SR+ fråga om räckvidd vintertid

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Cinnalinna
Inlägg: 2
Blev medlem: 07 jan 2021 09:34

SR+ fråga om räckvidd vintertid

Inlägg av Cinnalinna »

Hej, jag har precis beställt en model 3 SR+. Jag kör aldrig särskilt långt (mest åka och handla, hämta/lämna barn etc) håller mig inom Stor-Stockholm.
Är ändå lite orolig att det ska bli jobbigt på vintern med räckvidd.
Ni som har SR+ vad är er erfarenhet, är ni nöjda. Räcker det räckvidden för er? Jag fattar att det är LR man behöver om man ska pendla till Göteborg titt som tätt så klart...
Användarvisningsbild
Mats79
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jul 2019 21:19

Re: SR+ fråga om räckvidd vintertid

Inlägg av Mats79 »

Du har inget att oroa dig för. Jag har också M3 SR+ och i vardagen är det aldrig problem (laddar hemma).

Har gjort några få lite längre resor framför allt Sthlm-Idre som funkar utmärkt. Skulle det vara extremt kallt när du åker kanske du får ladda lite längre eller köra något långsammare i allra värsta fall men om det överhuvudtaget skulle vara aktuell så hjälper bilen dig. Den meddelar helt enkelt på skärmen att du behöver sänka hastigheten för att nå nästa laddstation.

I mitt fall resonerade vi också att de ytterst få långresor vi i familjen gör, då har man all tid i världen. Att eventuellt ladda lite extra spelar ingen som helst roll jämfört med den extra kostnad en LR skulle innebära.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: SR+ fråga om räckvidd vintertid

Inlägg av pejvic »

Har du ej laddning hemma el på jobbet - ta en LR. Annars räcker ju en SR+
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Mats79
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jul 2019 21:19

Re: SR+ fråga om räckvidd vintertid

Inlägg av Mats79 »

Beräknad räckvidd däremot som visas på displayen kan du lite grovt halvera vintertid men kan ökas på beroende på framför allt din hastighet men även värmen i bilen.

Här är något som Tesla borde kunna förbättra avsevärt då destinationen via navigatorn men även utetemperaturen kan vara känd.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: SR+ fråga om räckvidd vintertid

Inlägg av frippe »

Mats79 skrev:
Beräknad räckvidd däremot som visas på displayen kan du lite grovt halvera vintertid men kan ökas på beroende på framför allt din hastighet men även värmen i bilen.

Här är något som Tesla borde kunna förbättra avsevärt då destinationen via navigatorn men även utetemperaturen kan vara känd.
Nu kör vi visserligen en model s.
Men du bör nog göra en stor skillnad på räckvidd vid upprepade korta turer där bilen kyls av mellan användandet och långresa.

En bil som återkommande värms upp, kyls ned förbrukar mycket energi. Men en bil som används kontinuerligt vid långkörning drar inte lika mycket. Även om temperaturen påverkar så klart där också.
Model Y LR.
Model S70D
Cinnalinna
Inlägg: 2
Blev medlem: 07 jan 2021 09:34

Re: SR+ fråga om räckvidd vintertid

Inlägg av Cinnalinna »

Tack för alla bra svar! Känner mig lugnare :)
job
Inlägg: 18
Blev medlem: 06 dec 2019 15:31

Re: SR+ fråga om räckvidd vintertid

Inlägg av job »

frippe skrev:

En bil som återkommande värms upp, kyls ned förbrukar mycket energi. Men en bil som används kontinuerligt vid långkörning drar inte lika mycket. Även om temperaturen påverkar så klart där också.
Så är det absolut.

Jag körde ungefär 20 mil igår (blandat motorväg och 80-väg) (-6 grader, A/C av) och bilen kommer ner på normala förbrukningssiffror efter ett par mil. Jag startade med varm bil på 85% och utan ytterligare laddning hade jag gått i mål på knappt 10%. Nu stannade jag dock för lunch och passade på att stänka i några ytterligare procent. Man vet ju aldrig om man blir stående vid nån avåkning...
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: SR+ fråga om räckvidd vintertid

Inlägg av vibrationsfri »

Når man uträttar ärenden och åker korta sträckor så förbrukar den mycket mer. Sett till hur det är på långresa. Men att åka runt i Stockholm till Vaxholm östermalma nära Tystberga fram och tillbaka eller var man vill för utflykter är inga problem . Jag har åkt tur och retur också Skavsta flygplats Stockholm och Stockholm Eskilstuna i snöstorm med god marginal . Använde säkert bara runt 70%. Din bil kommer dessutom ha några mil längre räckvidd än min bil.

Ett tips om du vill åka en lång sträcka utan att stanna är att låta bilen ladda 10 % innan avfärd . Eller slå på förvärmningen i bilen i 30-60 minuter. Det kommer värma upp batterierna och spara många mil.
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: SR+ fråga om räckvidd vintertid

Inlägg av vibrationsfri »

Det blir nog ett stop för både nya SR+ Och LR till Göteborg. Skillnaden är att LR ägaren blir klar på en kafferast och SR+ på en snabb lunch.
Användarvisningsbild
Nermin
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 23 dec 2020 18:53
Ort: Mölndal

Re: SR+ fråga om räckvidd vintertid

Inlägg av Nermin »

Brottades med samma fundering under lång tid men till sist slog till på en sr+ som vi hämtade ut för 3v sen. Vinterräckvidden är jag nöjd med, ha i åtanke att det är många faktorer som spelar in: förvärmning, yttre förhållanden, din fot, topologi etc. Häromdagen tog jag en kort 5 mils tur som tog 17% batteri. Det var mest 90-100 vägar, relativt plant och torrt med temp. kring 0an och jag hade 19.5C i bilen. Extrapolerat blir det nästan 30 mil totalt. Snabbare, aggressivare körning vid sämre väglag kan få ner den siffran rätt bra. Lycka till med din bil!
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: SR+ fråga om räckvidd vintertid

Inlägg av ducce916 »

Bor i södra Skåne, kör SR+ 2020, laddar hemma och kör sällan längre sträckor, mestadels 2 -6 mil t o r. Förbrukningen nu med temperatur runt nollan ligger runt 200 wh/km.
Skriv svar