NY M3 SR+ laddar bara till 290km?!

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
_Peter
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 05 dec 2019 10:24
Ort: Rimbo, Stockholm
Kontakt:

NY M3 SR+ laddar bara till 290km?!

Inlägg av _Peter »

Hej
I mellandagarna (2020-12-30) tog vi leverans av min frus nya Tesla model 3 short range plus (MIC) som vår nya "pendlarbil". Vi köpte ytterligare en Tesla då vi varit mycket nöjda med vår första Tesla, en model 3 LRP som vi haft i snart ett år utan några problem.

Dock laddar denna nya teslan inte mer än till ca 290km?! Laddningen avbryts...
Det känns som vi fått ett "måndagsex" eller eventuellt något fel på själva batteriet på denna Teslan – jag är allvarligt oroad och söker därför hjälp i forumet om detta. Tycker det är för jäkligt att inte bilen funkar till 100% när vi hämtar ut den nya bilen. Dessutom verkar de ej någonsin ha provat ladda denna fullt, för då hade problemet säkert upptäcks.

Jag kontaktade direkt vår säljare (efter diverse tester, se nedan) och sa att jag ej var nöjd med detta "måndagsexet" och begärde en annan bil. Det gick ju inte tyvärr utan blev hänvisad till Tesla service. Känns ju sådär att hämta ut en ny bil på onsdagen och dagen efter direkt bli hänvisad till service...


Bakgrund
Vi har två Tesla laddstolpar hemma med lastbalansering och de har fungerat utmärkt på min Tesla m3 i ett år och har även provat ladda flera Teslor samtidigt utan problem.

Har provat detta med hennes Tesla;
- Byta laddbox.
- Ladda bara en bil (av två möjliga samtidigt).
- Laddat med olika kablar på SuperChargers, laddstolpar på Arlanda m.fl. ställen.
- "Bootat om" bilen (tryckt in båda rullknapparna på ratten).
- Kontaktat Tesla support (hänvisade till service).


Tesla service
Till slut blev det inlämning till Tesla service, men där utlovades först en tid i slutet av januari! Men lyckades senare få in den i tisdags morse (5/1). Förklarade allt igen och de skulle kolla. Efter 3 dagar ringer de och tror att det är problem med våra laddplatser hemma?! Förbannad förklarar jag återigen vad vi redan testat etc. "hmm just de, känner igen det... - vi skall fortsätta kolla och prata med Hollands tekniker. Återkommer..."

Idag (fredag 8/1) ringde de igen och hävdade att de kan ej hitta några fel på bilen och att det är bilens batteri som behöver kalibreras. De sa att batteriet behövde dras ur helt och sedan fyllas på igen, så kommer den kalibrera sig sig över tid framåt. Ni kan hämta bilen idag. Inte så lite irriterad förklarar jag att vi ej godkänner dels denna leverans igen och dels att de får prova att dra ur batteriet på verkstaden under kontrollerade former samt att sedan ladda upp det fullt igen.

Dessutom bad jag dem göra detta några gånger och bekräfta att full laddning ger ökad effekt varje gång. Det är ju orimligt att vi som kund skall behöva åtgärda bilen så den blir i "nyskick" och 100% funktionell enligt Teslas specifikationer. Vi kom överens om att det faktiskt var rimligt och de skulle göra detta och att de skulle ringa mig på måndag och uppdatera mig i ärendet.

Senare idag (fredag 14:22) fick jag en meddelande notis på mobilen att hennes bil är klar för avhämtning (inget samtal). Jag går då in i appen och ser att frugans Tesla är tillgänglig och inte längre på service. I appen ser jag att batteriet nu är på 319Km, alltså bara något mer än de 290km som vi brukade komma till innan laddningen avbröts. Klockan 17:59 går jag in i appen igen och ser då att laddningen är fortf på 319km. De tyckte väl att deras tes nu var bevisad, genom att dra ur batteriet en gång och sedan ladda på en gång och att det onödigt att prova att ladda den helt fullt eller att dra ur / ladda upp den flera gånger?! WTF! :x


Vad gör jag nu?
Jag är rädd för att det kan vara något allvarligt fel på batteriet. Har ni varit med om liknande? Hur skulle du göra i detta fallet? Kan de ha rätt om batteriet och isf, visst är det väl dom som skall se till att batteriet laddar fullt på denna helt nya Tesla?!

Tack för tips och förslag kära Tesla vänner!

P.s. Det tragikomiska i detta är att vi faktiskt först köpte en annan "pendlar elbil", en ny Peugoet E-208. Men när vi skulle hämta den så tog den ej emot laddning alls. Efter några veckors fruktlöst felsökande så hävde vi det köpet. Istället lade vi till en bra slant och köpte "säkra trygga" Teslan istället, vi vet ju hur bra min Tesla varit senaste året och så händer detta...
Tillsammans skapar vi Tesla-ägare en fossilfri värld, km efter km... :)
Tesla model 3 LRP drag (US) & Tesla model 3 SR+ (MIC)
24kW solceller hemma
Användarvisningsbild
pawweshark
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 30 sep 2020 21:53

Re: NY M3 SR+ laddar bara till 290km?!

Inlägg av pawweshark »

Har du öppet köp 7 dagar så är det bara att lämna in bilen. Dock kan du inte beställa en ny på 12 mån...
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2022
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: NY M3 SR+ laddar bara till 290km?!

Inlägg av thnis »

_Peter skrev:
Hej
I mellandagarna (2020-12-30) tog vi leverans av min frus nya Tesla model 3 short range plus (MIC) som vår nya "pendlarbil". Vi köpte ytterligare en Tesla då vi varit mycket nöjda med vår första Tesla, en model 3 LRP som vi haft i snart ett år utan några problem.

Dock laddar denna nya teslan inte mer än till ca 290km?! Laddningen avbryts...
Det känns som vi fått ett "måndagsex" eller eventuellt något fel på själva batteriet på denna Teslan – jag är allvarligt oroad och söker därför hjälp i forumet om detta. Tycker det är för jäkligt att inte bilen funkar till 100% när vi hämtar ut den nya bilen. Dessutom verkar de ej någonsin ha provat ladda denna fullt, för då hade problemet säkert upptäcks.

Jag kontaktade direkt vår säljare (efter diverse tester, se nedan) och sa att jag ej var nöjd med detta "måndagsexet" och begärde en annan bil. Det gick ju inte tyvärr utan blev hänvisad till Tesla service. Känns ju sådär att hämta ut en ny bil på onsdagen och dagen efter direkt bli hänvisad till service...


Bakgrund
Vi har två Tesla laddstolpar hemma med lastbalansering och de har fungerat utmärkt på min Tesla m3 i ett år och har även provat ladda flera Teslor samtidigt utan problem.

Har provat detta med hennes Tesla;
- Byta laddbox.
- Ladda bara en bil (av två möjliga samtidigt).
- Laddat med olika kablar på SuperChargers, laddstolpar på Arlanda m.fl. ställen.
- "Bootat om" bilen (tryckt in båda rullknapparna på ratten).
- Kontaktat Tesla support (hänvisade till service).


Tesla service
Till slut blev det inlämning till Tesla service, men där utlovades först en tid i slutet av januari! Men lyckades senare få in den i tisdags morse (5/1). Förklarade allt igen och de skulle kolla. Efter 3 dagar ringer de och tror att det är problem med våra laddplatser hemma?! Förbannad förklarar jag återigen vad vi redan testat etc. "hmm just de, känner igen det... - vi skall fortsätta kolla och prata med Hollands tekniker. Återkommer..."

Idag (fredag 8/1) ringde de igen och hävdade att de kan ej hitta några fel på bilen och att det är bilens batteri som behöver kalibreras. De sa att batteriet behövde dras ur helt och sedan fyllas på igen, så kommer den kalibrera sig sig över tid framåt. Ni kan hämta bilen idag. Inte så lite irriterad förklarar jag att vi ej godkänner dels denna leverans igen och dels att de får prova att dra ur batteriet på verkstaden under kontrollerade former samt att sedan ladda upp det fullt igen.

Dessutom bad jag dem göra detta några gånger och bekräfta att full laddning ger ökad effekt varje gång. Det är ju orimligt att vi som kund skall behöva åtgärda bilen så den blir i "nyskick" och 100% funktionell enligt Teslas specifikationer. Vi kom överens om att det faktiskt var rimligt och de skulle göra detta och att de skulle ringa mig på måndag och uppdatera mig i ärendet.

Senare idag (fredag 14:22) fick jag en meddelande notis på mobilen att hennes bil är klar för avhämtning (inget samtal). Jag går då in i appen och ser att frugans Tesla är tillgänglig och inte längre på service. I appen ser jag att batteriet nu är på 319Km, alltså bara något mer än de 290km som vi brukade komma till innan laddningen avbröts. Klockan 17:59 går jag in i appen igen och ser då att laddningen är fortf på 319km. De tyckte väl att deras tes nu var bevisad, genom att dra ur batteriet en gång och sedan ladda på en gång och att det onödigt att prova att ladda den helt fullt eller att dra ur / ladda upp den flera gånger?! WTF! :x


Vad gör jag nu?
Jag är rädd för att det kan vara något allvarligt fel på batteriet. Har ni varit med om liknande? Hur skulle du göra i detta fallet? Kan de ha rätt om batteriet och isf, visst är det väl dom som skall se till att batteriet laddar fullt på denna helt nya Tesla?!

Tack för tips och förslag kära Tesla vänner!

P.s. Det tragikomiska i detta är att vi faktiskt först köpte en annan "pendlar elbil", en ny Peugoet E-208. Men när vi skulle hämta den så tog den ej emot laddning alls. Efter några veckors fruktlöst felsökande så hävde vi det köpet. Istället lade vi till en bra slant och köpte "säkra trygga" Teslan istället, vi vet ju hur bra min Tesla varit senaste året och så händer detta...
Verkar vara ett vanligt fenomen med LFP-batteriet. Verkar som att batteriet behöver balanseras. Enkelt att lösa själv. Beskrivs bl a i en tråd här på forumet:

viewtopic.php?f=51&t=23460
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: NY M3 SR+ laddar bara till 290km?!

Inlägg av Dexter »

Hur lång räckvidd har en M3 SR normalt? 386km??
I så fall skulle det kunna vara en intern parallell batteripack av 4 som inte tar laddning.
Det är 4st batteri-moduler i batterilådan.
Varje batteri modul har en egen BMS som sedan går till en central BMS för de 4 modulerna.
Går några celler sönder balanserar bilen ut det mellan packarna.(enligt Sandy Munro)
290km är ju ungefär 3/4 av 386km.
Du skulle haft "Scan my Tesla" så hade du sett spänning och laddning och tillgänglig effekt m.m.
Senast redigerad av Dexter, redigerad totalt 1 gånger.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: NY M3 SR+ laddar bara till 290km?!

Inlägg av vigge50 »

pawweshark skrev:
Har du öppet köp 7 dagar så är det bara att lämna in bilen. Dock kan du inte beställa en ny på 12 mån...
Nej, Tesla tog bort detta för några månader sedan.
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: NY M3 SR+ laddar bara till 290km?!

Inlägg av thnis »

Läs mitt svar. Jag tror batteriet behöver balanseras. Kolla min länk jag skickade och följ de 4 stegen som beskrivs att man ska genomföra. Det är flera på Det tyska Teslaforumet som har löst problemet på detta viset med gott resultat. Inget svårt att göra och tar inte lång tid. Man slipper åka in till ett SC med :)
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: NY M3 SR+ laddar bara till 290km?!

Inlägg av OfarligTesla »

Även om man kan tycka det borde fungera vid leverans är det väl bara att testa att dra ut batteriet några gånger och se om det löser problemet? Om inte det fungerar får du väl kontakta service igen.
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: NY M3 SR+ laddar bara till 290km?!

Inlägg av thnis »

OfarligTesla skrev:
Även om man kan tycka det borde fungera vid leverans är det väl bara att testa att dra ut batteriet några gånger och se om det löser problemet? Om inte det fungerar får du väl kontakta service igen.
Precis det jag menar också. Kostar inget att testa.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2404
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: NY M3 SR+ laddar bara till 290km?!

Inlägg av NiklasTesla »

Tesla får väl fixa ett nytt batteri i värsta fall samt erbjuda lånebil (Model S brukar dom ha).
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: NY M3 SR+ laddar bara till 290km?!

Inlägg av vibrationsfri »

Läs denna tråd om flera med liknande problem där bilen visat rätt siffror igen.

viewtopic.php?f=51&t=23460
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: NY M3 SR+ laddar bara till 290km?!

Inlägg av vigge50 »

vibrationsfri skrev:
Läs denna tråd om flera med liknande problem där bilen visat rätt siffror igen.

viewtopic.php?f=51&t=23460
Den länken finns redan delad här ;)
OlleEV
Inlägg: 9
Blev medlem: 08 jan 2021 20:52

Re: NY M3 SR+ laddar bara till 290km?!

Inlägg av OlleEV »

Som sagt, testa kalibreringsproceduren. Jag hade dock inte det problemet med min MIC. Men besviken över laddhastigheten. Så, tacksam om du orkar bråka lite med dem :)
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 24 feb 2020 10:43

Re: NY M3 SR+ laddar bara till 290km?!

Inlägg av Jontez »

Du pratar ju om räckvidden.. om du istället slår över till % (energi), visar den 100% då när det är färdiglagat? Flera har rapporterar att sen slutat ladda runt 80% innan kalibrering (står säkert i de trådarna som redan är länkade).
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1444
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: NY M3 SR+ laddar bara till 290km?!

Inlägg av kenjon »

vigge50 skrev:
pawweshark skrev:
Har du öppet köp 7 dagar så är det bara att lämna in bilen. Dock kan du inte beställa en ny på 12 mån...
Nej, Tesla tog bort detta för några månader sedan.
Man beställer och köper bilen över Internet, gäller inte Distansköplagen då? Eller är bilar undantagna?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: NY M3 SR+ laddar bara till 290km?!

Inlägg av LarsL »

kenjon skrev:
vigge50 skrev:
pawweshark skrev:
Har du öppet köp 7 dagar så är det bara att lämna in bilen. Dock kan du inte beställa en ny på 12 mån...
Nej, Tesla tog bort detta för några månader sedan.
Man beställer och köper bilen över Internet, gäller inte Distansköplagen då? Eller är bilar undantagna?
Om du är privatperson så gäller ångerrätt i 14 dagar.

-

Jag hade 330 km vid 90% när bilen var ny nu med något obalanserade batterier (antar jag) har jag 319 km.
Användarvisningsbild
_Peter
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 05 dec 2019 10:24
Ort: Rimbo, Stockholm
Kontakt:

Re: NY M3 SR+ laddar bara till 290km?!

Inlägg av _Peter »

Tack för många bra råd, tips och nyttiga länkar! Och lite ”popkornläsning” också... ;)

Jag får hämta hem frugans Tesla SR+på måndag och kommer då att testa era förslag m.m.

Utöver det så kommer jag återkoppla här med vad jag gjort och hur det gått, i förhoppningen att det kan hjälpa andra Tesla vänner.

Tack igen för all hjälp :D
Tillsammans skapar vi Tesla-ägare en fossilfri värld, km efter km... :)
Tesla model 3 LRP drag (US) & Tesla model 3 SR+ (MIC)
24kW solceller hemma
Användarvisningsbild
Nermin
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 23 dec 2020 18:53
Ort: Mölndal

Re: NY M3 SR+ laddar bara till 290km?!

Inlägg av Nermin »

Hej, har hämtat ut motsvarande bil för 3v sen. Räckviddsindikeringen hoppade lite i höga 300 vid fulladdat först, men insåg snabbt att det där är en uppskattning och att BMSen behöver kalibreras. (Är inte heller på 400+ än)
Har ställt om till energi, dvs %, som är tillförlitligt vid resor.
Har hängt en del på det tyska tesla-forumet TTF och sett alla möjliga varianter av det du beskriver. Var inte orolig, det kommer att lösa sig med en del körning. Bilen är väldigt välbyggd, tror dessutom att du också fått de nya lyktorna, ratten, den trådlösa mobilladdaren? Du har också omfattande garantier på den bilen och LFP-batteriet skall tåla 100% laddning och med ännu fler laddcykler. Det enda jag saknar är lite mer laddeffekt i SC (har varit uppe i 40-50kw, dock utan ordentlig uppvärmning så sannolikt är det inte ens befogat att klaga på det)
Njut av din fina bil!
7D35AE10-53B1-4993-852F-3246635609F7.jpeg
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: NY M3 SR+ laddar bara till 290km?!

Inlägg av Remuz »

Minns X60D, 297km vid 100%. :mrgreen:
P85D svart/svart med gratis SuC
Raketen7575
Inlägg: 17
Blev medlem: 04 jan 2021 19:26

Re: NY M3 SR+ laddar bara till 290km?!

Inlägg av Raketen7575 »

Jag skulle inte vara allt för orolig.
Hämtade också ut en m3sr+ mic innan årsskiftet.
Laddade fullt hemma, räckvidden var då 289km.
Efter några kortare körningar och laddningar visar den nu 414km. Känns som batterierna behöver några laddningar för att få full kapacitet. Antar att kapaciten fortsätter öka upp till utlovade 440km med några till laddningar.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14497
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: NY M3 SR+ laddar bara till 290km?!

Inlägg av taliz »

Raketen7575 skrev:
Jag skulle inte vara allt för orolig.
Hämtade också ut en m3sr+ mic innan årsskiftet.
Laddade fullt hemma, räckvidden var då 289km.
Efter några kortare körningar och laddningar visar den nu 414km. Känns som batterierna behöver några laddningar för att få full kapacitet. Antar att kapaciten fortsätter öka upp till utlovade 440km med några till laddningar.
440 är väl WLTP? Bilarna visar inte det i displayen, utan Teslas egen beräkning som är lägre.
Performance och LR visar tex 500km, enligt WLTP har LR 580.
Så 414 verkar väldigt bra för en SR.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Raketen7575
Inlägg: 17
Blev medlem: 04 jan 2021 19:26

Re: NY M3 SR+ laddar bara till 290km?!

Inlägg av Raketen7575 »

Den verkliga räckvidden är ju kortare såklart.
414km visades vid batterisymbolen där man kan välja mellan % eller sträcka
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14497
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: NY M3 SR+ laddar bara till 290km?!

Inlägg av taliz »

Raketen7575 skrev:
Den verkliga räckvidden är ju kortare såklart.
414km visades vid batterisymbolen där man kan välja mellan % eller sträcka
Ja, jag säger att du kan nog inte vänta dig att det kommer stå WLTP vid batterisymbolen.
Att biltillverkarna är tvungna att visa WLTP i dokument och på hemsida etc när de säljer bilen betyder inte att de är tvungna att visa den inuti bilen. Där är det mer lämpligt med något mer verklighetsbaserat.
Samma anledning som avgasbilar sällan drar lika lite som de gör enligt just WLTP.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Capde
Inlägg: 15
Blev medlem: 06 okt 2020 21:49

Re: NY M3 SR+ laddar bara till 290km?!

Inlägg av Capde »

Raketen7575 skrev:
Den verkliga räckvidden är ju kortare såklart.
414km visades vid batterisymbolen där man kan välja mellan % eller sträcka
414 km på displayen är nog ändå väldigt bra.
Jag hade 361km i min förra SR+ från 2019.
Kommer inte ihåg vad den låg på när den var ny dock, kollade nog aldrig det...
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: NY M3 SR+ laddar bara till 290km?!

Inlägg av vibrationsfri »

Capde skrev:
Raketen7575 skrev:
Den verkliga räckvidden är ju kortare såklart.
414km visades vid batterisymbolen där man kan välja mellan % eller sträcka
414 km på displayen är nog ändå väldigt bra.
Jag hade 361km i min förra SR+ från 2019.
Kommer inte ihåg vad den låg på när den var ny dock, kollade nog aldrig det...
386 km på 2019 sr+ 240 Miles .
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: NY M3 SR+ laddar bara till 290km?!

Inlägg av NEO »

taliz skrev:
Raketen7575 skrev:
Jag skulle inte vara allt för orolig.
Hämtade också ut en m3sr+ mic innan årsskiftet.
Laddade fullt hemma, räckvidden var då 289km.
Efter några kortare körningar och laddningar visar den nu 414km. Känns som batterierna behöver några laddningar för att få full kapacitet. Antar att kapaciten fortsätter öka upp till utlovade 440km med några till laddningar.
440 är väl WLTP? Bilarna visar inte det i displayen, utan Teslas egen beräkning som är lägre.
Performance och LR visar tex 500km, enligt WLTP har LR 580.
Så 414 verkar väldigt bra för en SR.
Får 545km på min LR med VP
Skriv svar