Hur lätt är det att stjäla en Tesla?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hur lätt är det att stjäla en Tesla?

Inlägg av Jerker »

holden skrev:
Jerker skrev:
holden skrev:
Jerker skrev:
holden skrev:
De flesta orkar inte ha pin2drive så blir man av med mobilen ingår full tillgång till Teslan, så svårt är det ju inte. Däremot har man ju alla tänkbara möjligheter att se var bilen befinner sig via kontot.
Ja, har man ingen kod på mobilen, så är det klart. Men om man inte skyddar mobilen där nyckeln finns då får man väl ta den smällen.

Och de riktigt kunniga tjuvarna kör in bilen i ett släp med avskärmning och då når inte GPS-signalen ut.
Man behöver inte ju koden till mobilen för att låsa upp Teslan, bara att kliva in och köra iväg om man har mobilen med sig.
Man får helt enkelt skylla sig själv om man är för lat att ha pin2drive aktiverat.
Om bilen blir kapad under pistolhot spelar det ingen roll hur du gör, och det är väl den vanligaste metoden sedan säkerheten för alla bilar blev bättre.
Fortfarande är det nog trots allt så att neandertalarna som kapar bilar med vapenmakt inte fattar att de måste ha en pinkod, så de kastar bara ut folk ur bilen. Då lägger man benen på ryggen och försvinner.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Hur lätt är det att stjäla en Tesla?

Inlägg av holden »

Jerker skrev:

Fortfarande är det nog trots allt så att neandertalarna som kapar bilar med vapenmakt inte fattar att de måste ha en pinkod, så de kastar bara ut folk ur bilen. Då lägger man benen på ryggen och försvinner.
Jag hade nog föredragit att dom kom iväg med bilen framför en kula i ryggen.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Hur lätt är det att stjäla en Tesla?

Inlägg av tor-ake »

thebishop skrev:
Såvitt jag förstod kunde man klona rfid?

Jag skulle inte heller vara orolig för rfid-relay attack, men någon som kommer fram när man parkerar...
Man kan nog förutsätta att de använder challenge-response i nyckelkorten. Dvs läsaren inducerar ström i kortet, och sänder över en siffra, och kortet svarar med en annan siffra.

De korten som går att klona är de enkla som alltid svarar med samma siffra varje gång de väcks.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Hur lätt är det att stjäla en Tesla?

Inlägg av pinussen »

S och X stjäls då och då via relay av fobben, försvinner nog österut där de blir delar till krockskadade bilar.

3a har jag aldrig hört att någon blivit av mrd faktiskt.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Hur lätt är det att stjäla en Tesla?

Inlägg av kikat »

Bör inte vara omöjligt att stjäla en bil som har pin2drive, men svårare helt klart. Kanske bättre att välja en annan bil.
4 förslag:
Enklast: Man hotar ägaren att ge koden. Bör vara ett fåtal som kommer fly om ett verklighetstroget vapen eller kniv används.
Näst enklaste: Rekar innan (t.ex. råkar gå förbi bilen på en parkering precis när koden knappas in) och ser vilken kod som knappas in, försvinnande få lär byta kod regelbundet. Därefter följer man efter bilen på avstånd eller söker på registreringsnumret var bilen finns för att senare komma tillbaka.
Medelsvårt: Snokar fram uppgifter och loggar in på Teslakontot ifall man inte har tvåfaktorverifiering påslaget. Kanske används samma uppgifter som på en annan hackad site.
Onödigt svårt: Anlitar någon duktig hacker som kan komma runt koden, allt går att knäcka, även det som inte går att knäcka. Förmodligen osannolikt.

När man sedan lyckats få tag i bilen så kan det finnas utmaningar då den är spårbar. GPS antennen sitter i kamerahuset i framrutan, äldre bilar i bakrutan?, så den kan bli svårt att klippa. Men däremot sitter väl antennen till mobilnät i passagerarens sidospegel, så klipp den och bilen kan inte kommunicera även om GPS signalen fungerar.
Ett annat alternativ är störsändare vilket finns att köpa för både GPS, 4G, 3G, 2G för en billig peng på diverse siter. Störsändaren måste dock vara igång hela tiden tills den anländer till rumänien och det kan orsaka problem då alla i närheten även de blir blockerade och därmed kan misstanke väckas. Inget bra alternativ.
Ett tredje alternativ är att använda containers som blockerar signalerna, en bonus blir då att man även gömmer bilen för omgivningen och kan smuggla ut den relativt enkelt. Detta kan även kombineras med en störsändare som man har i bilen vid färden till containern.

Försäljning av en hel bil kan bli svårt då det kan bli svårt sälja en Tesla utan uppkoppling och om du återställer antennen kommer Tesla få nys om bilen om du inte på något sätt kan modifiera mjukvaran. Att modifiera mjukvara kräver expertkunskap vilket lär dra ner lönsamheten kraftigt. Förmodligen mer lönsamt att strippa bilen och sälja den i delar.

Finns en lång tråd om samma ämne här: viewtopic.php?f=57&t=17456
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1547
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Hur lätt är det att stjäla en Tesla?

Inlägg av pefreli »

Efterfrågan på reservdelar är väl ganska låg mtp att Model 3 är en relativt ny modell?

Jag använder inte Pin to drive men det är ju en bra lösning om man är orolig.

Problem som jag haft tidigare har inte varit stöld av bilen utan snarare stöld av bildelar som ratten i min förra BMW ex.vis.

Numera är främre sidorutorna laminerade så det kanske minskar risken något för smash’n grab?

Gäller ju dock inte rutorna bak.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Hur lätt är det att stjäla en Tesla?

Inlägg av Mickep »

Tror faktiskt inte de stjäl ex teslor som hela bilar utan det är hårdvaran (reservdelar) de vill ha. Sedan säljer de det till skrotföretag.(eller jag vet inte) Kan ge mer än vad folk skulle betala för en stulen bil.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Hur lätt är det att stjäla en Tesla?

Inlägg av holden »

Jag har en känsla av att folk överdriver sin rädsla för att få bilen stulen, så länge du inte handskas vårdslöst med nycklar och mobiltelefon är det väldigt osannolikt att den blir stulen och har du den extrema oturen är det ju ett försäkringsärende det rör sig om. Bara för att bilen har Sentry mode nojar folk ur totalt, en i mitt tycke kul grej/gimmick men inget jag orkar använda.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Hur lätt är det att stjäla en Tesla?

Inlägg av kikat »

holden skrev:
Jag har en känsla av att folk överdriver sin rädsla för att få bilen stulen, så länge du inte handskas vårdslöst med nycklar och mobiltelefon är det väldigt osannolikt att den blir stulen och har du den extrema oturen är det ju ett försäkringsärende det rör sig om. Bara för att bilen har Sentry mode nojar folk ur totalt, en i mitt tycke kul grej/gimmick men inget jag orkar använda.
Sentry mode är en mycket bra finess, verkligen inte bara en kul grej, exempelvis när någon smäller upp dörren i din bil eller backar in i den så har du filmbevis med registreringsnummer. I annan bil får du glatt betala självrisken minus lite bidrag från TFF.
Fick själv betala 2000 spänn för någon idiot hade kraschat min stötfångare på min gamla bil utan att ge sig till känna. Roligare saker kan man lägga pengarna på. Hade jag haft en Tesla då kunde jag bara slängt upp filmen i ansiktet på personen och då hade det varit rätt svårt att komma undan.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Hur lätt är det att stjäla en Tesla?

Inlägg av holden »

kikat skrev:
holden skrev:
Jag har en känsla av att folk överdriver sin rädsla för att få bilen stulen, så länge du inte handskas vårdslöst med nycklar och mobiltelefon är det väldigt osannolikt att den blir stulen och har du den extrema oturen är det ju ett försäkringsärende det rör sig om. Bara för att bilen har Sentry mode nojar folk ur totalt, en i mitt tycke kul grej/gimmick men inget jag orkar använda.
Sentry mode är en mycket bra finess, verkligen inte bara en kul grej, exempelvis när någon smäller upp dörren i din bil eller backar in i den så har du filmbevis med registreringsnummer. I annan bil får du glatt betala betala självrisken minus lite bidrag från TFF.
Fick själv betala 2000 spänn för någon idiot hade kraschat min stötfångare på min gamla bil utan att ge sig till känna. Roligare saker kan man lägga pengarna på. Hade jag haft en Tesla då kunde jag bara slängt upp filmen i ansiktet på personen och då hade det varit rätt svårt att komma undan.
Så du menar att om någon smäller upp dörren och jag dessutom har turen att regnumret på den bilen fastnar på film så har det något bevisvärde, måste jag inte se vem det var som slog upp dörren? Utreder polisen ens sådana skitsaker? Försäkringsbolaget kan väl inte kräva självrisk av någon baserat enbart på regnummer?
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Hur lätt är det att stjäla en Tesla?

Inlägg av kikat »

holden skrev:
kikat skrev:
holden skrev:
Jag har en känsla av att folk överdriver sin rädsla för att få bilen stulen, så länge du inte handskas vårdslöst med nycklar och mobiltelefon är det väldigt osannolikt att den blir stulen och har du den extrema oturen är det ju ett försäkringsärende det rör sig om. Bara för att bilen har Sentry mode nojar folk ur totalt, en i mitt tycke kul grej/gimmick men inget jag orkar använda.
Sentry mode är en mycket bra finess, verkligen inte bara en kul grej, exempelvis när någon smäller upp dörren i din bil eller backar in i den så har du filmbevis med registreringsnummer. I annan bil får du glatt betala betala självrisken minus lite bidrag från TFF.
Fick själv betala 2000 spänn för någon idiot hade kraschat min stötfångare på min gamla bil utan att ge sig till känna. Roligare saker kan man lägga pengarna på. Hade jag haft en Tesla då kunde jag bara slängt upp filmen i ansiktet på personen och då hade det varit rätt svårt att komma undan.
Så du menar att om någon smäller upp dörren och jag dessutom har turen att regnumret på den bilen fastnar på film så har det något bevisvärde, måste jag inte se vem det var som slog upp dörren? Utreder polisen ens sådana skitsaker? Försäkringsbolaget kan väl inte kräva självrisk av någon baserat enbart på regnummer?
Sentry spelar in allt som rör sig runt bilen. Har lyckligtvis aldrig behövt utnyttja det men chansen att få rätt lär öka om du har ett vittne (sentry) som intygar din berättelse.
Senast redigerad av kikat, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Hur lätt är det att stjäla en Tesla?

Inlägg av holden »

kikat skrev:
holden skrev:
kikat skrev:
holden skrev:
Jag har en känsla av att folk överdriver sin rädsla för att få bilen stulen, så länge du inte handskas vårdslöst med nycklar och mobiltelefon är det väldigt osannolikt att den blir stulen och har du den extrema oturen är det ju ett försäkringsärende det rör sig om. Bara för att bilen har Sentry mode nojar folk ur totalt, en i mitt tycke kul grej/gimmick men inget jag orkar använda.
Sentry mode är en mycket bra finess, verkligen inte bara en kul grej, exempelvis när någon smäller upp dörren i din bil eller backar in i den så har du filmbevis med registreringsnummer. I annan bil får du glatt betala betala självrisken minus lite bidrag från TFF.
Fick själv betala 2000 spänn för någon idiot hade kraschat min stötfångare på min gamla bil utan att ge sig till känna. Roligare saker kan man lägga pengarna på. Hade jag haft en Tesla då kunde jag bara slängt upp filmen i ansiktet på personen och då hade det varit rätt svårt att komma undan.
Så du menar att om någon smäller upp dörren och jag dessutom har turen att regnumret på den bilen fastnar på film så har det något bevisvärde, måste jag inte se vem det var som slog upp dörren? Utreder polisen ens sådana skitsaker? Försäkringsbolaget kan väl inte kräva självrisk av någon baserat enbart på regnummer?
Sentry spelar in allt som rör sig runt bilen. När personen går in/ur bilen bör denna komma med på bild. Vid påbackning är chansen stor att det går att se personen genom vindrutan.
Har lyckligtvis aldrig behövt utnyttja det men chansen att få rätt lär öka om du har ett vittne (sentry) som intygar din berättelse. Smitning ger dagsböter eller fängelse upp till 6 månader.
Så om nån smäller upp dörren en sen kväll i snöstorm ska man kunna identifiera den personen? Har du några prejudicerande fall att hänvisa till?
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Hur lätt är det att stjäla en Tesla?

Inlägg av OfarligTesla »

holden skrev:

Så du menar att om någon smäller upp dörren och jag dessutom har turen att regnumret på den bilen fastnar på film så har det något bevisvärde, måste jag inte se vem det var som slog upp dörren? Utreder polisen ens sådana skitsaker? Försäkringsbolaget kan väl inte kräva självrisk av någon baserat enbart på regnummer?
Försäkringsbolaget lägger försäkringen på bilen inte föraren (i Sverige), annars hade du inte fått en krona om din kompis krockade med din bil. Så för dem spelar det ingen roll vem som körde bilen.

Polisen lär inte bry sig oavsett om du har film på personen och personen med dig till polisstationen som erkänner, de har ju bullar att äta.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Hur lätt är det att stjäla en Tesla?

Inlägg av holden »

OfarligTesla skrev:
holden skrev:

Så du menar att om någon smäller upp dörren och jag dessutom har turen att regnumret på den bilen fastnar på film så har det något bevisvärde, måste jag inte se vem det var som slog upp dörren? Utreder polisen ens sådana skitsaker? Försäkringsbolaget kan väl inte kräva självrisk av någon baserat enbart på regnummer?
Försäkringsbolaget lägger försäkringen på bilen inte föraren (i Sverige), annars hade du inte fått en krona om din kompis krockade med din bil. Så för dem spelar det ingen roll vem som körde bilen.

Polisen lär inte bry sig oavsett om du har film på personen och personen med dig till polisstationen som erkänner, de har ju bullar att äta.
Här är det offrets självrisk vi pratar om, inte gärningsmannens. Bilen som smäller upp dörren kan ju vara oförsäkrad, det har ingen betydelse i sammanhanget.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Hur lätt är det att stjäla en Tesla?

Inlägg av OfarligTesla »

holden skrev:

Här är det offrets självrisk vi pratar om, inte gärningsmannens. Bilen som smäller upp dörren kan ju vara oförsäkrad, det har ingen betydelse i sammanhanget.
Ja, och offret betalar ingen självrisk om den inte är vållande och kan bevisa det. Att den andra bilen är oförsäkrad förändrar inget (även om TFF tillämpar en extra självrisk som man tyvärr inte kommer ifrån).
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Hur lätt är det att stjäla en Tesla?

Inlägg av holden »

OfarligTesla skrev:
holden skrev:

Här är det offrets självrisk vi pratar om, inte gärningsmannens. Bilen som smäller upp dörren kan ju vara oförsäkrad, det har ingen betydelse i sammanhanget.
Ja, och offret betalar ingen självrisk om den inte är vållande och kan bevisa det. Att den andra bilen är oförsäkrad förändrar inget.
Det är väl ingen skillnad i bevisvärde om någon drar en yxa i taket på din bil eller slår upp en dörr mot din bil, det är ju den personen som är skyldig till skadegörelsen som ska ta kostnaden?
Senast redigerad av holden, redigerad totalt 1 gånger.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Hur lätt är det att stjäla en Tesla?

Inlägg av OfarligTesla »

holden skrev:
Det är väl ingen skillnad i bevisvärde om någon drar en yxa i taket på din bil eller slår upp en dörr mot din bil, det är ju den personen som är skyldig till skadegörelsen som ska ta kostnaden?
Det är väldigt stor skillnad, dörruppslag räknas som parkeringsskada och täcks alltså av trafikförsäkringen, det gör inte en yxa.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Hur lätt är det att stjäla en Tesla?

Inlägg av holden »

OfarligTesla skrev:
holden skrev:
Det är väl ingen skillnad i bevisvärde om någon drar en yxa i taket på din bil eller slår upp en dörr mot din bil, det är ju den personen som är skyldig till skadegörelsen som ska ta kostnaden?
Det är väldigt stor skillnad, dörruppslag räknas som parkeringsskada och täcks alltså av trafikförsäkringen, det gör inte en yxa.
Så vem betalar då självrisken för mig om jag fångat dörruppslaget och regnummer på film, personen som slog upp dörren eller ägaren till den andra bilen eller ägaren till den andra bilens försäkringsbolag om den var försäkrad?
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Hur lätt är det att stjäla en Tesla?

Inlägg av OfarligTesla »

holden skrev:

Så vem betalar då självrisken för mig om jag fångat dörruppslaget och regnummer på film, personen som slog upp dörren eller ägaren till den andra bilen eller ägaren till den andra bilens försäkringsbolag om den var försäkrad?
Den bil som är vållande till parkeringsskadan ytnyttjar trafikförsäkringsdelen i ägarens försäkring och det är ägaren till den som skall betala sin egna självrisk. Är den bilen oförsäkrad får du själv gå till TFF för ersättning och de tar dock ut en självrisk från dig.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Hur lätt är det att stjäla en Tesla?

Inlägg av holden »

OfarligTesla skrev:
holden skrev:

Så vem betalar då självrisken för mig om jag fångat dörruppslaget och regnummer på film, personen som slog upp dörren eller ägaren till den andra bilen eller ägaren till den andra bilens försäkringsbolag om den var försäkrad?
Den bil som är vållande till parkeringsskadan ytnyttjar trafikförsäkringsdelen i sin försäkring och ägaren till den som skall betala sin egna självrisk. Är den bilen oförsäkrad får du själv gå till TFF för ersättning och de tar dock ut en självrisk från dig.
Jag förutsätter att den som slog upp dörren och sedan smet inte startar ett eget försäkringsärende, så hur ser då min process ut för att slippa betala självrisken?
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Hur lätt är det att stjäla en Tesla?

Inlägg av OfarligTesla »

holden skrev:

Jag förutsätter att den som slog upp dörren och sedan smet inte startar ett eget försäkringsärende, så hur ser då min process ut för att slippa betala självrisken?
Som alla försäkringsärenden, du ringer ditt försäkringsbolag så sköter de allt. Du skall alltid anmäla till ditt försäkringsbolag oavsett vem som var vållande.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Hur lätt är det att stjäla en Tesla?

Inlägg av BrooklynS »

holden skrev:
OfarligTesla skrev:
holden skrev:
Det är väl ingen skillnad i bevisvärde om någon drar en yxa i taket på din bil eller slår upp en dörr mot din bil, det är ju den personen som är skyldig till skadegörelsen som ska ta kostnaden?
Det är väldigt stor skillnad, dörruppslag räknas som parkeringsskada och täcks alltså av trafikförsäkringen, det gör inte en yxa.
Så vem betalar då självrisken för mig om jag fångat dörruppslaget och regnummer på film, personen som slog upp dörren eller ägaren till den andra bilen eller ägaren till den andra bilens försäkringsbolag om den var försäkrad?

Stora/enda fördelen med Sentryfilm är att du slipper betala självrisken för en skada som fångats på film.

Kan personen identifieras/erkänner och tar på sig så är det den personen som betalar självrisken - eller dennes försäkringsbolag.
Kan inte personen/fordonet identifieras betalar trafikförsäkringsföreningen självrisken.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Hur lätt är det att stjäla en Tesla?

Inlägg av holden »

Exakt, om personen kan identifieras samt erkänner kan denne krävas på självrisken. Har således inget med vem som äger bilen att göra. Odds på det? Varför har det någon betydelse med film på händelsen alls, och vem gör denna utredning som polisen garanterat inte skulle ta i med tång.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Hur lätt är det att stjäla en Tesla?

Inlägg av OfarligTesla »

holden skrev:
Exakt, om personen kan identifieras samt erkänner kan denne krävas på självrisken. Har således inget med vem som äger bilen att göra. Odds på det? Varför har det någon betydelse med film på händelsen alls, och vem gör denna utredning som polisen garanterat inte skulle ta i med tång.
Nej det är helt enkelt fel. Bilens försäkring är det som betyder något och vem som är vållande utreder försäkringsbolagen. En film bevisar direkt vem som var vållande.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1008
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Hur lätt är det att stjäla en Tesla?

Inlägg av holden »

OfarligTesla skrev:
holden skrev:
Exakt, om personen kan identifieras samt erkänner kan denne krävas på självrisken. Har således inget med vem som äger bilen att göra. Odds på det? Varför har det någon betydelse med film på händelsen alls, och vem gör denna utredning som polisen garanterat inte skulle ta i med tång.
Nej det är helt enkelt fel. Bilens försäkring är det som betyder något och vem som är vållande utreder försäkringsbolagen. En film bevisar direkt vem som var vållande.
Och om bilen var oförsäkrad? Varför visar filmen direkt vem som var vållande? Det skulle vara intressant att se om någon dragit ett sådant fall till domstol i Sverige.
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Skriv svar