Prissänkning snart?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Prissänkning snart?

Inlägg av vibrationsfri »

LarsA skrev:
Kanske vänta inte är så bra strategi, om man vill äga en sr+.
Sedan jag köpte min sr+ för ett år sedan har priset ökat med 31.900:-, men vinterhjulen har blivit 1.000:- billigare.
Jag kommer nog sälja min och plocka ut en ny om de sänker lite. Vill någon ha den snabb affär så säg till. Mer lär de ju inte höja iaf iom att alla andra länder inprincip fått sänkning.

Lite skillnad mot mitt pris. Med vinterdäck nu är det en bra bit över 600k
463FA769-EDE2-4E2F-B6A9-4FCCBDC008A4.png
billyohgren
Inlägg: 86
Blev medlem: 14 jan 2021 10:13

Re: Prissänkning snart?

Inlägg av billyohgren »

vibrationsfri skrev:
LarsA skrev:
Kanske vänta inte är så bra strategi, om man vill äga en sr+.
Sedan jag köpte min sr+ för ett år sedan har priset ökat med 31.900:-, men vinterhjulen har blivit 1.000:- billigare.
Jag kommer nog sälja min och plocka ut en ny om de sänker lite. Vill någon ha den snabb affär så säg till. Mer lär de ju inte höja iaf iom att alla andra länder inprincip fått sänkning.

Lite skillnad mot mitt pris. Med vinterdäck nu är det en bra bit över 600k
463FA769-EDE2-4E2F-B6A9-4FCCBDC008A4.png
När köpte du din? :) tycker gott den kan gå ner till samma pris igen ;)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Prissänkning snart?

Inlägg av Maw »

Svenssons skrev:
Maw skrev:
dfa skrev:
Ni får väl sluta lägga nya beställningar så att försäljningen går ner - vet inte varför de skulle sänka priset annars?
Ett annat alternativ kan vara att importera en nästan ny Model 3 från Tyskland och spara ca 200 000 kr jämfört med en helt ny i Sverige.

Edit: glömde bonusen, men att spara 140 000 kr är också ganska bra :)
Dra bort den tyska bonusen på 3 000€, lägg på vagnskadegaranti, räkna om momsen, lägg på kostnaderna för import och räkna med större värdefall pga import så är det dock inte så mycket som är kvar.
Jag menade en som är gammal nog för at inte bli berörd av momsen, men det kanske är andra regler för bonusen?
För att slippa svenska moms på en begagnad tysklandsimport är det minst 6 mån och 600 mil som gäller, det räknar jag som nästan ny.
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Prissänkning snart?

Inlägg av vibrationsfri »

billyohgren skrev:
vibrationsfri skrev:
LarsA skrev:
Kanske vänta inte är så bra strategi, om man vill äga en sr+.
Sedan jag köpte min sr+ för ett år sedan har priset ökat med 31.900:-, men vinterhjulen har blivit 1.000:- billigare.
Jag kommer nog sälja min och plocka ut en ny om de sänker lite. Vill någon ha den snabb affär så säg till. Mer lär de ju inte höja iaf iom att alla andra länder inprincip fått sänkning.

Lite skillnad mot mitt pris. Med vinterdäck nu är det en bra bit över 600k
463FA769-EDE2-4E2F-B6A9-4FCCBDC008A4.png
När köpte du din? :) tycker gott den kan gå ner till samma pris igen ;)
Hämtade ut min 30 aug 2019 . Yes :)
billyohgren
Inlägg: 86
Blev medlem: 14 jan 2021 10:13

Re: Prissänkning snart?

Inlägg av billyohgren »

Nu har jag ansökt om finansiering på 7 år med 0.25% ränta och killen på teslas kommentar om prissänkning på SR+ var att den inte kommer sänkas på ett bra tag. Hoppas han har rätt för mitt restvärdes skull :) eller att han har så fel att det sker redan i mars.
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Prissänkning snart?

Inlägg av vibrationsfri »

billyohgren skrev:
Nu har jag ansökt om finansiering på 7 år med 0.25% ränta och killen på teslas kommentar om prissänkning på SR+ var att den inte kommer sänkas på ett bra tag. Hoppas han har rätt för mitt restvärdes skull :) eller att han har så fel att det sker redan i mars.
Grattis!

Sr+ Idag med sina 263 Miles motsvarar medium range som såldes ett tag i US för ett par år sedan. Tidigare sr+ var 240 Miles . Även om det skulle komma en liten prissänkning så med den räntan är det en bra affär,
billyohgren
Inlägg: 86
Blev medlem: 14 jan 2021 10:13

Re: Prissänkning snart?

Inlägg av billyohgren »

Tack! Det är ju otroliga pengar för en bil, men jag tror och hoppas jag kommer glömma prislappen fort när bilen är hemma och jag får njuta av den :)
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Prissänkning snart?

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Den röda lagerKina-SR+ som fanns på teslas hemsida rök idag efter att ha listats med 58500 i rabatt och låg på 567780 i totalpris. Dessutom verkar de ha OTA-uppdaterat laddhastigheten.
Hann inte övertyga sambon innan den försvann... :cry:

edit: med drag.
Grundpris: 626 280 kr
Prisjustering: -58 500 kr

Då börjar det vara vettigare priser, om det hade varit grundpriset, tänker jag..
Användarvisningsbild
Golfguru
Teslaägare
Inlägg: 1
Blev medlem: 12 aug 2015 10:34

Re: Prissänkning snart?

Inlägg av Golfguru »

När jag jämför priset på modell Y mellan Sverige och Tyskland ser jag att det skiljer 130 000 kr är det rimligt
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Prissänkning snart?

Inlägg av jonasl »

mastodontfilmsmats skrev:
Den röda lagerKina-SR+ som fanns på teslas hemsida rök idag efter att ha listats med 58500 i rabatt och låg på 567780 i totalpris. Dessutom verkar de ha OTA-uppdaterat laddhastigheten.
Hann inte övertyga sambon innan den försvann... :cry:

edit: med drag.
Grundpris: 626 280 kr
Prisjustering: -58 500 kr

Då börjar det vara vettigare priser, om det hade varit grundpriset, tänker jag..
Bevakar man så dyker det upp fynd ibland, kanske är det bilar från köpare som inte tagit mot dem eller ångrat köpet. Det fanns SR+ för 520k en kort period, de kunde man nog köpt för att sälja vidare med vinst.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Prissänkning snart?

Inlägg av Svenssons »

Golfguru skrev:
När jag jämför priset på modell Y mellan Sverige och Tyskland ser jag att det skiljer 130 000 kr är det rimligt
Är ju 70 000 som är skillnaden när man tar hänsyn till momsen. Bilen produceras i Tyskland vilket kan vara en delorsak men är rätt säker på att priserna för Model Y kommer att uppdateras när produktion kommer igång.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Prissänkning snart?

Inlägg av TobbeTesla »

Ja hade Model 3 funkat för våra behov hade jag slagit till på en genast. 0,25% i 7 år är galet bra. Hoppas det kommer liknande upplägg för Model Y sen. Eller är det någon speciellt anledning till att de har det erbjudandet just nu innan 1:a april? Förändras något för Tesla då mer än att miljöpremien höjs?
billyohgren
Inlägg: 86
Blev medlem: 14 jan 2021 10:13

Re: Prissänkning snart?

Inlägg av billyohgren »

TobbeTesla skrev:
Ja hade Model 3 funkat för våra behov hade jag slagit till på en genast. 0,25% i 7 år är galet bra. Hoppas det kommer liknande upplägg för Model Y sen. Eller är det någon speciellt anledning till att de har det erbjudandet just nu innan 1:a april? Förändras något för Tesla då mer än att miljöpremien höjs? Bild
Jag har sett att detta har skett förut också, oberoende av bonusar. Kanske vill de öka försäljning innan kvartalets slut?
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 01 feb 2020 22:16

Re: Prissänkning snart?

Inlägg av TobbeTesla »

billyohgren skrev:
TobbeTesla skrev:
Ja hade Model 3 funkat för våra behov hade jag slagit till på en genast. 0,25% i 7 år är galet bra. Hoppas det kommer liknande upplägg för Model Y sen. Eller är det någon speciellt anledning till att de har det erbjudandet just nu innan 1:a april? Förändras något för Tesla då mer än att miljöpremien höjs? Bild
Jag har sett att detta har skett förut också, oberoende av bonusar. Kanske vill de öka försäljning innan kvartalets slut?
Ok ja så är det säkert. Och Model S och X har de redan sålt ut gamla modellerna av inför de nya. Så lär det väl vara.
Leafhage
Inlägg: 19
Blev medlem: 23 feb 2021 20:25

Re: Prissänkning snart?

Inlägg av Leafhage »

TobbeTesla skrev:
Ja hade Model 3 funkat för våra behov hade jag slagit till på en genast. 0,25% i 7 år är galet bra. Hoppas det kommer liknande upplägg för Model Y sen. Eller är det någon speciellt anledning till att de har det erbjudandet just nu innan 1:a april? Förändras något för Tesla då mer än att miljöpremien höjs? Bild
Gäller verkligen 0,25% i 7 år?
Är inte det endast en kampanj för 36mån som avtalet löper med restvärde som ska lösas efter 36mån?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Prissänkning snart?

Inlägg av Maw »

Leafhage skrev:
TobbeTesla skrev:
Ja hade Model 3 funkat för våra behov hade jag slagit till på en genast. 0,25% i 7 år är galet bra. Hoppas det kommer liknande upplägg för Model Y sen. Eller är det någon speciellt anledning till att de har det erbjudandet just nu innan 1:a april? Förändras något för Tesla då mer än att miljöpremien höjs? Bild
Gäller verkligen 0,25% i 7 år?
Är inte det endast en kampanj för 36mån som avtalet löper med restvärde som ska lösas efter 36mån?
Det brukar väl inte heller vara fast ränta utan om marknadsräntan stiger så stiger låneräntan?

Ändå en riktigt bra ränta :)
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Prissänkning snart?

Inlägg av vibrationsfri »

Kommer säkert en prissänkning på sr+. Men Om den kommer lär den vara på Max 20k . Ränterabatten motsvarar 20 k ca för Sr+ mot normalränta på 36 månader.
Användarvisningsbild
hencjo
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 12 okt 2017 14:56
Ort: Härryda (Landvetter Göteborg flygplats)

Re: Prissänkning snart?

Inlägg av hencjo »

Jag är övertygad om att avsikten med ränterabatten är att stimulera leveranser under mars. Annars väntar alla till april när miljöpremien höjs. Genom att ge rabatt på räntan ser det ut som att de inte ger rabatter på bilarna.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Prissänkning snart?

Inlägg av jonasl »

Leafhage skrev:
Är inte det endast en kampanj för 36mån som avtalet löper med restvärde som ska lösas efter 36mån?
Löptid och restvärde väljer du själv. Jag valde 7 år och 0kr i restvärde. Det är en rabatt på 2%, men det är inte en låst ränta.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Storm
Inlägg: 17
Blev medlem: 07 mar 2021 21:38

Re: Prissänkning snart?

Inlägg av Storm »

Har varit inne på tala flera ggr nu o velat fram o tillbaka på o köpa en m3p till 0,25% ränta som privatavbetalning men har ej kommit till skott för kanske kommer 3-orna gå ner när y kommer? En positiv sak dock är att du kan överlåta lånet på 0,25 till nästa ägare som får ta del av räntan under avtalets tid, så man kanske borde ta på mer än 36 mån då? Tex. Ta på 7 år kanske sälja efter 3 kan då erbjuda kanonränta i 4 år
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Prissänkning snart?

Inlägg av vibrationsfri »

Storm skrev:
Har varit inne på tala flera ggr nu o velat fram o tillbaka på o köpa en m3p till 0,25% ränta som privatavbetalning men har ej kommit till skott för kanske kommer 3-orna gå ner när y kommer? En positiv sak dock är att du kan överlåta lånet på 0,25 till nästa ägare som får ta del av räntan under avtalets tid, så man kanske borde ta på mer än 36 mån då? Tex. Ta på 7 år kanske sälja efter 3 kan då erbjuda kanonränta i 4 år
Longrange och p sänktes för några veckor sedan med 20k . Det finns alltid risker att köpa bil men iom att man får bonus och de finns få begagnade så man får bra andrahandsvärde är risken mindre. Störst chans borde isf vara att sr+ sänks .
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Prissänkning snart?

Inlägg av termosen »

vibrationsfri skrev:
Storm skrev:
Har varit inne på tala flera ggr nu o velat fram o tillbaka på o köpa en m3p till 0,25% ränta som privatavbetalning men har ej kommit till skott för kanske kommer 3-orna gå ner när y kommer? En positiv sak dock är att du kan överlåta lånet på 0,25 till nästa ägare som får ta del av räntan under avtalets tid, så man kanske borde ta på mer än 36 mån då? Tex. Ta på 7 år kanske sälja efter 3 kan då erbjuda kanonränta i 4 år
Longrange och p sänktes för några veckor sedan med 20k . Det finns alltid risker att köpa bil men iom att man får bonus och de finns få begagnade så man får bra andrahandsvärde är risken mindre. Störst chans borde isf vara att sr+ sänks .
Gissar att SR+ sänks när det finns volymer att tillverka. Så utökning av kapacitet i Shanghai eller när Berlin är på plats. Men detta kan nog ta ett år alla fall.
Model Y LR
Model S 100D -18
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Prissänkning snart?

Inlägg av vibrationsfri »

termosen skrev:
vibrationsfri skrev:
Storm skrev:
Har varit inne på tala flera ggr nu o velat fram o tillbaka på o köpa en m3p till 0,25% ränta som privatavbetalning men har ej kommit till skott för kanske kommer 3-orna gå ner när y kommer? En positiv sak dock är att du kan överlåta lånet på 0,25 till nästa ägare som får ta del av räntan under avtalets tid, så man kanske borde ta på mer än 36 mån då? Tex. Ta på 7 år kanske sälja efter 3 kan då erbjuda kanonränta i 4 år
Longrange och p sänktes för några veckor sedan med 20k . Det finns alltid risker att köpa bil men iom att man får bonus och de finns få begagnade så man får bra andrahandsvärde är risken mindre. Störst chans borde isf vara att sr+ sänks .
Gissar att SR+ sänks när det finns volymer att tillverka. Så utökning av kapacitet i Shanghai eller när Berlin är på plats. Men detta kan nog ta ett år alla fall.
Japp . När LFP blir standard och Berlin går igång så borde de gå ner lite. inprincip alla länder fick prissänkning på sr+ nyss förutom Sverige. Så kanske kan komma här också om några månader ändå .
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Prissänkning snart?

Inlägg av Svenssons »

vibrationsfri skrev:
Japp . När LFP blir standard och Berlin går igång så borde de gå ner lite. inprincip alla länder fick prissänkning på sr+ nyss förutom Sverige. Så kanske kan komma här också om några månader ändå .
Berlin lär inte producera några Model 3 än på 1-2 år, mer sannolikt 2 år. De kommer att fokusera på att få upp produktion av Model Y och batterier innan de drar igång med Model 3.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Prissänkning snart?

Inlägg av LarsA »

Fram med kristallkulan.

Fabriken i Berlin är ju "kraftigt" försenad, första bilarna rullar kanske ut till hösten i år. Sedan får man se när de börjar dyka upp i Sverige.
Fördelen med model 3 och Y är väl att de har en massa delar som är gemensamma, därför borde det vara enklare att ställa om produktionen utan att rea ut bilar.
Bättre växelkurs för kronan borde kunna betyda billigare bil. När jag köpte för ett år sedan stod dollarn i ca 10,2 SEK och nu i ca 9,2 SEK, ändå är en liknande bil (sr+) ca 31.000:- dyrare idag.
Så fram med kristallkulan :D
Polestar 2 awd -21
Skriv svar