Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Prissänkning snart?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: Prissänkning snart?

Inläggav Teslaägare Bjelke » 18 feb 2021 20:45

martinot skrev:
models4karl skrev:Suck! Jag kommer aldrig att köpa min nya Tesla.
Jag har en performance som kan hämtas ut i början av mars, men nu när jag läser hur mycket mindre tyskarna betalar för samma bil så står jag inte ut med ekonomin i det hela.

Andrahandsvärdet lär ju pressas fett av vad bilarna säljs för i Tyskland.
Nä, det får nog bli en begagnad M3 från tyskland eller att åka vidare med min gamla Model S (som snart får MCU2).

Vad tänker ni?

Finns alltid något som är billigare på någon annan marknad på jorden. Jag har ingen ångest för att ris kostar en 1/20 i Kina jämfört med på ICA i Sverige. :D

Tror att beg.priserna i Sverige inte påverkas så mycket om vad de kostar i Tyskland.

Sedan; man kan göra det enkelt eller svårt för sig i livet. Jag försöker välja det första när det är möjligt. ;)

Ganska mycket lika för mig också :)
Visst kan jag vara jäkligt ”ekonomisk” men någonstans måste man dra gränsen, det får gärna gå smidigt och ta så
lite av min tid som möjligt, så kan jag lägga tid på annat så att säga :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

Inläggav Maw » 18 feb 2021 21:08

Bjelke skrev:
martinot skrev:
models4karl skrev:Suck! Jag kommer aldrig att köpa min nya Tesla.
Jag har en performance som kan hämtas ut i början av mars, men nu när jag läser hur mycket mindre tyskarna betalar för samma bil så står jag inte ut med ekonomin i det hela.

Andrahandsvärdet lär ju pressas fett av vad bilarna säljs för i Tyskland.
Nä, det får nog bli en begagnad M3 från tyskland eller att åka vidare med min gamla Model S (som snart får MCU2).

Vad tänker ni?

Finns alltid något som är billigare på någon annan marknad på jorden. Jag har ingen ångest för att ris kostar en 1/20 i Kina jämfört med på ICA i Sverige. :D

Tror att beg.priserna i Sverige inte påverkas så mycket om vad de kostar i Tyskland.

Sedan; man kan göra det enkelt eller svårt för sig i livet. Jag försöker välja det första när det är möjligt. ;)

Ganska mycket lika för mig också :)
Visst kan jag vara jäkligt ”ekonomisk” men någonstans måste man dra gränsen, det får gärna gå smidigt och ta så
lite av min tid som möjligt, så kan jag lägga tid på annat så att säga :)

Och det är tack vare den inställningen som Tesla kan ta överpriser i Sverige.

Det är ju bara att jämföra med andra elbilars priser i Tyskland och Sverige. En Id4 som kostar 40000 euro enligt VW tyska sida kostar 469000 kr i Sverige och har troligtvis något bättre utrustning såsom värmepump här (har inte kollat utrustningslistorna). Ungefär samma eller bättre prisförhållande på de dyrare id4 max om jag inte minns fel.

Tesla borde väl inte ha så mycket sämre kostnadsläge i Sverige jämfört med VW
Maw

Inläggav Teslaägare ippii » 18 feb 2021 22:01

Var inte LR 659’ nyss? Nu är den 649’. Eller är det leveransavgifterna som lurar mig?
2019 Tesla Model 3 LR AWD m. Boost
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare

Referralkod: fredrik61931

Inläggav vibrationsfri » 19 feb 2021 03:20

ippii skrev:Var inte LR 659’ nyss? Nu är den 649’. Eller är det leveransavgifterna som lurar mig?

Lr och p sänktes med typ 20 k för några veckor sedan men inte sr+
vibrationsfri

Inläggav billyohgren » 22 feb 2021 08:08

Nu fick USA lite mer prissänkningar, dels på TM3 LR och Model Y.

Tänk om vi ändå kunde få den där sänkningen på SR+ innan kvartalsslut, skulle gärna se en prisjustering på min beställning :)
billyohgren

Inläggav Hampus M3 » 22 feb 2021 11:31

billyohgren skrev:Nu fick USA lite mer prissänkningar, dels på TM3 LR och Model Y.

Tänk om vi ändå kunde få den där sänkningen på SR+ innan kvartalsslut, skulle gärna se en prisjustering på min beställning :)

Ja du Billy, det skulle kännas fint. Saknar den där känslan av att ha gjort en bra affär än så länge.
Hampus M3

Inläggav dfa » 22 feb 2021 11:43

Ni får väl sluta lägga nya beställningar så att försäljningen går ner - vet inte varför de skulle sänka priset annars?
dfa

Inläggav Maw » 22 feb 2021 13:16

dfa skrev:Ni får väl sluta lägga nya beställningar så att försäljningen går ner - vet inte varför de skulle sänka priset annars?

Ett annat alternativ kan vara att importera en nästan ny Model 3 från Tyskland och spara ca 200 000 kr jämfört med en helt ny i Sverige.

Edit: glömde bonusen, men att spara 140 000 kr är också ganska bra :)
Senast redigerad av Maw 22 feb 2021 13:21, redigerad totalt 1 gång.
Maw

Inläggav MrRun » 22 feb 2021 13:18

dfa skrev:Ni får väl sluta lägga nya beställningar så att försäljningen går ner - vet inte varför de skulle sänka priset annars?

Ja precis.
Kan alla sluta beställa så man kan slå till någon gång. :lol:
MrRun

Inläggav Holve » 22 feb 2021 14:54

Väntar oxå på en prissänkning på Sr+.
Ska beställa tjänstebil och får ett redigt bruttolöneavdrag på SR+. Jämfört med kona id3 osv så är det typ 1200kr. Fast det kanske är värt det..
Holve

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3