Vilken ampere laddar ni på?
Moderator: Redaktion
Re: Vilken ampere laddar ni på?
Jag kör med 8A trefas på en s85d med början laddning kl 2300, och det är i minsta laget när den står ute i -25 grader, batterivärmaren får gå duktigt innan den börjar ladda. När jag testade med 5A trefas i den kylan så avbröts laddningen med jämna mellanrum för värmning.
Jag undrar just hur det skulle ha gått att ladda med 10A enfas.
Enda chansen att ladda med så låg ström är nog att koppla igång laddningen direkt när man parkerar efter körning (med varmt batteri).
Krämar man på med högre effekt med laddning i sträng kyla (typ över 10A trefas) så genererar kanske själva laddningen så pass mycket värme att batterivärmaren inte behöver gå nåt under laddningen. Man kan kanske räkna på 8% (ifall litiumbatterierna har typ 92% verkningsgrad) så 11 kw laddeffekt kanske 1kw går till batterivärme under laddningen.
Jag undrar just hur det skulle ha gått att ladda med 10A enfas.
Enda chansen att ladda med så låg ström är nog att koppla igång laddningen direkt när man parkerar efter körning (med varmt batteri).
Krämar man på med högre effekt med laddning i sträng kyla (typ över 10A trefas) så genererar kanske själva laddningen så pass mycket värme att batterivärmaren inte behöver gå nåt under laddningen. Man kan kanske räkna på 8% (ifall litiumbatterierna har typ 92% verkningsgrad) så 11 kw laddeffekt kanske 1kw går till batterivärme under laddningen.
Re: Vilken ampere laddar ni på?
Håller med "Nicke Nyfiken", bekvämligheten tog överhanden.
Kör 3x5A utan tidsstyrning. De enstaka tillfällen jag behöver mer ställer jag upp den.
Provat diverse tidsstyrningslösningar samt rörlig tariff.
Sparade nästan inga pengar överhuvudtaget på det, samt att några gånger hoppade inte laddningen igång som den skulle..
Så jag har bytt tillbaka till ett bra elabonnemang utan tidstariff och kör med lägsta laddeffekt trefas, fungerar kanon för mig. Alltid fulladdad på morgonen.
Kör 3x5A utan tidsstyrning. De enstaka tillfällen jag behöver mer ställer jag upp den.
Provat diverse tidsstyrningslösningar samt rörlig tariff.
Sparade nästan inga pengar överhuvudtaget på det, samt att några gånger hoppade inte laddningen igång som den skulle..
Så jag har bytt tillbaka till ett bra elabonnemang utan tidstariff och kör med lägsta laddeffekt trefas, fungerar kanon för mig. Alltid fulladdad på morgonen.
MYP
X90d
Re: Vilken ampere laddar ni på?
Självfallet har inte alla valt det, men har man det inte och laddar mycket hemma så är det dags att ändra...ducce916 skrev:Alla har kanske inte natt-tariff, själv betalar jag samma pris/kWh dygnet runt (Nordic Green).Legato skrev:14A*3 kör jag.
Timtaxa för elen samt tidstariff på nätet gör att det blir avsevärt billigare att ladda nattetid än direkt man kommer hem.
Hondan som är enfas kör igång laddning klockan 22 när nätavgiften minskar och blir då ofta klar lagom till 6 när nätavgiften höjs.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Vilken ampere laddar ni på?
Jag kör ju med tibber smart laddning och easee box. De har ju helt klart fått ner kWh priset en del för laddningen. Under december så fick jag ett snitt på 18.83 öre per kWh för de jag laddat.macksie skrev:Håller med "Nicke Nyfiken", bekvämligheten tog överhanden.
Kör 3x5A utan tidsstyrning. De enstaka tillfällen jag behöver mer ställer jag upp den.
Provat diverse tidsstyrningslösningar samt rörlig tariff.
Sparade nästan inga pengar överhuvudtaget på det, samt att några gånger hoppade inte laddningen igång som den skulle..
Så jag har bytt tillbaka till ett bra elabonnemang utan tidstariff och kör med lägsta laddeffekt trefas, fungerar kanon för mig. Alltid fulladdad på morgonen.
För hushållsel blev snittet 39.54 öre.
Sålde el för 41.8 öre även om de är mindre relevent i just december. (sålde el för totalt 2.09 kr under december)
Men visst nu bor vi i se4 som haft väldigt skiftande pris mellan dag och natt.
Obs alla priser är såklart utan skatter och överförings avgifter och liknande men de är ju ändå jämförbara med sig själva.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Vilken ampere laddar ni på?
Kör med 3x10A med start kl 0.00 för o balansera lasten lite. (Har 20A på huvudsäkringen + Bergvärme)
Låter Kundkraft förahandla priser årligen åt mig. (Fastpris 1År).
Använder "schemalagd avresa" när det behövs nu på vintern då jag bara har kallgarage.
Är helnöjd med den lösningen.
/J
Låter Kundkraft förahandla priser årligen åt mig. (Fastpris 1År).
Använder "schemalagd avresa" när det behövs nu på vintern då jag bara har kallgarage.
Är helnöjd med den lösningen.
/J
Tesla Model 3 LR, AWD, HW3.0, EAP (FSD) sedan 4 Mars 2019.
- A76
- Teslaägare
- Inlägg: 249
- Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
- Ort: Onsala
- Referralkod: ts.la/andreas13052
Re: Vilken ampere laddar ni på?
Laddar med 3*16A i princip alltid. 25A huvudsäkring. Smällde en säkring för ett tag sedan dock. Men då körde jag laddning, ugn, spishäll, tvättmaskin och extra varmvatten på värmepumpen
Ny säkring, sänkte till 3*10A i bilen och så gick det fint. Skulle dock önska att man kunde sänka laddeffekten från Teslaappen. Det hade varit mer bekvämt än att springa ut till bilen.
Ny säkring, sänkte till 3*10A i bilen och så gick det fint. Skulle dock önska att man kunde sänka laddeffekten från Teslaappen. Det hade varit mer bekvämt än att springa ut till bilen.
Re: Vilken ampere laddar ni på?
https://smartcharge.dev/kenjon skrev:Tittade på smartcharge.dev, men inget om vad som krävs, Android/IOS etc. I varje fall hittade jag inget, bara länk till GitHub (som jag inte kan så mycket om).
Funkar på alla enheter, det är HTML baserat men kör du med chrome kan du välja att lägga till det som app i alla fall på android har inte testat det på iOS.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Re: Vilken ampere laddar ni på?
3-fas 9A hemma. Räcker tyvärr inte i kyla när den ska värma både kupé och batteri, då minskar inställd laddprocent ner från 90 till 88% (all effekt från väggen plus lite till från batteriet på en halvtimmes värmning). Men slipper byta huvudsäkring så...
3-fas 25A på jobbet. Där kan jag kräma på hur mycket som helst (mer än bilen ens kan ta emot).
3-fas 25A på jobbet. Där kan jag kräma på hur mycket som helst (mer än bilen ens kan ta emot).
Re: Vilken ampere laddar ni på?
Hög svansföring, hybris, what ever... tycker det är viktigt att man lever som man lär!
Min fråga viftades såklart undan med att hon ville känna sig trygg med att komma fram och tillbaka i den extrema skånska kylan, och slutligen hur många kronor kostade det egentligen.
Har man 40 låga procent kvar, så borde ju ingen räckviddsångest infinna sig inför en tripp på 5mil kan man tycka... TeslaMate visar klart och tydligt hur god marginal det var.
Jag känner att vi har långt kvar vad det gäller utbildning, medvetenhet, räckviddsångest, etc..
Det är ju alltid någon annan som har mer erfarenhet, men efter 10000 mil för henne i denna bilen skulle jag inte kalla henne novis längre.
Noterade ovanligt hög förbrukning på "fel" timmar och blev nyfiken på vad som drog så mycket ström. Först tänkte jag att elpatronen hade gått in i och med att det har varit kyligt några dagar... men det var fortfarande på tok för mycket effekt... ... Och dessutom prickat dygnets dyraste timmar Kände mig tvungen att fråga min "bättre" hälft, som för ovanlighetens skull hade fått uppdraget att hämta stora pojken från hockeyträning i Trelleborg (ca 25km bort).Willerud skrev:Att ladda bilen direkt när man kommer hem kl 17 för att batteriet är varmt bidrar till att överbelasta elnätet i stort. Tar man däremot sitt ansvar som en god medborgare, så håller man sig borta från peak timmarna om det är möjligt.
Min fråga viftades såklart undan med att hon ville känna sig trygg med att komma fram och tillbaka i den extrema skånska kylan, och slutligen hur många kronor kostade det egentligen.
Har man 40 låga procent kvar, så borde ju ingen räckviddsångest infinna sig inför en tripp på 5mil kan man tycka... TeslaMate visar klart och tydligt hur god marginal det var.
Jag känner att vi har långt kvar vad det gäller utbildning, medvetenhet, räckviddsångest, etc..
Det är ju alltid någon annan som har mer erfarenhet, men efter 10000 mil för henne i denna bilen skulle jag inte kalla henne novis längre.
Senast redigerad av Willerud, redigerad totalt 1 gånger.
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Model 3 Performance - 2019
Re: Vilken ampere laddar ni på?
Låter utrustningen själv automatiskt sköta allt. Inställd på att ladda automatiskt under natten när det är som lägst elpriser och för att vara klar på morgonen.Arn skrev:Jag laddar ofta min bil varannan dag från 35-80% på ca 6 trefas. Kopplar in direkt efter körningen medan batteriet är varmt då jag hört att kallt batteri först förbrukar några kw för att bli varmt innan det börjar laddas. Nu är batteriet säkert kallt ändå efter 4 mils jobbpendling då någon regeneration inte märks, biöen rullar långt näran släppt gasen
Hörde någon på forumet som skrev att laddningen skulle vara effw3ktivare om man laddar fullt på 16A. Stämmer detta? Vet ej hur hög ampere jag vågar ha vid 17 riden när jag är henma då det ofta lagas mat med diverse köksapparater igång då.
Alternativet är att ladda på natten men då har batteriet hunnit kylas ned och det går åt extra kwh att öadda ett kallt batteri, å andra sidan kan man kanske ställa in planerad avfart så batteriet är varmt vid avfärd alt manuellt ställa in så laddningen startar så den är färdig till avfärd men det blir en del tricksanse och ofta ändå någon timme fel med tiden
Hur gör ni?
Max effekt/A? Även det ställs helt automatiskt (lastbalanserat mot husets övriga föbrukning).
Enkelt, smidigt och helt bekymmerslöst.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Vilken ampere laddar ni på?
8A på 3 fas med schemalagd avfärd.
Det ger iofs inte en garanterad laddning vid lägsta elpris men det är enkelt.
Har timtariff (ej på nätavgift då eon inte har det).
Direktverkande el i 70 tals hus utan VP,
20 a huvudsäkring, vid -13 maxar jag 11KWh så det finns lite marginal.
Det ger iofs inte en garanterad laddning vid lägsta elpris men det är enkelt.
Har timtariff (ej på nätavgift då eon inte har det).
Direktverkande el i 70 tals hus utan VP,
20 a huvudsäkring, vid -13 maxar jag 11KWh så det finns lite marginal.