Hoppas på en prissänkning men tror inte det. Tesla säljer nog allt de kan tillverka ändå.
Har inte Tesla redan hållt igen på produktionen i USA pga överkapacitet?
I USA kostar en MY SR ungefär som en enklare utrustad ID4. ID4 med lite enklare utrustning kostar ca 515’ i Sverige så om priserna i USA är en indikation borde MY SR hamna på något liknande här. Blir det så borde M3 SR+ i sin tur hamna en bit under 500’.
Frågan är väll hur mycket mer värd en Tesla är än en id4? Vad är folk beredda att betala extra för märket, SuC, med mera.
Samtidigt kommer en Model Y SR ha avsevärt mycket kortare räckvidd än ID4. Den har tre mils kortare EPA räckvidd and Model 3 SR+, och den senare kommer väl inte mer än 20-25 mil i motorvägsfart vintertid under lite sämre förhållanden? Så knappt 20 mil för Model Y SR under samma förhållanden, ännu kortare i realiteten då man aldrig kör frånn 100 till noll procent. ID4 ligger nog närmre Model Y LR än Model Y SR räckviddsmässigt och har ett lika stort batteri (till och med något större) än Model Y LR. Och jag tror inte man ska underskatta betydelsen av räckvidd, iallfall för förstagångsköpare.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Frågan är väll hur mycket mer värd en Tesla är än en id4? Vad är folk beredda att betala extra för märket, SuC, med mera.
Väldigt mycket mer... Prestandan är på en helt annan nivå. Men jag tror trots det att ID4 kommer sälja väldigt bra i Sverige.
Prestandan på ID4 pro är ju betydligt bättre än på MY SR som kostar lika mycket i USA, åtminstone vad gäller räckvidd..
Det är bara att titta på Björn Nylands olika tester förra veckan av ID3. Det ligger i farans riktning att ID4 har samma svaga effektivitet. Drog mer än en e-tron att värma bilen.
Frågan är väll hur mycket mer värd en Tesla är än en id4? Vad är folk beredda att betala extra för märket, SuC, med mera.
Väldigt mycket mer... Prestandan är på en helt annan nivå. Men jag tror trots det att ID4 kommer sälja väldigt bra i Sverige.
Prestandan på ID4 pro är ju betydligt bättre än på MY SR som kostar lika mycket i USA, åtminstone vad gäller räckvidd..
Det är bara att titta på Björn Nylands olika tester förra veckan av ID3. Det ligger i farans riktning att ID4 har samma svaga effektivitet. Drog mer än en e-tron att värma bilen.
Ja, ID3 och ID4 bör bete sig på liknande sätt så om det inte handlar om bara den individen eller något som kan åtgärdas med mjukvara så kommer nog ID4 att vara likadan. Får den lika kort räckvidd som en MY SR på vintern i och med det tro?
Frågan är väll hur mycket mer värd en Tesla är än en id4? Vad är folk beredda att betala extra för märket, SuC, med mera.
Väldigt mycket mer... Prestandan är på en helt annan nivå. Men jag tror trots det att ID4 kommer sälja väldigt bra i Sverige.
Prestandan på ID4 pro är ju betydligt bättre än på MY SR som kostar lika mycket i USA, åtminstone vad gäller räckvidd..
244 Miles för Y, 250 för ID4. Det är hela 2% skillnad...
Y har rejält mkt bättre 0-100kmh och mer lastutrymme.
Ja, enligt epa så skiljer det inte så mycket men VW brukar överprestera mot epa medan Tesla inte håller vad de lovar i förhållande till epa. Det blir intressant att se wlpt siffran för MY SR där Tesla brukar klara sig förhållandevis bra mot det uppmätta värdet jämfört med VW.
Bagageutrymmet i Tesla är lite större med sätena nerfällda, knappt 7%, men är väl mindre med sätena uppfällda? Har för mig att Tesla MY bagageutrymme inofficiellt är 500 liter (de har väl ingen officiell siffra) medan ID4 har 543 eller något sånt. Sen har ju Tesla ifs en frunk också.
Är ju helt andra bilar ockdå, satt i en ID3 och den fick ju Model 3 att kännas som en lyxbil. Var ju sämre än en Golf vad gäller kvalitétskänsla och det med marginal.
Med tanke på att I.D 3 är en stor besvikelse angående räckvidd, förbrukning, mjukvara, värmepump, plastig inredning och högt pris så ska vi nog inte ha för stora förhoppningar på I.D 4
Att den sålt mycket tror jag beror på privatleasings erbjudandet och att Sverige är ett vw älskande land och att Svensson inte känner till ovanstående nackdelar med bilen vid köpet. Oj, tråden handla visst om prissänkning tesla.
Tittade på en id3 innan vi köpte e-golfen, nej tack till id3.
Model 3 P+ -19 Model Y LR -22 Model S Pläd -23 SigenStor (14,8kWp) Model 3 sr+ (såld), MYP (såld) Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Med tanke på att I.D 3 är en stor besvikelse angående räckvidd, förbrukning, mjukvara, värmepump, plastig inredning och högt pris så ska vi nog inte ha för stora förhoppningar på I.D 4
Att den sålt mycket tror jag beror på privatleasings erbjudandet och att Sverige är ett vw älskande land och att Svensson inte känner till ovanstående nackdelar med bilen vid köpet. Oj, tråden handla visst om prissänkning tesla.
Tittade på en id3 innan vi köpte e-golfen, nej tack till id3.
Både tesla och vw har sina nackdelar. Frågan är om folk kommer betala 730 000 istället för 500 000-600 000 för en id4. För egen del gissar jag på att en id4 med den specifikationen vi vill ha kommer kosta ca 570 000, dvs 160 000 kr i skillnad mot model Y.
Givetvis är teslan bättre på flera punkter men jag har inte en obegränsad budget så troligtvis kommer jag kompromissa om prisskillnaden är så stor och istället byta bil tidigare än planerat. I tillägg till det har inga model y levererats i EU så vi vet varken när, specifikation & slutgiltigt pris.
Edit: ursäkta att det blev fokus på model Y i 3ans tråd men det är nog där konkurrensen i sverige kommer bli tuffast och en y kommer nog alltid vara dyrare än en 3a i jämförbar utrustningsnivå.
Både tesla och vw har sina nackdelar. Frågan är om folk kommer betala 730 000 istället för 500 000-600 000 för en id4. För egen del gissar jag på att en id4 med den specifikationen vi vill ha kommer kosta ca 570 000, dvs 160 000 kr i skillnad mot model Y.
Givetvis är teslan bättre på flera punkter men jag har inte en obegränsad budget så troligtvis kommer jag kompromissa om prisskillnaden är så stor och istället byta bil tidigare än planerat. I tillägg till det har inga model y levererats i EU så vi vet varken när, specifikation & slutgiltigt pris.
Edit: ursäkta att det blev fokus på model Y i 3ans tråd men det är nog där konkurrensen i sverige kommer bli tuffast och en y kommer nog alltid vara dyrare än en 3a i jämförbar utrustningsnivå.
Jag förstår inte problemet dock, en Audi är dyrare än en VW som är dyrare än Skoda trots att de i många fall är rätt lika under skalet. Det kallas segmentering, varför skulle Tesla behöva tävla med pris mot en tillverkare som ligger i ett av de lägre segmenten? Det är inte som om segmentering kommer försvinna bara för att bilarna går på el, de som vill lägga mindre pengar kommer köpa från de billigare märkena som vanligt.
Med tanke på att I.D 3 är en stor besvikelse angående räckvidd, förbrukning, mjukvara, värmepump, plastig inredning och högt pris så ska vi nog inte ha för stora förhoppningar på I.D 4
Att den sålt mycket tror jag beror på privatleasings erbjudandet och att Sverige är ett vw älskande land och att Svensson inte känner till ovanstående nackdelar med bilen vid köpet. Oj, tråden handla visst om prissänkning tesla.
Tittade på en id3 innan vi köpte e-golfen, nej tack till id3.
Både tesla och vw har sina nackdelar. Frågan är om folk kommer betala 730 000 istället för 500 000-600 000 för en id4. För egen del gissar jag på att en id4 med den specifikationen vi vill ha kommer kosta ca 570 000, dvs 160 000 kr i skillnad mot model Y.
Givetvis är teslan bättre på flera punkter men jag har inte en obegränsad budget så troligtvis kommer jag kompromissa om prisskillnaden är så stor och istället byta bil tidigare än planerat. I tillägg till det har inga model y levererats i EU så vi vet varken när, specifikation & slutgiltigt pris.
Edit: ursäkta att det blev fokus på model Y i 3ans tråd men det är nog där konkurrensen i sverige kommer bli tuffast och en y kommer nog alltid vara dyrare än en 3a i jämförbar utrustningsnivå.
Bra i lägg, för de är just prisskillnaden som avgjorde att vi köpte en id3 istället för en tesla 3 sr.
Jag känner mig också nöjd över detta beslut då jag tror (utvärderar fortfarande) att om vi hade köp en modell 3 sr så skulle jag bli besviken på för litet batteri.
För att förstå detta måste man också veta att vår id3 är en slags andra bil men hade vi köpte en tesla så skulle de vara första bil, detta pågrund av pris skillnaden.
Men ja nästa gång vi byter bil så kanske de blir en tesla som första bil men de dröjer några år nu..
Nog borde priset sänkas på alla elbilar, för de flesta privatbilisterna är de för dyra.
Tesla kommer nog inte att sänka mer än vad de brukar göra vid valuta justering, bolaget behöver ju betala av lite av sina lån.
Känns som att det finns ett sug efter model Y så där behöver dom inte sänka priset när den släpps i Europa, men beg. priserna på model 3 kommer troligen att sänkas när model Y kommer.
Hade ID.4 funnits för ett år sedan hade jag köpt en sådan framför den sr+ jag har, den var billigaste elbilen med dragkrok med hyfsad dragkapacitet för ett år sedan.
ID.4 är billigare, kommer fram lika fort mellan Ystad och Stockholm med 3 fika/mat stopp som vi alltid gör. Skulle inte sakna teslans fantom inbromsningar och idiotiska anslutning av släppvagnskabeln.
Med tanke på att I.D 3 är en stor besvikelse angående räckvidd, förbrukning, mjukvara, värmepump, plastig inredning och högt pris så ska vi nog inte ha för stora förhoppningar på I.D 4
Att den sålt mycket tror jag beror på privatleasings erbjudandet och att Sverige är ett vw älskande land och att Svensson inte känner till ovanstående nackdelar med bilen vid köpet. Oj, tråden handla visst om prissänkning tesla.
Tittade på en id3 innan vi köpte e-golfen, nej tack till id3.
Räckvidd, laddhastighet, prestanda... Alla fördelar som även Tesla har, på bekostnad av upplevd kvalitet. Precis som Tesla. Känns som om ID.3 försöker härma Tesla.
Tesla kommer nog inte att sänka mer än vad de brukar göra vid valuta justering, bolaget behöver ju betala av lite av sina lån.
Tesla skulle kunna betala av sina lån imorgon typ.
De som verkligen behöver betala sina lån är avgasbilstillverkarna. Tex VW har väl sisådär 20ggr större lån än Tesla, och ingen möjlighet att ta in kapital på ett ögonblick likt dem. Det blir svettigt när vinstmarginalen droppar allt mer...
Med tanke på att I.D 3 är en stor besvikelse angående räckvidd, förbrukning, mjukvara, värmepump, plastig inredning och högt pris så ska vi nog inte ha för stora förhoppningar på I.D 4
Att den sålt mycket tror jag beror på privatleasings erbjudandet och att Sverige är ett vw älskande land och att Svensson inte känner till ovanstående nackdelar med bilen vid köpet. Oj, tråden handla visst om prissänkning tesla.
Tittade på en id3 innan vi köpte e-golfen, nej tack till id3.
Räckvidd, laddhastighet, prestanda... Alla fördelar som även Tesla har, på bekostnad av upplevd kvalitet. Precis som Tesla. Känns som om ID.3 försöker härma Tesla.
ID3 kanske kan bli acceptabel på sikt, när den kommit ner i pris. I nuläget är den alldeles för dyr för vad man får.
Att betala nästan en halv mille för en plastig, långsam Golf....
ID4 däremot, den ger betydligt bättre valuta för pengarna. Mer premium känsla och kostar som en Tiguan med samma utrustning efter bonus. Som det borde vara alltså.
Med tanke på att I.D 3 är en stor besvikelse angående räckvidd, förbrukning, mjukvara, värmepump, plastig inredning och högt pris så ska vi nog inte ha för stora förhoppningar på I.D 4
Att den sålt mycket tror jag beror på privatleasings erbjudandet och att Sverige är ett vw älskande land och att Svensson inte känner till ovanstående nackdelar med bilen vid köpet. Oj, tråden handla visst om prissänkning tesla.
Tittade på en id3 innan vi köpte e-golfen, nej tack till id3.
Räckvidd, laddhastighet, prestanda... Alla fördelar som även Tesla har, på bekostnad av upplevd kvalitet. Precis som Tesla. Känns som om ID.3 försöker härma Tesla.
Hur tusan blev det "alla fördelar som Tesla har"? Nedan tre väldigt stora fördelar för Tesla:
1.) Pratar man laddhastighet och räckvidd som "prestanda" så har ID3/4 "prestanda", men med tanke på att du skrev dessa separat så är det acceleration och topphastighet som rimligen återstår som "prestanda". Där är (som tidgare sagt) Model 3 och Model Y i en helt annan liga än ID3 och ID4.
2.) SUC tror jag är det de allra flesta anser vara Teslas största fördel. Jag tillhör inte den gruppen, men fördelen finns där iaf.
3.) Autopilot. I mina ögon en av de allra viktigaste fördelarna med Tesla (jämte prestandan...).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Audi e-tron GT är ju en designfullträff, borde devalvera Taycan och Tesla S kan man tycka. Klart snyggaste elbilen, synd den inte är en Tesla
Håller med om utseendet, men tror inte den kommer devalvera varken Taycan eller S.
E-Tron GT RS verkar inte få alls samma prestanda som Taycan Turbo S (kanske inte så konstigt med tanke på VWs segmentering). Troligtvis dröjer det inte heller länge efter E-Tron GT RS finns att köpa innan Model S Plaid kommer med prestanda som varken E-Tron eller Taycan kan rubba (åtminstone rakt fram, men troligen inte heller på bana).
Det kommer dock bli spännande att se hur Porsche svarar om Plaid blir en sån dräpare som det verkar på pappret!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Tesla Y LR kostar 730.000, fullutrustad förutom FSD. Skall man då jämföra med en tvåhjulsdriven och naken ID4?
En fyrhjulsdriven ID4 kommer alla gånger att nosa på 700' den med och då är prestanda, funktion och tillgången på Supercharger en nobrainer för de 30' som det kanske kan bli i priskillnad.