Hittar inte inställningen för regen

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MarLev
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 aug 2020 14:30
Ort: Småland

Hittar inte inställningen för regen

Inlägg av MarLev »

Tjena,

Upplever motorbromsen som lite väl kraftig nu på vinterväglag och kollade instruktionsboken under kapitlet ”bästa praxis i kallt väder”. Där ser jag att man kan minska regen för att få mindre motorbroms. Problemet är att jag inte hittar inställningen i bilen.

Har letat runt i bilinställningarna, men hittar inget som motsvarar det som instruktionsboken visar.
Är funktionen borttagen i någon programuppdatering, eller har jag missat något uppenbart?
Användarvisningsbild
Lars L
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 26 dec 2020 12:28

Re: Hittar inte inställningen för regen

Inlägg av Lars L »

Har läst i någon annan tråd att bromsgenereringen inte går att ställa på de senare Model3, hänger ihop med bytet till de kinesiska batterierna om jag minns rätt. Håller med om att det hade varit bra att kunna ställa in nu på vintern.
Användarvisningsbild
MarLev
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 aug 2020 14:30
Ort: Småland

Re: Hittar inte inställningen för regen

Inlägg av MarLev »

Lars L skrev:
Har läst i någon annan tråd att bromsgenereringen inte går att ställa på de senare Model3, hänger ihop med bytet till de kinesiska batterierna om jag minns rätt. Håller med om att det hade varit bra att kunna ställa in nu på vintern.
Misstänker att det är så. Jag läste lite till i instruktionsboken och under kapitlet bromsning så står det just att inte alla fordon har möjlighet att välja nivå på regen.
Dock har jag inte LFP-batterier, så det har kanske med något annat att göra...
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3743
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hittar inte inställningen för regen

Inlägg av AAKEE »

Den settingen verkar borttagen på 2021. Har sett fler som frågat.
Jag har en ’21 M3P och det finns ingen ren regeninställning. Det finns förståss track mode där det går ställa men det är nog inte riktigt meningen...
Jag letade ganska länge i menyerna innan jag insåg att det inte verkade gå ställa.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Fluffy
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 07 okt 2020 09:25
Referralkod: ts.la/jan50293

Re: Hittar inte inställningen för regen

Inlägg av Fluffy »

Den inställningen försvann för mig i en uppdatering. LR 2021
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Hittar inte inställningen för regen

Inlägg av Curik »

Det är borttaget i alla nya bilar det senaste halvåret, inte bara Model 3.
Användarvisningsbild
Chuckbuck
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 11 dec 2020 21:01

Re: Hittar inte inställningen för regen

Inlägg av Chuckbuck »

Vad konstigt att de tagit bort inställningsmöjligheten av regen. En av de saker som stör mig mest på M3 är att den är så på när man bara vill färdas mjukt och bekvämt. Har ännu inte lagt någon order så jag får väl fundera lite till om det ska bli någon.
Varför vill man åka runt med motorbroms som på en 20 år gammal manuell bil med bränsleavstängning? Vid aktiv körning, jovisst, men man är ju inte 18 längre...
Användarvisningsbild
EnDaniel
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 28 maj 2020 22:22
Ort: Oslo

Re: Hittar inte inställningen för regen

Inlägg av EnDaniel »

Chuckbuck skrev:
Vad konstigt att de tagit bort inställningsmöjligheten av regen. En av de saker som stör mig mest på M3 är att den är så på när man bara vill färdas mjukt och bekvämt. Har ännu inte lagt någon order så jag får väl fundera lite till om det ska bli någon.
Varför vill man åka runt med motorbroms som på en 20 år gammal manuell bil med bränsleavstängning? Vid aktiv körning, jovisst, men man är ju inte 18 längre...
Det handlar väl inte helt om det. Flera bilmärken snackar om denna "enpadel-körning". Tanken är väl att du inte ska behöva släppa foten från gasen överhuvudtaget. Tar ett tag att vänja sig vid. Sen kan jag hålla med om att det är märkligt och direkt dumt att de tagit bort möjligheten att själv justera detta.
Model 3 LR uthämtad 27/6-20 ( Såld)

Model Y LR 2023(uthämtad 2 december 2022)
Användarvisningsbild
Tommy59
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 22 okt 2020 13:12
Ort: Helsingborg

Re: Hittar inte inställningen för regen

Inlägg av Tommy59 »

Chuckbuck skrev:
Vad konstigt att de tagit bort inställningsmöjligheten av regen. En av de saker som stör mig mest på M3 är att den är så på när man bara vill färdas mjukt och bekvämt. Har ännu inte lagt någon order så jag får väl fundera lite till om det ska bli någon.
Varför vill man åka runt med motorbroms som på en 20 år gammal manuell bil med bränsleavstängning? Vid aktiv körning, jovisst, men man är ju inte 18 längre...
Konstig kommentar! Teslan är min första elbil och jag har aldrig kört mjukare. Regen på M3an är förstklassig, enligt mig! Att bara använda högerfoten är väldigt smidigt.
-21 Model 3 Performance röd/vit, hämtad 23 dec 2020
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Hittar inte inställningen för regen

Inlägg av Jjonas »

Exakt. Inga problem alls att köra supermjukt med max regen.
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: Hittar inte inställningen för regen

Inlägg av ducce916 »

Håller med föregående, regen kan man ju lätt moderera med gaspedalen, inget problem att köra mjukt, inte ens min fru klagar.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Hittar inte inställningen för regen

Inlägg av MarkusL »

Chuckbuck skrev:
Vad konstigt att de tagit bort inställningsmöjligheten av regen. En av de saker som stör mig mest på M3 är att den är så på när man bara vill färdas mjukt och bekvämt. Har ännu inte lagt någon order så jag får väl fundera lite till om det ska bli någon.
Varför vill man åka runt med motorbroms som på en 20 år gammal manuell bil med bränsleavstängning? Vid aktiv körning, jovisst, men man är ju inte 18 längre...
Skulle säga att det är regen som gör att du kan göra lugnt och mjukt, man behöver bara få in skallen att man inte släpper ”gasen” utan man lättar bara lite. Helt magiskt bekvämt om du frågar mig.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hittar inte inställningen för regen

Inlägg av Jerker »

Har kört med max regen sedan jag fick bilen. Var så nöjd med en fungerande regen efter att ha kört Zoe. Går att köra hur mjukt som helst. Men jag märker på andra som kör bilen för första ggn att de kör väldigt ryckigt och att det tar ett tag att utveckla finmotoriken i högerfoten.
Användarvisningsbild
Chuckbuck
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 11 dec 2020 21:01

Re: Hittar inte inställningen för regen

Inlägg av Chuckbuck »

Det låter ju hoppfullt. Blev väldigt störd av retatdationen när jag testade bilen eftersom våra två hybrider går så mjukt...
Användarvisningsbild
Tommy59
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 22 okt 2020 13:12
Ort: Helsingborg

Re: Hittar inte inställningen för regen

Inlägg av Tommy59 »

ducce916 skrev:
Håller med föregående, regen kan man ju lätt moderera med gaspedalen, inget problem att köra mjukt, inte ens min fru klagar.
Vad klagar din fru då på? Du har väl inte lyckats få ett exemplar som inte klagar? :lol: :lol: :lol: :lol:
-21 Model 3 Performance röd/vit, hämtad 23 dec 2020
Skriv svar