Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inläggav Teslaägare NiklasTesla » 12 jan 2021 22:17

Själv har jag bara positivt att säga om servive. Smidigt med app och bokning, lite service, löst via mjukvaran, fick återkoppling, fick lånebil, gratis el, kaffe mm mm.

Mvh
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare

Referralkod: niklas60543

Inläggav Fredrik j » 12 jan 2021 22:31

mastodontfilmsmats skrev:
Fredrik j skrev:
mastodontfilmsmats skrev:Med 65 mil till närmaste SC ÄR det viktigt med kvalitet. För jag vill inte måsta KÖRA dit. I -10 utan fungerande värme...

Har du ingen räddningsförsäkring? Brukar ju ingå i halvförsäkringen. Eller om du har assistansförsäkring ingår ju bärgning till verkstad i den. Ofta utan självrisk.

Jag har som sagt inte någon Tesla än. Och med en ny bil ska det inte behövas. Det är det jag försöker få fram i första hand. Nåväl. Det behövdes assistans på min förra nuvarande bil som köptes ny, och det ingick, ja. Fast då den enda gången det strulat eftersom det blev hyrbil istället för lånebil, så det blev lånebil efter fyra dagars hyrbil, vilket innebar ytterligare arbetstid till lämnahämtalämnahämta-hanteringen.

.. Och ingår det bärgning upp till 130 mil (för de boende i Kiruna) till närmaste verkstad (SC) förstår jag om försäkringspremien är hög...

Har däremot aldrig hört talas om "räddningsförsäkring", faktiskt. Skönt.

..
Men seriöst, en ny bil med jättekvalitetsproblem har jag levt med nu. Och tänkte låta bli det framöver. Men med istort sett alla komponenter som går ha sönder på en bil förutom karossen bytt på garanti (ska man vara petig så är lite kaross är faktiskt också bytt på garanti: bagageluckan), så har jag upplevt problemet med dålig kvalitet (eller måndagsexemplar)

Hursomhelst; med ca 20 minuter till verkstaden så var det ändå otroligt irriterande och jobbigt att hela tiden fundera "vad är det där för missljud?" eller "bromsarna vibrerar", eller "bilen drar lite snett", eller "jaså bakluckan är sne och tar i stötfångaren bak", eller "jaha, vad är det där för elfel NU DÅ!?, det tredje nya den här månaden", eller... "varför är det helt plötsligt slut kylarvätska?" eller "jaha, den drar åt höger vid leverans", eller ... eller..

Så om jag skulle köpa en Tesla och börja tänka"Minsann, det rinner vattnen ner i bagageluckan när jag öppnar den", eller "jaha, vilket vindbrus det är, taket är visst snedjusterat", eller "varför får jag bara spolarvätska från ena sidan?" eller "hmm.. Ingen värme?", eller "varför laddar den så långsamt?", eller "varför sänker den farten plötsligt på motorvägen?", eller "jaha, sidorutan har fryst fast - måste vara försiktig när jag stänger den", eller "varför laddar den bara var tredje gång", eller "varför kan jag inte låsa upp bilen med mobilen" eller .... osv, fast denna gång med 7 timmar till verkstaden. Då är det på en helt annan nivå av irriterande.

Så nu är jag irriterad i förväg. Helt enkelt. :lol:

edit: jag raljerar i exeplifieringen på teslafelen, hugg inte ner mig ;) :roll:

Lugn. Jag bara påpekade att man kan använda assistansförsäkringen även om bilen står hemma på uppfarten.
Fredrik j

Inläggav Teslaägare Frippanecci » 12 jan 2021 22:43

Fredrik j skrev:
mastodontfilmsmats skrev:
Fredrik j skrev:
mastodontfilmsmats skrev:Med 65 mil till närmaste SC ÄR det viktigt med kvalitet. För jag vill inte måsta KÖRA dit. I -10 utan fungerande värme...

Har du ingen räddningsförsäkring? Brukar ju ingå i halvförsäkringen. Eller om du har assistansförsäkring ingår ju bärgning till verkstad i den. Ofta utan självrisk.

Jag har som sagt inte någon Tesla än. Och med en ny bil ska det inte behövas. Det är det jag försöker få fram i första hand. Nåväl. Det behövdes assistans på min förra nuvarande bil som köptes ny, och det ingick, ja. Fast då den enda gången det strulat eftersom det blev hyrbil istället för lånebil, så det blev lånebil efter fyra dagars hyrbil, vilket innebar ytterligare arbetstid till lämnahämtalämnahämta-hanteringen.

.. Och ingår det bärgning upp till 130 mil (för de boende i Kiruna) till närmaste verkstad (SC) förstår jag om försäkringspremien är hög...

Har däremot aldrig hört talas om "räddningsförsäkring", faktiskt. Skönt.

..
Men seriöst, en ny bil med jättekvalitetsproblem har jag levt med nu. Och tänkte låta bli det framöver. Men med istort sett alla komponenter som går ha sönder på en bil förutom karossen bytt på garanti (ska man vara petig så är lite kaross är faktiskt också bytt på garanti: bagageluckan), så har jag upplevt problemet med dålig kvalitet (eller måndagsexemplar)

Hursomhelst; med ca 20 minuter till verkstaden så var det ändå otroligt irriterande och jobbigt att hela tiden fundera "vad är det där för missljud?" eller "bromsarna vibrerar", eller "bilen drar lite snett", eller "jaså bakluckan är sne och tar i stötfångaren bak", eller "jaha, vad är det där för elfel NU DÅ!?, det tredje nya den här månaden", eller... "varför är det helt plötsligt slut kylarvätska?" eller "jaha, den drar åt höger vid leverans", eller ... eller..

Så om jag skulle köpa en Tesla och börja tänka"Minsann, det rinner vattnen ner i bagageluckan när jag öppnar den", eller "jaha, vilket vindbrus det är, taket är visst snedjusterat", eller "varför får jag bara spolarvätska från ena sidan?" eller "hmm.. Ingen värme?", eller "varför laddar den så långsamt?", eller "varför sänker den farten plötsligt på motorvägen?", eller "jaha, sidorutan har fryst fast - måste vara försiktig när jag stänger den", eller "varför laddar den bara var tredje gång", eller "varför kan jag inte låsa upp bilen med mobilen" eller .... osv, fast denna gång med 7 timmar till verkstaden. Då är det på en helt annan nivå av irriterande.

Så nu är jag irriterad i förväg. Helt enkelt. :lol:

edit: jag raljerar i exeplifieringen på teslafelen, hugg inte ner mig ;) :roll:

Lugn. Jag bara påpekade att man kan använda assistansförsäkringen även om bilen står hemma på uppfarten.

Verkligen, i lördags vid 16 körde jag på en skruv 200 m hemifrån, och klarade mig precis hem - 1840 hade en bärgare kommit hem och pluggat däcket. Förnämlig service.
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR
M3 Performance

Beställda:
CyberTruck
MS Plaid
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare

Referralkod: andreas70663

Inläggav mastodontfilmsmats » 12 jan 2021 22:49

Fredrik j skrev:Lugn. Jag bara påpekade att man kan använda assistansförsäkringen även om bilen står hemma på uppfarten.

They call me Mr Overreact ;)
Absolut, så är det. Och jag brann väl mest av på min egen bil, och speglade min oro för de kvalitetsproblem som kommer fram på forumet av forummedlemmar. Måhända anekdotiskt som tusan ;)
mastodontfilmsmats

Inläggav Teslaägare ducce916 » 13 jan 2021 08:34

taliz skrev:
LeffeP skrev:
Nect skrev:Man blir skogstokig...
Har drömt om en Tesla länge, nu när jag har möjlighet vet jag inte om jag vågar. Det verkar vara ett lotteri om bilen är bra ihopsatt eller har defekter. Men det värsta är nog servicen, när den behövs, får jag verkligen den?

Tur att det finns bra utbyggt laddnätverk i norra Sverige för övriga elbilar (typ E-tron som jag velar mellan). Eller just ja... så jäkla kluven :(

Det är så trist att man ska ha dessa funderingar, men samtidigt så värdefullt att veta innan köp. Jag har haft tesla förut och hade jag veta hur illa eftermarknaden har blivit så vete tusan. Jag säger ”illa” för jag är väl en av de som haft extrem otur men sånt sätter ju spår. Bilen i sig är helt underbar, om man får ett ex där allt sitter som det ska. Rädslan om vad som händer när man behöver hjälp ska man inte behöva ha.

Är du måhända en sådan person som vill ringa och prata med folk? I så fall kan jag förstå att man är missnöjd.
Tesla har gått ifrån sådant gammalmodigt. Numera kommunicerar man elektroniskt, främst via app och sms.
För mig och många andra yngre som är vana vid det så är det en enorm fördel. Jag hatar att behöva ringa.
Supersmidigt att istället regga ärende i appen och välja tid/ändra/lägga till uppgifter etc. Sedan får man SMS som de är snabba att svara på.
Åtminstone har det varit så för mig i Malmö. Absolut noll att klaga på.

Förövrigt är det ju samma oavsett märkesforum man går in på. De som skriver där skriver mest om problem. De som är nöjda skriver inget. För varje missnöjd kund går det hundratals om inte tusentals nöjda kunder.
Om du velar mellan etron och Tesla så är det bara att provköra. Välj den du gillar bäst. Ingen är helt perfekt.

Jag är 76 år, så jag protesterar lite mot ditt resonemang, för jag gillar också sättet att kommunicera med Tesla (Malmö) och deras sätt att, i mitt fall, komma hem till mig och fixa problemet trots att jag inte har mer än 2,5 mil till SC. Sms och mail fungerar utmärkt. Tyvärr inte vid div kontakter med försäkringsbolag som bara vill ha telefonkontakter eller chatt med robotar (Folksam, Trygg-Hansa) :oops:
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare

Inläggav Teslaägare MWall » 13 jan 2021 08:38

ducce916 skrev:Jag är 76 år, så jag protesterar lite mot ditt resonemang, för jag gillar också sättet att kommunicera med Tesla (Malmö) och deras sätt att, i mitt fall, komma hem till mig och fixa problemet trots att jag inte har mer än 2,5 mil till SC. Sms och mail fungerar utmärkt. Tyvärr inte vid div kontakter med försäkringsbolag som bara vill ha telefonkontakter eller chatt med robotar (Folksam, Trygg-Hansa) :oops:

Tesla kommer till dig _eftersom_ du bor nära SC. Inte trots. Att åka långt för att laga en bil skulle innebära att Tesla får ta kostnaden för restiden. Det vill de inte. Möjligen att de gjort någon längre turné men för det mesta opererar Rangers i närområdet. Typ en timmes restid max från närmaste SC.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inläggav Teslaägare kenjon » 13 jan 2021 09:12

Det ska väl finnas Rangers utan anknytning till en SC, t ex Örebro?
Model 3 Performance 2020 blå
Beställt Model Y LR (eller P) FSD blå
Bokat Cybertruck
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare

Referralkod: kent76750

Inläggav Teslaägare Credde » 13 jan 2021 09:16

NiklasTesla skrev:Själv har jag bara positivt att säga om servive. Smidigt med app och bokning, lite service, löst via mjukvaran, fick återkoppling, fick lånebil, gratis el, kaffe mm mm.

Mvh

Håller med - än så länge har jag också bara positivt att säga om servicen förutom att bilen på ett år har varit fler gånger på verkstad och haft besök av ranger än någon av mina tidigare bilar! Det kostar att ligga på topp :lol:
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare

Inläggav Teslaägare thebishop » 13 jan 2021 09:24

:)

Kan bara konstatera att min tesla fått mer service än samtliga mina tre tidigare Saabar sammanlagt. Och då hade jag den sista i tio år. De andra två i tre vardera. Så nog har det varit en del barnsjukdomar - men tror väl att model 3/t y blir bättre.
P85DL+
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inläggav Teslaägare AAKEE » 13 jan 2021 09:36

Min VP som strejkade för en vecka sedan kom igång igen dagen efter och fungerar sedan dess. När jag läste om detta innan det hände mig trodde jag att de skulle vara trasiga tills reparation.

Är antagligen lite osäkert om den kommer fortsätta fungera. Kommer få kring -30 de närmsta dagarna så det blir väl att testa körning i kallt väder.
M3P ’21 Multicoat red/black / Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Referralkod: ke18519

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3