Många inklusive jag tycker SR+ skiljer för mycket i pris mellan olika länder.
Efter lite dividerande kom jag tidigare fram till att prisskillnaden mellan Tyskland och Sverige på en SR+ är 126000kr. Bortsett från ökade kostnader i transport, valuta och vagnskadegaranti.
Men nu räknade jag på en LR istället.
Pris i Tyskland 49990€
Bort med 16% moms blir 43091€
Omräknat i kronor hos SEB idag 417927kr
+25% moms blir 522408kr
Drygt 126000kr prisskillnad mot en LR i Sverige.
Alltså samma prisskillnad som SR+ jämförelsen Sverige vs Tyskland.
Ja generellt tycker jag det har spårat lite med prissättningen men det kanske är något uppenbart vi missar som gör den så mycket dyrare i sverige eller så kostar vagnskadegarantin 100 kkr...
Den mest "prisvärda" i förhållande till dollarn får jag Plaid+ till, den framstår som ett rent fynd
Frågan är väl hur fördelningen ser ut mellan privat och juridisk person i tex Tyskland och Frankrike.
I Sverige är det ju rejält övertag av sistnämnda när det gäller nya bilar, särskilt i högre prisklasser. 100k hit eller dit spelar inte så stor roll då, det viktiga är förmånsvärdet. Dvs de skulle inte sälja många fler bilar även om de sänkte priset med 100k, de är fortfarande alldeles dyra för privatpersoner.
Tesla skulle alltså bara förlora pengar på det.
Men mycket kan ju ändras snabbt. Kanske de höjda förmånsvärdena får sådan påverkan att de måste locka fler privatpersoner.
Men troligen väntar de på att Berlin-fabriken skall börja pumpa ut Model Y, sen sänker de priserna på 3an.
Rent krasst tror jag Sverige är en sån liten marknad att de inte direkt bryr sig. Tyskland, Frankrike, Norge mfl är däremot extremt viktiga marknader, där MÅSTE de profilera sig och sälja ordentligt med bilar.
Många inklusive jag tycker SR+ skiljer för mycket i pris mellan olika länder.
Efter lite dividerande kom jag tidigare fram till att prisskillnaden mellan Tyskland och Sverige på en SR+ är 126000kr. Bortsett från ökade kostnader i transport, valuta och vagnskadegaranti.
Men nu räknade jag på en LR istället.
Pris i Tyskland 49990€
Bort med 16% moms blir 43091€
Omräknat i kronor hos SEB idag 417927kr
+25% moms blir 522408kr
Drygt 126000kr prisskillnad mot en LR i Sverige.
Alltså samma prisskillnad som SR+ jämförelsen Sverige vs Tyskland.
Ja generellt tycker jag det har spårat lite med prissättningen men det kanske är något uppenbart vi missar som gör den så mycket dyrare i sverige eller så kostar vagnskadegarantin 100 kkr...
Den mest "prisvärda" i förhållande till dollarn får jag Plaid+ till, den framstår som ett rent fynd
Jag har också uppmärksammat hur prisvärd plaid+ är i Sverige jämfört med andra länder
I usa kostar en plaid+ 3,7st model 3sr+, i sverige 2,4st model 3 sr+
I Sverige kostar en sr+ 45% mer jämfört med Norge och en Plaid+ bara 7% mer
Model 3 P+ -19 Model Y LR -22 Model S Pläd -23 SigenStor (14,8kWp) Model 3 sr+ (såld), MYP (såld) Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Jag har också uppmärksammat hur prisvärd plaid+ är i Sverige jämfört med andra länder
I usa kostar en plaid+ 3,7st model 3sr+, i sverige 2,4st model 3 sr+
I Sverige kostar en sr+ 45% mer jämfört med Norge och en Plaid+ bara 7% mer
Jag har också uppmärksammat hur prisvärd plaid+ är i Sverige jämfört med andra länder
I usa kostar en plaid+ 3,7st model 3sr+, i sverige 2,4st model 3 sr+
I Sverige kostar en sr+ 45% mer jämfört med Norge och en Plaid+ bara 7% mer
Jag har också uppmärksammat hur prisvärd plaid+ är i Sverige jämfört med andra länder
I usa kostar en plaid+ 3,7st model 3sr+, i sverige 2,4st model 3 sr+
I Sverige kostar en sr+ 45% mer jämfört med Norge och en Plaid+ bara 7% mer
Du glömde nog bonusen. Det blir bara 2% mer. Köp!
Då är den typ momsfri i Sverige också
Bara exportera om man vill tjäna en slant
Order lagd
Model 3 P+ -19 Model Y LR -22 Model S Pläd -23 SigenStor (14,8kWp) Model 3 sr+ (såld), MYP (såld) Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
16% moms i Tyskland tog slut den siste december, den är tillbaka på 19%
Inte enligt Teslas Tyska sida om du bygger en bil. Där är det 16% påslag både på SR+ och LR.
Dom specificerar momsen om du väljer överföring som betalmetod.
Då har dom glömt att ändra.
T.ex hos en annan biltillverkare: "Unverbindliche Preisempfehlung des Herstellers, zzgl. Überführungs- und Zulassungskosten. Bruttopreis inkl. 19 % Mehrwertsteuer. Bei einer Auslieferung ab dem 01.01.2021 gilt der dann gültige Mehrwertsteuersatz, welcher sich auf die Höhe des Bruttopreises auswirken kann."
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Model X Plaid - 23
Model Y P - 23 Model Y P - 23
Model Y P - 22
Model Y P - 22
Model X P - 20
Model 3 P - 20
Model X LR+ - 21
Model X100D -19
Model S100D -19
Model X100D -18
Suck! Jag kommer aldrig att köpa min nya Tesla.
Jag har en performance som kan hämtas ut i början av mars, men nu när jag läser hur mycket mindre tyskarna betalar för samma bil så står jag inte ut med ekonomin i det hela. Jämförelse: (exklusive leveransavgifter m.m. som antas vara ungefär samma)
Baspriset för en performance M3 i Tyskland är ca 552.000 kr.
Baspriset för en performance M3 i Sverige är 690.000 kr.
Efter subventioner... €9.000 resp 70.000kr
Tyskland: 462.000 kr
Sverige: 620.000 kr Differans: 158.000 kr
Andrahandsvärdet lär ju pressas fett av vad bilarna säljs för i Tyskland.
Nä, det får nog bli en begagnad M3 från tyskland eller att åka vidare med min gamla Model S (som snart får MCU2).
Jag förstår din känsla, men för mej är det om priset i Sverige är värt det för mej. Om den sedan kostar 300 000 i Afrika är oväsentligt.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Suck! Jag kommer aldrig att köpa min nya Tesla.
Jag har en performance som kan hämtas ut i början av mars, men nu när jag läser hur mycket mindre tyskarna betalar för samma bil så står jag inte ut med ekonomin i det hela. Jämförelse: (exklusive leveransavgifter m.m. som antas vara ungefär samma)
Baspriset för en performance M3 i Tyskland är ca 552.000 kr.
Baspriset för en performance M3 i Sverige är 690.000 kr.
Efter subventioner... €9.000 resp 70.000kr
Tyskland: 462.000 kr
Sverige: 620.000 kr Differans: 158.000 kr
Andrahandsvärdet lär ju pressas fett av vad bilarna säljs för i Tyskland.
Nä, det får nog bli en begagnad M3 från tyskland eller att åka vidare med min gamla Model S (som snart får MCU2).
Vad tänker ni?
Nja, priserna i Tyskland är väl med 3000 euro fråntaget på priset? Dvs tillverkarens del av de 9000.
Så man får sedan "bara" 6000 euro tillbaka.
Suck! Jag kommer aldrig att köpa min nya Tesla.
Jag har en performance som kan hämtas ut i början av mars, men nu när jag läser hur mycket mindre tyskarna betalar för samma bil så står jag inte ut med ekonomin i det hela. Jämförelse: (exklusive leveransavgifter m.m. som antas vara ungefär samma)
Baspriset för en performance M3 i Tyskland är ca 552.000 kr.
Baspriset för en performance M3 i Sverige är 690.000 kr.
Efter subventioner... €9.000 resp 70.000kr
Tyskland: 462.000 kr
Sverige: 620.000 kr Differans: 158.000 kr
Andrahandsvärdet lär ju pressas fett av vad bilarna säljs för i Tyskland.
Nä, det får nog bli en begagnad M3 från tyskland eller att åka vidare med min gamla Model S (som snart får MCU2).
Vad tänker ni?
Jag tänker att växlingskursen på SR+, dollar - sek, nu är 15.9 vilket är sinnessjukt. Räknar man med den växelkursen på en P så borde den kosta 890 kkr i sverige...
Omvänt för P med en växlingskurs på 12.5 skulle få en SR+ att kosta 460 kkr i sverige. Visst finns det andra parametrar som att vagnskada och transport kostar en del men jag kan inte se hur SR+ kan vara så dyr i sverige.
Tyckte det var svårt att jämföra med tyskland pga momssats osv.
Suck! Jag kommer aldrig att köpa min nya Tesla.
Jag har en performance som kan hämtas ut i början av mars, men nu när jag läser hur mycket mindre tyskarna betalar för samma bil så står jag inte ut med ekonomin i det hela.
Andrahandsvärdet lär ju pressas fett av vad bilarna säljs för i Tyskland.
Nä, det får nog bli en begagnad M3 från tyskland eller att åka vidare med min gamla Model S (som snart får MCU2).
Vad tänker ni?
Finns alltid något som är billigare på någon annan marknad på jorden. Jag har ingen ångest för att ris kostar en 1/20 i Kina jämfört med på ICA i Sverige.
Tror att beg.priserna i Sverige inte påverkas så mycket om vad de kostar i Tyskland.
Sedan; man kan göra det enkelt eller svårt för sig i livet. Jag försöker välja det första när det är möjligt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Suck! Jag kommer aldrig att köpa min nya Tesla.
Jag har en performance som kan hämtas ut i början av mars, men nu när jag läser hur mycket mindre tyskarna betalar för samma bil så står jag inte ut med ekonomin i det hela.
Andrahandsvärdet lär ju pressas fett av vad bilarna säljs för i Tyskland.
Nä, det får nog bli en begagnad M3 från tyskland eller att åka vidare med min gamla Model S (som snart får MCU2).
Vad tänker ni?
Finns alltid något som är billigare på någon annan marknad på jorden. Jag har ingen ångest för att ris kostar en 1/20 i Kina jämfört med på ICA i Sverige.
Tror att beg.priserna i Sverige inte påverkas så mycket om vad de kostar i Tyskland.
Sedan; man kan göra det enkelt eller svårt för sig i livet. Jag försöker välja det första när det är möjligt.
Behövs bara att några firmor sätter igång och importerar teslor från Tyskland och annonserar ut. Då anpassas begpriserna. En -19 har ändå inte särskilt lång VSG kvar. Borde vara en affärsidé då begpriserna skiljer sig rejält åt och det inte är långt mellan marknaderna.
Suck! Jag kommer aldrig att köpa min nya Tesla.
Jag har en performance som kan hämtas ut i början av mars, men nu när jag läser hur mycket mindre tyskarna betalar för samma bil så står jag inte ut med ekonomin i det hela.
Andrahandsvärdet lär ju pressas fett av vad bilarna säljs för i Tyskland.
Nä, det får nog bli en begagnad M3 från tyskland eller att åka vidare med min gamla Model S (som snart får MCU2).
Vad tänker ni?
Finns alltid något som är billigare på någon annan marknad på jorden. Jag har ingen ångest för att ris kostar en 1/20 i Kina jämfört med på ICA i Sverige.
Tror att beg.priserna i Sverige inte påverkas så mycket om vad de kostar i Tyskland.
Sedan; man kan göra det enkelt eller svårt för sig i livet. Jag försöker välja det första när det är möjligt.
Ganska mycket lika för mig också
Visst kan jag vara jäkligt ”ekonomisk” men någonstans måste man dra gränsen, det får gärna gå smidigt och ta så
lite av min tid som möjligt, så kan jag lägga tid på annat så att säga
Suck! Jag kommer aldrig att köpa min nya Tesla.
Jag har en performance som kan hämtas ut i början av mars, men nu när jag läser hur mycket mindre tyskarna betalar för samma bil så står jag inte ut med ekonomin i det hela.
Andrahandsvärdet lär ju pressas fett av vad bilarna säljs för i Tyskland.
Nä, det får nog bli en begagnad M3 från tyskland eller att åka vidare med min gamla Model S (som snart får MCU2).
Vad tänker ni?
Finns alltid något som är billigare på någon annan marknad på jorden. Jag har ingen ångest för att ris kostar en 1/20 i Kina jämfört med på ICA i Sverige.
Tror att beg.priserna i Sverige inte påverkas så mycket om vad de kostar i Tyskland.
Sedan; man kan göra det enkelt eller svårt för sig i livet. Jag försöker välja det första när det är möjligt.
Ganska mycket lika för mig också
Visst kan jag vara jäkligt ”ekonomisk” men någonstans måste man dra gränsen, det får gärna gå smidigt och ta så
lite av min tid som möjligt, så kan jag lägga tid på annat så att säga
Och det är tack vare den inställningen som Tesla kan ta överpriser i Sverige.
Det är ju bara att jämföra med andra elbilars priser i Tyskland och Sverige. En Id4 som kostar 40000 euro enligt VW tyska sida kostar 469000 kr i Sverige och har troligtvis något bättre utrustning såsom värmepump här (har inte kollat utrustningslistorna). Ungefär samma eller bättre prisförhållande på de dyrare id4 max om jag inte minns fel.
Tesla borde väl inte ha så mycket sämre kostnadsläge i Sverige jämfört med VW