Det som visas på skärmen

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Det som visas på skärmen

Inlägg av Elof »

Med den senaste uppdateringen är nästan en tredjedel av skärmen en animerad bild av den egna bilen och dess närmaste omgivningar. Vad är meningen med detta?
När man kör i krypfart och backar ser jag en poäng, men i högre farter? Visst kan bilen se något jag missar under vissa förhållanden, men vad hjälper det att det syns på skärmen när jag tittar ut genom rutorna?
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1052
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Det som visas på skärmen

Inlägg av holden »

Elof skrev:
Med den senaste uppdateringen är nästan en tredjedel av skärmen en animerad bild av den egna bilen och dess närmaste omgivningar. Vad är meningen med detta?
När man kör i krypfart och backar ser jag en poäng, men i högre farter? Visst kan bilen se något jag missar under vissa förhållanden, men vad hjälper det att det syns på skärmen när jag tittar ut genom rutorna?
Sannolikt en anpassning för FSD vilket vi som inte har det inte har någon nytta av.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Det som visas på skärmen

Inlägg av Elof »

holden skrev:
Elof skrev:
Med den senaste uppdateringen är nästan en tredjedel av skärmen en animerad bild av den egna bilen och dess närmaste omgivningar. Vad är meningen med detta?
När man kör i krypfart och backar ser jag en poäng, men i högre farter? Visst kan bilen se något jag missar under vissa förhållanden, men vad hjälper det att det syns på skärmen när jag tittar ut genom rutorna?
Sannolikt en anpassning för FSD vilket vi som inte har det inte har någon nytta av.
Nja.. vad skulle nyttan vara om man har FSD menar du?
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1052
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Det som visas på skärmen

Inlägg av holden »

Elof skrev:
holden skrev:
Elof skrev:
Med den senaste uppdateringen är nästan en tredjedel av skärmen en animerad bild av den egna bilen och dess närmaste omgivningar. Vad är meningen med detta?
När man kör i krypfart och backar ser jag en poäng, men i högre farter? Visst kan bilen se något jag missar under vissa förhållanden, men vad hjälper det att det syns på skärmen när jag tittar ut genom rutorna?
Sannolikt en anpassning för FSD vilket vi som inte har det inte har någon nytta av.
Nja.. vad skulle nyttan vara om man har FSD menar du?
Oklart, men det gäller ju hela visualiseringen även i dess basversion.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Det som visas på skärmen

Inlägg av LarsL »

Det är en ingenjörs och nörd lösning för ingenjörer och nördar som vill kunna se vad bilen ser när den körs med FSD. Det kanske är kul första veckan när bilen kör själv att sitta och ha koll på vad bilen gör men sedan vill man väl spela spel eller titta på video?

Just nu föredrar jag och framför allt min familj attraktiv en stor karta att titta på. Det hände ju flera gånger i somras at vi hittade nya sker genom att titta på kartan och direkt kunna hitta mer information via webbrowsern.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Det som visas på skärmen

Inlägg av LarsL »

Det sjuka är ju att när ingenjörerna fått fritt spelrum så täcks ännu mera av skärmen med de här symbolerna. Så vi kanske ska vara ”glada” för att vi fick ha något annat kvar på skärmen.
8C660BF6-009B-41C2-B4AA-D1B23865750B.jpeg
Fredrik j
Inlägg: 10822
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Det som visas på skärmen

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Det hände ju flera gånger i somras at vi hittade nya sker genom att titta på kartan och direkt kunna hitta mer information via webbrowsern.
Upplevde samma fenomen den sommaren data-roamingen blev fri. Plötsligt hade jag tre reseledare i bilen med en mängd olika förslag på rastställen och omvägar. Dock tittade dom alla i sina egna mobiler och inte på någon display i bilen.
Skriv svar