Vilken ampere laddar ni på?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: Vilken ampere laddar ni på?

Inlägg av markuswesterberg »

ChristerSjo skrev:
Har ställt in att ladda på 13 A (cirka 9 kW). Har 25A huvudsäkring och Luft/vatten 3 fas 13 A som uppvärmning. Har Tibber som elleverantör och det är alltid billigast att ladda på natten vintertid, på sommaren så har jag solel och då laddar jag på dagen. Har sedan cirka 6 månader tillbaka sluta ladda bilen varje dag (körde i princip alltid till 80%) då det kan bli vissa problem med M3 om den aldrig får ligga på andra nivåer är än säg 50-80%.
Sorry, lite OT, men vilka problem kan uppstå om man inte låter batteriet jobba i ”alla intervaller” så att säga? Bara nyfiken. Har tänkt på detta men inte kollat upp.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3289
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Vilken ampere laddar ni på?

Inlägg av Niklas Z »

markuswesterberg skrev:
ChristerSjo skrev:
Har ställt in att ladda på 13 A (cirka 9 kW). Har 25A huvudsäkring och Luft/vatten 3 fas 13 A som uppvärmning. Har Tibber som elleverantör och det är alltid billigast att ladda på natten vintertid, på sommaren så har jag solel och då laddar jag på dagen. Har sedan cirka 6 månader tillbaka sluta ladda bilen varje dag (körde i princip alltid till 80%) då det kan bli vissa problem med M3 om den aldrig får ligga på andra nivåer är än säg 50-80%.
Sorry, lite OT, men vilka problem kan uppstå om man inte låter batteriet jobba i ”alla intervaller” så att säga? Bara nyfiken. Har tänkt på detta men inte kollat upp.
Vet inte vad Christer syftar på, men misstänker att han avser batteriövervakningssystemet. Det håller koll på cellernas status, genom att mäta på dem och för att göra det bilen stå en längre stund. Dessutom behöver batteriernas laddnivå variera, så att systemet får flera olika värden att arbeta med. I praktiken betyder detta att det är bra om bilen får stå nattetid med olika laddningsnivå olika nätter. Om man har för vana att varje kväll koppla in laddningen och ladda till exempelvis 80 %, kommer batteriövervakningssystemet att "räkna fel", vilket gör att den visade laddnivån i % inte stämmer.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Vilken ampere laddar ni på?

Inlägg av kikat »

Har 16A huvudsäkringar så har satt laddboxen på 3-fas 12A.
Laddar enbart på natten då inget annat än utebelysning och värmepump går. Laddboxen har ingen effektvakt men värmepumpen har och har möjlighet att sänka frekvensen på kompressorn när bilen laddas, detta behövs dock sällan då värmepumpen klarar sig bra på 3-fas 4A om det inte är extremt kallt.
Laddar fort och snabbt då många nätter kan det finnas korta prisdippar som man då kan utnyttja maximalt. Laddboxen (Easee) sätter igång laddningen när priset är som lägst, rekommenderas.
Hur klarar man sig på 1-fas 10A i vardagen. Provade den när Easee-boxen inte fungerade fick drygt 10% laddning under en hel natt. Blev att åka till SuC för att fylla på...
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Vilken ampere laddar ni på?

Inlägg av renes »

kikat skrev:
Hur klarar man sig på 1-fas 10A i vardagen. Provade den när Easee-boxen inte fungerade fick drygt 10% laddning under en hel natt. Blev att åka till SuC för att fylla på...
Om du räknar 10 timmar ("hel natt") på 10A enfas så blir det runt 20-22 kWh. Om det är 10% så kör du slut på 200 kWh per dygn...? Kanske med en Semi, men inte med en S, X eller 3.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3762
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Vilken ampere laddar ni på?

Inlägg av AAKEE »

Hade lite otur med den första elfirman jag försökte få att montera WC så jag laddar med reseladdarwn någon dag till.
Default satt på 13A/3kwh vilket inte blåst någon säkring än.

Tycker det fungerar över förväntan i väntan på WC. Med WC kommer jag nog ha 11Kw /16A inställt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Vilken ampere laddar ni på?

Inlägg av kikat »

renes skrev:
kikat skrev:
Hur klarar man sig på 1-fas 10A i vardagen. Provade den när Easee-boxen inte fungerade fick drygt 10% laddning under en hel natt. Blev att åka till SuC för att fylla på...
Om du räknar 10 timmar ("hel natt") på 10A enfas så blir det runt 20-22 kWh. Om det är 10% så kör du slut på 200 kWh per dygn...? Kanske med en Semi, men inte med en S, X eller 3.
Går inte att räkna teoretiskt med den medföljande schukoladdaren. Lär vara en del förluster? eller så lyder den inte vad man ställer den på för inte får jag några 20 kWh med schuko på 10A 1-fas under 10h, snarare 10-15 kWh och det räcker inte för mig då jag vill klara mig både fram och tillbaka utan att ladda. Men på helgen funkar det så klart.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1572
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Vilken ampere laddar ni på?

Inlägg av pefreli »

Jag kör med 5A 3-fas hemma på min Wallcharger. Ytterst ovanligt att jag behöver mer kräm än så. Sker det så är det oftast inför långkörning på vintern när jag vill förvärma batteriet.

I stugan laddar jag på vanligt eluttag och sätter då laddningen till 8A så har jag lite marginal innan säkringen går. Brukar ge nästan 1 mil/timmen så det räcker gott för min del.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3762
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Vilken ampere laddar ni på?

Inlägg av AAKEE »

kikat skrev:
Hur klarar man sig på 1-fas 10A i vardagen. Provade den när Easee-boxen inte fungerade fick drygt 10% laddning under en hel natt.
10% på en natt låter orimligt lite.

Använder reseladdaren ( 13A /3kw, 13A med 220v blir dock runt 2.8kw) nu i väntan på elektrikern. Har gjort några resor där jag kommit hem med relativt lite och ändå haft mina 70% dagen efter. Ioffsg julledigt med sovmorgon men ändå.
Har fyllt på från 59% till 70% från 17:36 till 20:50, dvs 3h 14min. Det ser ut som runt 3,4%
i timmen. Då jah har ett 82kwh batteri där 77kwh är användbart (enligt scan my trslak) gissar jag att 77kwh = 100%.
Det ser ut som batteriet fylls på med 2.6kwh per timme. Det skulle innebära i storleksordningen kring 10% i förluster, vilket känns rimligt.

En natt på 8h skulle ge kring 27%.

Inte supersnabbt men betydligt bättre än 10% på en natt.
28EB56F0-C265-47E0-9792-D007F36059AE.png
D13B4FC9-15A6-4595-87FC-ED310645F065.png
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Dannte0
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 27 sep 2020 19:46

Re: Vilken ampere laddar ni på?

Inlägg av Dannte0 »

Laddar 3x9A 6kw och har batteriet ställt på 70%
Kör inga längre sträckor typ 1-3 mil max
2021 MS+
Användarvisningsbild
Willerud
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 22 maj 2018 18:17
Ort: Skanör

Re: Vilken ampere laddar ni på?

Inlägg av Willerud »

Ber om ursäkt om jag har missat någon kommentar som redan tagit upp god laddetikett. Många skriver att ni laddar på natten för att det är lågt pris.
Spontant säger jag bra.
Men den viktigaste poängen i denna diskussionen borde vara att sprida ett beteende som är hållbart när fler och fler går över till EVs.
Att ladda bilen direkt när man kommer hem kl 17 för att batteriet är varmt bidrar till att överbelasta elnätet i stort. Tar man däremot sitt ansvar som en god medborgare, så håller man sig borta från peak timmarna om det är möjligt.
Det är finns såklart tillfällen då man måste ladda dagtid och då finns det kanske inte så mycket att göra exempelvis vid nattarbete utan laddmöjlighet vid arbetet.
Som tidigare nämnts är det lägre pris nattetid. Skaffa timdebitering om du kan förlägga merparten av den elförbrukning till lågpristimmar.
Vad det gäller batteritemperatur brukar jag personligen ladda så nära avfärd som möjligt då laddförlusterna blir värme i batteriet. Tex avfärd till jobbet mellan kl 6 och 7 på morgonen. Vilket ger mer regen i början på pendlingen då batteriet annars skulle varit kallt.
Slutligen har jag för mig att det var Tesla Bjørn som testade förlusterna vid olika strömstyrkor för både AC och DC laddning. Då bilen håller system igång var det optimalt ur det hänseendet att ladda med 16A 3-fas för att minimera förlusterna vid AC laddning och låta bilen sova övrig tid.
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Vilken ampere laddar ni på?

Inlägg av LarsA »

Laddar 1 fas 8A, klarar jag mig gott med det.
Gammalt litet hus från början av 1800-talet med lerklinade väggar, tillbyggt i 3 etapper och wc delar el med pelletspannan.
Har solel på 5,2 kW och batteri på 6 kWh, producerar ca 4.500 kWh/år och våra elbilar förbrukar ca 3.500kWh(tyvärr mest solel april till september, resten blir elnätet)
Polestar 2 awd -21
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Vilken ampere laddar ni på?

Inlägg av TiborBlomhall »

kikat skrev:
Hur klarar man sig på 1-fas 10A i vardagen. Provade den när Easee-boxen inte fungerade fick drygt 10% laddning under en hel natt. Blev att åka till SuC för att fylla på...
Som renes också skrev får jag i typ 20 kWh på en natt som min Model 3 kan åka 10-12 mil på. Åker sällan mer än 5 mil om dan.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Vilken ampere laddar ni på?

Inlägg av LasseTM »

Willerud skrev:
Ber om ursäkt om jag har missat någon kommentar som redan tagit upp god laddetikett. Många skriver att ni laddar på natten för att det är lågt pris.
Spontant säger jag bra.
Men den viktigaste poängen i denna diskussionen borde vara att sprida ett beteende som är hållbart när fler och fler går över till EVs.
Att ladda bilen direkt när man kommer hem kl 17 för att batteriet är varmt bidrar till att överbelasta elnätet i stort. Tar man däremot sitt ansvar som en god medborgare, så håller man sig borta från peak timmarna om det är möjligt.
Det är finns såklart tillfällen då man måste ladda dagtid och då finns det kanske inte så mycket att göra exempelvis vid nattarbete utan laddmöjlighet vid arbetet.
Som tidigare nämnts är det lägre pris nattetid. Skaffa timdebitering om du kan förlägga merparten av den elförbrukning till lågpristimmar.
Vad det gäller batteritemperatur brukar jag personligen ladda så nära avfärd som möjligt då laddförlusterna blir värme i batteriet. Tex avfärd till jobbet mellan kl 6 och 7 på morgonen. Vilket ger mer regen i början på pendlingen då batteriet annars skulle varit kallt.
Slutligen har jag för mig att det var Tesla Bjørn som testade förlusterna vid olika strömstyrkor för både AC och DC laddning. Då bilen håller system igång var det optimalt ur det hänseendet att ladda med 16A 3-fas för att minimera förlusterna vid AC laddning och låta bilen sova övrig tid.
Det är även bättre för batteriet att ladda med 11kW.
Att ladda med 2kW är dåligt för batteriet, finns ju en svensk app som laddar bilen automatiskt under lågpristimmarna som jag använder, smartcharge.dev utvecklaren finns på detta forum.
Guld värd måste jag säga.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10298
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vilken ampere laddar ni på?

Inlägg av Legato »

14A*3 kör jag.

Timtaxa för elen samt tidstariff på nätet gör att det blir avsevärt billigare att ladda nattetid än direkt man kommer hem.

Hondan som är enfas kör igång laddning klockan 22 när nätavgiften minskar och blir då ofta klar lagom till 6 när nätavgiften höjs.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1444
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Vilken ampere laddar ni på?

Inlägg av kenjon »

Tittade på smartcharge.dev, men inget om vad som krävs, Android/IOS etc. I varje fall hittade jag inget, bara länk till GitHub (som jag inte kan så mycket om).
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3762
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Vilken ampere laddar ni på?

Inlägg av AAKEE »

LasseTM skrev:
[
Det är även bättre för batteriet att ladda med 11kW.
Att ladda med 2kW är dåligt för batteriet,.
Varför skulle det vara dåligt för batteriet att laddas med 2kwh.

Jag har läst att man mätt fram att 11kw är effektivast med minst förluster, men ser inte varför långsam laddning skulle vara dåligt?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: Vilken ampere laddar ni på?

Inlägg av ducce916 »

Legato skrev:
14A*3 kör jag.

Timtaxa för elen samt tidstariff på nätet gör att det blir avsevärt billigare att ladda nattetid än direkt man kommer hem.

Hondan som är enfas kör igång laddning klockan 22 när nätavgiften minskar och blir då ofta klar lagom till 6 när nätavgiften höjs.
Alla har kanske inte natt-tariff, själv betalar jag samma pris/kWh dygnet runt (Nordic Green).
Senast redigerad av ducce916, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 620
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Vilken ampere laddar ni på?

Inlägg av Arn »

Spännande diskussion i tråden. Då får jag kanske ändra på låg ampere med start kl 17 till 16A planerad avfart kl 07 för att minimera laddförluster samt skona batteriet. Drar kupevärmen alltid igång 15 min förecavfart om man nu blir tidig eller sen? Stäng värmen av efter en viss tid om man inte påbörjar en resa?

Batteriet verkar ju ändå relativt kallt kl 17 efter mina 4 mil.
Kan man förresten se batteritemp på något vis? Idag efter 10 min förvärmning och 4 mil tyckte jag mig uppleva viss regen mot slutet

Har elavtal från elskling så samma timpris dygnet runt. Dock med bra rabatt så vet ej om jag skulle tjäna något på det. Dock tycks elpriset gå upp rejält vid 7 tiden så har man timpris får man snarare ladda midnatt och timmarna framåt.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1444
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Vilken ampere laddar ni på?

Inlägg av kenjon »

Säljer Elskling el? Jag trodde det bara var en plattform för att se priser från olika leverantörer....
Jag valde SkellefteåKraft via Elskling och har timdebitering.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vilken ampere laddar ni på?

Inlägg av Bjelke »

AAKEE skrev:
LasseTM skrev:
[
Det är även bättre för batteriet att ladda med 11kW.
Att ladda med 2kW är dåligt för batteriet,.
Varför skulle det vara dåligt för batteriet att laddas med 2kwh.

Jag har läst att man mätt fram att 11kw är effektivast med minst förluster, men ser inte varför långsam laddning skulle vara dåligt?
Jag kan inte heller komma ihåg att jag hört något sånt...
Jag tror mest på att det kanske ibland förväxlas med just effektiviteten...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Vilken ampere laddar ni på?

Inlägg av mickeisol »

Jag kör med 8A trefas på en s85d med början laddning kl 2300, och det är i minsta laget när den står ute i -25 grader, batterivärmaren får gå duktigt innan den börjar ladda. När jag testade med 5A trefas i den kylan så avbröts laddningen med jämna mellanrum för värmning.
Jag undrar just hur det skulle ha gått att ladda med 10A enfas.
Enda chansen att ladda med så låg ström är nog att koppla igång laddningen direkt när man parkerar efter körning (med varmt batteri).

Krämar man på med högre effekt med laddning i sträng kyla (typ över 10A trefas) så genererar kanske själva laddningen så pass mycket värme att batterivärmaren inte behöver gå nåt under laddningen. Man kan kanske räkna på 8% (ifall litiumbatterierna har typ 92% verkningsgrad) så 11 kw laddeffekt kanske 1kw går till batterivärme under laddningen.
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 593
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Vilken ampere laddar ni på?

Inlägg av macksie »

Håller med "Nicke Nyfiken", bekvämligheten tog överhanden.
Kör 3x5A utan tidsstyrning. De enstaka tillfällen jag behöver mer ställer jag upp den.

Provat diverse tidsstyrningslösningar samt rörlig tariff.
Sparade nästan inga pengar överhuvudtaget på det, samt att några gånger hoppade inte laddningen igång som den skulle..

Så jag har bytt tillbaka till ett bra elabonnemang utan tidstariff och kör med lägsta laddeffekt trefas, fungerar kanon för mig. Alltid fulladdad på morgonen.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10298
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vilken ampere laddar ni på?

Inlägg av Legato »

ducce916 skrev:
Legato skrev:
14A*3 kör jag.

Timtaxa för elen samt tidstariff på nätet gör att det blir avsevärt billigare att ladda nattetid än direkt man kommer hem.

Hondan som är enfas kör igång laddning klockan 22 när nätavgiften minskar och blir då ofta klar lagom till 6 när nätavgiften höjs.
Alla har kanske inte natt-tariff, själv betalar jag samma pris/kWh dygnet runt (Nordic Green).
Självfallet har inte alla valt det, men har man det inte och laddar mycket hemma så är det dags att ändra...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Vilken ampere laddar ni på?

Inlägg av chaffis75 »

macksie skrev:
Håller med "Nicke Nyfiken", bekvämligheten tog överhanden.
Kör 3x5A utan tidsstyrning. De enstaka tillfällen jag behöver mer ställer jag upp den.

Provat diverse tidsstyrningslösningar samt rörlig tariff.
Sparade nästan inga pengar överhuvudtaget på det, samt att några gånger hoppade inte laddningen igång som den skulle..

Så jag har bytt tillbaka till ett bra elabonnemang utan tidstariff och kör med lägsta laddeffekt trefas, fungerar kanon för mig. Alltid fulladdad på morgonen.
Jag kör ju med tibber smart laddning och easee box. De har ju helt klart fått ner kWh priset en del för laddningen. Under december så fick jag ett snitt på 18.83 öre per kWh för de jag laddat.
För hushållsel blev snittet 39.54 öre.
Sålde el för 41.8 öre även om de är mindre relevent i just december. (sålde el för totalt 2.09 kr under december)

Men visst nu bor vi i se4 som haft väldigt skiftande pris mellan dag och natt.

Obs alla priser är såklart utan skatter och överförings avgifter och liknande men de är ju ändå jämförbara med sig själva.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
JonasF1
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 05 dec 2018 20:24

Re: Vilken ampere laddar ni på?

Inlägg av JonasF1 »

Kör med 3x10A med start kl 0.00 för o balansera lasten lite. (Har 20A på huvudsäkringen + Bergvärme)
Låter Kundkraft förahandla priser årligen åt mig. (Fastpris 1År).
Använder "schemalagd avresa" när det behövs nu på vintern då jag bara har kallgarage.
Är helnöjd med den lösningen.

/J
Tesla Model 3 LR, AWD, HW3.0, EAP (FSD) sedan 4 Mars 2019.
Skriv svar