Vilken ampere laddar ni på?
Moderator: Redaktion
Vilken ampere laddar ni på?
Jag laddar ofta min bil varannan dag från 35-80% på ca 6 trefas. Kopplar in direkt efter körningen medan batteriet är varmt då jag hört att kallt batteri först förbrukar några kw för att bli varmt innan det börjar laddas. Nu är batteriet säkert kallt ändå efter 4 mils jobbpendling då någon regeneration inte märks, biöen rullar långt näran släppt gasen
Hörde någon på forumet som skrev att laddningen skulle vara effw3ktivare om man laddar fullt på 16A. Stämmer detta? Vet ej hur hög ampere jag vågar ha vid 17 riden när jag är henma då det ofta lagas mat med diverse köksapparater igång då.
Alternativet är att ladda på natten men då har batteriet hunnit kylas ned och det går åt extra kwh att öadda ett kallt batteri, å andra sidan kan man kanske ställa in planerad avfart så batteriet är varmt vid avfärd alt manuellt ställa in så laddningen startar så den är färdig till avfärd men det blir en del tricksanse och ofta ändå någon timme fel med tiden
Hur gör ni?
Hörde någon på forumet som skrev att laddningen skulle vara effw3ktivare om man laddar fullt på 16A. Stämmer detta? Vet ej hur hög ampere jag vågar ha vid 17 riden när jag är henma då det ofta lagas mat med diverse köksapparater igång då.
Alternativet är att ladda på natten men då har batteriet hunnit kylas ned och det går åt extra kwh att öadda ett kallt batteri, å andra sidan kan man kanske ställa in planerad avfart så batteriet är varmt vid avfärd alt manuellt ställa in så laddningen startar så den är färdig till avfärd men det blir en del tricksanse och ofta ändå någon timme fel med tiden
Hur gör ni?
- Frippanecci
- Teslaägare
- Inlägg: 481
- Blev medlem: 01 sep 2019 22:57
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Re: Vilken ampere laddar ni på?
Jag kör 12 på båda bilarna, har 25 in - men 40km/h räcker för oss.
Porsche Panamera Turbo
Porsche Cayenne S
Dodge Ram
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
Beställda:
CyberTruck
Porsche Cayenne S
Dodge Ram
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
Beställda:
CyberTruck
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: Vilken ampere laddar ni på?
Har ställt in att ladda på 13 A (cirka 9 kW). Har 25A huvudsäkring och Luft/vatten 3 fas 13 A som uppvärmning. Har Tibber som elleverantör och det är alltid billigast att ladda på natten vintertid, på sommaren så har jag solel och då laddar jag på dagen. Har sedan cirka 6 månader tillbaka sluta ladda bilen varje dag (körde i princip alltid till 80%) då det kan bli vissa problem med M3 om den aldrig får ligga på andra nivåer är än säg 50-80%.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: Vilken ampere laddar ni på?
Vet inte om någon har forskat på skillnaden i effektivitet: ladda strax efter man kommer hem med ”varmt” batteri efter 4 mils körning, eller ladda på natten så laddningen är klar strax innan man köra väg med varmt batteri/kupé?
Sen har TeslaBjörn ladda på lita olika A, och det virkar som 8-10A är hyfsat effektivt mtp laddförlust.
Sen har TeslaBjörn ladda på lita olika A, och det virkar som 8-10A är hyfsat effektivt mtp laddförlust.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Vilken ampere laddar ni på?
Jag har slutat att jaga några watt hit och dit i ivern att vara så ekonomisk som möjligt. Bekvämligheten har tagit över.
Jag laddar med 10A 3-fas med början kl. 01:00. Då är det inte mycket annat som är igång i huset och bilen är färdigladdad på 80% på morgonen.
Jag laddar med 10A 3-fas med början kl. 01:00. Då är det inte mycket annat som är igång i huset och bilen är färdigladdad på 80% på morgonen.
Model Y P
Model S P
Model S P
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Vilken ampere laddar ni på?
Jag gör typ samma lite lägre ampere till vardags.Nicke Nyfiken skrev:Jag har slutat att jaga några watt hit och dit i ivern att vara så ekonomisk som möjligt. Bekvämligheten har tagit över.
Jag laddar med 10A 3-fas med början kl. 01:00. Då är det inte mycket annat som är igång i huset och bilen är färdigladdad på 80% på morgonen.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Vilken ampere laddar ni på?
Jag laddar 10A enfas och är jättenöjd med det.
Hinner ändå lugnt ladda färdigt över natten.
Hinner ändå lugnt ladda färdigt över natten.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Vilken ampere laddar ni på?
Samma här i sommarhuset.TiborBlomhall skrev:Jag laddar 10A enfas och är jättenöjd med det.
Hinner ändå lugnt ladda färdigt över natten.
Re: Vilken ampere laddar ni på?
15Ax3 och bara när inte ugnen är igång. Har 20A in, 16A säkrat ut men drar jag 16A länge genom trippelsäkringen löser den ut av värme (länge är några timmar i detta fall)
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Vilken ampere laddar ni på?
8-12A till vardags, laddning startar efter midnatt så bilen är varm på morgonen.
Laddningen kanske blir marginellt effektivare om den påbörjas med kallt batteri, men det innebär även att det blir batteriet som värmer batteriet/kupén när man börjar köra -> lägre räckvidd.
Jag tar hellre längre räckvidd än att spara någon kWh per år
Laddningen kanske blir marginellt effektivare om den påbörjas med kallt batteri, men det innebär även att det blir batteriet som värmer batteriet/kupén när man börjar köra -> lägre räckvidd.
Jag tar hellre längre räckvidd än att spara någon kWh per år
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Vilken ampere laddar ni på?
Sorry, lite OT, men vilka problem kan uppstå om man inte låter batteriet jobba i ”alla intervaller” så att säga? Bara nyfiken. Har tänkt på detta men inte kollat upp.ChristerSjo skrev:Har ställt in att ladda på 13 A (cirka 9 kW). Har 25A huvudsäkring och Luft/vatten 3 fas 13 A som uppvärmning. Har Tibber som elleverantör och det är alltid billigast att ladda på natten vintertid, på sommaren så har jag solel och då laddar jag på dagen. Har sedan cirka 6 månader tillbaka sluta ladda bilen varje dag (körde i princip alltid till 80%) då det kan bli vissa problem med M3 om den aldrig får ligga på andra nivåer är än säg 50-80%.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3299
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Vilken ampere laddar ni på?
Vet inte vad Christer syftar på, men misstänker att han avser batteriövervakningssystemet. Det håller koll på cellernas status, genom att mäta på dem och för att göra det bilen stå en längre stund. Dessutom behöver batteriernas laddnivå variera, så att systemet får flera olika värden att arbeta med. I praktiken betyder detta att det är bra om bilen får stå nattetid med olika laddningsnivå olika nätter. Om man har för vana att varje kväll koppla in laddningen och ladda till exempelvis 80 %, kommer batteriövervakningssystemet att "räkna fel", vilket gör att den visade laddnivån i % inte stämmer.markuswesterberg skrev:Sorry, lite OT, men vilka problem kan uppstå om man inte låter batteriet jobba i ”alla intervaller” så att säga? Bara nyfiken. Har tänkt på detta men inte kollat upp.ChristerSjo skrev:Har ställt in att ladda på 13 A (cirka 9 kW). Har 25A huvudsäkring och Luft/vatten 3 fas 13 A som uppvärmning. Har Tibber som elleverantör och det är alltid billigast att ladda på natten vintertid, på sommaren så har jag solel och då laddar jag på dagen. Har sedan cirka 6 månader tillbaka sluta ladda bilen varje dag (körde i princip alltid till 80%) då det kan bli vissa problem med M3 om den aldrig får ligga på andra nivåer är än säg 50-80%.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Vilken ampere laddar ni på?
Har 16A huvudsäkringar så har satt laddboxen på 3-fas 12A.
Laddar enbart på natten då inget annat än utebelysning och värmepump går. Laddboxen har ingen effektvakt men värmepumpen har och har möjlighet att sänka frekvensen på kompressorn när bilen laddas, detta behövs dock sällan då värmepumpen klarar sig bra på 3-fas 4A om det inte är extremt kallt.
Laddar fort och snabbt då många nätter kan det finnas korta prisdippar som man då kan utnyttja maximalt. Laddboxen (Easee) sätter igång laddningen när priset är som lägst, rekommenderas.
Hur klarar man sig på 1-fas 10A i vardagen. Provade den när Easee-boxen inte fungerade fick drygt 10% laddning under en hel natt. Blev att åka till SuC för att fylla på...
Laddar enbart på natten då inget annat än utebelysning och värmepump går. Laddboxen har ingen effektvakt men värmepumpen har och har möjlighet att sänka frekvensen på kompressorn när bilen laddas, detta behövs dock sällan då värmepumpen klarar sig bra på 3-fas 4A om det inte är extremt kallt.
Laddar fort och snabbt då många nätter kan det finnas korta prisdippar som man då kan utnyttja maximalt. Laddboxen (Easee) sätter igång laddningen när priset är som lägst, rekommenderas.
Hur klarar man sig på 1-fas 10A i vardagen. Provade den när Easee-boxen inte fungerade fick drygt 10% laddning under en hel natt. Blev att åka till SuC för att fylla på...
Re: Vilken ampere laddar ni på?
Om du räknar 10 timmar ("hel natt") på 10A enfas så blir det runt 20-22 kWh. Om det är 10% så kör du slut på 200 kWh per dygn...? Kanske med en Semi, men inte med en S, X eller 3.kikat skrev:Hur klarar man sig på 1-fas 10A i vardagen. Provade den när Easee-boxen inte fungerade fick drygt 10% laddning under en hel natt. Blev att åka till SuC för att fylla på...
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Vilken ampere laddar ni på?
Hade lite otur med den första elfirman jag försökte få att montera WC så jag laddar med reseladdarwn någon dag till.
Default satt på 13A/3kwh vilket inte blåst någon säkring än.
Tycker det fungerar över förväntan i väntan på WC. Med WC kommer jag nog ha 11Kw /16A inställt.
Default satt på 13A/3kwh vilket inte blåst någon säkring än.
Tycker det fungerar över förväntan i väntan på WC. Med WC kommer jag nog ha 11Kw /16A inställt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Vilken ampere laddar ni på?
Går inte att räkna teoretiskt med den medföljande schukoladdaren. Lär vara en del förluster? eller så lyder den inte vad man ställer den på för inte får jag några 20 kWh med schuko på 10A 1-fas under 10h, snarare 10-15 kWh och det räcker inte för mig då jag vill klara mig både fram och tillbaka utan att ladda. Men på helgen funkar det så klart.renes skrev:Om du räknar 10 timmar ("hel natt") på 10A enfas så blir det runt 20-22 kWh. Om det är 10% så kör du slut på 200 kWh per dygn...? Kanske med en Semi, men inte med en S, X eller 3.kikat skrev:Hur klarar man sig på 1-fas 10A i vardagen. Provade den när Easee-boxen inte fungerade fick drygt 10% laddning under en hel natt. Blev att åka till SuC för att fylla på...
Re: Vilken ampere laddar ni på?
Jag kör med 5A 3-fas hemma på min Wallcharger. Ytterst ovanligt att jag behöver mer kräm än så. Sker det så är det oftast inför långkörning på vintern när jag vill förvärma batteriet.
I stugan laddar jag på vanligt eluttag och sätter då laddningen till 8A så har jag lite marginal innan säkringen går. Brukar ge nästan 1 mil/timmen så det räcker gott för min del.
I stugan laddar jag på vanligt eluttag och sätter då laddningen till 8A så har jag lite marginal innan säkringen går. Brukar ge nästan 1 mil/timmen så det räcker gott för min del.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
Re: Vilken ampere laddar ni på?
10% på en natt låter orimligt lite.kikat skrev:Hur klarar man sig på 1-fas 10A i vardagen. Provade den när Easee-boxen inte fungerade fick drygt 10% laddning under en hel natt.
Använder reseladdaren ( 13A /3kw, 13A med 220v blir dock runt 2.8kw) nu i väntan på elektrikern. Har gjort några resor där jag kommit hem med relativt lite och ändå haft mina 70% dagen efter. Ioffsg julledigt med sovmorgon men ändå.
Har fyllt på från 59% till 70% från 17:36 till 20:50, dvs 3h 14min. Det ser ut som runt 3,4%
i timmen. Då jah har ett 82kwh batteri där 77kwh är användbart (enligt scan my trslak) gissar jag att 77kwh = 100%.
Det ser ut som batteriet fylls på med 2.6kwh per timme. Det skulle innebära i storleksordningen kring 10% i förluster, vilket känns rimligt.
En natt på 8h skulle ge kring 27%.
Inte supersnabbt men betydligt bättre än 10% på en natt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Vilken ampere laddar ni på?
Laddar 3x9A 6kw och har batteriet ställt på 70%
Kör inga längre sträckor typ 1-3 mil max
Kör inga längre sträckor typ 1-3 mil max
2021 MS+
Re: Vilken ampere laddar ni på?
Ber om ursäkt om jag har missat någon kommentar som redan tagit upp god laddetikett. Många skriver att ni laddar på natten för att det är lågt pris.
Spontant säger jag bra.
Men den viktigaste poängen i denna diskussionen borde vara att sprida ett beteende som är hållbart när fler och fler går över till EVs.
Att ladda bilen direkt när man kommer hem kl 17 för att batteriet är varmt bidrar till att överbelasta elnätet i stort. Tar man däremot sitt ansvar som en god medborgare, så håller man sig borta från peak timmarna om det är möjligt.
Det är finns såklart tillfällen då man måste ladda dagtid och då finns det kanske inte så mycket att göra exempelvis vid nattarbete utan laddmöjlighet vid arbetet.
Som tidigare nämnts är det lägre pris nattetid. Skaffa timdebitering om du kan förlägga merparten av den elförbrukning till lågpristimmar.
Vad det gäller batteritemperatur brukar jag personligen ladda så nära avfärd som möjligt då laddförlusterna blir värme i batteriet. Tex avfärd till jobbet mellan kl 6 och 7 på morgonen. Vilket ger mer regen i början på pendlingen då batteriet annars skulle varit kallt.
Slutligen har jag för mig att det var Tesla Bjørn som testade förlusterna vid olika strömstyrkor för både AC och DC laddning. Då bilen håller system igång var det optimalt ur det hänseendet att ladda med 16A 3-fas för att minimera förlusterna vid AC laddning och låta bilen sova övrig tid.
Spontant säger jag bra.
Men den viktigaste poängen i denna diskussionen borde vara att sprida ett beteende som är hållbart när fler och fler går över till EVs.
Att ladda bilen direkt när man kommer hem kl 17 för att batteriet är varmt bidrar till att överbelasta elnätet i stort. Tar man däremot sitt ansvar som en god medborgare, så håller man sig borta från peak timmarna om det är möjligt.
Det är finns såklart tillfällen då man måste ladda dagtid och då finns det kanske inte så mycket att göra exempelvis vid nattarbete utan laddmöjlighet vid arbetet.
Som tidigare nämnts är det lägre pris nattetid. Skaffa timdebitering om du kan förlägga merparten av den elförbrukning till lågpristimmar.
Vad det gäller batteritemperatur brukar jag personligen ladda så nära avfärd som möjligt då laddförlusterna blir värme i batteriet. Tex avfärd till jobbet mellan kl 6 och 7 på morgonen. Vilket ger mer regen i början på pendlingen då batteriet annars skulle varit kallt.
Slutligen har jag för mig att det var Tesla Bjørn som testade förlusterna vid olika strömstyrkor för både AC och DC laddning. Då bilen håller system igång var det optimalt ur det hänseendet att ladda med 16A 3-fas för att minimera förlusterna vid AC laddning och låta bilen sova övrig tid.
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Model 3 Performance - 2019
Re: Vilken ampere laddar ni på?
Laddar 1 fas 8A, klarar jag mig gott med det.
Gammalt litet hus från början av 1800-talet med lerklinade väggar, tillbyggt i 3 etapper och wc delar el med pelletspannan.
Har solel på 5,2 kW och batteri på 6 kWh, producerar ca 4.500 kWh/år och våra elbilar förbrukar ca 3.500kWh(tyvärr mest solel april till september, resten blir elnätet)
Gammalt litet hus från början av 1800-talet med lerklinade väggar, tillbyggt i 3 etapper och wc delar el med pelletspannan.
Har solel på 5,2 kW och batteri på 6 kWh, producerar ca 4.500 kWh/år och våra elbilar förbrukar ca 3.500kWh(tyvärr mest solel april till september, resten blir elnätet)
Polestar 2 awd -21
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Vilken ampere laddar ni på?
Som renes också skrev får jag i typ 20 kWh på en natt som min Model 3 kan åka 10-12 mil på. Åker sällan mer än 5 mil om dan.kikat skrev:Hur klarar man sig på 1-fas 10A i vardagen. Provade den när Easee-boxen inte fungerade fick drygt 10% laddning under en hel natt. Blev att åka till SuC för att fylla på...
Re: Vilken ampere laddar ni på?
Det är även bättre för batteriet att ladda med 11kW.Willerud skrev:Ber om ursäkt om jag har missat någon kommentar som redan tagit upp god laddetikett. Många skriver att ni laddar på natten för att det är lågt pris.
Spontant säger jag bra.
Men den viktigaste poängen i denna diskussionen borde vara att sprida ett beteende som är hållbart när fler och fler går över till EVs.
Att ladda bilen direkt när man kommer hem kl 17 för att batteriet är varmt bidrar till att överbelasta elnätet i stort. Tar man däremot sitt ansvar som en god medborgare, så håller man sig borta från peak timmarna om det är möjligt.
Det är finns såklart tillfällen då man måste ladda dagtid och då finns det kanske inte så mycket att göra exempelvis vid nattarbete utan laddmöjlighet vid arbetet.
Som tidigare nämnts är det lägre pris nattetid. Skaffa timdebitering om du kan förlägga merparten av den elförbrukning till lågpristimmar.
Vad det gäller batteritemperatur brukar jag personligen ladda så nära avfärd som möjligt då laddförlusterna blir värme i batteriet. Tex avfärd till jobbet mellan kl 6 och 7 på morgonen. Vilket ger mer regen i början på pendlingen då batteriet annars skulle varit kallt.
Slutligen har jag för mig att det var Tesla Bjørn som testade förlusterna vid olika strömstyrkor för både AC och DC laddning. Då bilen håller system igång var det optimalt ur det hänseendet att ladda med 16A 3-fas för att minimera förlusterna vid AC laddning och låta bilen sova övrig tid.
Att ladda med 2kW är dåligt för batteriet, finns ju en svensk app som laddar bilen automatiskt under lågpristimmarna som jag använder, smartcharge.dev utvecklaren finns på detta forum.
Guld värd måste jag säga.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Vilken ampere laddar ni på?
14A*3 kör jag.
Timtaxa för elen samt tidstariff på nätet gör att det blir avsevärt billigare att ladda nattetid än direkt man kommer hem.
Hondan som är enfas kör igång laddning klockan 22 när nätavgiften minskar och blir då ofta klar lagom till 6 när nätavgiften höjs.
Timtaxa för elen samt tidstariff på nätet gör att det blir avsevärt billigare att ladda nattetid än direkt man kommer hem.
Hondan som är enfas kör igång laddning klockan 22 när nätavgiften minskar och blir då ofta klar lagom till 6 när nätavgiften höjs.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1444
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Vilken ampere laddar ni på?
Tittade på smartcharge.dev, men inget om vad som krävs, Android/IOS etc. I varje fall hittade jag inget, bara länk till GitHub (som jag inte kan så mycket om).
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri