AAKEE skrev:Min började dra rätt mycket ström igår( eller snarare: upptäckte det igår).
Det var aningen kallt just innan vi kom hem kvällen innan, sista två minuterna innan vi var hemma.
Idag körde jag sonen till träning i grannschtaan, och den drog 235 wh/km trots vägarbeten och 50/70/90-väg. Går rätt sakta och jag har kört på 170-180wh/km under motsvarande temp på smm sträcka.
Värmen är det inget fel på, det är mycket varmare ombord än det brukar. Värmepumpen har gått in i en helt annan mode än innan. Det låter som om elmotorn som driver den tar i ordentligt och vinrationerna känns ända in i ratten. Någon skrev tidigare om vibrationer från VP som kändes i ratten.
Fick sitta och vänta i bilen en stund utanför träningen, kollade med Scan My Tesla och battery power var 5.5kW! Måste gå i 1:1-läge som rent värmeelement. Ioffsg -14 ute men det borde inte behövas vid den tempen.
Om bilen drar 15kw-ish i 80km/h så förklarar de 5.5 kW att den ökat förbrukningen med 30%.
Här fanns lite mer info om den avancerade octovalve och värmepumpen. Verkar finnas 12 olika lägen på uppvärmningen! Kanske även en 12volt hårtork som hjälper till står det.
Den kan säkert "vibrera" motorerna också för att värma kupén. Kallare än -10 grader går den dock i COP 1 om den inte kan sno värme från batteriet vilket nog kommer begränsas i uppdatering pga batteriet blir för kallt/lågt effektuttag(björn nyland).
Borde finnas en toggle performance/efficiency
https://insideevs.com/news/452464/tesla ... tails/amp/
Det som beskrivs som compressor heating verkar vara det som hände i din bil när den drog 5,5kW och är lika effektivt som bastuaggregatet