Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inläggav Teslaägare Tellus » 04 feb 2021 11:45

AAKEE skrev:Min började dra rätt mycket ström igår( eller snarare: upptäckte det igår).
Det var aningen kallt just innan vi kom hem kvällen innan, sista två minuterna innan vi var hemma.

Idag körde jag sonen till träning i grannschtaan, och den drog 235 wh/km trots vägarbeten och 50/70/90-väg. Går rätt sakta och jag har kört på 170-180wh/km under motsvarande temp på smm sträcka.

Värmen är det inget fel på, det är mycket varmare ombord än det brukar. Värmepumpen har gått in i en helt annan mode än innan. Det låter som om elmotorn som driver den tar i ordentligt och vinrationerna känns ända in i ratten. Någon skrev tidigare om vibrationer från VP som kändes i ratten.

Fick sitta och vänta i bilen en stund utanför träningen, kollade med Scan My Tesla och battery power var 5.5kW! Måste gå i 1:1-läge som rent värmeelement. Ioffsg -14 ute men det borde inte behövas vid den tempen.

Om bilen drar 15kw-ish i 80km/h så förklarar de 5.5 kW att den ökat förbrukningen med 30%.

5391DC24-BD0A-4802-B973-689FB4D25B17.png

Här fanns lite mer info om den avancerade octovalve och värmepumpen. Verkar finnas 12 olika lägen på uppvärmningen! Kanske även en 12volt hårtork som hjälper till står det.
Den kan säkert "vibrera" motorerna också för att värma kupén. Kallare än -10 grader går den dock i COP 1 om den inte kan sno värme från batteriet vilket nog kommer begränsas i uppdatering pga batteriet blir för kallt/lågt effektuttag(björn nyland).
Borde finnas en toggle performance/efficiency

https://insideevs.com/news/452464/tesla ... tails/amp/

Det som beskrivs som compressor heating verkar vara det som hände i din bil när den drog 5,5kW och är lika effektivt som bastuaggregatet :) därav den goda värmen
Model 3 P+
Model 3 SR+
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare

Referralkod: magnus93984

Inläggav Teslaägare AAKEE » 04 feb 2021 14:41

Tellus skrev:Här fanns lite mer info om...

Det som beskrivs som compressor heating verkar vara det som hände i din bil när den drog 5,5kW och är lika effektivt som bastuaggregatet :) därav den goda värmen

Har sett en hel del om Vp / octovalve medan jag väntade på leveransen. Minns ju inte allt dock :D

Körde till jobbet idag( exakt samma sträcka utom ett par kilometer ikring ett köpcentrum) eftersom jag var en sväng på jobbet under gårdagens tur.

Liknande trafiksituation med en snittfart mm identisk med igår. Idag -9/-10, igår -13/-15.

Idag drog den 170w/km och inga vibrationer, VP gick inte allt på fullgas. Det är alltså en diff på 30% !
M3P ’21 Multicoat red/black / Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Referralkod: ke18519

Inläggav Teslaägare Tellus » 04 feb 2021 16:14

AAKEE skrev:
Tellus skrev:Här fanns lite mer info om...

Har sett en hel del om Vp / octovalve medan jag väntade på leveransen. Minns ju inte allt dock :D

Körde till jobbet idag( exakt samma sträcka utom ett par kilometer ikring ett köpcentrum) eftersom jag var en sväng på jobbet under gårdagens tur.

Liknande trafiksituation med en snittfart mm identisk med igår. Idag -9/-10, igår -13/-15.

Idag drog den 170w/km och inga vibrationer, VP gick inte allt på fullgas. Det är alltså en diff på 30% !

Så hög förbrukning får vi med classic performance lida av hela tiden, men det är det värt vid rödljusen, ifall det kommer en 2021 som vill mopsa upp sig :D
Model 3 P+
Model 3 SR+
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare

Referralkod: magnus93984

Inläggav Teslaägare JoeMad » 05 feb 2021 09:54

Sådär! Bilen hämtad och nu hoppas jag att värmen funkar.
Lite tidigt att ropa hej eftersom problemet har kommit och gått.
Återkommer i ärendet.

Bra service på Tesla Segeltorp
Blå Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
JoeMad
Teslaägare

Referralkod: johan65667

Inläggav Teslaägare M2M3P » 09 feb 2021 10:28

Då är min 21:a inlämnad för åtgärd, de kunde tydligen se några felkoder. Återrapporterar när jag fått tillbaka bilen och testat några dagar.
Användarvisningsbild
M2M3P
Teslaägare

Inläggav Teslaägare JMC » 11 feb 2021 11:45

Och där gav värmen upp även i min 2021 LR under en långresa i -10 grader. Bärgning och hyrbil är på gång.

Efter cirka 40 minuters körning började det blåsa kallt och fortsatte att göra så trots att jag drog värmen från 19 grader till max.

Gjorde en omstart av systemet, värmen kickade igång igen. Bara för att sluta fungera cirka 5 minuter senare.

Undra hur länge man blir av med bilen. Har cirka 30 mil till närmsta servicecenter.
Användarvisningsbild
JMC
Teslaägare

Inläggav Teslaägare LeffeP » 11 feb 2021 11:52

JMC skrev:Och där gav värmen upp även i min 2021 LR under en långresa i -10 grader. Bärgning och hyrbil är på gång.

Efter cirka 40 minuters körning började det blåsa kallt och fortsatte att göra så trots att jag drog värmen från 19 grader till max.

Gjorde en omstart av systemet, värmen kickade igång igen. Bara för att sluta fungera cirka 5 minuter senare.

Undra hur länge man blir av med bilen. Har cirka 30 mil till närmsta servicecenter.

Har dom delar hemma så går det rätt fort att fixa. Och vore förvånad nu om dom inte har med tanke på hur vanligt detta fel är. Min hjälpte inte att omstarta, och i menyn för värme stod det tydligt att det var fel på systemet.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare

Referralkod: leif3874

Inläggav Teslaägare JoeMad » 11 feb 2021 12:29

En vecka efter verkstadsbesöket fungerar värmen fortfarande oklanderligt.
Dock har jag numera samma problem som andra klagat på.
Det vibrerar (surrar?) rejält i ratten ibland när pumpen går.
Ingen katastrof, men lite irriterande ändå när man får ICE-vibbar
Blå Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
JoeMad
Teslaägare

Referralkod: johan65667

Inläggav Teslaägare LeffeP » 11 feb 2021 12:32

Ni som fått det fixat, upplever ni också enorm skillnad hur den orkar hålla värmen i stadskörning resp motorväg när det kryper ner mot -10?
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare

Referralkod: leif3874

Inläggav Teslaägare M2M3P » 11 feb 2021 13:35

M2M3P skrev:Då är min 21:a inlämnad för åtgärd, de kunde tydligen se några felkoder. Återrapporterar när jag fått tillbaka bilen och testat några dagar.

De hade inte delar hemma, får nu vänta en vecka... :( :shock:
Användarvisningsbild
M2M3P
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3