Reell räckvidd?- 50%?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
KatarinaTH
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 21 okt 2019 08:37

Reell räckvidd?- 50%?

Inlägg av KatarinaTH »

Hej!
Vi drömmer/planerar för en M3P men är lite oroliga över räckvidden. Bor i Blekinge, inte en supercharger så långt ögat kan nå...

Hur bör man räkna på räckvidden? I worst case, om man ligger på lite dvs kör över 100km/h. Räknar man på 50% av den sagda räckvidden så klarar vi oss inte till veterinären och tillbaka, bara för att ta ett exempel.

Ni som ägt en ett tag nu - vad blir räckvidden i värsta fall om man inte krypkör och det tex är kallt ute?
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Inlägg av Tomas L »

KatarinaTH skrev:
Hej!
Vi drömmer/planerar för en M3P men är lite oroliga över räckvidden. Bor i Blekinge, inte en supercharger så långt ögat kan nå...

Hur bör man räkna på räckvidden? I worst case, om man ligger på lite dvs kör över 100km/h. Räknar man på 50% av den sagda räckvidden så klarar vi oss inte till veterinären och tillbaka, bara för att ta ett exempel.

Ni som ägt en ett tag nu - vad blir räckvidden i värsta fall om man inte krypkör och det tex är kallt ute?

Det är inte lätt att svara på utan en massa ”om och men”, börja med att kolla på Tesla-Björns tester på Youtube. ;)
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 19 jun 2020 08:50
Ort: Höllviken

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Inlägg av ducce916 »

Fungerar denna fortfarande tro?https://teslaclubsweden.se/fastchargern-i-karlskrona/
Dessutom planerar Tesla att öppna en ny station i Ronneby, om de inte redan gjort det?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Inlägg av Svenssons »

Ett annat tips är att simulera sträckorna i
https://abetterrouteplanner.com/
Går att sätta väder, hastigheten mm.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Inlägg av MWall »

ducce916 skrev:
Fungerar denna fortfarande tro?https://teslaclubsweden.se/fastchargern-i-karlskrona/
Dessutom planerar Tesla att öppna en ny station i Ronneby, om de inte redan gjort det?

Om den finns kvar så fungerar den nog inte för Model 3 pga att den inte fått CCS-handske.
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Inlägg av Richardk »

Känns inte som att ni bör ha några som helst problem med räckvidden på M3P. Jag har kört med min gamla Model S till Öland flera gånger från Malmö och laddat i Kristianstad och Kalmar. Någon gång har jag laddat några km i Ronneby på vanlig 50kW laddare. Vart har ni er veterinär?

Om ni inte klarar sträckan vilket jag är helt övertygad om att ni gör så handlar det bara om max 10 min laddning någonstans i Blekinge för att klara resan.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Inlägg av Svenssons »

MWall skrev:
ducce916 skrev:
Fungerar denna fortfarande tro?https://teslaclubsweden.se/fastchargern-i-karlskrona/
Dessutom planerar Tesla att öppna en ny station i Ronneby, om de inte redan gjort det?

Om den finns kvar så fungerar den nog inte för Model 3 pga att den inte fått CCS-handske.
Den står som tillfälligt stängd sedan ett bra tag och funkar som sagt var inte för Model 3. Superchargers är ju inte något man behöver ha nära sig och Blekinge är inte särskilt stort även ifall det är större än Öland. Man tar ju hellre en SuperCharger 10-15 mil bort och då helst en i varje riktning som man brukar åka. Tyvärr finns ingen i Växjö som hade varit en lämplig plats men det finns ju både i Kalmar och Kristianstad. Det går ju även att ladda på alla andra snabbladdare så inga problem med laddning i södra Sverige.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3290
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Inlägg av Niklas Z »

Jag har ännu inte lyckats komma under 30 mils räckvidd, även vid hastighet över laglig motorvägsfart och usla väderförhållanden.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14502
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Inlägg av taliz »

Richardk skrev:
Känns inte som att ni bör ha några som helst problem med räckvidden på M3P. Jag har kört med min gamla Model S till Öland flera gånger från Malmö och laddat i Kristianstad och Kalmar. Någon gång har jag laddat några km i Ronneby på vanlig 50kW laddare. Vart har ni er veterinär?

Om ni inte klarar sträckan vilket jag är helt övertygad om att ni gör så handlar det bara om max 10 min laddning någonstans i Blekinge för att klara resan.
Jag har kört Lomma Böda Sand i ett sträck med min M3P. Kom fram med 22% kvar, då höll jag ändå ca 130kmh på motorvägsdelarna.
Jag hade dock 18" och det var fint väder.

Inga problem att köra kors och tvärs i hela Skåne t/r heller utan att ladda, och Blekinge är ju mindre än Skåne...

Men som sagt in och testa lite olika rutter med olika inställningar på abetterrouteplanner.com
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Inlägg av vibrationsfri »

Mer än 50 % helt klart fram och tillbaks till veterinären. 30 mil drygt vinter blöt vägbana och lite snö.

https://abetterrouteplanner.com/ En sträcka på 28 mil jag knappade in i vinterväglag förbrukar 70%
Användarvisningsbild
KatarinaTH
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 21 okt 2019 08:37

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Inlägg av KatarinaTH »

Veterinären ligger i Läckeby, strax norr om Kalmar. Så i värsta fall får man stanna i Kalmar och ladda på vägen hem, men helst inte med en rädd katt :(
Laddaren i Karlskrona fanns där sist jag kollade, men tyvärr är den inte så snabb... Den de skulle bygga i Kallinge/Ronneby har försvunnit från siten. Kör man till Växjö och det hållet blird detju lite jobbigt, har inte kollat hur det är med andra snabbladare på den sträckan nu.

Tack för tipset, ska leka runt med ABRP!!
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Inlägg av Anderzzon »

Du får säga till veterinären att sätta upp några laddboxar, då hinner ni ju förmodligen få i tillräckligt under tiden ni är där. Med tanke på vad veterinärer tar i betalt så borde de ju definitivt ha råd. :D
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Inlägg av pejvic »

Anderzzon skrev:
Du får säga till veterinären att sätta upp några laddboxar, då hinner ni ju förmodligen få i tillräckligt under tiden ni är där. Med tanke på vad veterinärer tar i betalt så borde de ju definitivt ha råd. :D
ja eller om de inte har lust med det så kan du ju alltid sätta i vanliga vägguttaget, då har du några extra mil i reserv. För de har väl el?
Haft alla 3/Y
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Inlägg av Svenssons »

pejvic skrev:
Anderzzon skrev:
Du får säga till veterinären att sätta upp några laddboxar, då hinner ni ju förmodligen få i tillräckligt under tiden ni är där. Med tanke på vad veterinärer tar i betalt så borde de ju definitivt ha råd. :D
ja eller om de inte har lust med det så kan du ju alltid sätta i vanliga vägguttaget, då har du några extra mil i reserv. För de har väl el?
Jag skulle kunna svänga förbi imorgon och ta en titt efter lämpliga uttag. Är mindre än 10 minuter från mitt hem.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Inlägg av tor-ake »

Ursäkta nyfiken fråga men varför kan man inte stanna och ladda med en rädd katt?

Det är inte den gamla missuppfattningen att man måste sitta och vänta till bilen laddat fullt? Om det är t.ex. 5 mil räckvidd som saknas för att komma hem så är det bara 10 minuter vid en laddare (långsam, typ Bee/Incharge), och man kan sitta kvar i bilen under tiden, precis som om man var ute på vägen. Eller gå ut, om man så vill.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

tor-ake skrev:
Ursäkta nyfiken fråga men varför kan man inte stanna och ladda med en rädd katt?
Jag blir nyfiken på hur ofta man behöver åka till veterinären med en katt, om det till och med påverkar valet av bil?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Inlägg av pejvic »

Nicke Nyfiken skrev:
tor-ake skrev:
Ursäkta nyfiken fråga men varför kan man inte stanna och ladda med en rädd katt?
Jag blir nyfiken på hur ofta man behöver åka till veterinären med en katt, om det till och med påverkar valet av bil?
Tre gånger har jag åkt med min tvååring. En gång föll den från övervånigen, en gång från 6e våningen och en tredje blev den biten av en huggorm. Sista gången hade jag lite kräm kvar men toppade upp på 50kw inCharge i 10 minuter för att komma hem.

Min bil har aldrig kommit mindre än ca 65-70% av WLTP. Jag skulle hellre aldrig välja bil efter katten:)
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Inlägg av pejvic »

pejvic skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
tor-ake skrev:
Ursäkta nyfiken fråga men varför kan man inte stanna och ladda med en rädd katt?
Jag blir nyfiken på hur ofta man behöver åka till veterinären med en katt, om det till och med påverkar valet av bil?
Tre gånger har jag åkt med min tvååring. En gång föll den från övervånigen, en gång från 6e våningen och en tredje blev den biten av en huggorm. Sista gången hade jag lite kräm kvar men toppade upp på 50kw inCharge i 10 minuter för att komma hem.

Min bil har aldrig kommit mindre än ca 65-70% av WLTP. Jag skulle hellre aldrig välja bil efter katten:)
En annan intressant pryl är att jag räknat ut att det har varit ungefär lika dyrt att äga min första trea som att äga min bondkatt.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Inlägg av Richardk »

taliz skrev:
Richardk skrev:
Känns inte som att ni bör ha några som helst problem med räckvidden på M3P. Jag har kört med min gamla Model S till Öland flera gånger från Malmö och laddat i Kristianstad och Kalmar. Någon gång har jag laddat några km i Ronneby på vanlig 50kW laddare. Vart har ni er veterinär?

Om ni inte klarar sträckan vilket jag är helt övertygad om att ni gör så handlar det bara om max 10 min laddning någonstans i Blekinge för att klara resan.
Jag har kört Lomma Böda Sand i ett sträck med min M3P. Kom fram med 22% kvar, då höll jag ändå ca 130kmh på motorvägsdelarna.
Jag hade dock 18" och det var fint väder.

Inga problem att köra kors och tvärs i hela Skåne t/r heller utan att ladda, och Blekinge är ju mindre än Skåne...

Men som sagt in och testa lite olika rutter med olika inställningar på abetterrouteplanner.com
Lomma - Böda Sand hade jag aldrig klarat utan laddning med min Model S P85. Men Malmö - Kalmar funkar om man kör långsamt, men det händer sällan ;)
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1575
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Inlägg av pefreli »

pejvic skrev:
pejvic skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
tor-ake skrev:
Ursäkta nyfiken fråga men varför kan man inte stanna och ladda med en rädd katt?
Jag blir nyfiken på hur ofta man behöver åka till veterinären med en katt, om det till och med påverkar valet av bil?
Tre gånger har jag åkt med min tvååring. En gång föll den från övervånigen, en gång från 6e våningen och en tredje blev den biten av en huggorm. Sista gången hade jag lite kräm kvar men toppade upp på 50kw inCharge i 10 minuter för att komma hem.

Min bil har aldrig kommit mindre än ca 65-70% av WLTP. Jag skulle hellre aldrig välja bil efter katten:)
En annan intressant pryl är att jag räknat ut att det har varit ungefär lika dyrt att äga min första trea som att äga min bondkatt.
:lol: :lol: :lol:
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 463
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Inlägg av Daven »

KatarinaTH skrev:
Veterinären ligger i Läckeby, strax norr om Kalmar. Så i värsta fall får man stanna i Kalmar och ladda på vägen hem, men helst inte med en rädd katt :(
Laddaren i Karlskrona fanns där sist jag kollade, men tyvärr är den inte så snabb... Den de skulle bygga i Kallinge/Ronneby har försvunnit från siten. Kör man till Växjö och det hållet blird detju lite jobbigt, har inte kollat hur det är med andra snabbladare på den sträckan nu.

Tack för tipset, ska leka runt med ABRP!!
I växjö har du 2 gratis 50kw laddare på Lidl eller en 50kw på VEAB som kostar genom bee. Så det finns halvsnabb laddning här med.
Själv hoppas jag på den SuC som tesla säger ska öppna i Q2 i närheten av Vetlanda. Den kan säkert vara till hjälp för dig med om du ska norrut.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3769
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Inlägg av AAKEE »

Jag har bara haft min M3P i två veckor, men körde 95 mil i snöväder hem samt en resa in i finland på 60mil.

Det känns som man kan hålla sig på runt 200wh/km utan större problem trots lite kyla om man kör relativt lugnt och 90-100 även i minus 10 grader och riktig vinterväg. Jaq har 19” 235/35-19 dubbdäck. Jag tror jag har 215wh/km som snitt sedan ny(200mil drygt), men där är 155 mil på resande fot och jag har inte kört med räckviddsångest utan hållt god fart, precis som jag hade gjort med en ICE-bil.

M3P har kring 77kwh nyttjbart och teoretiskt blir det runt 38 mil, men då ska man ha laddad proppfullt och sen köra batteriet tomt vilket man kanske inte vill. Säg att du kan räkna med 35mil vintertid med kyla och snöbelagd väg utan att tvingas krypköra.

Ett knep för vintern är väl att skaffa aningen mindre vinterdäck än jag har. 18”, kanske ngt smalare ?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
N H
elbilist
Inlägg: 60
Blev medlem: 02 apr 2016 17:32

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Inlägg av N H »

Min erfarenhet är att när vi kör i dåliga förhållanden (slask eller under -10), till fjälls (~500 höjdmeter mot sig), slänger på en takbox och gärna lite motvind så hamnar man på ca halva wltp-räckvidden. Åtminstone med en Leaf 40 kWh när vi kör från Falun till Sälen (~20 mil) eller Idre (ca 25 mil). Det är vårt worst case scenario.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Inlägg av tor-ake »

Behöver man verkligen takbox för att åka med katten till veterinären?

Om det nu råkar vara snöslask och motvind (åt båda hållen), och katten är så lång att den inte får plats inne i bilen, då kanske man får tumma på kravet att kunna köra hela vägen, dit och hem, tre timmar resväg i 100km/h?

Köp den där modell 3an det kommer att funka fint, jag lovar. Jag körde den 28 december tur och retur Stockholm<->Vemdalen över dagen, med bara två tredjedelar av den batteristorleken (SR+), det var snö, regn, motvind och jag låg i 120 mellan Hudiksvall och Stockholm. Men då hade jag förstås ingen katt som förhindrade att jag stannade och laddade...
Senast redigerad av tor-ake, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Reell räckvidd?- 50%?

Inlägg av BrooklynS »

M3 LR har nog 35 mils räckvidd under usla förhållanden. Worst case så sänker man bara farten och kommer ändå fram.
Tesla Y LR -22 EAP
Skriv svar