Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: Avsaknad av värme m3 lr värmepump

Inläggav Teslaägare LeffeP » 13 jan 2021 13:46

Uppdatering om min bil...

2 sensorer måste bytas, dessa finns såklart inte i Sverige och ingen kan ens ana när dom kommer hem.
Min hyrbil jag hade som Tesla bokat fick jag inte ha längre än till idag, så jag fick åka och lämna tillbaka den och hämta ut lånebil. Ytterligare 3 timmar förlorad arbetsinkomst. Lånebilen, en gammal S85, såg dessutom ut som skit, och helt tom på spolarvätska, så direkt efter 1km motorväg, på med varningsblinkers och ut med handskarna och försöka torka så man ens såg ut. Noll koll på vad man lämnar ut alltså.
Min bil får jag iallafall inte tillbaka denna vecka.....

Det övergår verkligen mitt förstånd hur man kan vara så ovillig att sköta eftermarknaden korrekt. Mina minnen från SC i Upplands Väsby var ju kanonbra, men nu liknar det inget annat än ren apskit. Det är så synd, för bilen är så otroligt trevlig, men resten runt den är lika otroligt illa.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare

Referralkod: leif3874

Inläggav Teslaägare taliz » 13 jan 2021 16:09

ducce916 skrev:
taliz skrev:
LeffeP skrev:
Nect skrev:Man blir skogstokig...
Har drömt om en Tesla länge, nu när jag har möjlighet vet jag inte om jag vågar. Det verkar vara ett lotteri om bilen är bra ihopsatt eller har defekter. Men det värsta är nog servicen, när den behövs, får jag verkligen den?

Tur att det finns bra utbyggt laddnätverk i norra Sverige för övriga elbilar (typ E-tron som jag velar mellan). Eller just ja... så jäkla kluven :(

Det är så trist att man ska ha dessa funderingar, men samtidigt så värdefullt att veta innan köp. Jag har haft tesla förut och hade jag veta hur illa eftermarknaden har blivit så vete tusan. Jag säger ”illa” för jag är väl en av de som haft extrem otur men sånt sätter ju spår. Bilen i sig är helt underbar, om man får ett ex där allt sitter som det ska. Rädslan om vad som händer när man behöver hjälp ska man inte behöva ha.

Är du måhända en sådan person som vill ringa och prata med folk? I så fall kan jag förstå att man är missnöjd.
Tesla har gått ifrån sådant gammalmodigt. Numera kommunicerar man elektroniskt, främst via app och sms.
För mig och många andra yngre som är vana vid det så är det en enorm fördel. Jag hatar att behöva ringa.
Supersmidigt att istället regga ärende i appen och välja tid/ändra/lägga till uppgifter etc. Sedan får man SMS som de är snabba att svara på.
Åtminstone har det varit så för mig i Malmö. Absolut noll att klaga på.

Förövrigt är det ju samma oavsett märkesforum man går in på. De som skriver där skriver mest om problem. De som är nöjda skriver inget. För varje missnöjd kund går det hundratals om inte tusentals nöjda kunder.
Om du velar mellan etron och Tesla så är det bara att provköra. Välj den du gillar bäst. Ingen är helt perfekt.

Jag är 76 år, så jag protesterar lite mot ditt resonemang, för jag gillar också sättet att kommunicera med Tesla (Malmö) och deras sätt att, i mitt fall, komma hem till mig och fixa problemet trots att jag inte har mer än 2,5 mil till SC. Sms och mail fungerar utmärkt. Tyvärr inte vid div kontakter med försäkringsbolag som bara vill ha telefonkontakter eller chatt med robotar (Folksam, Trygg-Hansa) :oops:

Jag hoppas jag också är lika intresserad av och duktig på att ta mig till ny teknik om/när jag uppnår din ålder. :)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Referralkod: martin51282

Inläggav Teslaägare LeffeP » 13 jan 2021 16:49

taliz skrev:
ducce916 skrev:
taliz skrev:
LeffeP skrev:
Nect skrev:Man blir skogstokig...
Har drömt om en Tesla länge, nu när jag har möjlighet vet jag inte om jag vågar. Det verkar vara ett lotteri om bilen är bra ihopsatt eller har defekter. Men det värsta är nog servicen, när den behövs, får jag verkligen den?

Tur att det finns bra utbyggt laddnätverk i norra Sverige för övriga elbilar (typ E-tron som jag velar mellan). Eller just ja... så jäkla kluven :(

Det är så trist att man ska ha dessa funderingar, men samtidigt så värdefullt att veta innan köp. Jag har haft tesla förut och hade jag veta hur illa eftermarknaden har blivit så vete tusan. Jag säger ”illa” för jag är väl en av de som haft extrem otur men sånt sätter ju spår. Bilen i sig är helt underbar, om man får ett ex där allt sitter som det ska. Rädslan om vad som händer när man behöver hjälp ska man inte behöva ha.

Är du måhända en sådan person som vill ringa och prata med folk? I så fall kan jag förstå att man är missnöjd.
Tesla har gått ifrån sådant gammalmodigt. Numera kommunicerar man elektroniskt, främst via app och sms.
För mig och många andra yngre som är vana vid det så är det en enorm fördel. Jag hatar att behöva ringa.
Supersmidigt att istället regga ärende i appen och välja tid/ändra/lägga till uppgifter etc. Sedan får man SMS som de är snabba att svara på.

Förövrigt är det ju samma oavsett märkesforum man går in på. De som skriver där skriver mest om problem. De som är nöjda skriver inget. För varje missnöjd kund går det hundratals om inte tusentals nöjda kunder.
Om du velar mellan etron och Tesla så är det bara att provköra. Välj den du gillar bäst. Ingen är helt perfekt.

Jag är 76 år, så jag protesterar lite mot ditt resonemang, för jag gillar också sättet att kommunicera med Tesla (Malmö) och deras sätt att, i mitt fall, komma hem till mig och fixa problemet trots att jag inte har mer än 2,5 mil till SC. Sms och mail fungerar utmärkt. Tyvärr inte vid div kontakter med försäkringsbolag som bara vill ha telefonkontakter eller chatt med robotar (Folksam, Trygg-Hansa) :oops:

Jag hoppas jag också är lika intresserad av och duktig på att ta mig till ny teknik om/när jag uppnår din ålder. :)

Haha, håller med. Min pappa som är lika gammal skulle aldrig nånsin acceptera annat än personlig kontakt :)
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare

Referralkod: leif3874

Inläggav Teslaägare ducce916 » 13 jan 2021 17:15

Om du velar mellan etron och Tesla så är det bara att provköra. Välj den du gillar bäst. Ingen är helt perfekt.[/quote]

Jag är 76 år, så jag protesterar lite mot ditt resonemang, för jag gillar också sättet att kommunicera med Tesla (Malmö) och deras sätt att, i mitt fall, komma hem till mig och fixa problemet trots att jag inte har mer än 2,5 mil till SC. Sms och mail fungerar utmärkt. Tyvärr inte vid div kontakter med försäkringsbolag som bara vill ha telefonkontakter eller chatt med robotar (Folksam, Trygg-Hansa) :oops:[/quote]

Jag hoppas jag också är lika intresserad av och duktig på att ta mig till ny teknik om/när jag uppnår din ålder. :)[/quote]

Haha, håller med. Min pappa som är lika gammal skulle aldrig nånsin acceptera annat än personlig kontakt :)[/quote]

Ungefär som Lövén då, som aldrig handlat på nätet. Uppskattar era inlägg! :D
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare

Inläggav Teslaägare kenjon » 13 jan 2021 17:30

Varför har du /quote-taggen kvar men inte quote-taggen? Blir lite svårläst....
Model 3 Performance 2020 blå
Beställt Model Y LR (eller P) FSD blå
Bokat Cybertruck
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare

Referralkod: kent76750

Inläggav Teslaägare AAKEE » 13 jan 2021 17:36

kenjon skrev:Varför har du /quote-taggen kvar men inte quote-taggen? Blir lite svårläst....

Det är ju bara bli modern och lära sig tyda html så ser man! :D
M3P ’21 Multicoat red/black / Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Referralkod: ke18519

Inläggav Teslaägare thebishop » 13 jan 2021 17:39

Det är ju toppen med app för att regga ärende och boka tid när det är glasklart vad som skall göras, det är värre när,ex. Mcu havererar och man akut behöver veta vad man skall göra med bilen innan ”soppan är slut” - är närmaste tid på sc är veckor bort. Om man alltid fick svar snabbt där behövs kanske inte telefon, men ibland behöver man synkron interaktiv kommunikation med en biologisk enhet för att det skall bli bra. Det säger jag som teknikpåhejjare.
P85DL+
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inläggav Teslaägare taliz » 13 jan 2021 17:43

thebishop skrev:Det är ju toppen med app för att regga ärende och boka tid när det är glasklart vad som skall göras, det är värre när,ex. Mcu havererar och man akut behöver veta vad man skall göra med bilen innan ”soppan är slut” - är närmaste tid på sc är veckor bort. Om man alltid fick svar snabbt där behövs kanske inte telefon, men ibland behöver man synkron interaktiv kommunikation med en biologisk enhet för att det skall bli bra. Det säger jag som teknikpåhejjare.

För akuta grejer är det väl vägassistans som gäller? Det numret står ju i bilen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Referralkod: martin51282

Inläggav Teslaägare kenjon » 13 jan 2021 17:45

AAKEE skrev:
kenjon skrev:Varför har du /quote-taggen kvar men inte quote-taggen? Blir lite svårläst....

Det är ju bara bli modern och lära sig tyda html så ser man! :D

Jo jag kan html, det är inte problemet. Men varför försvinner start-taggen?
Model 3 Performance 2020 blå
Beställt Model Y LR (eller P) FSD blå
Bokat Cybertruck
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare

Referralkod: kent76750

Inläggav Teslaägare thebishop » 13 jan 2021 17:52

taliz skrev:
thebishop skrev:Det är ju toppen med app för att regga ärende och boka tid när det är glasklart vad som skall göras, det är värre när,ex. Mcu havererar och man akut behöver veta vad man skall göra med bilen innan ”soppan är slut” - är närmaste tid på sc är veckor bort. Om man alltid fick svar snabbt där behövs kanske inte telefon, men ibland behöver man synkron interaktiv kommunikation med en biologisk enhet för att det skall bli bra. Det säger jag som teknikpåhejjare.

För akuta grejer är det väl vägassistans som gäller? Det numret står ju i bilen.

Du läste att det var mcu haveri jag refererade? Svårt att ta upp info-skärmen där... anyway, vägassistans - pratar de ens med oss som är utanför garanti?!
P85DL+
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3