Vad har ni för domkraft som kommer in under bilen? Universalsaxdomkraft? När jag bytte till Tesla 3 tvingades jag köpa ny garagedomkraft eftersom den jag hade inte var tillräckligt låg. Men den är å andra sidan ett blytungt monster som jag inte vill släpa runt på för jämnan.
Jag har en liten pelardomkraft med ett par rejäla puckar/underlägg, jag har iofs inte behövt testa att lyfta ännu, men enligt spec ska den räcka till.
När jag tänker efter så kan det nog iofs bli trångt att komma under med den om däcket är tomt.
Tänkte inte på det...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Vad har ni för domkraft som kommer in under bilen? Universalsaxdomkraft? När jag bytte till Tesla 3 tvingades jag köpa ny garagedomkraft eftersom den jag hade inte var tillräckligt låg. Men den är å andra sidan ett blytungt monster som jag inte vill släpa runt på för jämnan.
Jag bytte till en högre när jag bytte bil förra gången!
När jag tänker efter igen så skulle det väl egentligen inte behövas någon domkraft öht?
Tänk att man har ett antal "mellanlägg" av en viss tjocklek i bilen, ställ fjädringen i "high", fyll upp mellan mark och bil med mellanlägg, och sätt fjädringen i "low".
Behövs det mer höjd så lägger man ett eller flera mellanlägg mellan däck och mark och upprepar.
Borde inte det funka?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
När jag tänker efter igen så skulle det väl egentligen inte behövas någon domkraft öht?
Tänk att man har ett antal "mellanlägg" av en viss tjocklek i bilen, ställ fjädringen i "high", fyll upp mellan mark och bil med mellanlägg, och sätt fjädringen i "low".
Behövs det mer höjd så lägger man ett eller flera mellanlägg mellan däck och mark och upprepar.
Om lagningen inte funkar så antar jag att Teslas vägassistans, som är en del av nybilsgarantin (4år), gäller? Någon med erfarenhet av den?
Ur Tesla Vägassistanspolicy:
” Punktering
På vissa marknader har våra utbildade bärgare ett begränsat antal lånereservhjul med sig, så att det skadade hjulet eller däcket snabbt kan bytas ut. Tesla Service Center kan reparera eller byta skadade däck på din bekostnad. Arrangera denna tjänst med ditt Service Center. Priser och tillgänglighet varierar beroende på plats. Lånehjulet måste lämnas tillbaka till Service Center inom tre dagar och bytas mot ditt originalhjul.
Om däcket har fått punktering, och ett lånehjul inte är tillgängligt, får ägaren kostnadsfri transport till sitt hem, till närmaste Tesla Service Center eller till en tredjepartsverkstad inom 80 km (50 miles) från bilens plats. Du ansvarar för transportkostnader efter denna gräns eller för andra efterföljande transportkostnader.”
Har Tesla börjat skicka med reparationskit i bilarna nu?
Hur ser det ut? Hoppas att det inte är samma som säljs i Teslashopen, för den är oanvändbar på de flesta originaldäcken på Teslas bilmodeller.
Alla typer av däckreparationssatser med ”geggamoja” som ska täta punkteringen inifrån, är oanvändbara på däck med ljuddämpningsskum som t ex Michelin Acoustic som sitter på de flesta av Tesla bilar. Det enda som händer är att man förstör TPMS-sensorn också.
Har Tesla börjat skicka med reparationskit i bilarna nu?
Hur ser det ut? Hoppas att det inte är samma som säljs i Teslashopen, för den är oanvändbar på de flesta originaldäcken på Teslas bilmodeller.
Alla typer av däckreparationssatser med ”geggamoja” som ska täta punkteringen inifrån, är oanvändbara på däck med ljuddämpningsskum som t ex Michelin Acoustic som sitter på de flesta av Tesla bilar. Det enda som händer är att man förstör TPMS-sensorn också.
För att inte tala om vad däckverkstäderna tycker när de ska hantera klistret vid däckbyte. Har använt detta en gång och sett hur det ser ut när man tar bort däcket.