Re: Hur lätt är det att stjäla en Tesla?
Postat: 13 jan 2021 22:26
Vanligast är klassiska keyrelay-attacker som nämnts här i tråden (enklast och smidigast, och minst uppståndelse), och näst vanligast är inbrott i hem (eller verkstäder) på natten där nycklarna stjäls fysiskt, och klart ovanligare är rån där man tilltvingar sig nycklarna av ägarna/användarna (antingen i hemmen mitt på natten, eller på bensinmackar och liknande), även om det förekommer.holden skrev:Om bilen blir kapad under pistolhot spelar det ingen roll hur du gör, och det är väl den vanligaste metoden sedan säkerheten för alla bilar blev bättre.Jerker skrev:Man får helt enkelt skylla sig själv om man är för lat att ha pin2drive aktiverat.holden skrev:Man behöver inte ju koden till mobilen för att låsa upp Teslan, bara att kliva in och köra iväg om man har mobilen med sig.Jerker skrev:Ja, har man ingen kod på mobilen, så är det klart. Men om man inte skyddar mobilen där nyckeln finns då får man väl ta den smällen.holden skrev:De flesta orkar inte ha pin2drive så blir man av med mobilen ingår full tillgång till Teslan, så svårt är det ju inte. Däremot har man ju alla tänkbara möjligheter att se var bilen befinner sig via kontot.
Och de riktigt kunniga tjuvarna kör in bilen i ett släp med avskärmning och då når inte GPS-signalen ut.
Första metoden med keryrelay-attack är absolut vanligast vid exportstöld till Litauen. De som skall använda bilar vid butiksrån eller smash-and-grab-kupper, typiskt av vissa kulturgrupper och gänggrupperingar från förorter, brukar skippa elbilar (är lite konservativa och inte så miljömedvetna - de föredrar extremt motorstarka sport-kombibilar från Audi eller Mercedes) tenderar att ofta även nyttja personrån för att få tillgång till bilarna (den rånmetoden är dock extremt ovanlig när öststatsligor skall smyga ut bilarna för slakt utomlands, då det väcker för mycket uppmärksamhet/pådrag). Stöld av fysiska nycklar/Fob benyttjas av bägge användargrupperna.