Även det går att läsa av, som han visar i videon. Dock krävs kortare avstånd.Jerker skrev:Jag har mitt nyckelkort i en avskärmad hållare.thebishop skrev:Nyckelkortet går att läsa av som du ser i videon, en vänlig person som kommer fram med en väska i hand och frågar om vägen när du gar från bilen och bye-bye. Skurkarna tittar också på youtube.
Hur lätt är det att stjäla en Tesla?
Moderator: Redaktion
Re: Hur lätt är det att stjäla en Tesla?
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Hur lätt är det att stjäla en Tesla?
Man behöver inte ju koden till mobilen för att låsa upp Teslan, bara att kliva in och köra iväg om man har mobilen med sig.Jerker skrev:Ja, har man ingen kod på mobilen, så är det klart. Men om man inte skyddar mobilen där nyckeln finns då får man väl ta den smällen.holden skrev:De flesta orkar inte ha pin2drive så blir man av med mobilen ingår full tillgång till Teslan, så svårt är det ju inte. Däremot har man ju alla tänkbara möjligheter att se var bilen befinner sig via kontot.
Och de riktigt kunniga tjuvarna kör in bilen i ett släp med avskärmning och då når inte GPS-signalen ut.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Hur lätt är det att stjäla en Tesla?
Jag har Pin2drive aktiverat. Tar max 2 sekunder att mata in. Tycker att det är mycket effektivt mot tjuvar. Går inte att spåra.holden skrev:De flesta orkar inte ha pin2drive så blir man av med mobilen ingår full tillgång till Teslan, så svårt är det ju inte. Däremot har man ju alla tänkbara möjligheter att se var bilen befinner sig via kontot.
Re: Hur lätt är det att stjäla en Tesla?
Har pin to drive aktiverat. Lika lätt som att vrida på en vanlig tändningsnyckel.
Om det kommer en "bilkapare", spring för livet, han kan ändå inte flytta bilen!!!
Förklara detta för de som eventuellt kör/lånar bilen.
Om det kommer en "bilkapare", spring för livet, han kan ändå inte flytta bilen!!!
Förklara detta för de som eventuellt kör/lånar bilen.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Hur lätt är det att stjäla en Tesla?
LPL är kung.thebishop skrev:Tror du skulle gilla Lockpickinglawyer.tor-ake skrev:Nyckelkortet går inte att läsa av på distans, det är RFID, helt passiv om man inte kommer så nära att man kan inducera ström i dess antenn (några centimeter från).ducce916 skrev:
Kan man verkligen läsa av nyckelkortet och på det sättet få tillgång till bilen (förutsatt att inte telefonen stjäls)?
Tror det är FOBen som avses här med "nyckel".
Mycket matnyttigt på hans sida. Nyckelkortet går att läsa av som du ser i videon, en vänlig person som kommer fram med en väska i hand och frågar om vägen när du gar från bilen och bye-bye. Skurkarna tittar också på youtube. Och för de som tror fysiska lås fungerar särskilt bra, kan man botanisera bland hans 1200 videos tills man hittar ”sitt” lås
Men, några centimeter med en vanlig läsare, och med antennen som LPL kommer han upp i 45cm. Teoretiskt sett kan man ju ha en ännu starkare sändare och komma upp i lite längre, men den växer ju kubiskt i storlek med avståndet. Inte så att man behöver ha nyckelkortet i en plåtburk eller folie enligt mig. Men man kan ju se till att inte lägga kortet precis vid ytterväggen eller längst ut i gymskåpet. Och en RFID-attack bygger ju på att man måste ha en repeater, så en snubbe måste stå precis nära bilen, och den andra snubben 45cm från ditt kort, samtidigt.
FOB-attackerna funkar ju på mycket längre håll, tiotals meter, så betydligt lättare att utföra.
Senast redigerad av tor-ake, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Hur lätt är det att stjäla en Tesla?
Då försvinner ändå det som skiljer mot att använda en vanlig nyckel, nämligen bekvämligheten. Stjäls det öht några Teslor, och vad händer isf med dessa? De lär ju inte gå att sälja vidare med den 100% spårbarhet som finns. Att sälja bilen i delar lär inte heller vara enkelt.Delta skrev:Jag har Pin2drive aktiverat. Tar max 2 sekunder att mata in. Tycker att det är mycket effektivt mot tjuvar. Går inte att spåra.holden skrev:De flesta orkar inte ha pin2drive så blir man av med mobilen ingår full tillgång till Teslan, så svårt är det ju inte. Däremot har man ju alla tänkbara möjligheter att se var bilen befinner sig via kontot.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Hur lätt är det att stjäla en Tesla?
Man får helt enkelt skylla sig själv om man är för lat att ha pin2drive aktiverat.holden skrev:Man behöver inte ju koden till mobilen för att låsa upp Teslan, bara att kliva in och köra iväg om man har mobilen med sig.Jerker skrev:Ja, har man ingen kod på mobilen, så är det klart. Men om man inte skyddar mobilen där nyckeln finns då får man väl ta den smällen.holden skrev:De flesta orkar inte ha pin2drive så blir man av med mobilen ingår full tillgång till Teslan, så svårt är det ju inte. Däremot har man ju alla tänkbara möjligheter att se var bilen befinner sig via kontot.
Och de riktigt kunniga tjuvarna kör in bilen i ett släp med avskärmning och då når inte GPS-signalen ut.
Re: Hur lätt är det att stjäla en Tesla?
Såvitt jag förstod kunde man klona rfid?tor-ake skrev:LPL är kung.thebishop skrev:Tror du skulle gilla Lockpickinglawyer.tor-ake skrev:Nyckelkortet går inte att läsa av på distans, det är RFID, helt passiv om man inte kommer så nära att man kan inducera ström i dess antenn (några centimeter från).ducce916 skrev:
Kan man verkligen läsa av nyckelkortet och på det sättet få tillgång till bilen (förutsatt att inte telefonen stjäls)?
Tror det är FOBen som avses här med "nyckel".
Mycket matnyttigt på hans sida. Nyckelkortet går att läsa av som du ser i videon, en vänlig person som kommer fram med en väska i hand och frågar om vägen när du gar från bilen och bye-bye. Skurkarna tittar också på youtube. Och för de som tror fysiska lås fungerar särskilt bra, kan man botanisera bland hans 1200 videos tills man hittar ”sitt” lås
Men, några centimeter med en vanlig läsare, och med antennen som LPL kommer han upp i 45cm. Teoretiskt sett kan man ju ha en ännu starkare sändare och komma upp i lite längre, men den växer ju kubiskt i storlek med avståndet. Inte så att man behöver ha nyckelkortet i en plåtburk eller folie enligt mig. Men man kan ju se till att inte lägga kortet precis vid ytterväggen eller längst ut i gymskåpet. Och en RFID-attack bygger ju på att man måste ha en repeater, så en snubbe måste stå precis nära bilen, och den andra snubben 45cm från ditt kort, samtidigt.
FOB-attackerna funkar ju på mycket längre håll, tiotals meter, så betydligt lättare att utföra.
Jag skulle inte heller vara orolig för rfid-relay attack, men någon som kommer fram när man parkerar...
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Hur lätt är det att stjäla en Tesla?
Om bilen blir kapad under pistolhot spelar det ingen roll hur du gör, och det är väl den vanligaste metoden sedan säkerheten för alla bilar blev bättre.Jerker skrev:Man får helt enkelt skylla sig själv om man är för lat att ha pin2drive aktiverat.holden skrev:Man behöver inte ju koden till mobilen för att låsa upp Teslan, bara att kliva in och köra iväg om man har mobilen med sig.Jerker skrev:Ja, har man ingen kod på mobilen, så är det klart. Men om man inte skyddar mobilen där nyckeln finns då får man väl ta den smällen.holden skrev:De flesta orkar inte ha pin2drive så blir man av med mobilen ingår full tillgång till Teslan, så svårt är det ju inte. Däremot har man ju alla tänkbara möjligheter att se var bilen befinner sig via kontot.
Och de riktigt kunniga tjuvarna kör in bilen i ett släp med avskärmning och då når inte GPS-signalen ut.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Hur lätt är det att stjäla en Tesla?
Tror nog fob-relay är vanligast.holden skrev:Om bilen blir kapad under pistolhot spelar det ingen roll hur du gör, och det är väl den vanligaste metoden sedan säkerheten för alla bilar blev bättre.Jerker skrev:Man får helt enkelt skylla sig själv om man är för lat att ha pin2drive aktiverat.holden skrev:Man behöver inte ju koden till mobilen för att låsa upp Teslan, bara att kliva in och köra iväg om man har mobilen med sig.Jerker skrev:Ja, har man ingen kod på mobilen, så är det klart. Men om man inte skyddar mobilen där nyckeln finns då får man väl ta den smällen.holden skrev:De flesta orkar inte ha pin2drive så blir man av med mobilen ingår full tillgång till Teslan, så svårt är det ju inte. Däremot har man ju alla tänkbara möjligheter att se var bilen befinner sig via kontot.
Och de riktigt kunniga tjuvarna kör in bilen i ett släp med avskärmning och då når inte GPS-signalen ut.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Hur lätt är det att stjäla en Tesla?
Fortfarande är det nog trots allt så att neandertalarna som kapar bilar med vapenmakt inte fattar att de måste ha en pinkod, så de kastar bara ut folk ur bilen. Då lägger man benen på ryggen och försvinner.holden skrev:Om bilen blir kapad under pistolhot spelar det ingen roll hur du gör, och det är väl den vanligaste metoden sedan säkerheten för alla bilar blev bättre.Jerker skrev:Man får helt enkelt skylla sig själv om man är för lat att ha pin2drive aktiverat.holden skrev:Man behöver inte ju koden till mobilen för att låsa upp Teslan, bara att kliva in och köra iväg om man har mobilen med sig.Jerker skrev:Ja, har man ingen kod på mobilen, så är det klart. Men om man inte skyddar mobilen där nyckeln finns då får man väl ta den smällen.holden skrev:De flesta orkar inte ha pin2drive så blir man av med mobilen ingår full tillgång till Teslan, så svårt är det ju inte. Däremot har man ju alla tänkbara möjligheter att se var bilen befinner sig via kontot.
Och de riktigt kunniga tjuvarna kör in bilen i ett släp med avskärmning och då når inte GPS-signalen ut.
Re: Hur lätt är det att stjäla en Tesla?
Jag hade nog föredragit att dom kom iväg med bilen framför en kula i ryggen.Jerker skrev:
Fortfarande är det nog trots allt så att neandertalarna som kapar bilar med vapenmakt inte fattar att de måste ha en pinkod, så de kastar bara ut folk ur bilen. Då lägger man benen på ryggen och försvinner.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Hur lätt är det att stjäla en Tesla?
Man kan nog förutsätta att de använder challenge-response i nyckelkorten. Dvs läsaren inducerar ström i kortet, och sänder över en siffra, och kortet svarar med en annan siffra.thebishop skrev:Såvitt jag förstod kunde man klona rfid?
Jag skulle inte heller vara orolig för rfid-relay attack, men någon som kommer fram när man parkerar...
De korten som går att klona är de enkla som alltid svarar med samma siffra varje gång de väcks.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Hur lätt är det att stjäla en Tesla?
S och X stjäls då och då via relay av fobben, försvinner nog österut där de blir delar till krockskadade bilar.
3a har jag aldrig hört att någon blivit av mrd faktiskt.
3a har jag aldrig hört att någon blivit av mrd faktiskt.
Re: Hur lätt är det att stjäla en Tesla?
Bör inte vara omöjligt att stjäla en bil som har pin2drive, men svårare helt klart. Kanske bättre att välja en annan bil.
4 förslag:
Enklast: Man hotar ägaren att ge koden. Bör vara ett fåtal som kommer fly om ett verklighetstroget vapen eller kniv används.
Näst enklaste: Rekar innan (t.ex. råkar gå förbi bilen på en parkering precis när koden knappas in) och ser vilken kod som knappas in, försvinnande få lär byta kod regelbundet. Därefter följer man efter bilen på avstånd eller söker på registreringsnumret var bilen finns för att senare komma tillbaka.
Medelsvårt: Snokar fram uppgifter och loggar in på Teslakontot ifall man inte har tvåfaktorverifiering påslaget. Kanske används samma uppgifter som på en annan hackad site.
Onödigt svårt: Anlitar någon duktig hacker som kan komma runt koden, allt går att knäcka, även det som inte går att knäcka. Förmodligen osannolikt.
När man sedan lyckats få tag i bilen så kan det finnas utmaningar då den är spårbar. GPS antennen sitter i kamerahuset i framrutan, äldre bilar i bakrutan?, så den kan bli svårt att klippa. Men däremot sitter väl antennen till mobilnät i passagerarens sidospegel, så klipp den och bilen kan inte kommunicera även om GPS signalen fungerar.
Ett annat alternativ är störsändare vilket finns att köpa för både GPS, 4G, 3G, 2G för en billig peng på diverse siter. Störsändaren måste dock vara igång hela tiden tills den anländer till rumänien och det kan orsaka problem då alla i närheten även de blir blockerade och därmed kan misstanke väckas. Inget bra alternativ.
Ett tredje alternativ är att använda containers som blockerar signalerna, en bonus blir då att man även gömmer bilen för omgivningen och kan smuggla ut den relativt enkelt. Detta kan även kombineras med en störsändare som man har i bilen vid färden till containern.
Försäljning av en hel bil kan bli svårt då det kan bli svårt sälja en Tesla utan uppkoppling och om du återställer antennen kommer Tesla få nys om bilen om du inte på något sätt kan modifiera mjukvaran. Att modifiera mjukvara kräver expertkunskap vilket lär dra ner lönsamheten kraftigt. Förmodligen mer lönsamt att strippa bilen och sälja den i delar.
Finns en lång tråd om samma ämne här: viewtopic.php?f=57&t=17456
4 förslag:
Enklast: Man hotar ägaren att ge koden. Bör vara ett fåtal som kommer fly om ett verklighetstroget vapen eller kniv används.
Näst enklaste: Rekar innan (t.ex. råkar gå förbi bilen på en parkering precis när koden knappas in) och ser vilken kod som knappas in, försvinnande få lär byta kod regelbundet. Därefter följer man efter bilen på avstånd eller söker på registreringsnumret var bilen finns för att senare komma tillbaka.
Medelsvårt: Snokar fram uppgifter och loggar in på Teslakontot ifall man inte har tvåfaktorverifiering påslaget. Kanske används samma uppgifter som på en annan hackad site.
Onödigt svårt: Anlitar någon duktig hacker som kan komma runt koden, allt går att knäcka, även det som inte går att knäcka. Förmodligen osannolikt.
När man sedan lyckats få tag i bilen så kan det finnas utmaningar då den är spårbar. GPS antennen sitter i kamerahuset i framrutan, äldre bilar i bakrutan?, så den kan bli svårt att klippa. Men däremot sitter väl antennen till mobilnät i passagerarens sidospegel, så klipp den och bilen kan inte kommunicera även om GPS signalen fungerar.
Ett annat alternativ är störsändare vilket finns att köpa för både GPS, 4G, 3G, 2G för en billig peng på diverse siter. Störsändaren måste dock vara igång hela tiden tills den anländer till rumänien och det kan orsaka problem då alla i närheten även de blir blockerade och därmed kan misstanke väckas. Inget bra alternativ.
Ett tredje alternativ är att använda containers som blockerar signalerna, en bonus blir då att man även gömmer bilen för omgivningen och kan smuggla ut den relativt enkelt. Detta kan även kombineras med en störsändare som man har i bilen vid färden till containern.
Försäljning av en hel bil kan bli svårt då det kan bli svårt sälja en Tesla utan uppkoppling och om du återställer antennen kommer Tesla få nys om bilen om du inte på något sätt kan modifiera mjukvaran. Att modifiera mjukvara kräver expertkunskap vilket lär dra ner lönsamheten kraftigt. Förmodligen mer lönsamt att strippa bilen och sälja den i delar.
Finns en lång tråd om samma ämne här: viewtopic.php?f=57&t=17456
Re: Hur lätt är det att stjäla en Tesla?
Efterfrågan på reservdelar är väl ganska låg mtp att Model 3 är en relativt ny modell?
Jag använder inte Pin to drive men det är ju en bra lösning om man är orolig.
Problem som jag haft tidigare har inte varit stöld av bilen utan snarare stöld av bildelar som ratten i min förra BMW ex.vis.
Numera är främre sidorutorna laminerade så det kanske minskar risken något för smash’n grab?
Gäller ju dock inte rutorna bak.
Jag använder inte Pin to drive men det är ju en bra lösning om man är orolig.
Problem som jag haft tidigare har inte varit stöld av bilen utan snarare stöld av bildelar som ratten i min förra BMW ex.vis.
Numera är främre sidorutorna laminerade så det kanske minskar risken något för smash’n grab?
Gäller ju dock inte rutorna bak.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”
Elon Musk
Re: Hur lätt är det att stjäla en Tesla?
Tror faktiskt inte de stjäl ex teslor som hela bilar utan det är hårdvaran (reservdelar) de vill ha. Sedan säljer de det till skrotföretag.(eller jag vet inte) Kan ge mer än vad folk skulle betala för en stulen bil.
Re: Hur lätt är det att stjäla en Tesla?
Jag har en känsla av att folk överdriver sin rädsla för att få bilen stulen, så länge du inte handskas vårdslöst med nycklar och mobiltelefon är det väldigt osannolikt att den blir stulen och har du den extrema oturen är det ju ett försäkringsärende det rör sig om. Bara för att bilen har Sentry mode nojar folk ur totalt, en i mitt tycke kul grej/gimmick men inget jag orkar använda.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Hur lätt är det att stjäla en Tesla?
Sentry mode är en mycket bra finess, verkligen inte bara en kul grej, exempelvis när någon smäller upp dörren i din bil eller backar in i den så har du filmbevis med registreringsnummer. I annan bil får du glatt betala självrisken minus lite bidrag från TFF.holden skrev:Jag har en känsla av att folk överdriver sin rädsla för att få bilen stulen, så länge du inte handskas vårdslöst med nycklar och mobiltelefon är det väldigt osannolikt att den blir stulen och har du den extrema oturen är det ju ett försäkringsärende det rör sig om. Bara för att bilen har Sentry mode nojar folk ur totalt, en i mitt tycke kul grej/gimmick men inget jag orkar använda.
Fick själv betala 2000 spänn för någon idiot hade kraschat min stötfångare på min gamla bil utan att ge sig till känna. Roligare saker kan man lägga pengarna på. Hade jag haft en Tesla då kunde jag bara slängt upp filmen i ansiktet på personen och då hade det varit rätt svårt att komma undan.
Re: Hur lätt är det att stjäla en Tesla?
Så du menar att om någon smäller upp dörren och jag dessutom har turen att regnumret på den bilen fastnar på film så har det något bevisvärde, måste jag inte se vem det var som slog upp dörren? Utreder polisen ens sådana skitsaker? Försäkringsbolaget kan väl inte kräva självrisk av någon baserat enbart på regnummer?kikat skrev:Sentry mode är en mycket bra finess, verkligen inte bara en kul grej, exempelvis när någon smäller upp dörren i din bil eller backar in i den så har du filmbevis med registreringsnummer. I annan bil får du glatt betala betala självrisken minus lite bidrag från TFF.holden skrev:Jag har en känsla av att folk överdriver sin rädsla för att få bilen stulen, så länge du inte handskas vårdslöst med nycklar och mobiltelefon är det väldigt osannolikt att den blir stulen och har du den extrema oturen är det ju ett försäkringsärende det rör sig om. Bara för att bilen har Sentry mode nojar folk ur totalt, en i mitt tycke kul grej/gimmick men inget jag orkar använda.
Fick själv betala 2000 spänn för någon idiot hade kraschat min stötfångare på min gamla bil utan att ge sig till känna. Roligare saker kan man lägga pengarna på. Hade jag haft en Tesla då kunde jag bara slängt upp filmen i ansiktet på personen och då hade det varit rätt svårt att komma undan.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Hur lätt är det att stjäla en Tesla?
Sentry spelar in allt som rör sig runt bilen. Har lyckligtvis aldrig behövt utnyttja det men chansen att få rätt lär öka om du har ett vittne (sentry) som intygar din berättelse.holden skrev:Så du menar att om någon smäller upp dörren och jag dessutom har turen att regnumret på den bilen fastnar på film så har det något bevisvärde, måste jag inte se vem det var som slog upp dörren? Utreder polisen ens sådana skitsaker? Försäkringsbolaget kan väl inte kräva självrisk av någon baserat enbart på regnummer?kikat skrev:Sentry mode är en mycket bra finess, verkligen inte bara en kul grej, exempelvis när någon smäller upp dörren i din bil eller backar in i den så har du filmbevis med registreringsnummer. I annan bil får du glatt betala betala självrisken minus lite bidrag från TFF.holden skrev:Jag har en känsla av att folk överdriver sin rädsla för att få bilen stulen, så länge du inte handskas vårdslöst med nycklar och mobiltelefon är det väldigt osannolikt att den blir stulen och har du den extrema oturen är det ju ett försäkringsärende det rör sig om. Bara för att bilen har Sentry mode nojar folk ur totalt, en i mitt tycke kul grej/gimmick men inget jag orkar använda.
Fick själv betala 2000 spänn för någon idiot hade kraschat min stötfångare på min gamla bil utan att ge sig till känna. Roligare saker kan man lägga pengarna på. Hade jag haft en Tesla då kunde jag bara slängt upp filmen i ansiktet på personen och då hade det varit rätt svårt att komma undan.
Senast redigerad av kikat, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Hur lätt är det att stjäla en Tesla?
Så om nån smäller upp dörren en sen kväll i snöstorm ska man kunna identifiera den personen? Har du några prejudicerande fall att hänvisa till?kikat skrev:Sentry spelar in allt som rör sig runt bilen. När personen går in/ur bilen bör denna komma med på bild. Vid påbackning är chansen stor att det går att se personen genom vindrutan.holden skrev:Så du menar att om någon smäller upp dörren och jag dessutom har turen att regnumret på den bilen fastnar på film så har det något bevisvärde, måste jag inte se vem det var som slog upp dörren? Utreder polisen ens sådana skitsaker? Försäkringsbolaget kan väl inte kräva självrisk av någon baserat enbart på regnummer?kikat skrev:Sentry mode är en mycket bra finess, verkligen inte bara en kul grej, exempelvis när någon smäller upp dörren i din bil eller backar in i den så har du filmbevis med registreringsnummer. I annan bil får du glatt betala betala självrisken minus lite bidrag från TFF.holden skrev:Jag har en känsla av att folk överdriver sin rädsla för att få bilen stulen, så länge du inte handskas vårdslöst med nycklar och mobiltelefon är det väldigt osannolikt att den blir stulen och har du den extrema oturen är det ju ett försäkringsärende det rör sig om. Bara för att bilen har Sentry mode nojar folk ur totalt, en i mitt tycke kul grej/gimmick men inget jag orkar använda.
Fick själv betala 2000 spänn för någon idiot hade kraschat min stötfångare på min gamla bil utan att ge sig till känna. Roligare saker kan man lägga pengarna på. Hade jag haft en Tesla då kunde jag bara slängt upp filmen i ansiktet på personen och då hade det varit rätt svårt att komma undan.
Har lyckligtvis aldrig behövt utnyttja det men chansen att få rätt lär öka om du har ett vittne (sentry) som intygar din berättelse. Smitning ger dagsböter eller fängelse upp till 6 månader.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Hur lätt är det att stjäla en Tesla?
Försäkringsbolaget lägger försäkringen på bilen inte föraren (i Sverige), annars hade du inte fått en krona om din kompis krockade med din bil. Så för dem spelar det ingen roll vem som körde bilen.holden skrev:
Så du menar att om någon smäller upp dörren och jag dessutom har turen att regnumret på den bilen fastnar på film så har det något bevisvärde, måste jag inte se vem det var som slog upp dörren? Utreder polisen ens sådana skitsaker? Försäkringsbolaget kan väl inte kräva självrisk av någon baserat enbart på regnummer?
Polisen lär inte bry sig oavsett om du har film på personen och personen med dig till polisstationen som erkänner, de har ju bullar att äta.
Re: Hur lätt är det att stjäla en Tesla?
Här är det offrets självrisk vi pratar om, inte gärningsmannens. Bilen som smäller upp dörren kan ju vara oförsäkrad, det har ingen betydelse i sammanhanget.OfarligTesla skrev:Försäkringsbolaget lägger försäkringen på bilen inte föraren (i Sverige), annars hade du inte fått en krona om din kompis krockade med din bil. Så för dem spelar det ingen roll vem som körde bilen.holden skrev:
Så du menar att om någon smäller upp dörren och jag dessutom har turen att regnumret på den bilen fastnar på film så har det något bevisvärde, måste jag inte se vem det var som slog upp dörren? Utreder polisen ens sådana skitsaker? Försäkringsbolaget kan väl inte kräva självrisk av någon baserat enbart på regnummer?
Polisen lär inte bry sig oavsett om du har film på personen och personen med dig till polisstationen som erkänner, de har ju bullar att äta.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Hur lätt är det att stjäla en Tesla?
Ja, och offret betalar ingen självrisk om den inte är vållande och kan bevisa det. Att den andra bilen är oförsäkrad förändrar inget (även om TFF tillämpar en extra självrisk som man tyvärr inte kommer ifrån).holden skrev:
Här är det offrets självrisk vi pratar om, inte gärningsmannens. Bilen som smäller upp dörren kan ju vara oförsäkrad, det har ingen betydelse i sammanhanget.