Longrange och p sänktes för några veckor sedan med 20k . Det finns alltid risker att köpa bil men iom att man får bonus och de finns få begagnade så man får bra andrahandsvärde är risken mindre. Störst chans borde isf vara att sr+ sänks .Storm skrev:Har varit inne på tala flera ggr nu o velat fram o tillbaka på o köpa en m3p till 0,25% ränta som privatavbetalning men har ej kommit till skott för kanske kommer 3-orna gå ner när y kommer? En positiv sak dock är att du kan överlåta lånet på 0,25 till nästa ägare som får ta del av räntan under avtalets tid, så man kanske borde ta på mer än 36 mån då? Tex. Ta på 7 år kanske sälja efter 3 kan då erbjuda kanonränta i 4 år
Prissänkning snart?
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: Prissänkning snart?
Re: Prissänkning snart?
Gissar att SR+ sänks när det finns volymer att tillverka. Så utökning av kapacitet i Shanghai eller när Berlin är på plats. Men detta kan nog ta ett år alla fall.vibrationsfri skrev:Longrange och p sänktes för några veckor sedan med 20k . Det finns alltid risker att köpa bil men iom att man får bonus och de finns få begagnade så man får bra andrahandsvärde är risken mindre. Störst chans borde isf vara att sr+ sänks .Storm skrev:Har varit inne på tala flera ggr nu o velat fram o tillbaka på o köpa en m3p till 0,25% ränta som privatavbetalning men har ej kommit till skott för kanske kommer 3-orna gå ner när y kommer? En positiv sak dock är att du kan överlåta lånet på 0,25 till nästa ägare som får ta del av räntan under avtalets tid, så man kanske borde ta på mer än 36 mån då? Tex. Ta på 7 år kanske sälja efter 3 kan då erbjuda kanonränta i 4 år
Model Y LR
Model S 100D -18
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: Prissänkning snart?
Japp . När LFP blir standard och Berlin går igång så borde de gå ner lite. inprincip alla länder fick prissänkning på sr+ nyss förutom Sverige. Så kanske kan komma här också om några månader ändå .termosen skrev:Gissar att SR+ sänks när det finns volymer att tillverka. Så utökning av kapacitet i Shanghai eller när Berlin är på plats. Men detta kan nog ta ett år alla fall.vibrationsfri skrev:Longrange och p sänktes för några veckor sedan med 20k . Det finns alltid risker att köpa bil men iom att man får bonus och de finns få begagnade så man får bra andrahandsvärde är risken mindre. Störst chans borde isf vara att sr+ sänks .Storm skrev:Har varit inne på tala flera ggr nu o velat fram o tillbaka på o köpa en m3p till 0,25% ränta som privatavbetalning men har ej kommit till skott för kanske kommer 3-orna gå ner när y kommer? En positiv sak dock är att du kan överlåta lånet på 0,25 till nästa ägare som får ta del av räntan under avtalets tid, så man kanske borde ta på mer än 36 mån då? Tex. Ta på 7 år kanske sälja efter 3 kan då erbjuda kanonränta i 4 år
Re: Prissänkning snart?
Berlin lär inte producera några Model 3 än på 1-2 år, mer sannolikt 2 år. De kommer att fokusera på att få upp produktion av Model Y och batterier innan de drar igång med Model 3.vibrationsfri skrev:Japp . När LFP blir standard och Berlin går igång så borde de gå ner lite. inprincip alla länder fick prissänkning på sr+ nyss förutom Sverige. Så kanske kan komma här också om några månader ändå .
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Prissänkning snart?
Fram med kristallkulan.
Fabriken i Berlin är ju "kraftigt" försenad, första bilarna rullar kanske ut till hösten i år. Sedan får man se när de börjar dyka upp i Sverige.
Fördelen med model 3 och Y är väl att de har en massa delar som är gemensamma, därför borde det vara enklare att ställa om produktionen utan att rea ut bilar.
Bättre växelkurs för kronan borde kunna betyda billigare bil. När jag köpte för ett år sedan stod dollarn i ca 10,2 SEK och nu i ca 9,2 SEK, ändå är en liknande bil (sr+) ca 31.000:- dyrare idag.
Så fram med kristallkulan
Fabriken i Berlin är ju "kraftigt" försenad, första bilarna rullar kanske ut till hösten i år. Sedan får man se när de börjar dyka upp i Sverige.
Fördelen med model 3 och Y är väl att de har en massa delar som är gemensamma, därför borde det vara enklare att ställa om produktionen utan att rea ut bilar.
Bättre växelkurs för kronan borde kunna betyda billigare bil. När jag köpte för ett år sedan stod dollarn i ca 10,2 SEK och nu i ca 9,2 SEK, ändå är en liknande bil (sr+) ca 31.000:- dyrare idag.
Så fram med kristallkulan
Polestar 2 awd -21
Re: Prissänkning snart?
Skulle inte säga att 2-3 månaders försening mot en tidsplan som sattes för ett par år sedan är direkt kraftigt försenad. Själv har jag pekat på augusti/september för lite större utrullning under något år och nu kanske det blir september. Det är ju inte heller så enkelt att ställa om mellan Model 3/Y då det ändå är en hel del som skiljer.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Erik Viking
- Teslaägare
- Inlägg: 103
- Blev medlem: 17 okt 2020 16:43
- Ort: Goteborg
Re: Prissänkning snart?
Elon har ju sagt att dom skall ha så mycke gemensamma delar som möjligt.Svenssons skrev:Skulle inte säga att 2-3 månaders försening mot en tidsplan som sattes för ett par år sedan är direkt kraftigt försenad. Själv har jag pekat på augusti/september för lite större utrullning under något år och nu kanske det blir september. Det är ju inte heller så enkelt att ställa om mellan Model 3/Y då det ändå är en hel del som skiljer.
Model Y från Berlin skall ju använda 4680 batterier med de nya stora gjutna delarna.
Skulle bli mycket förvånad om inte Model 3 från Berlin använder samma
"skateboard", "bottenplattan" inkl. motor och hjulupphängning,
dvs. mycket liten skillnad mellan M3 och MY under till.
Dom skulle öka serierna, lägre tillverkningskostnad = öka vinsten eller kunna sänka priset.
Differentiera dom med olika stora batteripack och motoralternativ, sju säten i MY osv.
Model S Performance (Ludicrous), 2020 Sept, 599 kW (800+ hp)
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
AUDI S7, V8, 4 L twin turbo, extra allt.
SAAB Turbo X, V6 2.8L, AWD världen bästa/roligaste vinterbil
bat. 100 kWh ver. G, FSD, Gratis Suc (personlig)
Re: Prissänkning snart?
En dollar kostar 8,57:-...LarsA skrev:Fram med kristallkulan.
Fabriken i Berlin är ju "kraftigt" försenad, första bilarna rullar kanske ut till hösten i år. Sedan får man se när de börjar dyka upp i Sverige.
Fördelen med model 3 och Y är väl att de har en massa delar som är gemensamma, därför borde det vara enklare att ställa om produktionen utan att rea ut bilar.
Bättre växelkurs för kronan borde kunna betyda billigare bil. När jag köpte för ett år sedan stod dollarn i ca 10,2 SEK och nu i ca 9,2 SEK, ändå är en liknande bil (sr+) ca 31.000:- dyrare idag.
Så fram med kristallkulan
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Prissänkning snart?
Tror det skulle stått 8,2Legato skrev:En dollar kostar 8,57:-...LarsA skrev:Fram med kristallkulan.
Fabriken i Berlin är ju "kraftigt" försenad, första bilarna rullar kanske ut till hösten i år. Sedan får man se när de börjar dyka upp i Sverige.
Fördelen med model 3 och Y är väl att de har en massa delar som är gemensamma, därför borde det vara enklare att ställa om produktionen utan att rea ut bilar.
Bättre växelkurs för kronan borde kunna betyda billigare bil. När jag köpte för ett år sedan stod dollarn i ca 10,2 SEK och nu i ca 9,2 SEK, ändå är en liknande bil (sr+) ca 31.000:- dyrare idag.
Så fram med kristallkulan