremot vet jag inte i vilken mod VP går alla gånger eftersom man inte märker av det under körnin, om man inte sitter och kollar förbrukningen förståss. Jag kan inte heller riktigt säga hur långt ned i kyla VP kan gå i normalmod osv, eftersom min inte har vart på service och min bedömning är att de har fixat de akuta problemen jag hade med mjukvaruuppdateringar. Min värme fungerar bra men jag har som sagt antagligen inte samma funktion som en med bytta trycksensorer så jag är lite försiktig med att uttala mig om exakt hur den ska fungera i kallare klimat.
Det jag vet, är att det är en jäkla skillnad i förbrukning mellan när VP fungerar som den ska och när den är i nödmode om man i övrigt har samma förhållanden.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av marcusw »

Hittade denna tråd efter att jag upplevt problemet ett par gånger nu i min M3 SR+ 2021 (hämtad juni 2021). Någon som vet om sensorerna är åtgärdade på min från fabrik? Här i tråden är det ju personer i mars som skriver att de fått dom utbytta och till och med att de byter dom i smyg. Så en bil hämtad i Juni bör väl redan vara åtgärdad, eller?
Sjukt irriterande med växlande temperatur i kupén, ibland fryser man med vinterjacka på, 15 min senare är det bastu, 5 min senare igen sitter man och fryser...
M3 SR+ 2021 MiC
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av mikebike »

marcusw skrev:
Hittade denna tråd efter att jag upplevt problemet ett par gånger nu i min M3 SR+ 2021 (hämtad juni 2021). Någon som vet om sensorerna är åtgärdade på min från fabrik? Här i tråden är det ju personer i mars som skriver att de fått dom utbytta och till och med att de byter dom i smyg. Så en bil hämtad i Juni bör väl redan vara åtgärdad, eller?
Sjukt irriterande med växlande temperatur i kupén, ibland fryser man med vinterjacka på, 15 min senare är det bastu, 5 min senare igen sitter man och fryser...
På Facebook är det flera ägare av Model Y som rapporterar om problem med värmen, så Tesla verkar inte ha bytt till bättre sensorer.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av marcusw »

mikebike skrev:
På Facebook är det flera ägare av Model Y som rapporterar om problem med värmen, så Tesla verkar inte ha bytt till bättre sensorer.
Ok, bokade in servicebesök i Norrköping i mellandagarna, så hoppas de kan åtgärda det då. Surt bara att det är 25 mil, knappt 3 timmar till Norrköping :(
M3 SR+ 2021 MiC
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av mikebike »

marcusw skrev:
mikebike skrev:
På Facebook är det flera ägare av Model Y som rapporterar om problem med värmen, så Tesla verkar inte ha bytt till bättre sensorer.
Ok, bokade in servicebesök i Norrköping i mellandagarna, så hoppas de kan åtgärda det då. Surt bara att det är 25 mil, knappt 3 timmar till Norrköping :(
Ja, jag blir glatt överraskad varje gång det kommer värme i bilen. :lol:
Med min tur lägger den nog av i Juletid i Norrland. :roll:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av Dinsdale »

marcusw skrev:
Hittade denna tråd efter att jag upplevt problemet ett par gånger nu i min M3 SR+ 2021 (hämtad juni 2021). Någon som vet om sensorerna är åtgärdade på min från fabrik? Här i tråden är det ju personer i mars som skriver att de fått dom utbytta och till och med att de byter dom i smyg. Så en bil hämtad i Juni bör väl redan vara åtgärdad, eller?
Sjukt irriterande med växlande temperatur i kupén, ibland fryser man med vinterjacka på, 15 min senare är det bastu, 5 min senare igen sitter man och fryser...
Jag har också haft pendlande värme och kyla i min SR+ (hämtad i maj 2021). Bilen står i varmgarage, när man kör ut tar det ett tag för termometern att visa utetemperatur. Så länge den tror att det fortfarande är garagevarmt agerar den därefter och kan blåsa kyla istället för värme (sommartid: värme istället för kyla). Det försvinner efter ett tag när termometern visar korrekt utetemperatur.

Ibland kan fenomenet dyka upp under körning. Den ojämna temperaturen tycker jag då försvinner om jag höjer från 20 till 21 grader nu när det är kallt. På sommaren sänker jag till 19 grader istället för 20, då blir det också jämnt. Däremot 20 grader ger ibland pendlande värme/kyla. Testat det, höja till 21 på vintern och sänka till 19 på sommaren?

Har iofs kört på 20 grader i många månader nu och det har inte varit något problem under körning, så det kanske har åtgärdats med nån uppdatering.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
marcusw
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 maj 2021 10:41
Ort: Kalmar

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inlägg av marcusw »

Dinsdale skrev:
marcusw skrev:
Hittade denna tråd efter att jag upplevt problemet ett par gånger nu i min M3 SR+ 2021 (hämtad juni 2021). Någon som vet om sensorerna är åtgärdade på min från fabrik? Här i tråden är det ju personer i mars som skriver att de fått dom utbytta och till och med att de byter dom i smyg. Så en bil hämtad i Juni bör väl redan vara åtgärdad, eller?
Sjukt irriterande med växlande temperatur i kupén, ibland fryser man med vinterjacka på, 15 min senare är det bastu, 5 min senare igen sitter man och fryser...
Jag har också haft pendlande värme och kyla i min SR+ (hämtad i maj 2021). Bilen står i varmgarage, när man kör ut tar det ett tag för termometern att visa utetemperatur. Så länge den tror att det fortfarande är garagevarmt agerar den därefter och kan blåsa kyla istället för värme (sommartid: värme istället för kyla). Det försvinner efter ett tag när termometern visar korrekt utetemperatur.

Ibland kan fenomenet dyka upp under körning. Den ojämna temperaturen tycker jag då försvinner om jag höjer från 20 till 21 grader nu när det är kallt. På sommaren sänker jag till 19 grader istället för 20, då blir det också jämnt. Däremot 20 grader ger ibland pendlande värme/kyla. Testat det, höja till 21 på vintern och sänka till 19 på sommaren?

Har iofs kört på 20 grader i många månader nu och det har inte varit något problem under körning, så det kanske har åtgärdats med nån uppdatering.
Jag upplever lite tvärt om :) Har jag stått i varmgarage och laddat har jag inte haft problem med värmen under den tiden jag kör efter det (ca 1h15m). Däremot när jag ska hem och bilen stått i några minus, laddat och tidsinställd uppvärmning, det är då problemet har uppstått. Igår var det runt -10 grader vid hemfärd och jag hade korrekt värme precis i början, halvvägs och i slutet. Resten av tiden var det kyligt, vilken temperatur jag än satte.
Idag var det -13 på väg till jobbet och inga problem, jämn och fin temp (varmt).
M3 SR+ 2021 MiC
Skriv svar