Porsche Taycan som diskuteras i en annan tråd lanserades i en ny modell idag
pris i tyskland 83,520 euro
pris i sverige 97,000 euro (980000kr)
Ny modell, nytt pris inget konstigt. Tyvärr är det ju så med Taycan att när man plockat på det man vill ha är det verkligen inga 980' längre. Man kan bara skratta när man klickar i att välja fälgar lackade i bilens färg för lite över 12.000:-, men det kostar 87.000:- för allt kring detta för att kunna få det Tyskt tänkande och ingen kommer väl nånsin köpa den "naken" för 980 papp....
Några fälgar i bilens färg eller kontrastsömmar i 20 färger kommer ju aldrig att finnas som tillval på en Tesla så väljer man mellan en Model S och Taycan får man ju försöka bortse från alla tillval som erbjuds på Porschen.
Man får ju jämföra basbilar. Dom flesta av porsches tillbehör har ju som syfte att göra just ditt exemplar mer personligt. Är man inte intresserad av det spelar det väl ingen roll om det finns 1000 såna tillval?
Självklart är det så, men Taycan som bas eller Tesla som bas, skillnad, ja....
Vad jag ville få fram är att ingen kommer köpa en Taycan för baspriset 980' medans folk faktiskt köper en Tesla för de priser man jämför med här.
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Porsche Taycan som diskuteras i en annan tråd lanserades i en ny modell idag
pris i tyskland 83,520 euro
pris i sverige 97,000 euro (980000kr)
Ny modell, nytt pris inget konstigt. Tyvärr är det ju så med Taycan att när man plockat på det man vill ha är det verkligen inga 980' längre. Man kan bara skratta när man klickar i att välja fälgar lackade i bilens färg för lite över 12.000:-, men det kostar 87.000:- för allt kring detta för att kunna få det Tyskt tänkande och ingen kommer väl nånsin köpa den "naken" för 980 papp....
Några fälgar i bilens färg eller kontrastsömmar i 20 färger kommer ju aldrig att finnas som tillval på en Tesla så väljer man mellan en Model S och Taycan får man ju försöka bortse från alla tillval som erbjuds på Porschen.
Man får ju jämföra basbilar. Dom flesta av porsches tillbehör har ju som syfte att göra just ditt exemplar mer personligt. Är man inte intresserad av det spelar det väl ingen roll om det finns 1000 såna tillval?
Självklart är det så, men Taycan som bas eller Tesla som bas, skillnad, ja....
Vad jag ville få fram är att ingen kommer köpa en Taycan för baspriset 980' medans folk faktiskt köper en Tesla för de priser man jämför med här.
Jag tror du har helt rätt när det gäller dom dyrare modellerna. Det finns nog få Turbo S med bara standardutrustning. På dom billigaste ser man faktiskt dom basutrustade bilarna som begagnade rätt ofta.
Det är väl kunder som precis orkat upp till porsche prismässigt.
Det är klart, helt bas är det ju kanske inte. Då ingår ju ofta inte ens stolsvärme men det går ju att köpa en porsche för listpris och få med det där nödvändigaste.
Jag tror dom kommer sälja ett gäng Taycan 4 med nordicpaketet.
En fråga angående Porsche Taycan. Hur kan en elbil ha Turbo? För Turbo är väl endast för förbränningsmotorer? Hmm när skall fossil biltillverkarna lära sig.
En fråga angående Porsche Taycan. Hur kan en elbil ha Turbo? För Turbo är väl endast för förbränningsmotorer? Hmm när skall fossil biltillverkarna lära sig.
Haha, ja, man frågar sig... turbo har blitt ett begrepp för prestanda, inte för att bilen verkligen har turbo
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
En fråga angående Porsche Taycan. Hur kan en elbil ha Turbo? För Turbo är väl endast för förbränningsmotorer? Hmm när skall fossil biltillverkarna lära sig.
Här är en bild på en bil som inte har "twin engine"...
twin.jpeg
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
En fråga angående Porsche Taycan. Hur kan en elbil ha Turbo? För Turbo är väl endast för förbränningsmotorer? Hmm när skall fossil biltillverkarna lära sig.
Dessutom har de flesta av Porsches fossilbilar turbo, men bara ett fåtal har benämningen Turbo.
En fråga angående Porsche Taycan. Hur kan en elbil ha Turbo? För Turbo är väl endast för förbränningsmotorer? Hmm när skall fossil biltillverkarna lära sig.
Dessutom har de flesta av Porsches fossilbilar turbo, men bara ett fåtal har benämningen Turbo.
Porsche säljer nog snart fler bilar som heter turbo och inte har det, än bilar med turbo som också heter turbo.
Jag har kollat teslas officiella från priser
i sverige + 6 europeiska länder och konvererat alla till euro.
Sverige 57 000 Euro
Danmark 51 000 Euro
Italien 48 000 Euro
Holland 47 000 Euro
Frankrike 44 000 Euro
Tyskland 39 000 Euro
Norge 38 000 Euro.
Jag vet vi har supermiljöbilspremie men nästan 19 000 Euro eller ca 200 000 kr i prisskillnad är rätt mycket.
Vet någon varför TESLA bilar är så mycket dyrare i sverige än andra europeiska länder?
Momsfri i Norge.
Intressant att det enbart skiljer 1000 euro mellan Norge och Tyskland trots att Tyskland har 19% moms på bilen och Norge 0%
Blir ju sjukt billigt att importera till Norge från Tyskland.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
En fråga angående Porsche Taycan. Hur kan en elbil ha Turbo? För Turbo är väl endast för förbränningsmotorer? Hmm när skall fossil biltillverkarna lära sig.
Här är en bild på en bil som inte har "twin engine"...
Bilagan twin.jpeg finns inte längre
Model 3 P+ -19 Model Y LR -22 Model S Pläd -23 Model 3 sr+ (såld), MYP (såld) Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Jag har kollat teslas officiella från priser
i sverige + 6 europeiska länder och konvererat alla till euro.
Sverige 57 000 Euro
Danmark 51 000 Euro
Italien 48 000 Euro
Holland 47 000 Euro
Frankrike 44 000 Euro
Tyskland 39 000 Euro
Norge 38 000 Euro.
Jag vet vi har supermiljöbilspremie men nästan 19 000 Euro eller ca 200 000 kr i prisskillnad är rätt mycket.
Vet någon varför TESLA bilar är så mycket dyrare i sverige än andra europeiska länder?
Momsfri i Norge.
Intressant att det enbart skiljer 1000 euro mellan Norge och Tyskland trots att Tyskland har 19% moms på bilen och Norge 0%
Blir ju sjukt billigt att importera till Norge från Tyskland.
Kan du få de €3 000 i bidrag som är bortdraget i priset ovan då ifall du vill exportera till Norge och dra av tyska momsen? Pris i Tyskland utan bidrag och moms är €36 126.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
En fråga angående Porsche Taycan. Hur kan en elbil ha Turbo? För Turbo är väl endast för förbränningsmotorer? Hmm när skall fossil biltillverkarna lära sig.
Här är en bild på en bil som inte har "twin engine"...
Bilagan twin.jpeg finns inte längre
Fast man väljer själv vad bilen ska heta, precis som hos Tesla. Inga problem för mig att göra så här:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag har kollat teslas officiella från priser
i sverige + 6 europeiska länder och konvererat alla till euro.
Sverige 57 000 Euro
Danmark 51 000 Euro
Italien 48 000 Euro
Holland 47 000 Euro
Frankrike 44 000 Euro
Tyskland 39 000 Euro
Norge 38 000 Euro.
Jag vet vi har supermiljöbilspremie men nästan 19 000 Euro eller ca 200 000 kr i prisskillnad är rätt mycket.
Vet någon varför TESLA bilar är så mycket dyrare i sverige än andra europeiska länder?
Momsfri i Norge.
Intressant att det enbart skiljer 1000 euro mellan Norge och Tyskland trots att Tyskland har 19% moms på bilen och Norge 0%
Blir ju sjukt billigt att importera till Norge från Tyskland.
Kan du få de €3 000 i bidrag som är bortdraget i priset ovan då ifall du vill exportera till Norge och dra av tyska momsen? Pris i Tyskland utan bidrag och moms är €36 126.
Ok, jag förstod det som att priserna vi jämförde var utan bidrag. Då fattar jag.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
En fråga angående Porsche Taycan. Hur kan en elbil ha Turbo? För Turbo är väl endast för förbränningsmotorer? Hmm när skall fossil biltillverkarna lära sig.
Här är en bild på en bil som inte har "twin engine"...
twin.jpeg
Fast man väljer själv vad bilen ska heta, precis som hos Tesla. Inga problem för mig att göra så här:
Det var just det jag syftade på. Tror inte One motor, one engine funkar lika bra marknadsföringsmässigt. Förändrar dock inte att det inte är "twin engine" i bilen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
En fråga angående Porsche Taycan. Hur kan en elbil ha Turbo? För Turbo är väl endast för förbränningsmotorer? Hmm när skall fossil biltillverkarna lära sig.
Här är en bild på en bil som inte har "twin engine"...
twin.jpeg
Fast man väljer själv vad bilen ska heta, precis som hos Tesla. Inga problem för mig att göra så här:
Det var just det jag syftade på. Tror inte One motor, one engine funkar lika bra marknadsföringsmässigt. Förändrar dock inte att det inte är "twin engine" i bilen.
Det är väl Volvos definition av 1 fossilmotor + 1 elmotor. Kunde kanske kallat det ”twin motor” för att få det helt rätt.
Senast redigerad av HelectriC, redigerad totalt 1 gånger.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Ok, jag förstod det som att priserna vi jämförde var utan bidrag. Då fattar jag.
Just i Tyskland funkar det så att de bakar in bidraget i priset som biltillverkaren presenterar. Därför kan det se billigare ut än vad det egentligen är.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
En fråga angående Porsche Taycan. Hur kan en elbil ha Turbo? För Turbo är väl endast för förbränningsmotorer? Hmm när skall fossil biltillverkarna lära sig.
Haha, ja, man frågar sig... turbo har blitt ett begrepp för prestanda, inte för att bilen verkligen har turbo
Det finns ju elbilar med Supercharger också.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
En fråga angående Porsche Taycan. Hur kan en elbil ha Turbo? För Turbo är väl endast för förbränningsmotorer? Hmm när skall fossil biltillverkarna lära sig.
Haha, ja, man frågar sig... turbo har blitt ett begrepp för prestanda, inte för att bilen verkligen har turbo
Det finns ju elbilar med Supercharger också.
Är inte Superchargers för elbilar externa saker? Sitter väl ingen Supercharger i någon elbil ännu.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
En fråga angående Porsche Taycan. Hur kan en elbil ha Turbo? För Turbo är väl endast för förbränningsmotorer? Hmm när skall fossil biltillverkarna lära sig.
Haha, ja, man frågar sig... turbo har blitt ett begrepp för prestanda, inte för att bilen verkligen har turbo
Det finns ju elbilar med Supercharger också.
Är inte Superchargers för elbilar externa saker? Sitter väl ingen Supercharger i någon elbil ännu.
Hrm nu dök det ju upp en cool idé ju, Teslas lastbil borde ha kapacitet nog för att agera Supercharger
Snacka om mobil laddstation! Hur många laddningar skulle den kunna leverera och fortfarande själv ta sig
säg 10 mil (tom dvs ingen annan last) för att åka och fylla upp? 10-12 fulladdningar? (Hehe kul ord just här)
Säg ett grymt event på något udda ställe tex Tesla Plaid+ på Paris - Dakar tex...
En fråga angående Porsche Taycan. Hur kan en elbil ha Turbo? För Turbo är väl endast för förbränningsmotorer? Hmm när skall fossil biltillverkarna lära sig.
Haha, ja, man frågar sig... turbo har blitt ett begrepp för prestanda, inte för att bilen verkligen har turbo
Det finns ju elbilar med Supercharger också.
Är inte Superchargers för elbilar externa saker? Sitter väl ingen Supercharger i någon elbil ännu.
Hrm nu dök det ju upp en cool idé ju, Teslas lastbil borde ha kapacitet nog för att agera Supercharger
Snacka om mobil laddstation! Hur många laddningar skulle den kunna leverera och fortfarande själv ta sig
säg 10 mil (tom dvs ingen annan last) för att åka och fylla upp? 10-12 fulladdningar? (Hehe kul ord just här)
Säg ett grymt event på något udda ställe tex Tesla Plaid+ på Paris - Dakar tex...
Koppla till ett släp med batterier så kan man ladda flera bilar samtidigt! Sedan kan man även ha rött CEE på släpet för valfri last eller om man vill köra Bjelke-metoden...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Något man skulle ha i närheten av alla bankörningar och liknande event.
TB gjorde en bra video kring den:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik