Prissänkning snart?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Prissänkning snart?

Inlägg av MWall »

Tars skrev:
Som vanligt så har man köpt 2 3:or innan nyår och har då blivit blåst enligt mig på 40000:-
Hände samma sak när jag köpte min första 3:a, men då va droppet 70000:-

Men det är lugnt. Taskig passform på båda bilarna och värmepumpar som strular för bilar för 700' st. Jag är inte bitter....

Men dig behöver ju inte Tesla bry sig om. Du köper oavsett hur du blir behandlad och vad du får. ;)
Användarvisningsbild
pawweshark
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 30 sep 2020 21:53

Re: Prissänkning snart?

Inlägg av pawweshark »

Tars skrev:
Som vanligt så har man köpt 2 3:or innan nyår och har då blivit blåst enligt mig på 40000:-
Hände samma sak när jag köpte min första 3:a, men då va droppet 70000:-

Men det är lugnt. Taskig passform på båda bilarna och värmepumpar som strular för bilar för 700' st. Jag är inte bitter....
Surt, 40k kan man ju göra annat för.
Förvånad att du bara har 2 anmärkningar på bilarna...
Jag har 8st olika kvalitetsfel.
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2022
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: Prissänkning snart?

Inlägg av LeffeP »

Surt som f-n skulle jag säga, men föga förvånande. Teslas ändringar i produktioner, utrustning, design och prissättning gör det till ett lotteri att köpa bil. Jaga in så stor försäljning som möjligt innan nyår med olika incitament, sen prisdroppa så man kan ha en fortsatt hög försäljning. Problemet jag ser är att det höga andrahandsvärde Tesla en gång i tiden hade kommer snart att försvinna...
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1583
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Prissänkning snart?

Inlägg av pefreli »

Som Teslaägare är man i princip en Beta-testare, vilket knappast är något för alla.

För min egen del är jag ändå mkt nöjd med min Model 3 från 2019.

Om det är något jag stör mig på så är det att vissa delar som är mjukvarustyrda faktiskt har försämrats med tiden. Jag tänker då framförallt på regnsensorn samt inställning av strålkastarna.

Å andra sidan har jag fått väldigt många förbättringar också.

Tycker bara att det inte borde vara så svårt att få till grundfunktionerna. Speciellt om de funkat bra under en period tidigare.... :roll:
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Prissänkning snart?

Inlägg av slugger75 »

pefreli skrev:
Som Teslaägare är man i princip en Beta-testare, vilket knappast är något för alla.

För min egen del är jag ändå mkt nöjd med min Model 3 från 2019.

Om det är något jag stör mig på så är det att vissa delar som är mjukvarustyrda faktiskt har försämrats med tiden. Jag tänker då framförallt på regnsensorn samt inställning av strålkastarna.

Å andra sidan har jag fått väldigt många förbättringar också.

Tycker bara att det inte borde vara så svårt att få till grundfunktionerna. Speciellt om de funkat bra under en period tidigare.... :roll:
Word!

Jag är också överlag mycket nöjd, men tycker som du att det är förvånande när funktioner försämras med tiden (precis som du har jag fått sämre regnsensor och inställning av strålkastarna).
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
MelAmir
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 20 jan 2021 15:32

Re: Prissänkning snart?

Inlägg av MelAmir »

Enligt denna artikeln

https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... reduction/

har man väl börjat i Euro länder och hoppas snart i Sverige.
Användarvisningsbild
Hampus M3
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 08 dec 2020 22:13

Re: Prissänkning snart?

Inlägg av Hampus M3 »

MelAmir skrev:
Enligt denna artikeln

https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... reduction/

har man väl börjat i Euro länder och hoppas snart i Sverige.
Låter rimligt och jag hoppas du har rätt då jag inte fått min bil än.
Men surt för dom som precis köpt.
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 29 okt 2015 11:09
Ort: Värmdö

Re: Prissänkning snart?

Inlägg av LeffeP »

MelAmir skrev:
Enligt denna artikeln

https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... reduction/

har man väl börjat i Euro länder och hoppas snart i Sverige.
Skulle jag beställa min bil på svenska Tesla sidan så är den idag 20.000:- billigare, så det är nu även i Sverige...
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Prissänkning snart?

Inlägg av martinot »

OfarligTesla skrev:
Är ju helt andra bilar ockdå, satt i en ID3 och den fick ju Model 3 att kännas som en lyxbil. Var ju sämre än en Golf vad gäller kvalitétskänsla och det med marginal.
Jag som tycker att M3 borde borde höjas i bygg- och kvalitetskänsla, skulle nog inte trivas i en modern VW elektrisk bil.

Synd, för jag har tidigare hyrt Golf när vi varit på resor, och tyckt att den varit helt OK i kvalitetskänsla (för att vara småbil, och inte premiummärke).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Prissänkning snart?

Inlägg av martinot »

jbark skrev:
Tellus skrev:
Med tanke på att I.D 3 är en stor besvikelse angående räckvidd, förbrukning, mjukvara, värmepump, plastig inredning och högt pris så ska vi nog inte ha för stora förhoppningar på I.D 4
Att den sålt mycket tror jag beror på privatleasings erbjudandet och att Sverige är ett vw älskande land och att Svensson inte känner till ovanstående nackdelar med bilen vid köpet. Oj, tråden handla visst om prissänkning tesla.
Tittade på en id3 innan vi köpte e-golfen, nej tack till id3.
Både tesla och vw har sina nackdelar. Frågan är om folk kommer betala 730 000 istället för 500 000-600 000 för en id4. För egen del gissar jag på att en id4 med den specifikationen vi vill ha kommer kosta ca 570 000, dvs 160 000 kr i skillnad mot model Y.

Givetvis är teslan bättre på flera punkter men jag har inte en obegränsad budget så troligtvis kommer jag kompromissa om prisskillnaden är så stor och istället byta bil tidigare än planerat. I tillägg till det har inga model y levererats i EU så vi vet varken när, specifikation & slutgiltigt pris.

Edit: ursäkta att det blev fokus på model Y i 3ans tråd men det är nog där konkurrensen i sverige kommer bli tuffast och en y kommer nog alltid vara dyrare än en 3a i jämförbar utrustningsnivå.
chaffis75 skrev:
jbark skrev:
Tellus skrev:
Med tanke på att I.D 3 är en stor besvikelse angående räckvidd, förbrukning, mjukvara, värmepump, plastig inredning och högt pris så ska vi nog inte ha för stora förhoppningar på I.D 4
Att den sålt mycket tror jag beror på privatleasings erbjudandet och att Sverige är ett vw älskande land och att Svensson inte känner till ovanstående nackdelar med bilen vid köpet. Oj, tråden handla visst om prissänkning tesla.
Tittade på en id3 innan vi köpte e-golfen, nej tack till id3.
Både tesla och vw har sina nackdelar. Frågan är om folk kommer betala 730 000 istället för 500 000-600 000 för en id4. För egen del gissar jag på att en id4 med den specifikationen vi vill ha kommer kosta ca 570 000, dvs 160 000 kr i skillnad mot model Y.

Givetvis är teslan bättre på flera punkter men jag har inte en obegränsad budget så troligtvis kommer jag kompromissa om prisskillnaden är så stor och istället byta bil tidigare än planerat. I tillägg till det har inga model y levererats i EU så vi vet varken när, specifikation & slutgiltigt pris.

Edit: ursäkta att det blev fokus på model Y i 3ans tråd men det är nog där konkurrensen i sverige kommer bli tuffast och en y kommer nog alltid vara dyrare än en 3a i jämförbar utrustningsnivå.
Bra i lägg, för de är just prisskillnaden som avgjorde att vi köpte en id3 istället för en tesla 3 sr.
Jag känner mig också nöjd över detta beslut då jag tror (utvärderar fortfarande) att om vi hade köp en modell 3 sr så skulle jag bli besviken på för litet batteri.

För att förstå detta måste man också veta att vår id3 är en slags andra bil men hade vi köpte en tesla så skulle de vara första bil, detta pågrund av pris skillnaden.

Men ja nästa gång vi byter bil så kanske de blir en tesla som första bil men de dröjer några år nu..
Om man leasar och slår ut på månadskostnad, vad blir skillnaden mellan en MY och ID4?

Vad är skillnaden i range mellan MR SR och ID3 (tyckte Björn Nyland sa att det var hyfsat lika)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Prissänkning snart?

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
taliz skrev:
LarsA skrev:
Tesla kommer nog inte att sänka mer än vad de brukar göra vid valuta justering, bolaget behöver ju betala av lite av sina lån.
Tesla skulle kunna betala av sina lån imorgon typ.
De som verkligen behöver betala sina lån är avgasbilstillverkarna. Tex VW har väl sisådär 20ggr större lån än Tesla, och ingen möjlighet att ta in kapital på ett ögonblick likt dem. Det blir svettigt när vinstmarginalen droppar allt mer...

Låter mycket när du skriver 20 ggr så stora lån. Men sätter man det i relation till omsättningen så är de klart lägre. Att Tesla kan betala av sina lån med inkomster från nyemitterade aktier pga sjuk värdestegring är pga hajpen. Får se hur länge den håller i sig...
Nyfiken; Vad är hype (enligt dig)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Prissänkning snart?

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Legato skrev:
MWall skrev:
Tellus skrev:
Med tanke på att I.D 3 är en stor besvikelse angående räckvidd, förbrukning, mjukvara, värmepump, plastig inredning och högt pris så ska vi nog inte ha för stora förhoppningar på I.D 4
Att den sålt mycket tror jag beror på privatleasings erbjudandet och att Sverige är ett vw älskande land och att Svensson inte känner till ovanstående nackdelar med bilen vid köpet. Oj, tråden handla visst om prissänkning tesla.
Tittade på en id3 innan vi köpte e-golfen, nej tack till id3.

Räckvidd, laddhastighet, prestanda... Alla fördelar som även Tesla har, på bekostnad av upplevd kvalitet. Precis som Tesla. Känns som om ID.3 försöker härma Tesla.
Hur tusan blev det "alla fördelar som Tesla har"? Nedan tre väldigt stora fördelar för Tesla:

1.) Pratar man laddhastighet och räckvidd som "prestanda" så har ID3/4 "prestanda", men med tanke på att du skrev dessa separat så är det acceleration och topphastighet som rimligen återstår som "prestanda". Där är (som tidgare sagt) Model 3 och Model Y i en helt annan liga än ID3 och ID4.

2.) SUC tror jag är det de allra flesta anser vara Teslas största fördel. Jag tillhör inte den gruppen, men fördelen finns där iaf.

3.) Autopilot. I mina ögon en av de allra viktigaste fördelarna med Tesla (jämte prestandan...).
Jämfört med e-Golfen såklart.

För mig är superchargers nästan den enda fördelen med Tesla. Särskilt då jag har gratis sådan.
Ionity är ju helt klart största misslyckandet för VAG och deras andra partners. Utan tvekan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Prissänkning snart?

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
LarsA skrev:
Tesla kommer nog inte att sänka mer än vad de brukar göra vid valuta justering, bolaget behöver ju betala av lite av sina lån.
Tesla skulle kunna betala av sina lån imorgon typ.
De som verkligen behöver betala sina lån är avgasbilstillverkarna. Tex VW har väl sisådär 20ggr större lån än Tesla, och ingen möjlighet att ta in kapital på ett ögonblick likt dem. Det blir svettigt när vinstmarginalen droppar allt mer...

Låter mycket när du skriver 20 ggr så stora lån. Men sätter man det i relation till omsättningen så är de klart lägre. Att Tesla kan betala av sina lån med inkomster från nyemitterade aktier pga sjuk värdestegring är pga hajpen. Får se hur länge den håller i sig...
Nyfiken; Vad är hype (enligt dig)?

Att tillskriva massivt värde till t ex FSD innan det ens fungerar är väl en form av hype? Det är liksom inte ett litet börsvärde som ska försvaras. Något är det väl värt men kom igen... Youtube-nördarna runt Tesla måste verkligen ta i från tårna nu.
Användarvisningsbild
Hampus M3
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 08 dec 2020 22:13

Re: Prissänkning snart?

Inlägg av Hampus M3 »

LeffeP skrev:
MelAmir skrev:
Enligt denna artikeln

https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... reduction/

har man väl börjat i Euro länder och hoppas snart i Sverige.
Skulle jag beställa min bil på svenska Tesla sidan så är den idag 20.000:- billigare, så det är nu även i Sverige...
Jag kan inte se att något hänt idag.
Till igår (onsdag) såg jag att dom sänkt priset på LR och Performance.
SR+ har jag inte sett någon förändring på.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Prissänkning snart?

Inlägg av Svenssons »

MWall skrev:

Att tillskriva massivt värde till t ex FSD innan det ens fungerar är väl en form av hype? Det är liksom inte ett litet börsvärde som ska försvaras. Något är det väl värt men kom igen... Youtube-nördarna runt Tesla måste verkligen ta i från tårna nu.
Då måste i princip hela aktiebörsen vara hype eftersom värdet på aktier i princip helt sätts till framtida vinster på produkter som ännu inte finns eller är sålda. FSD lyckas ju faktiskt Tesla sälja redan idag så man kan ju inte klaga på att att aktiekursen är för hög pga den även ifall de sannolikt kommer kunna tjäna än mer pengar på investeringarna de gjort i FSD.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Prissänkning snart?

Inlägg av MWall »

Svenssons skrev:
MWall skrev:

Att tillskriva massivt värde till t ex FSD innan det ens fungerar är väl en form av hype? Det är liksom inte ett litet börsvärde som ska försvaras. Något är det väl värt men kom igen... Youtube-nördarna runt Tesla måste verkligen ta i från tårna nu.
Då måste i princip hela aktiebörsen vara hype eftersom värdet på aktier i princip helt sätts till framtida vinster på produkter som ännu inte finns eller är sålda. FSD lyckas ju faktiskt Tesla sälja redan idag så man kan ju inte klaga på att att aktiekursen är för hög pga den även ifall de sannolikt kommer kunna tjäna än mer pengar på investeringarna de gjort i FSD.

Ja, men alla framtida spaningar blir inte verklighet. Det värde som sätts på Tesla är sinnessjukt högt.

Om TSLA-aktien dubblerades imorgon. Skulle du fortsätta försvara den? Om den tiofaldigades även under 2021? Skulle du ändå luta dig tillbaka och säga "ja, men om marknaden tror att FSD blir värt så mycket så är det lugnt"? När blir Tesla övervärderat i dina ögon? Finns det verkligen ingen övre gräns?

Att tycka att aktien är övervärderad innebär inte att man inte tror på bolaget även om det hos dig, och några andra, verkar innebära att man saknar den rätta tron och begår nåt slags moralbrott.
Användarvisningsbild
KatarinaTH
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 21 okt 2019 08:37

Re: Prissänkning snart?

Inlägg av KatarinaTH »

Hampus M3 skrev:
LeffeP skrev:
MelAmir skrev:
Enligt denna artikeln

https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... reduction/

har man väl börjat i Euro länder och hoppas snart i Sverige.
Skulle jag beställa min bil på svenska Tesla sidan så är den idag 20.000:- billigare, så det är nu även i Sverige...
Jag kan inte se att något hänt idag.
Till igår (onsdag) såg jag att dom sänkt priset på LR och Performance.
SR+ har jag inte sett någon förändring på.
Jo, 20 000 har det minskat sen den 19:e. Skrev upp alla priser då, (för att jämföra med varandra och för att jag har dåligt minne) och nu ligger SR 20' mindre än vad jag skrivit upp.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Prissänkning snart?

Inlägg av martinot »

NEO skrev:
Alltså 3 P är så förbannat billig nu att jag allvarligt talat funderar på att klicka hem en. Då kan jag köra min 3 LR som tjänstebil istället och sälja frugans i3a :lol:
Klockrent! Hade jag köpt bil privat så hade jag inte tvekat (nu har både frugan och jag dock förmånsbilar). Extremt prisvärt med P! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Prissänkning snart?

Inlägg av martinot »

Rocko skrev:
Var inga bekymmer att få igenom ett ”over payment case” iom att jag redan betalat, men ej fått lev. (M3P), så jag har snart 20K ”tillgodo” att göra annat kul för :D
Bra service och kundhantering av Tesla! Bravo, och grattis! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Prissänkning snart?

Inlägg av Tellus »

Har aldrig sett sr+ dyrare än dagens pris 579900kr, 589080 inkl avgift.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Prissänkning snart?

Inlägg av Svenssons »

MWall skrev:


Ja, men alla framtida spaningar blir inte verklighet. Det värde som sätts på Tesla är sinnessjukt högt.

Om TSLA-aktien dubblerades imorgon. Skulle du fortsätta försvara den? Om den tiofaldigades även under 2021? Skulle du ändå luta dig tillbaka och säga "ja, men om marknaden tror att FSD blir värt så mycket så är det lugnt"? När blir Tesla övervärderat i dina ögon? Finns det verkligen ingen övre gräns?

Att tycka att aktien är övervärderad innebär inte att man inte tror på bolaget även om det hos dig, och några andra, verkar innebära att man saknar den rätta tron och begår nåt slags moralbrott.
Nu lägger du återigen in dina egna tankar och tillskriver något till mig som jag aldrig skrivit. Var försvarar jag TSLA:s nuvarnade kurs eller TSLA över huvudtaget? Skulle föredra om du slutar med att måla upp halmgubbar och försöka lägga ord i mun och på andra. Vill du reta upp forummedlemmar istället för att föra en dialog?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Prissänkning snart?

Inlägg av MWall »

Svenssons skrev:
MWall skrev:


Ja, men alla framtida spaningar blir inte verklighet. Det värde som sätts på Tesla är sinnessjukt högt.

Om TSLA-aktien dubblerades imorgon. Skulle du fortsätta försvara den? Om den tiofaldigades även under 2021? Skulle du ändå luta dig tillbaka och säga "ja, men om marknaden tror att FSD blir värt så mycket så är det lugnt"? När blir Tesla övervärderat i dina ögon? Finns det verkligen ingen övre gräns?

Att tycka att aktien är övervärderad innebär inte att man inte tror på bolaget även om det hos dig, och några andra, verkar innebära att man saknar den rätta tron och begår nåt slags moralbrott.
Nu lägger du återigen in dina egna tankar och tillskriver något till mig som jag aldrig skrivit. Var försvarar jag TSLA:s nuvarnade kurs eller TSLA över huvudtaget? Skulle föredra om du slutar med att måla upp halmgubbar och försöka lägga ord i mun och på andra. Vill du reta upp forummedlemmar istället för att föra en dialog?

Sluta, du ironiserade över min invändning mot Teslas aktiekurs. Det kan bara tolkas som att du försvarar kursen. Annars är du såklart fri att förklara vad du egentligen menade.
billyohgren
Inlägg: 86
Blev medlem: 14 jan 2021 10:13

Re: Prissänkning snart?

Inlägg av billyohgren »

KatarinaTH skrev:
Hampus M3 skrev:
LeffeP skrev:
MelAmir skrev:
Enligt denna artikeln

https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... reduction/

har man väl börjat i Euro länder och hoppas snart i Sverige.
Skulle jag beställa min bil på svenska Tesla sidan så är den idag 20.000:- billigare, så det är nu även i Sverige...
Jag kan inte se att något hänt idag.
Till igår (onsdag) såg jag att dom sänkt priset på LR och Performance.
SR+ har jag inte sett någon förändring på.
Jo, 20 000 har det minskat sen den 19:e. Skrev upp alla priser då, (för att jämföra med varandra och för att jag har dåligt minne) och nu ligger SR 20' mindre än vad jag skrivit upp.
Jag vet inte om du såg mitt tidigare inlägg, så jag kopierar in det här:

Tidigare priser:
SR+: 579900
LR: 669900
P:709900

Nya priser (från i natt):
SR+: 579900 (än så länge oförändrat)
LR: 649900
P: 689900

Tidigare priser är de som gällde för några dagar sedan. Vilka priser hade du skrivit upp för SR+? Kanske hade du klickat i en annan färg eller något annat tillval som gjorde att priset blev högre?
Vilket pris ser du idag på SR+?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Prissänkning snart?

Inlägg av Svenssons »

MWall skrev:
Svenssons skrev:
MWall skrev:


Ja, men alla framtida spaningar blir inte verklighet. Det värde som sätts på Tesla är sinnessjukt högt.

Om TSLA-aktien dubblerades imorgon. Skulle du fortsätta försvara den? Om den tiofaldigades även under 2021? Skulle du ändå luta dig tillbaka och säga "ja, men om marknaden tror att FSD blir värt så mycket så är det lugnt"? När blir Tesla övervärderat i dina ögon? Finns det verkligen ingen övre gräns?

Att tycka att aktien är övervärderad innebär inte att man inte tror på bolaget även om det hos dig, och några andra, verkar innebära att man saknar den rätta tron och begår nåt slags moralbrott.
Nu lägger du återigen in dina egna tankar och tillskriver något till mig som jag aldrig skrivit. Var försvarar jag TSLA:s nuvarnade kurs eller TSLA över huvudtaget? Skulle föredra om du slutar med att måla upp halmgubbar och försöka lägga ord i mun och på andra. Vill du reta upp forummedlemmar istället för att föra en dialog?

Sluta, du ironiserade över min invändning mot Teslas aktiekurs. Det kan bara tolkas som att du försvarar kursen. Annars är du såklart fri att förklara vad du egentligen menade.
Du skriver följande på svar om vad du menar är hype:
Att tillskriva massivt värde till t ex FSD innan det ens fungerar är väl en form av hype?
På det skriver jag följande:
Då måste i princip hela aktiebörsen vara hype...
Det jag menar och som jag även skriver i inlägget är att börsen för i princip alla aktier, dvs inte specifikt för TSLA, sätter värde på framtida produkter och tjänster. Om saker funkar eller ens finns idag är av mindre vikt, frågan är hur det kommer att utveckla sig. Att då säga att något är hypat för att det inte funkar idag betyder ju då att man tycker att i princip alla aktier är hypade eftersom värdet på dessa sätts för hur marknaden tror saker kommer fungera i framtiden, inte hur de funkar idag.

Jag försvarade på inget sätt TSLAs värde och på inget sätt gick jag in med någon moral eller tro. Ändå så skriver du att jag försvarar TSLAs värde idag (vilket jag inte gör) och att jag enligt dig tycker att du har fel tro eller moral.

Slutar du att hitta på vad jag tror, tycker och skriver så vore det tacksamt. Håller mig gärna till argumentation där vi som forummedlemmar inte är objekten som det argumenteras om. Skriv gärna om varför TSLA är övervärderat enligt dig istället för att skriva vad du tror andra forummedlemmar tycker.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Prissänkning snart?

Inlägg av martinot »

Tars skrev:
Som vanligt så har man köpt 2 3:or innan nyår och har då blivit blåst enligt mig på 40000:-
Hände samma sak när jag köpte min första 3:a, men då va droppet 70000:-
Surt! :D

Nyfiken; vad gav du för din första M3 (LR?) och när köpte du den?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar