Själv har jag bara positivt att säga om servive. Smidigt med app och bokning, lite service, löst via mjukvaran, fick återkoppling, fick lånebil, gratis el, kaffe mm mm.
Mvh
Moderator: Redaktion
mastodontfilmsmats skrev:Fredrik j skrev:mastodontfilmsmats skrev:Med 65 mil till närmaste SC ÄR det viktigt med kvalitet. För jag vill inte måsta KÖRA dit. I -10 utan fungerande värme...
Har du ingen räddningsförsäkring? Brukar ju ingå i halvförsäkringen. Eller om du har assistansförsäkring ingår ju bärgning till verkstad i den. Ofta utan självrisk.
Jag har som sagt inte någon Tesla än. Och med en ny bil ska det inte behövas. Det är det jag försöker få fram i första hand. Nåväl. Det behövdes assistans på min förra nuvarande bil som köptes ny, och det ingick, ja. Fast då den enda gången det strulat eftersom det blev hyrbil istället för lånebil, så det blev lånebil efter fyra dagars hyrbil, vilket innebar ytterligare arbetstid till lämnahämtalämnahämta-hanteringen.
.. Och ingår det bärgning upp till 130 mil (för de boende i Kiruna) till närmaste verkstad (SC) förstår jag om försäkringspremien är hög...
Har däremot aldrig hört talas om "räddningsförsäkring", faktiskt. Skönt.
..
Men seriöst, en ny bil med jättekvalitetsproblem har jag levt med nu. Och tänkte låta bli det framöver. Men med istort sett alla komponenter som går ha sönder på en bil förutom karossen bytt på garanti (ska man vara petig så är lite kaross är faktiskt också bytt på garanti: bagageluckan), så har jag upplevt problemet med dålig kvalitet (eller måndagsexemplar)
Hursomhelst; med ca 20 minuter till verkstaden så var det ändå otroligt irriterande och jobbigt att hela tiden fundera "vad är det där för missljud?" eller "bromsarna vibrerar", eller "bilen drar lite snett", eller "jaså bakluckan är sne och tar i stötfångaren bak", eller "jaha, vad är det där för elfel NU DÅ!?, det tredje nya den här månaden", eller... "varför är det helt plötsligt slut kylarvätska?" eller "jaha, den drar åt höger vid leverans", eller ... eller..
Så om jag skulle köpa en Tesla och börja tänka"Minsann, det rinner vattnen ner i bagageluckan när jag öppnar den", eller "jaha, vilket vindbrus det är, taket är visst snedjusterat", eller "varför får jag bara spolarvätska från ena sidan?" eller "hmm.. Ingen värme?", eller "varför laddar den så långsamt?", eller "varför sänker den farten plötsligt på motorvägen?", eller "jaha, sidorutan har fryst fast - måste vara försiktig när jag stänger den", eller "varför laddar den bara var tredje gång", eller "varför kan jag inte låsa upp bilen med mobilen" eller .... osv, fast denna gång med 7 timmar till verkstaden. Då är det på en helt annan nivå av irriterande.
Så nu är jag irriterad i förväg. Helt enkelt.
edit: jag raljerar i exeplifieringen på teslafelen, hugg inte ner mig![]()
Fredrik j skrev:mastodontfilmsmats skrev:Fredrik j skrev:mastodontfilmsmats skrev:Med 65 mil till närmaste SC ÄR det viktigt med kvalitet. För jag vill inte måsta KÖRA dit. I -10 utan fungerande värme...
Har du ingen räddningsförsäkring? Brukar ju ingå i halvförsäkringen. Eller om du har assistansförsäkring ingår ju bärgning till verkstad i den. Ofta utan självrisk.
Jag har som sagt inte någon Tesla än. Och med en ny bil ska det inte behövas. Det är det jag försöker få fram i första hand. Nåväl. Det behövdes assistans på min förra nuvarande bil som köptes ny, och det ingick, ja. Fast då den enda gången det strulat eftersom det blev hyrbil istället för lånebil, så det blev lånebil efter fyra dagars hyrbil, vilket innebar ytterligare arbetstid till lämnahämtalämnahämta-hanteringen.
.. Och ingår det bärgning upp till 130 mil (för de boende i Kiruna) till närmaste verkstad (SC) förstår jag om försäkringspremien är hög...
Har däremot aldrig hört talas om "räddningsförsäkring", faktiskt. Skönt.
..
Men seriöst, en ny bil med jättekvalitetsproblem har jag levt med nu. Och tänkte låta bli det framöver. Men med istort sett alla komponenter som går ha sönder på en bil förutom karossen bytt på garanti (ska man vara petig så är lite kaross är faktiskt också bytt på garanti: bagageluckan), så har jag upplevt problemet med dålig kvalitet (eller måndagsexemplar)
Hursomhelst; med ca 20 minuter till verkstaden så var det ändå otroligt irriterande och jobbigt att hela tiden fundera "vad är det där för missljud?" eller "bromsarna vibrerar", eller "bilen drar lite snett", eller "jaså bakluckan är sne och tar i stötfångaren bak", eller "jaha, vad är det där för elfel NU DÅ!?, det tredje nya den här månaden", eller... "varför är det helt plötsligt slut kylarvätska?" eller "jaha, den drar åt höger vid leverans", eller ... eller..
Så om jag skulle köpa en Tesla och börja tänka"Minsann, det rinner vattnen ner i bagageluckan när jag öppnar den", eller "jaha, vilket vindbrus det är, taket är visst snedjusterat", eller "varför får jag bara spolarvätska från ena sidan?" eller "hmm.. Ingen värme?", eller "varför laddar den så långsamt?", eller "varför sänker den farten plötsligt på motorvägen?", eller "jaha, sidorutan har fryst fast - måste vara försiktig när jag stänger den", eller "varför laddar den bara var tredje gång", eller "varför kan jag inte låsa upp bilen med mobilen" eller .... osv, fast denna gång med 7 timmar till verkstaden. Då är det på en helt annan nivå av irriterande.
Så nu är jag irriterad i förväg. Helt enkelt.
edit: jag raljerar i exeplifieringen på teslafelen, hugg inte ner mig![]()
Lugn. Jag bara påpekade att man kan använda assistansförsäkringen även om bilen står hemma på uppfarten.
Fredrik j skrev:Lugn. Jag bara påpekade att man kan använda assistansförsäkringen även om bilen står hemma på uppfarten.
taliz skrev:LeffeP skrev:Nect skrev:Man blir skogstokig...
Har drömt om en Tesla länge, nu när jag har möjlighet vet jag inte om jag vågar. Det verkar vara ett lotteri om bilen är bra ihopsatt eller har defekter. Men det värsta är nog servicen, när den behövs, får jag verkligen den?
Tur att det finns bra utbyggt laddnätverk i norra Sverige för övriga elbilar (typ E-tron som jag velar mellan). Eller just ja... så jäkla kluven
Det är så trist att man ska ha dessa funderingar, men samtidigt så värdefullt att veta innan köp. Jag har haft tesla förut och hade jag veta hur illa eftermarknaden har blivit så vete tusan. Jag säger ”illa” för jag är väl en av de som haft extrem otur men sånt sätter ju spår. Bilen i sig är helt underbar, om man får ett ex där allt sitter som det ska. Rädslan om vad som händer när man behöver hjälp ska man inte behöva ha.
Är du måhända en sådan person som vill ringa och prata med folk? I så fall kan jag förstå att man är missnöjd.
Tesla har gått ifrån sådant gammalmodigt. Numera kommunicerar man elektroniskt, främst via app och sms.
För mig och många andra yngre som är vana vid det så är det en enorm fördel. Jag hatar att behöva ringa.
Supersmidigt att istället regga ärende i appen och välja tid/ändra/lägga till uppgifter etc. Sedan får man SMS som de är snabba att svara på.
Åtminstone har det varit så för mig i Malmö. Absolut noll att klaga på.
Förövrigt är det ju samma oavsett märkesforum man går in på. De som skriver där skriver mest om problem. De som är nöjda skriver inget. För varje missnöjd kund går det hundratals om inte tusentals nöjda kunder.
Om du velar mellan etron och Tesla så är det bara att provköra. Välj den du gillar bäst. Ingen är helt perfekt.
ducce916 skrev:Jag är 76 år, så jag protesterar lite mot ditt resonemang, för jag gillar också sättet att kommunicera med Tesla (Malmö) och deras sätt att, i mitt fall, komma hem till mig och fixa problemet trots att jag inte har mer än 2,5 mil till SC. Sms och mail fungerar utmärkt. Tyvärr inte vid div kontakter med försäkringsbolag som bara vill ha telefonkontakter eller chatt med robotar (Folksam, Trygg-Hansa)
NiklasTesla skrev:Själv har jag bara positivt att säga om servive. Smidigt med app och bokning, lite service, löst via mjukvaran, fick återkoppling, fick lånebil, gratis el, kaffe mm mm.
Mvh
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster