Inbyten hos Tesla

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Inbyten hos Tesla

Inlägg av Arn »

Ni som bytt in via Tesla, har det funkat bra? Har de betalat utlovat pris? På min inbytesoffert står max 2000km och i villkoren står inom max 60 dagar från offert. Miltalet kommer jag säkerligen överskrida med 100-200 mil, brukar Tesla i dessa fall vara generösa och betala det som angivits eller görs prisavdrag?

Vill de även ha in vinterdäck eller räcker det återlämna bilen med sommardäcken? ( blir iofs lite krångel köra dit med somnardäck vid ev leverans i feb mars, lite däck-krångel)
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Inbyten hos Tesla

Inlägg av metchristian »

Arn skrev:
Ni som bytt in via Tesla, har det funkat bra? Har de betalat utlovat pris? På min inbytesoffert står max 2000km och i villkoren står inom max 60 dagar från offert. Miltalet kommer jag säkerligen överskrida med 100-200 mil, brukar Tesla i dessa fall vara generösa och betala det som angivits eller görs prisavdrag?

Vill de även ha in vinterdäck eller räcker det återlämna bilen med sommardäcken? ( blir iofs lite krångel köra dit med somnardäck vid ev leverans i feb mars, lite däck-krångel)
Funkade kanon för mig, ja de vill ha in vinter o sommardäck. Bilarna de byter in lämnar de oftast till Bca i Södertälje men vet att fordonsbolaget har en del samarbete med tesla, därav de blivit stora på beg teslor.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Inbyten hos Tesla

Inlägg av Arn »

Så synd de vill ha vinterdäcken. Det knäcker ju budgeten med 22000kr

Men hur vet Tesla att man har vinterdäck? Antar att de har full koll i inbytesofferten om man beställt via dem. Men man kan ju annars ha beställt 4 lösa däck eller 3e parts fälg. Hade detta i så fall avspeglats i lägre inbytesoffert?
Användarvisningsbild
ergo
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 17 dec 2018 11:02

Re: Inbyten hos Tesla

Inlägg av ergo »

Jag bytte in utan min Model 3 utan vinterhjul. Bara man anger detta i utgångsläget är det inga konstigheter. Fick också mkt bra pris hos Tesla (byte upp till en S). Enkelt och smidigt.
Y LR '24
S LR '20 (såld)
3 LR '19 (såld)
Användarvisningsbild
LongIsland
Teslaägare
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 okt 2019 16:26
Ort: Färjestaden

Re: Inbyten hos Tesla

Inlägg av LongIsland »

Jasså? De vill ha in bilarna med både sommar och vinterdäck? När jag hämtade ut min begagnade MS i Malmö i slutet på oktober -19, fick jag bara med blankslitna sommardäck varav ett hade pyspunka då det satt en spik i det. :roll:
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Inbyten hos Tesla

Inlägg av metchristian »

LongIsland skrev:
Jasså? De vill ha in bilarna med både sommar och vinterdäck? När jag hämtade ut min begagnade MS i Malmö i slutet på oktober -19, fick jag bara med blankslitna sommardäck varav ett hade pyspunka då det satt en spik i det. :roll:
Så här stod i min inbytes offert:
Genom att acceptera det här budet samtycker du till villkoren*. Du intygar att ditt inbytesfordon är fritt från kosmetiska och/eller mekaniska problem, med undantag för normalt slitage. Fordonet är körbart, har inte några ändringar från tredje part, foliering eller varit med om några olyckor. Du intygar även att inbytesfordonet levereras med två hjuluppsättningar (sommar och vinter), två nycklar, hatthylla samt laddkablar (om inget annat är överenskommet). Obs! Fordonet måste ha en giltig besiktningsperiod som sträcker sig längre än 3 månader vid inbytesdagen samt ett giltigt ägarbevis, del II. Ovanstående villkor måste vara uppfyllda för att Tesla skall kunna genomföra inbytesaffären.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Inbyten hos Tesla

Inlägg av NiklasTesla »

metchristian skrev:
LongIsland skrev:
Jasså? De vill ha in bilarna med både sommar och vinterdäck? När jag hämtade ut min begagnade MS i Malmö i slutet på oktober -19, fick jag bara med blankslitna sommardäck varav ett hade pyspunka då det satt en spik i det. :roll:
Så här stod i min inbytes offert:
Genom att acceptera det här budet samtycker du till villkoren*. Du intygar att ditt inbytesfordon är fritt från kosmetiska och/eller mekaniska problem, med undantag för normalt slitage. Fordonet är körbart, har inte några ändringar från tredje part, foliering eller varit med om några olyckor. Du intygar även att inbytesfordonet levereras med två hjuluppsättningar (sommar och vinter), två nycklar, hatthylla samt laddkablar (om inget annat är överenskommet). Obs! Fordonet måste ha en giltig besiktningsperiod som sträcker sig längre än 3 månader vid inbytesdagen samt ett giltigt ägarbevis, del II. Ovanstående villkor måste vara uppfyllda för att Tesla skall kunna genomföra inbytesaffären.
Okej då är det ju ok att byta in utan vinterdäck (sålänge man bara har meddelat).
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Inbyten hos Tesla

Inlägg av metchristian »

NiklasTesla skrev:
metchristian skrev:
LongIsland skrev:
Jasså? De vill ha in bilarna med både sommar och vinterdäck? När jag hämtade ut min begagnade MS i Malmö i slutet på oktober -19, fick jag bara med blankslitna sommardäck varav ett hade pyspunka då det satt en spik i det. :roll:
Så här stod i min inbytes offert:
Genom att acceptera det här budet samtycker du till villkoren*. Du intygar att ditt inbytesfordon är fritt från kosmetiska och/eller mekaniska problem, med undantag för normalt slitage. Fordonet är körbart, har inte några ändringar från tredje part, foliering eller varit med om några olyckor. Du intygar även att inbytesfordonet levereras med två hjuluppsättningar (sommar och vinter), två nycklar, hatthylla samt laddkablar (om inget annat är överenskommet). Obs! Fordonet måste ha en giltig besiktningsperiod som sträcker sig längre än 3 månader vid inbytesdagen samt ett giltigt ägarbevis, del II. Ovanstående villkor måste vara uppfyllda för att Tesla skall kunna genomföra inbytesaffären.
Okej då är det ju ok att byta in utan vinterdäck (sålänge man bara har meddelat).
Ja så tolkar jag det.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1047
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Inbyten hos Tesla

Inlägg av jeppe_sthlm »

Jag fick en inbytesoffert i slutet på november. Frågade då vad som skulle vara med bilen och fick meddelat "som den kom", dvs inga vinterdäck, mattor osv.

Den gick ut innan jag hittade någon vettig bil att beställa - fick nu en ny på 100k mindre..gissar att det var kvartalsslutet som boostade den förra.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: Inbyten hos Tesla

Inlägg av LeffeP »

Jag bytte in min V90 CC, fick vad jag anser ett bra pris så nöjd så långt. Väl på plats så var det inga konstigheter kring mitt inbyte och allt gick smidigt. Dock fanns det en mellanskillnad som skulle återbetalas till mig, och trost påminnelser och tjat så har detta inte skett ännu. Nya bilen hämtades den 23:e och än idag inga pengar fast jag nu ser mitt inbyte ute poå annons på blocket, så lite irriterande...
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Inbyten hos Tesla

Inlägg av Arn »

jeppe_sthlm skrev:
Jag fick en inbytesoffert i slutet på november. Frågade då vad som skulle vara med bilen och fick meddelat "som den kom", dvs inga vinterdäck, mattor osv.

Den gick ut innan jag hittade någon vettig bil att beställa - fick nu en ny på 100k mindre..gissar att det var kvartalsslutet som boostade den förra.

Aj då. Var det en model 3? Låter ju inte rimligt...
sandberg80
Inlägg: 62
Blev medlem: 27 jan 2020 11:40

Re: Inbyten hos Tesla

Inlägg av sandberg80 »

Jag testade att köra en inbytesoffert på min i november. fick då pris X. Nu gjorde jag samma, fick då pris X + 18 000:-. Dvs jag fick mer för min ett kvartal senare. Det får mig att fundera då jag sett att bilar på KVD går för lägre nu än tidigare, är det en prissänkning på nya Model 3 på gång och de vill "lura" mig till att ta en dyrare variant där?

Jag har en Model 3 LR AWD 2020 som gått 2000 mil och snart 1 år gammal
Model 3 LR AWD Vit 2020 (Såld)
Skoda Enyaq 2021 (såld)
Model Y LR AWD (Levererad 18/2 2022)
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Inbyten hos Tesla

Inlägg av Fredrik j »

sandberg80 skrev:
Jag testade att köra en inbytesoffert på min i november. fick då pris X. Nu gjorde jag samma, fick då pris X + 18 000:-. Dvs jag fick mer för min ett kvartal senare. Det får mig att fundera då jag sett att bilar på KVD går för lägre nu än tidigare, är det en prissänkning på nya Model 3 på gång och de vill "lura" mig till att ta en dyrare variant där?

Jag har en Model 3 LR AWD 2020 som gått 2000 mil och snart 1 år gammal
Det är Teslas variant av att lämna dig rabatt. Man har ju fasta priser på nya bilar.
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: Inbyten hos Tesla

Inlägg av pingflood »

Fick en offert på min BMW. Går för ungefär 280-290k på Blocket privat, två handlare har erbjudit mig 250k för den.

Tesla? 161k.

Nä tack.
Användarvisningsbild
ICEGrinder
Teslaägare
Inlägg: 46
Blev medlem: 23 okt 2016 19:16

Re: Inbyten hos Tesla

Inlägg av ICEGrinder »

Fick ett inbytespris på 530k från Tesla på min 2017 MS75D, 4.4k mil. Tycker det känns som ett ganska bra bud, inte minst med tanke på att de bjöd 490k för 2 år sen. Kan det vara så att de betalar bättre för inbytesbilar just nu för att hålla uppe försäljningen innan refresh av S/X lanseras? Någon annan som har erfarenhet från inbytespriser i närtid?
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Inbyten hos Tesla

Inlägg av Arn »

I villkoren står ju att ny bil skall vara beställd inom 7 dygn men jag antar Tesla inte är stenhårda med det? Enl säljaren så ska offerten gälla samma kvartal. Vad är er erfarenhet?
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 853
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Inbyten hos Tesla

Inlägg av loftux »

Arn skrev:
I villkoren står ju att ny bil skall vara beställd inom 7 dygn men jag antar Tesla inte är stenhårda med det? Enl säljaren så ska offerten gälla samma kvartal. Vad är er erfarenhet?
Då Tesla strulade till leveransen så tog det 6 månader för mig innan jag lämnade in min Nissan Leaf som inbyte utan problem. Miltalet var heller ingen issue, men man hinner ju inte köra så långt med en Leaf med litet batteri.
Då hade jag iofs en beställning liggande, men de 7 dagarna är nog flexibla.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Inbyten hos Tesla

Inlägg av Arn »

Var tvungen begära en ny inbytesoffert då förra var från januari.
Blev erbjuden 51000 kr lägre pris nu....

Hela affären men byte till 2021 års modell spricker...
billyohgren
Inlägg: 86
Blev medlem: 14 jan 2021 10:13

Re: Inbyten hos Tesla

Inlägg av billyohgren »

Arn skrev:
Var tvungen begära en ny inbytesoffert då förra var från januari.
Blev erbjuden 51000 kr lägre pris nu....

Hela affären men byte till 2021 års modell spricker...
Vilken modell har du? SR?

Om ja, kan det kanske betyda att vi snart får ”vår” prissänkning även på den? Eller om det är en LR eller P du har, fick du din inbytesoffert innan prissänkningen som kom?
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 615
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Inbyten hos Tesla

Inlägg av Arn »

Har en LR. Fick inbytesofferten ca 10 dagar före prissänkningen.
lav1
Inlägg: 85
Blev medlem: 12 jan 2020 16:04

Re: Inbyten hos Tesla

Inlägg av lav1 »

Arn skrev:
Har en LR. Fick inbytesofferten ca 10 dagar före prissänkningen.
Trist...

Nyfiken på vilket pris du fått samt årsmodell/miltal/utrustning på bilen?
Användarvisningsbild
wilfried
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 jan 2017 14:47

Re: Inbyten hos Tesla

Inlägg av wilfried »

Jag fick ett final offer på 417k från Tesla.
Sålde till en bilhandlare för 490k istället.

Uttagen 2019-03-21, 6300mil, Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör, 19" New Aero, 18" Aero
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör

2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare
Inlägg: 208
Blev medlem: 26 aug 2015 19:49

Re: Inbyten hos Tesla

Inlägg av R2D2 »

Fyllde i all info på Tesla hemsida angående att få en offert på inbyte av en TM3 LR 2019.
Får dock ett felmeddelande när jag trycker på "skicka in" och det står att sidan inte hittas.

Någon annan som har liknande problem? Är det bättre att ringa in kanske?
Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
Användarvisningsbild
binsell-gerdin
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 01 apr 2016 21:23

Re: Inbyten hos Tesla

Inlägg av binsell-gerdin »

Bumpar tråden. Går i tankar om att byta min S75D från sent 2018 mot Y (oklart om jag orkar vänta på Berlin). Kollar man på blocket spretar priserna ganska ordentligt, erbjuden 562´av Tesla, högsta bud hittills av handlare 510. Någon med uppfattning om det är vad jag kan förvänta eller någon som kan tipsa om handlare som verkar betala bättre?
Användarvisningsbild
PeteAstro
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 25 maj 2019 08:16
Ort: Bromma

Re: Inbyten hos Tesla

Inlägg av PeteAstro »

Jag har ett bud på 470k från Tesla.

Model 3 AWD LR. Solid svart, svart interiör, dragkrok, FSD, acc boost, grå original 20 tum sommar, krom original 20 tum dubbfria vinter. Uttagen 2019-06-07, 1500 mil. Ej momssmittad.

Känns lågt med 470k tycker jag…
2019 Model 3 LR Dragkrok Svart FSD Acc. Boost (Såld)
2020 Polestar 2 Performance Launch edition (Såld)
2020 Renault Zoe Edition One R135 52 kWh (Såld)
2020 SEAT Mii Electric
2020 VW Grand California 600
2024 Model Y RWD ”Petit California”
Skriv svar