Sida 1 av 1

SR+ fråga om räckvidd vintertid

Postat: 07 jan 2021 09:52
av Cinnalinna
Hej, jag har precis beställt en model 3 SR+. Jag kör aldrig särskilt långt (mest åka och handla, hämta/lämna barn etc) håller mig inom Stor-Stockholm.
Är ändå lite orolig att det ska bli jobbigt på vintern med räckvidd.
Ni som har SR+ vad är er erfarenhet, är ni nöjda. Räcker det räckvidden för er? Jag fattar att det är LR man behöver om man ska pendla till Göteborg titt som tätt så klart...

Re: SR+ fråga om räckvidd vintertid

Postat: 07 jan 2021 10:27
av Mats79
Du har inget att oroa dig för. Jag har också M3 SR+ och i vardagen är det aldrig problem (laddar hemma).

Har gjort några få lite längre resor framför allt Sthlm-Idre som funkar utmärkt. Skulle det vara extremt kallt när du åker kanske du får ladda lite längre eller köra något långsammare i allra värsta fall men om det överhuvudtaget skulle vara aktuell så hjälper bilen dig. Den meddelar helt enkelt på skärmen att du behöver sänka hastigheten för att nå nästa laddstation.

I mitt fall resonerade vi också att de ytterst få långresor vi i familjen gör, då har man all tid i världen. Att eventuellt ladda lite extra spelar ingen som helst roll jämfört med den extra kostnad en LR skulle innebära.

Re: SR+ fråga om räckvidd vintertid

Postat: 07 jan 2021 10:29
av pejvic
Har du ej laddning hemma el på jobbet - ta en LR. Annars räcker ju en SR+

Re: SR+ fråga om räckvidd vintertid

Postat: 07 jan 2021 10:33
av Mats79
Beräknad räckvidd däremot som visas på displayen kan du lite grovt halvera vintertid men kan ökas på beroende på framför allt din hastighet men även värmen i bilen.

Här är något som Tesla borde kunna förbättra avsevärt då destinationen via navigatorn men även utetemperaturen kan vara känd.

Re: SR+ fråga om räckvidd vintertid

Postat: 07 jan 2021 10:45
av frippe
Mats79 skrev:
Beräknad räckvidd däremot som visas på displayen kan du lite grovt halvera vintertid men kan ökas på beroende på framför allt din hastighet men även värmen i bilen.

Här är något som Tesla borde kunna förbättra avsevärt då destinationen via navigatorn men även utetemperaturen kan vara känd.
Nu kör vi visserligen en model s.
Men du bör nog göra en stor skillnad på räckvidd vid upprepade korta turer där bilen kyls av mellan användandet och långresa.

En bil som återkommande värms upp, kyls ned förbrukar mycket energi. Men en bil som används kontinuerligt vid långkörning drar inte lika mycket. Även om temperaturen påverkar så klart där också.

Re: SR+ fråga om räckvidd vintertid

Postat: 07 jan 2021 11:01
av Cinnalinna
Tack för alla bra svar! Känner mig lugnare :)

Re: SR+ fråga om räckvidd vintertid

Postat: 07 jan 2021 11:51
av job
frippe skrev:

En bil som återkommande värms upp, kyls ned förbrukar mycket energi. Men en bil som används kontinuerligt vid långkörning drar inte lika mycket. Även om temperaturen påverkar så klart där också.
Så är det absolut.

Jag körde ungefär 20 mil igår (blandat motorväg och 80-väg) (-6 grader, A/C av) och bilen kommer ner på normala förbrukningssiffror efter ett par mil. Jag startade med varm bil på 85% och utan ytterligare laddning hade jag gått i mål på knappt 10%. Nu stannade jag dock för lunch och passade på att stänka i några ytterligare procent. Man vet ju aldrig om man blir stående vid nån avåkning...

Re: SR+ fråga om räckvidd vintertid

Postat: 07 jan 2021 15:44
av vibrationsfri
Når man uträttar ärenden och åker korta sträckor så förbrukar den mycket mer. Sett till hur det är på långresa. Men att åka runt i Stockholm till Vaxholm östermalma nära Tystberga fram och tillbaka eller var man vill för utflykter är inga problem . Jag har åkt tur och retur också Skavsta flygplats Stockholm och Stockholm Eskilstuna i snöstorm med god marginal . Använde säkert bara runt 70%. Din bil kommer dessutom ha några mil längre räckvidd än min bil.

Ett tips om du vill åka en lång sträcka utan att stanna är att låta bilen ladda 10 % innan avfärd . Eller slå på förvärmningen i bilen i 30-60 minuter. Det kommer värma upp batterierna och spara många mil.

Re: SR+ fråga om räckvidd vintertid

Postat: 07 jan 2021 15:56
av vibrationsfri
Det blir nog ett stop för både nya SR+ Och LR till Göteborg. Skillnaden är att LR ägaren blir klar på en kafferast och SR+ på en snabb lunch.

Re: SR+ fråga om räckvidd vintertid

Postat: 07 jan 2021 16:18
av Nermin
Brottades med samma fundering under lång tid men till sist slog till på en sr+ som vi hämtade ut för 3v sen. Vinterräckvidden är jag nöjd med, ha i åtanke att det är många faktorer som spelar in: förvärmning, yttre förhållanden, din fot, topologi etc. Häromdagen tog jag en kort 5 mils tur som tog 17% batteri. Det var mest 90-100 vägar, relativt plant och torrt med temp. kring 0an och jag hade 19.5C i bilen. Extrapolerat blir det nästan 30 mil totalt. Snabbare, aggressivare körning vid sämre väglag kan få ner den siffran rätt bra. Lycka till med din bil!

Re: SR+ fråga om räckvidd vintertid

Postat: 07 jan 2021 16:42
av ducce916
Bor i södra Skåne, kör SR+ 2020, laddar hemma och kör sällan längre sträckor, mestadels 2 -6 mil t o r. Förbrukningen nu med temperatur runt nollan ligger runt 200 wh/km.