Reell räckvidd?- 50%?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Inlägg av M3apan »

I riktigt usla förhållanden så kommer jag ca 32 mil på 97% av batteriets kapacitet. Detta med en LR på 18" aero, friktionsdäck. Med usla i det här fallet så var det en hel del motvind/sidovind, snöblandat regn, dvs rätt blöt vägbana samt temperaturer mellan 0-5°C på sträckan. Väldigt få partier snuddade vi runt 120km/h, annars mestadels mellan 70-90km/h (har tyvärr inte snitthastigheten just nu). 2 personer i bilen.
Ja just det, däcktryck "bara" 2.8 bar, detta drar nog upp förbrukning en del (gissar jag).
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2404
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Inlägg av NiklasTesla »

BrooklynS skrev:
M3 LR har nog 35 mils räckvidd under usla förhållanden. Worst case så sänker man bara farten och kommer ändå fram.
Håller med i stort ca 30 mil worst case och bara sänka hastigten så kommer man många mil till. <3
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Inlägg av nek0 »

Undrar vad är det för fel på de här?
https://www.google.com/search?tbs=lf:1, ... hd:;si:;mv:[[56.3823633678148,16.23392391835937],[55.796265665294385,14.17398739492187],null,[56.0904293557832,15.20395565664062],10]
Användarvisningsbild
KatarinaTH
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 21 okt 2019 08:37

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Inlägg av KatarinaTH »

Tack så jättemycket för alla svar! Veterinären var bara ett exempel och tyvärr åker vi dit rätt ofta :( Den ena katten är 3 år och har redan legat inne flertalet gånger. Han biter/äter på ALLT så han har behövt operera bort från magen. Sen har han ett hjärtfel som gör att vi kommer behöva åka in akut någon gång :(. Men ja, det viktigaste är att kunna ta sig dit utan att behöva stanna i 10 min och ladda och det kan vi ju! Sen åker vi rätt ofta (iaf innan pandemi) till Växjö och där är det lite knapert att ta sig dit och hem på en laddning. Man är ju lite bortskämd att kunna tanka med en bensinare på under 2 min, så därför funderar vi lite på när vi kommer behöva ladda och så. Å andra sidan ska det bli jäkligt skönt att aldrig behöva stanna och tanka 2 min :D utan att ladda hemma istället.
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 463
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Inlägg av Daven »

KatarinaTH skrev:
Tack så jättemycket för alla svar! Veterinären var bara ett exempel och tyvärr åker vi dit rätt ofta :( Den ena katten är 3 år och har redan legat inne flertalet gånger. Han biter/äter på ALLT så han har behövt operera bort från magen. Sen har han ett hjärtfel som gör att vi kommer behöva åka in akut någon gång :(. Men ja, det viktigaste är att kunna ta sig dit utan att behöva stanna i 10 min och ladda och det kan vi ju! Sen åker vi rätt ofta (iaf innan pandemi) till Växjö och där är det lite knapert att ta sig dit och hem på en laddning. Man är ju lite bortskämd att kunna tanka med en bensinare på under 2 min, så därför funderar vi lite på när vi kommer behöva ladda och så. Å andra sidan ska det bli jäkligt skönt att aldrig behöva stanna och tanka 2 min :D utan att ladda hemma istället.
Om ni nu brukar åka till växjö så finns det laddstolpar både i centrum och vid grand samarkand. För att göra det lätt för sig så är det bra att vid lite längre resor plugga in på någon publik laddare om man ska gå en sväng på stan eller liknande. Några timmars stopp fyller på rätt så bra med 11kw.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Inlägg av Svenssons »

Det finns enfas-uttag på södra sidan där man kan parkera och ladda utan problem. Gäller dock att du har adapter för blå CEE enfas.

Laddar du där med 10A kommer du få drygt 1 mil extra räkvidd i timmen. Kanske inte så mycket men alltid något.
IMG_20210112_082835144.jpg
IMG_20210112_082752018.jpg
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
KatarinaTH
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 21 okt 2019 08:37

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Inlägg av KatarinaTH »

Stort tack! Bättre än inget, men de borde installera riktiga laddare snart tycker jag eftersom de har många långväga gäster.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Inlägg av Svenssons »

Det finns en större transformatorstation vid parkeringen så el finns det sannolikt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Inlägg av TechNerd »

KatarinaTH skrev:
Tack så jättemycket för alla svar! Veterinären var bara ett exempel och tyvärr åker vi dit rätt ofta :( Den ena katten är 3 år och har redan legat inne flertalet gånger. Han biter/äter på ALLT så han har behövt operera bort från magen. Sen har han ett hjärtfel som gör att vi kommer behöva åka in akut någon gång :(. Men ja, det viktigaste är att kunna ta sig dit utan att behöva stanna i 10 min och ladda och det kan vi ju! Sen åker vi rätt ofta (iaf innan pandemi) till Växjö och där är det lite knapert att ta sig dit och hem på en laddning. Man är ju lite bortskämd att kunna tanka med en bensinare på under 2 min, så därför funderar vi lite på när vi kommer behöva ladda och så. Å andra sidan ska det bli jäkligt skönt att aldrig behöva stanna och tanka 2 min :D utan att ladda hemma istället.
Är lite osäker på vart du bor, men vi åker ofta ToR Växjö<->Karlskrona samma dag utan laddning och det är absolut inga problem.
Den vägen är rätt långsam, tror vi har rekordet med lägst förbrukning just ner till Karlskrona med båda bilarna.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
alma83
Teslaägare
Inlägg: 127
Blev medlem: 10 jan 2021 19:48

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Inlägg av alma83 »

Tar de hänsyn till batteriets verkliga kapacitet på den sidan?
Model X 90D -17
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Inlägg av Svenssons »

alma83 skrev:
Tar de hänsyn till batteriets verkliga kapacitet på den sidan?
Ja, sidan har loggat hundratals om inte tusentals Teslor och fortsätter logga räckvidd, förbrukning av bilarna under körning och laddhastighet under laddning. Du kan även själv justera om det är så att du kör snålare/mindre effektivt än snittet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
point1
Teslaägare
Inlägg: 816
Blev medlem: 17 sep 2014 20:00

Reell räckvidd?- 50%?

Inlägg av point1 »

Det här måste vara en av de roligaste/udda trådarna på forumet, ni har inte funderat på att flytta närmre veterinären när ni ändå håller på? ;)

När du skriver 50% räckvidd menar du då 50% av WLTP? Du bör iaf komma kring 30+ mil även i riktigt usla förhållanden, dvs typ -20 och snö på vägarna i någorlunda normal fart (typ hastighetsbegränsning +10) och ett stopp mellan där bilen blir kall.
Användarvisningsbild
KatarinaTH
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 21 okt 2019 08:37

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Inlägg av KatarinaTH »

point1 skrev:
Det här måste vara en av de roligaste/udda trådarna på forumet, ni har inte funderat på att flytta närmre veterinären när ni ändå håller på? ;)

När du skriver 50% räckvidd menar du då 50% av WLTP? Du bör iaf komma kring 30+ mil även i riktigt usla förhållanden, dvs typ -20 och snö på vägarna i någorlunda normal fart (typ hastighetsbegränsning +10) och ett stopp mellan där bilen blir kall.
Ja, folk verkar ha hakat upp sig på det där med veterinären... Det var ett exempel på längre sträcka som vi gärna vill köra utan att ladda på vägen dit.
Ja, jag tänkte 50% av WLTP :)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Inlägg av Svenssons »

KatarinaTH skrev:
point1 skrev:
Det här måste vara en av de roligaste/udda trådarna på forumet, ni har inte funderat på att flytta närmre veterinären när ni ändå håller på? ;)

När du skriver 50% räckvidd menar du då 50% av WLTP? Du bör iaf komma kring 30+ mil även i riktigt usla förhållanden, dvs typ -20 och snö på vägarna i någorlunda normal fart (typ hastighetsbegränsning +10) och ett stopp mellan där bilen blir kall.
Ja, folk verkar ha hakat upp sig på det där med veterinären... Det var ett exempel på längre sträcka som vi gärna vill köra utan att ladda på vägen dit.
Ja, jag tänkte 50% av WLTP :)
Du tar dig mycket längre än 50% av WLTP om det inte är så att du ligger i 200 km/h.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Inlägg av [JM] »

Som någon nämnde tidigare.
Simulera era typiska resor på:
Abetterrouteplanner.com
Den är riktigt bra och ger siffror mkt nära verkligheten.
Skriv svar