Suddig bild i backkamera

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: Suddig bild i backkamera

Inlägg av ducce916 »

Har besökt SC i Malmö och de konstaterade vatten i kameran. De skickar en servicetekniker hem till mig och byter kameran, bra service! :D
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Suddig bild i backkamera

Inlägg av Bjelke »

1-0 till mig! :lol:
Skönt att det löser sig med en enkel lösning iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Suddig bild i backkamera

Inlägg av e5m1r »

Min ör suddig men inget vatten försent nu att sluta dra fingret :)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 660
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Suddig bild i backkamera

Inlägg av Elix747 »

Min backkamera har blivit extremt suddig. Undrar vad som är fel. :lol:
3B87BF29-3D51-45BC-9107-DD445AB531AA.jpeg
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Suddig bild i backkamera

Inlägg av Gustafsson »

Elix747 skrev:
Min backkamera har blivit extremt suddig. Undrar vad som är fel. :lol:
3B87BF29-3D51-45BC-9107-DD445AB531AA.jpeg
Där kan man snacka om fukt!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Suddig bild i backkamera

Inlägg av Bjelke »

Teslaspolen skrev:
När kameran blir smutsig så kan det vara frestande att dra av den med ett finger men LÅT BLI MED DET! Linsen kommer att bli repig och allt mer suddig om du gör detta! Och den är inte direkt gratis att byta!

Ett tips är att ha med en sprejflaska med lite spolarvätska i och spruta på om det behövs. Fungerar riktigt bra. :)
Apropå linsen, går den att byta för sig? Model S för mig...
Jag har en spricka i glaset och SC säger ”yttre påverkan” vilket känns extremt osannolikt och dom ska nu ha
7500kr för att byta den :twisted:
Jag kan bara tänka mig ett par olika förklaringar, den ena är att den hade en liten skada redan från början
(Skada vid monteringen eller liknande) och mycket svårt att se om man inte kollat sjukt noga direkt vid leverans,
eller att dom kommit åt den när dom gjorde lackskydd (dom polerar före).
Förutom det rent jäkelskap för men vem fan skulle gå fram och paja just bara backkameran liksom?
Så nu undrar man såklart alltså om jag hade kunnat byta bara linsen själv?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
JOhlsson
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 18 nov 2019 14:46

Re: Suddig bild i backkamera

Inlägg av JOhlsson »

Jag upplever min också mer suddig nu än innan. Ungefär som när den blev bättre med någon uppdatering för längesedan och nu gått tillbaka till samma gamla igen.
Ja, den är ren, men som på alla andra tidigare bilar jag haft så rengörs den med blöt mjuk trasa.
Ska kolla efter fukt.
Ny M3 på väg
M3 SR+ vit 2020 - såld
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Suddig bild i backkamera

Inlägg av LasseTM »

Min är extremt suddig, visst är det några mikrorepor på linsen när jag tittar riktigt noga men bilen är knappt 6 månader gammal.
Jämför jag med sidokamerorna så är dom extremt skarpa men inget är skarpt just nu med backkameran.
Tycker dock att det blev sämre för någon uppdatering sedan.
Bild
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Suddig bild i backkamera

Inlägg av martinot »

Teslaspolen skrev:
När kameran blir smutsig så kan det vara frestande att dra av den med ett finger men LÅT BLI MED DET! Linsen kommer att bli repig och allt mer suddig om du gör detta! Och den är inte direkt gratis att byta!

Ett tips är att ha med en sprejflaska med lite spolarvätska i och spruta på om det behövs. Fungerar riktigt bra. :)
Man hade ju önskat att alla bilar hade inbyggd spolarfunktion av backkamera (och gärna även strålkastare), men tyvärr rätt ovanligt.

Skall dock ta till mig av det utmärkta tipset att ha en liten sprayflaska i bilen med lite spolarvätska i. Tack! :)

Har ni tips på någon liten flaska i lämplig storlek (Jula, Biltema, etc.)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Suddig bild i backkamera

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
Teslaspolen skrev:
När kameran blir smutsig så kan det vara frestande att dra av den med ett finger men LÅT BLI MED DET! Linsen kommer att bli repig och allt mer suddig om du gör detta! Och den är inte direkt gratis att byta!

Ett tips är att ha med en sprejflaska med lite spolarvätska i och spruta på om det behövs. Fungerar riktigt bra. :)
Apropå linsen, går den att byta för sig? Model S för mig...
Jag har en spricka i glaset och SC säger ”yttre påverkan” vilket känns extremt osannolikt och dom ska nu ha
7500kr för att byta den :twisted:
Jag kan bara tänka mig ett par olika förklaringar, den ena är att den hade en liten skada redan från början
(Skada vid monteringen eller liknande) och mycket svårt att se om man inte kollat sjukt noga direkt vid leverans,
eller att dom kommit åt den när dom gjorde lackskydd (dom polerar före).
Förutom det rent jäkelskap för men vem fan skulle gå fram och paja just bara backkameran liksom?
Så nu undrar man såklart alltså om jag hade kunnat byta bara linsen själv?
Skulle misstänka "knock" från polermaskin som absolut troligaste orsaken. Ta detta med verkstaden som utförde arbetet (om det inte var du själv).

Har hört att glasen på de flesta backkameror på bilar är extremt känsliga för den typen av "knuffar" ifrån verktyg/maskiner och andra hårda föremål.

Skall själv ta till mig ditt och andras tips att inte ens röra linsen med trasa/finger, och istället börja tvätta den med spray utan att röra den.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Suddig bild i backkamera

Inlägg av DanneLKPG »

martinot skrev:
Teslaspolen skrev:
Har ni tips på någon liten flaska i lämplig storlek (Jula, Biltema, etc.)?
Jag kör en sån här:
https://www.gordetmedrw.se/produkter/to ... rigger-05l

Beställde den när jag ändå beställde lite andra produkter också. Gillar att den är formad som en petflaska så att den är enkel att förvara. :)
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Suddig bild i backkamera

Inlägg av martinot »

Tack för tipset!

Blev en sådan här för mig (fungerar även att spraya med upp och ner):

https://www.wurth.se/produkter/kemi/for ... 0891502360

Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Suddig bild i backkamera

Inlägg av martinot »

Testade att rengöra kamerorna idag med sprayflaskan, och fungerade riktigt fint! :)

Hade i vanlig spolarvätska och satte inställningen av strålen på att vara en hårdare enkelstråle (istället för mer dimma), och det verkar vara effektivt sätt att rengöra alla bilens kameror på.

Kör ni andra endast med spolarvätska, eller någon annan blandning att rekommendera (etanol, diskmedel, glasrengöring, etc.)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Suddig bild i backkamera

Inlägg av DanneLKPG »

Jag kör 100% färdigblandad spolarvätska och har också ställt in strålen på ”det hårdaste läget”. Fungerar kanon! I vintras tog jag till vana att ta ett varv med sprayflaskan när jag parkerade inför morgondagen.
Senast redigerad av DanneLKPG, redigerad totalt 1 gånger.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
KatarinaTH
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 21 okt 2019 08:37

Re: Suddig bild i backkamera

Inlägg av KatarinaTH »

Förstör inte spolarvätska och andra medel packningar och annat runt kameran?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19530
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Suddig bild i backkamera

Inlägg av Bjelke »

KatarinaTH skrev:
Förstör inte spolarvätska och andra medel packningar och annat runt kameran?
Normalt sett inte (men helt 100 kan man ju inte vara)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Suddig bild i backkamera

Inlägg av martinot »

DanneLKPG skrev:
Jag kör 100% färdigblandad spolarvätska och har också ställt in strålen på ”det hårdaste läget”. Fungerar kanon! I vintras tog jag till vana att ta ett varv med sprayflaskan när jag parkerade inför morgondagen.
Fint, tack! Då kör jag på det! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Suddig bild i backkamera

Inlägg av martinot »

KatarinaTH skrev:
Förstör inte spolarvätska och andra medel packningar och annat runt kameran?
Tänker att packningar och gummilister runt kameralinserna inte är mer känsliga än gummilister runt vindrutan, och andra packningar som spolarvätskan sedan kan rinna ned över på väg mot marken.

Spolar ju vindrutan säkert 30 ggr mer än vad jag gör rent kamerorna runt bilen. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar